National Repository of Grey Literature 7 records found  Search took 0.01 seconds. 
Calibration of the high-speed traffic microsimulation
Korček, Pavol ; Apeltauer, Tomáš (referee) ; Pospíchal, Jiří (referee) ; Sekanina, Lukáš (advisor)
Tato disertační práce je zaměřena na vysokorychlostní simulace dopravy a jejich přesnou kalibraci pomocí různých typů dopravních dat. Práce se po úvodním popisu motivace pro samotný výzkum nejdříve věnuje současnému stavu poznání, a dále rozdělení simulátorů dopravy, zejména podle typu dat, se kterými se v nich pracuje. Úpravou existujícího řešení je navržen vlastní mikrosimulační model, který je založen na principu celulárního automatu. S tímto novým modelem je pak experimentováno, zpočátku z pohledu rychlosti simulace a další rozšiřitelnosti. Je navržena a popsána technika, kterou je možné navržený model významně akcelerovat a následně provádět simulace rychleji než v reálném čase i pro rozsáhlá území. Práce dále přistupuje k samotné kalibraci modelu, ke které byl využit evoluční přístup. Je představena metoda pro efektivní způsob optimalizace parametrů mikrosimulačního modelu, která nevyžaduje citlivostní analýzu a je schopná nalézt jinak obtížně nastavitelné parametry modelu. Kvalita získaných optimalizovaných modelů byla analyzována jak pomocí makroskopických, tak i mikroskopických dopravních dat, a to i s ohledem na jejich reálné vlastnosti, tj. chybějící vzorky. Dále jsou zhodnoceny výkonnostní a jiné kvalitativní parametry vlastního přístupu v porovnání s existujícími řešeními, přičemž bylo dosaženo významného zlepšení. Nakonec jsou představeny nástroje, které v rámci řešení vznikly. Na závěr je uvedeno další zaměření výzkumu, a to zejména s ohledem na využití výsledků práce v praxi.
Calibration of the high-speed traffic microsimulation
Korček, Pavol ; Apeltauer, Tomáš (referee) ; Pospíchal, Jiří (referee) ; Sekanina, Lukáš (advisor)
Tato disertační práce je zaměřena na vysokorychlostní simulace dopravy a jejich přesnou kalibraci pomocí různých typů dopravních dat. Práce se po úvodním popisu motivace pro samotný výzkum nejdříve věnuje současnému stavu poznání, a dále rozdělení simulátorů dopravy, zejména podle typu dat, se kterými se v nich pracuje. Úpravou existujícího řešení je navržen vlastní mikrosimulační model, který je založen na principu celulárního automatu. S tímto novým modelem je pak experimentováno, zpočátku z pohledu rychlosti simulace a další rozšiřitelnosti. Je navržena a popsána technika, kterou je možné navržený model významně akcelerovat a následně provádět simulace rychleji než v reálném čase i pro rozsáhlá území. Práce dále přistupuje k samotné kalibraci modelu, ke které byl využit evoluční přístup. Je představena metoda pro efektivní způsob optimalizace parametrů mikrosimulačního modelu, která nevyžaduje citlivostní analýzu a je schopná nalézt jinak obtížně nastavitelné parametry modelu. Kvalita získaných optimalizovaných modelů byla analyzována jak pomocí makroskopických, tak i mikroskopických dopravních dat, a to i s ohledem na jejich reálné vlastnosti, tj. chybějící vzorky. Dále jsou zhodnoceny výkonnostní a jiné kvalitativní parametry vlastního přístupu v porovnání s existujícími řešeními, přičemž bylo dosaženo významného zlepšení. Nakonec jsou představeny nástroje, které v rámci řešení vznikly. Na závěr je uvedeno další zaměření výzkumu, a to zejména s ohledem na využití výsledků práce v praxi.
Testamentary succession
Pospíchal, Jiří ; Dvořák, Jan (advisor) ; Elischer, David (referee)
The law of succession has been changed a lot by enacting the new Civil Code in many ways but its main purpose is still to regulate the succession of inheritance from testator to heirs and related problems. This thesis makes an analysis of testate succession, which is one of the three possibilities of inheritance succession. The second is an intestate succession, which applies in the situation, when testator did not wrote last will. The last possibility is a contract between testator and heirs distributing inheritance between the latter. This contract has bigger legal force than last will and intestate succession is used, if there is none of them. The thesis consists of five chapters. Chapter One provides a brief introduction to history of the law of succession in our territory and presents the purpose of the thesis. Chapter Two deals with the questions common to the whole law of succession, it is divided in three subchapters, which talk about the main principles of the law of succession and legal rules regulating it and also about preconditions of succession, which include death of testator, subjective law of succession, existence of inheritance and legal ground to the succession. It also names possibility of heirs to reject inheritance. Chapter Three is concerned with the main theme of the thesis, which is...
