National Repository of Grey Literature 5 records found  Search took 0.01 seconds. 
Analysis of meaning in life as well-being determinant of Faculty of Education students
Julišová, Adéla ; Kočí, Jana (advisor) ; Richterová, Magdalena (referee)
This diploma thesis is based on concepts of positive psychology and deals with the topic of well-being. The approaches of positive psychology and development of this psychological specialization as well as the concept of well-being are presented in the first part of the thesis. In addition to the Harvard approach to well-being, special attention is paid to the new theory of well-being, which was created by Martin Seligman and expended by Scott I. Donaldson and Stewart I. Donaldson. Specifically, this thesis focuses on well-being of a specific group, which is university students. Not only subjective well-being, but first of all meaning in life are analysed in focus on university students. Meaning in life is the main topic of this diploma thesis. The research part is based on questionnaire survey focused on the well-being of students of the Faculty of Education of Charles University, which took place at the turn of 2022 and 2023 as part of a big university research focused on the well-being of students (Kočí, 2023). The analysis of the obtained data shows a close connection between subjective well-being and the area of meaning in life. The research shows that students who find more meaning in their lives are generally more satisfied. For students of Faculty of Education is serving others the most...
Secondary stress prevention of the Pedagogical Faculty students of the University of South Bohemia in České Budějovice
VONDRÁŠKOVÁ, Hana
The diploma thesis deals with the topic of stress of university students of field of study teaching. It focuses on the mental health and mental resilience of future teachers, whose professions are among the risky in terms of stress and its health effects. As part of secondary prevention, it examines students' habits in the field of stress management, while evaluating the effectiveness of individual health-beneficial and non-beneficial anti-stress techniques. The work also maps the students development of coping with stress and focuses on stress as a factor influencing academic success.
The private supplementary tutoring phenomenon as a shadow education system in the Czech education
Terreros, Barbora ; Walterová, Eliška (advisor) ; Chvál, Martin (referee) ; Černá, Markéta (referee)
Disertační práce popisuje stav soukromého doučování, jeho míru a intenzitu využívání v průběhu druhého stupně základní školy, především v posledních dvou ročnících. Studie je součástí rozsáhlejšího výzkumu fenoménu soukromého doučování v České republice a svými výsledky doplňuje informace o využívání soukromého doučování na základních školách. Tato práce poskytuje analýzu využívání soukromého doučování na druhém stupni základních škol ve Středočeském a Ústeckém kraji. Cílem je 1) charakterizovat žáka využívajícího soukromé doučování, zejména individuálních lekcí nebo skupinových kurzů (rodinné zázemí, školní úspěšnost, studijní ambice, názory na soukromé doučování atd.), 2) popsat vybrané typy soukromého doučování (míra využívání, předměty, poskytovatelé atd.). Jedná se o kvantitativní výzkum s využitím dotazníkového šetření u žáků 9. tříd náhodně vybraných základních škol ve Středočeském a Ústeckém kraji (n = 1 016). Žáci se nacházejí na rozhraní primárního a sekundárního vzdělávání, řeší přestup na střední školu a mnoho z nich musí konat přijímací zkoušku. Tyto dva kraje byly vybrány z důvodu jejich odlišnosti vzhledem k socioekonomickým poměrům. Výsledky šetření potvrzují vysokou míru využívání placeného doučování, individuálních i přípravných kurzů v průběhu 2. stupně základní školy v obou...
NTK as an academic library
Skenderija, Sasha ; Dibuszová, Eva
Slides: idr-1329_1 - Download fulltextPDF
Video: idr-1329_2 - Download fulltextMP4

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.