National Repository of Grey Literature 89 records found  previous11 - 20nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Design of Wheel Flange Lubrication Experimental Apparatus
Nepovím, Radovan ; Dzimko, Marián (referee) ; Hartl, Martin (advisor)
The diploma thesis deals with construction design and practical realisation of experimental apparatus for investigation of wheel flange track vehicle lubrication. Experimental apparatus in full-scale uses optical interferometry for investigation of lubrication behaviour in wheel flange contact. It is an innovative approach which has not been used for such experiments so far. The aim of the following measurement with this apparatus is to determine the minimal amount of ecological lubrication in wheel flange contact under certain conditions when there is no lubrication film interruption. The apparatus enables to measure real rail wear. This work contains the apparatus description for the study of wheel flange lubrication, wheel flange contact specifications, the description of its influence on wear and acoustic emission, and a detailed description of the experimental apparatus.
Effect of Surface Texturing on Friction and Film Thickness under Starved Lubrication Conditions
Ali, Fadi ; Kaneta, Motohiro (referee) ; Glovnea, Romeo (referee) ; Hartl, Martin (advisor)
Tato disertační práce se zabývá vlivem mělkých mikro-textur na tření a tloušťku filmu v mazaných nekonformních kontaktech za extrémních podmínek a za podmínek hladovění kontaktu. Měření byla realizována na tribometru v konfiguraci ball-on-disk. Kontakt byl pozorován pomocí vysokorychlostní kamery. Pro stanovení součinitele tření byl využit snímač krouticího momentu. V této studii byly popsány dva typy mikrotextur – mikrovtisky a příčné mikrodrážky. Výsledky naznačují, že za podmínek hladovění vedou mikrovtisky ke snížení tření a to díky nárůstu tloušťky mazacího filmu. Mechanismus doplňování mikrovtisků čerstvým mazivem je pravděpodobně způsoben kapilárními jevy ve vstupní oblasti. Třecí plochy s příčnými mikrodrážkami, jejichž délka byla menší než průměr Hertzova kontaktu, potom obecně vykazovaly lepší tribologické parametry ve srovnání s hladkými povrchy. Příčné mikrodrážky vedly k výraznému nárůstu tloušťky mazacího filmu za podmínek hladovění i za extrémních provozních podmínek (protisměrný pohyb). Numerické simulace přechodových jevů příčných mikrodrážek ukázaly dobrou shodu s experimentálními výsledky.
Study of lubrication films formation under starved lubrication conditions
Košťál, David ; Hartl, Martin (referee) ; Křupka, Ivan (advisor)
The purpose of this thesis is to reveal production mechanisms of lubrication films between non-conformal surfaces in situations, when is not possible to designate lubrication regime as fully flooded elastohydrodynamic contact. Under certain conditions of lubrication volume, rolling speeds, temperatures, lubrication properties or loads could lubrication film decrease under values determined by fully flooded formulas. This regime is designated as starvation at it includes risk of increased wear. In this thesis the methodology and the new simulator of starving contact are described. Obtained film thickness results are compared with existing numerical models.
Animation of the structural behavior of preloaded bolted joints
Kvaššay, Adrián ; Frýza, Josef (referee) ; Hartl, Martin (advisor)
This bachelor thesis deals with creating animations that describe the force-deformation conditions prestressed bolting. This work clarified the behavior of different types of load. Animations will be used for educational purposes to better understanding of the general topic as well as this issue.