International transport chains - New services of an NVOCC operator between Czech Republic and Latin America
Póčová, Martina ; Kolář, Petr (advisor) ; Pospíchal, Jiří (referee)
This thesis deals with a specific company AUSTROMAR obchodní a dopravní spol. s.r.o. operating in the maritime transport market in the Czech Republic, Austria, the Slovak Republic and Hungary. The first half of the theoretical part is devoted to maritime transport in general, its development in recent years and the importance for Europe and the world. The second half explains the main terms used in maritime transport relevant to the thesis and describes the roles of the various entities operating in this market. The practical part determines whether it is rentable if the company expands its portfolio of offered services by opening a direct regular service of consolidated cargo to Mexico. At the bottom of the text the further opportunities and threats for Austromar are evaluated.
Reactive Multi-agent models in economics
Burian, Jan ; Pstružina, Karel (advisor) ; Berka, Petr (referee) ; Pospíchal, Jiří (referee)
Multi-agent models are software models of real systems, which are compounded of a large amount of active autonomous units -- agents. The main theme of this study is the application of multi-agent models in economics. In the first part of this study I synthesized information from many sources and created a proposal of methodology of multi-agent modeling in social sciences. This methodology is illustrated by a detailed analysis of a well-known model of ethnocentric behavior. I focused on the issue of complexity a self-organization a observed the development of different kinds of structural complexity. Another important issue I'm dealing with is the relation between multi-agent models and analytical models used by the mainstream economy The second part contains three applications of multi-agent models in economy. All described models are research models -- the aim is to get insight into the fundamental laws controlling the dynamics of the system. Research models should be as simple as possible -- than we can understand how the behavior of the system is resulting from the interaction of agents. All models represent an alternative to some typical economic situation. The alternative consists mainly in abandoning of the assumption of full rationality of agents. I focused on models with reactive agents, which don't dispose any memory (or only an indirect form of memory) and have no ability of complex symbolical representation of the environment. Reactivity of agents doesn't necessarily mean an unwanted limitation. It could be properly used to model different kinds of bounded rationality. The model of transaction costs on financial markets is based on another model, which showed how the instability of the financial market could result from interactions of agents with bounded rationality. The instability of the financial markets contradicts the Effective Markets Hypothesis. I modified and extended this model with the mechanism of transaction cost. The model shows that higher transaction costs lead to greater stability of the market, they decrease the volume of trade and to some extent they can increase the efficiency of the modeled market. The model of evolution of aversion to risk and ambiguity is inspired by psychological and neurological experiments whose results contradict the Expected Utility Hypothesis. Model shows that there exists very simple mechanism which leads to evolution of risk and ambiguity aversion. This aversion evolves because of situations when the agent can repeatedly decide between two choices, one brings him low but risk free utility, second brings him higher utility which involves the risk that the agent will lose its ability to get any utility in the future (e.g. it will die). The model shows that sexual reproduction strengthens this mechanism. If this mechanism has also evolved in humans, it can influence their behavior and lead to "irrational" behavior contradicting the Expected utility hypothesis. The model of monopsony on the labor market analyses the situation in which the employer could cut the wages to the existential minimum of workers. In such a case are the workers paradoxically to increase the labor supply when the wages are decreasing. The model further analyses the influence of consumer loans on the profit of the employer, unemployment and welfare. The model shows that the increasing of the probability of consumer loans increases the profits, increases unemployment, decreases well-fare and in some situations it enables the employer to decrease the wages to the existential minimum. The model also suggests that for very low wages the decrease of minimum wage could lead to increase of unemployment. From the results recommendations could be obtained both for the profit maximizing employer and for the workers resisting the wage cuts.
Groupage service in maritime transportation and export from Czech Republic
Pospíchal, Jiří ; Kolář, Petr (advisor) ; Plzenská, Marcela (referee)
The topic of this thesis is groupage service in maritime transportation and its use for export out of Czech Republic. In the theoretical and methodological part I am defining the main terms in maritime transportation and maritime transportation in general. In the thesis I am describing the role of maritime transportation in the Czech Republic emphasized by statistics. Further I am writing about containerization and main container types because those are very important for the groupage service. In the practical part I am describing the processes of exports groupage service (LCL) within company Austromar spol. s r.o. on which I am applying business cases to to show how those processes work in reality. One of the business cases is transportation of hazardous material. In the last part of thesis I am comparing the direct and non-direct container with example of the freight charges calculation.
Tok zboží ve firmě Telefónica O2 Czech Republic a.s.
Pospíchal, Jiří ; Mervart, Michal (advisor) ; Jirsák, Petr (referee)
Bakalářská práce se věnuje toku zboží ve skladu technologií společnosti Telefónica O2 Czech Republic a.s. Cílem práce je popis skladu technologií, jeho chod a tok materiálu tímto skladem. Dále se práce zaměřuje na problémy, které se ve skladu vyskytly a jejich řešení. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část se věnuje obecně skladům, skladování, manipulační technice a řízení zásob. Praktická část pojednává o skladu technologií společnosti Telefónica O2. Tato část je neveřejná.

See also: similar author names
2 Pospíchal, Jakub
5 Pospíchal, Jan
1 Pospíchal, Jaroslav
4 Pospíchal, Jindřich
2 Pospíchal, Josef
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.