|
Osoba bez domova se psem jako alternativní rodinná buňka
Maurerová, Natálie ; Mužáková, Monika (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Tato diplomová práce řeší otázku bezdomovectví v České republice, přičemž se konkrétně soustřeďuje na osoby bez domova se psy, kteří dohromady tvoří alternativní rodinnou buňku. Účelem této práce je zmapovat a následně čtenáři prezentovat komplexně nazírané informace a specifika, jež se této skupiny týkají. Cílem práce je také podnítit adresáta k zamyšlení nad diskutovanou problematikou, tj. vnímat, že daná rodinná buňka vyžaduje přistupování k ní jako k celku, nikoli rozkládání na dva oddělené komponenty - osoba bez domova a pes. Nejprve je v práci vymezena teoretická rovina diskutované otázky, která vychází primárně z pramenů odborné literatury, ale také z internetových zdrojů reflektujících zájem výzkumu. Tato část je následně doplněna částí praktickou, v rámci níž bylo realizováno výzkumné šetření se samotnými osobami bez domova se psy, přičemž hlavní výzkumnou otázkou bylo, co této skupině brání k žití plnohodnotného života. Dále byly provedeny rozhovory také s vybranými osobami, jež s danou skupinou dlouhodobě pracují. Oběma těmito nástroji došlo k objektivizaci celkového výsledku. K zjišťování stávající situace bylo využito výzkumného nástroje sestávajícího z polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumný vzorek tvořilo sedm osob bez domova se psem, jejichž doplněním byla sociální pracovnice...
|
|
Prevence závislostí při vzdělávání žáků s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění
Myškovská, Kristýna ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na prevenci závislostí u žáků s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Teoretická část pojednává o období dospívání a popisuje jeho biologické a psycho - sociální aspekty. Pozornost je zaměřena především na žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění, práce vymezuje tento termín, zaobírá se jednotlivými projevy sociálního znevýhodnění a podporou pro tyto žáky. Dále je představeno téma závislosti a rizik jejího vzniku u dospívajících jedinců. V teoretické části jsou také popsána konkrétní rizika látkových a nelátkových závislostí. V poslední kapitole je dán prostor tématu prevence ve školním prostředí a preventivnímu programu. Praktickou část tvoří výzkumné šetření, které bylo realizováno na třech pražských základních školách, v práci je uveden jejich popis a analýza preventivního programu jednotlivých škol. K výzkumnému šetření byly použity metody dotazníku, který byl předložen žákům a rozhovoru vedeném s metodiky prevence a žáky šestých tříd. Na základě výpovědí respondentů byla posléze formulována konkrétní doporučení k prevenci závislostí při vzdělávání žáků s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Mezi tato doporučení patří například zařadit do preventivních programů osobní setkání s...
|
|
Poradenská podpora ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků
Michálková, Alena ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent)
Diplomová práce s názvem Poradenská podpora ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků se věnuje vzdělávání této cílové skupiny žáků, které je v praxi stále ještě v mnohých situacích nejasné. Důraz je kladen především na poradenskou podporu těmto dětem, která by měla napomoci jejich vzdělávání a to právě ze stran nestátních neziskových organizací. Cílem práce je objasnit tuto problematiku a upozornit na významnou úlohu neziskových organizací, které bývají poněkud opomíjeny. Teoretickými východisky práce se stal žák se sociálním znevýhodněním v kontextu vzdělávání a systém poradenské podpory v České republice. Výzkumná část si klade za cíl pomocí případových studií představit činnosti vybraných neziskových organizací, konkrétně obecně prospěšné společnosti Člověk v tísni, zapsaný ústav v oblasti migrace Poradna pro integraci a zapsaný spolek R-Mosty, které se významně podílejí na poradenské podpoře ve vzdělávání cílové skupiny žáků. Studie jsou zpracovány na podkladě dat získaných z šesti rozhovorů vedených s pracovníky jednotlivých organizací, které doplňuje analýza dokumentů. Na základě výsledků výzkumu je uvedeno doporučení pro praxi, které zmiňuje oblasti, ve kterých by měla být poradenská podpora rozvíjena.
|