National Repository of Grey Literature 32 records found  previous11 - 20nextend  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
Design of synchronous spoke motor
Kopecký, Jan ; Bulín, Tomáš (referee) ; Knebl, Ladislav (advisor)
This thesis is focused mainly on the theoretical research of permanent magnet synchronous motors. In addition, various methods of designing the motor‘s magnetic circuit are discussed and their advantages and disadvantages are compared. The reluctance network method is analyzed more thorough, because this method is used for motor designing process. In the last part the results obtained by reluctance network are compared with the results evaluated by finite element method.
Design of synchronous reluctance motor with permanent magnets
Knebl, Ladislav ; Huzlík, Rostislav (referee) ; Ondrůšek, Čestmír (advisor)
V dnešní době je kladen vysoký nárok na účinnost elektrických zařízení a to jak ze strany provozovatele, tak i legislativy. Nejlepší účinnosti dosahují synchronní motory s permanentními magnety umístěnými na povrchu rotoru (SMPM), se kterými lze i u malých motorů dosáhnout účinnosti nad 90%. Nicméně tyto motory jsou z důvodů použití magnetů ze vzácných zemin, např. NdFeB, drahé a jsou schopny provozu pouze s frekvenčním měničem. Z cenových důvodů jsou hledány levnější alternativy k SMPM motorům. Jedním z typů motorů, kterým lze SMPM nahradit je synchronní reluktanční motor s permanentními magnety (PMASR). Tento motor je cenově výhodnější, protože používá menší množství magnetů, při zachování podobných, mnohdy i lepších vlastností, nicméně neodpadá potřeba použití frekvenčního měniče. Navíc je zde možnost použití levnějších feritových magnetů a tím ještě výrazněji snížit cenu motoru. V této práci bude PMASR topologie popsána důkladněji včetně elektromagnetického návrhu metodou konečných prvků. Bude provedena i mechanická analýza zvoleného optimálního modelu. Výsledky dosažené metodou konečných prvků budou následně porovnány s analytickým modelem. Z navrženého modelu bude vyroben prototyp a naměřené výsledky budou porovnány s výpočty.
Design and Optimization of High-Torque Ferrite Assisted Synchronous Reluctance Motor
Knebl, Ladislav ; Rafajdus,, Pavol (referee) ; DUŠEK,, Jiří (referee) ; Vítek, Ondřej (advisor)
Vysokomomentový asistovaný synchronní reluktanční motor může být, soudě podle nízkého počtu publikovaných článků, stále považován za relativně málo prozkoumané téma výzkumu. Tato ale i další výhody, jako nízká výrobní cena a vysoká hustota výkonu poutají pozornost výzkumných pracovníků. Navzdory tomu, že tento druh motoru je zajímavější z pohledu konvenčních nebo vysokootáčkových aplikací, tak se i trakční aplikace dostávají do popředí s tím, jak jsou objevovány vlastnosti tohoto motoru. Tato práce se zaměřuje na návrh tohoto typu motoru pro pohon lodi, který je navržen aby dosahoval vysokého momentu při nízkých otáčkách. Aplikace je definována výkonem 55 kW při 150 otáčkách za minutu a použitím levných feritových magnetů s cílem nízké ceny motoru. Návrh motoru je úzce propojen s optimalizačními algoritmy aby bylo dosaženo co nejlepšího výkonu v daném objemu stroje. Navzdory tomu, že návrh samotný je velice zajímavým tématem, tak práce deklaruje další teze, které jsou rovněž zajímavé a důležité. Vzhledem k tomu, že je práce zaměřena i na optimalizaci, tak prvním cílem práce je porovnání různých optimalizačních metod. V této práci jsou nejenom že různé druhy optimalizačních algoritmů, samoorganizující migrující algoritmus a genetický algoritmus, porovnány, ale jsou zde porovnány i různé optimalizační metody. Metoda založená na definování preferenčního vektoru a ideální multi-objektivní metody jsou v rovněž v této práci srovnány. Tyto algoritmy jsou srovnány v případě více optimalizovaných parametrů. Dalším scénářem pro porovnání ideálních multi-objektivních algoritmů je ten s menším počtem parametrů. Posledním cílem práce je laboratorní měření navrženého optimalizovaného stroje, které rovněž představuje další set výzev v této práci, které jsou diskutovány v poslední kapitole této práce.
Type test of a switching device
Knebl, Ladislav ; Dostál, Lukáš (referee) ; Valenta, Jiří (advisor)
Protection of the electrical ciruits in electrical installations by circuit breakers is the most common way of protecting circuits from overcurrents. In the low voltage installations, fuses were replaced by the circuit breakers. For this reason, it is important to put great emphases on their quality and user safety . This thesis deals with principle of the circuit breaker, its function, construction requirements and requirements for the type test, which the manufacturer needs to pass before release the device on market. These requrements are listed in Czech Technical Standard ČSN EN 60898-1. In this thesis, specific type of circuit breaker will be also described. Some sequences of tests described in the standard will be performed on that breaker.