Friction Modification within Wheel-Rail Contact
Galas, Radovan ; Meierhofer, Alexander (referee) ; Pfaff, Raphael (referee) ; Hartl, Martin (advisor)
Předložená disertační práce se zabývá experimentálním studiem modifikátorů tření a maziv pro temeno kolejnice, které jsou aplikovány do kontaktu kola a kolejnice za účelem optimalizace adheze a redukce hluku. Hlavním cílem práce bylo objasnit vliv aplikovaného množství a složení těchto látek na adhezi v kontaktu. Hlavní pozornost byla věnována zejména potencionálním hrozbám souvisejících s kriticky nízkou adhezí, která může nastat po aplikaci těchto látek. Experimentální studium probíhalo v laboratorních i reálných podmínkách, konkrétně v tramvajovém provozu. V případě laboratorních experimentů byl využit komerční tribometr a dvoudiskové zařízení umožňující simulovat průjezd vozidla traťovým obloukem. Kromě samotné adheze bylo při experimentech sledováno také opotřebení a míra hluku. Výsledky ukázaly, že maziva pro temeno kolejnice jsou schopna poskytovat požadované třecí vlastnosti, nicméně jejich chování je silně závislé na aplikovaném množství. V případě předávkování kontaktu dochází ke kriticky nízkým hodnotám adheze, které vedou k výraznému prodloužení brzdné dráhy. V případě modifikátorů tření bylo ukázáno, že chování těchto látek je výrazně ovlivněno odpařováním základního média. Výsledky také ukázaly, že nadměrné množství částic pro modifikaci tření může způsobit kriticky nízké hodnoty adheze. U obou výše zmíněných typů produktů byl prokázán pozitivní vliv na míru opotřebení a míru poškození povrchu, zatímco významná redukce hluku byla dosažena pouze v případech, kdy došlo ke značnému poklesu adheze. V závěru této práce jsou uvedena doporučení pro další výzkumné aktivity v této oblasti.
Sliding Bearing Apparatus
Sabo, Karol ; Šperka, Petr (referee) ; Hartl, Martin (advisor)
The bachelor’s thesis concerns with a design of experimental apparatus for a film geometry detection in hydrodynamic lubrication thrust bearing using optical interferometry. The thesis includes the current state of knowledge about experimental apparatus using optical interferometry, engineering design and drawings of design apparatus
Animation of slide bearnig function
Halama, Lukáš ; Křupka, Ivan (referee) ; Hartl, Martin (advisor)
This bachalor thesis deals with creation of animation, which illustrates basic facts about radial slide bearing with hydrodynamic lubrication. Animation will be used for education purpose.
Animation of the structural behavior of rod bolted joints
Farkaš, Richard ; Klapka, Milan (referee) ; Hartl, Martin (advisor)
This thesis deals with the investigation of the force-deformation behavior of prestressed crankshaft bolts, kinematics and dynamics within the crank mechanism of the four-stroke spark-ignition engine. This issue is illustrated by animations intended for educational purposes.
Lubrication of hip joint replacements
Rebenda, David ; Hartl, Martin (referee) ; Vrbka, Martin (advisor)
This thesis deals with the experimental study of lubrication of hip joint replacements. The influence of the synovial fluid composition and the head material to the lubricating film thickness were asssesed by using a pendulum hip joint simulator. Both of these effects were assesed under static and dynamic loading conditions. The experimental results showed that the movement of the head against the cup is unnecessary for the separation of the rubbing surfaces by a layer of adsorbed proteins. Composition of the synovial fluid then significantly influences the thickness of the lubricating film. Two opposite extremes have been observed during tests with two model synovial fluids. The first fluid formed a very strong lubricating film. The second sample almost prevent adsorption of proteins and consequently formed only very thin lubricating film. The influence of the material is noticeable when comparing the results obtained with a metal head and ceramic heads. Metal head formes under the same conditions thicker lubricating film. This evidence may be partly influenced by different diametrical clearances, which were in the case of ceramic heads higher.
Smart bearings
Junek, Jaroslav ; Polnický, Vojtěch (referee) ; Hartl, Martin (advisor)
This thesis deals with the issue of smart bearing, which can be used to refine and determine the condition of the bearing. Due to its advantageous availability of the cyber-physical system as a suitable apparatus for industrial use. The links and connections within this system are mentioned here. The following is a summary of commercially available smart bearings. It is complemented by patent solutions and scientific studies, which could point to future developments in this area.

National Repository of Grey Literature : 89 records found   previous11 - 20nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.