Design and Optimization of High-Torque Ferrite Assisted Synchronous Reluctance Motor
Knebl, Ladislav ; Rafajdus,, Pavol (referee) ; DUŠEK,, Jiří (referee) ; Vítek, Ondřej (advisor)
Vysokomomentový asistovaný synchronní reluktanční motor může být, soudě podle nízkého počtu publikovaných článků, stále považován za relativně málo prozkoumané téma výzkumu. Tato ale i další výhody, jako nízká výrobní cena a vysoká hustota výkonu poutají pozornost výzkumných pracovníků. Navzdory tomu, že tento druh motoru je zajímavější z pohledu konvenčních nebo vysokootáčkových aplikací, tak se i trakční aplikace dostávají do popředí s tím, jak jsou objevovány vlastnosti tohoto motoru. Tato práce se zaměřuje na návrh tohoto typu motoru pro pohon lodi, který je navržen aby dosahoval vysokého momentu při nízkých otáčkách. Aplikace je definována výkonem 55 kW při 150 otáčkách za minutu a použitím levných feritových magnetů s cílem nízké ceny motoru. Návrh motoru je úzce propojen s optimalizačními algoritmy aby bylo dosaženo co nejlepšího výkonu v daném objemu stroje. Navzdory tomu, že návrh samotný je velice zajímavým tématem, tak práce deklaruje další teze, které jsou rovněž zajímavé a důležité. Vzhledem k tomu, že je práce zaměřena i na optimalizaci, tak prvním cílem práce je porovnání různých optimalizačních metod. V této práci jsou nejenom že různé druhy optimalizačních algoritmů, samoorganizující migrující algoritmus a genetický algoritmus, porovnány, ale jsou zde porovnány i různé optimalizační metody. Metoda založená na definování preferenčního vektoru a ideální multi-objektivní metody jsou v rovněž v této práci srovnány. Tyto algoritmy jsou srovnány v případě více optimalizovaných parametrů. Dalším scénářem pro porovnání ideálních multi-objektivních algoritmů je ten s menším počtem parametrů. Posledním cílem práce je laboratorní měření navrženého optimalizovaného stroje, které rovněž představuje další set výzev v této práci, které jsou diskutovány v poslední kapitole této práce.
Preference Based And Ideal Multi-Objective Optimization Applied On Hightorque Ferrite Assisted Synchronous Reluctance Machine
Knebl, Ladislav
This paper introduces comparison of optimization algorithms applied on high-torqueferrite-assisted synchronous reluctance machine. The comparison is focused not solely on two algorithmswithin the same multi-objective optimization approach - preference based or ideal, but also oncomparison of these two approaches. The genetic algorithm and self-organizing migrating algorithmin both approaches are used to find optimal solution. The optimization goal is an optimal parametercombination to achieve the highest torque and power factor, while developing the lowest torque ripple.The optimized design will be evaluated by the 2D finite element analysis in steady-state analysis.
Creation of GUI for optimization of electrical machines
Bártková, Tereza ; Klíma, Petr (referee) ; Knebl, Ladislav (advisor)
This work follows the development process of graphical user interface (GUI) spanning from choosing the right tools for implementation to the implementation itself. The purpose of the work was making the optimization program user-friendly by creating a communication layer between the optimization algorithm and the user and demonstrating its functions. First of all, the study of various programming languages and their toolkits regarding GUI programming was undertaken. Python was chosen because the original program is written in it, also software development in Python is probably the quickest one. Furthermore there are analyzed characteristics of this language and PyQt, which is a tool meant for GUI creation. The third chapter introduces very thoroughly the issues of electrical machines and their optimization. Introduction of these issues is followed by brief description of two optimization methods being used in electrical machines optimization. Following chapter introduces the actual machine under the optimization study, on which the final program was tested. Afterwards follows detailed description of application layout created in Qt Designer. New program structure enriched with graphical user interface is described and its functions are shown. Finally there is a guideline on how to use this program and the optimization is executed accordingly. Also, the results of the optimization are analyzed.
High-speed outer rotor synchronous machine
Král, Radek ; Knebl, Ladislav (referee) ; Klíma, Petr (advisor)
The master thesis deals with the construction and design of a high-speed synchronous machine with an outer rotor. The thesis is organised into three main chapters. The first chapter deals with machine design theory as well as mechanical limits, which are significant for high speed machines. This chapter also provides examples of applications of these electrical machines. In the second chapter, the initial design of the machine is calculated analytically. This machine design is optimised and the third chapter of this work shows the results of simulations using the finite elements method, including the evaluation of these results.
Permanent Magnet Assisted Synchronous Reluctance Motor
Knebl, Ladislav
In these days, there is big emphasis put on electric motors efficiency, the best efficiency can be achieved with surface mounted permanent magnet (SMPM) motor. The SMPM motors efficiency may be even in cases of small machines, higher than 90%. Unfortunately this kind of motor is expensive, because neodymium magnets are used. The synchronous reluctance assisted motor (SRAM) topology is one of many possible machines that might in some cases replace the SMPM machines. Because cheap ferrite magnets are used and still similar characteristics can be achieved.
Optimization Of Interior Permanent Magnet Synchronous Motor Using Evolutionary Optimization Algorithm
Knebl, Ladislav
The development of the interior permanent magnet synchronous motor has drawn a big interest over the last decade. This is due to the use of this kind of machine in the automotive industry, thanks to the machine high efficiency and high overload capability compare to other machine types. Using artificial intelligence or evolutionary optimization algorithms is possible to optimize the motor with maximum efficiency, lowest torque ripple and highest average torque, because a huge ammount and variety of geometry combinations are tested. This paper is focused on the overview of generally used optimization algorithms and optimization is demonstrated on Self-Organizing Migrating Algorithm (SOMA). Cost function and weight coefficients are also presented and used for optimization.

National Repository of Grey Literature : 32 records found   previous11 - 20nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.