National Repository of Grey Literature 83 records found  previous11 - 20nextend  jump to record: Search took 0.02 seconds. 
Role of the director in Moliere'sTartuffe
Sadykova, Kamilya ; Šuman, Záviš (advisor) ; Ébert-Zeminová, Catherine (referee)
Title of the thesis: The role of the director in Moliere's Tartuffe. Keywords: Molière, comédien (actor), dramaturgie (dramaturgy), hypocrite (hypocrite), hypocrisie (hypocrisy). Abstract The thesis entitled De l'implication du metteur en scène dans l'interprétation de Tartuffe examines the most important problems and storylines in two stage interpretations of Tartuffe. The aim of this thesis is to compare the play in French and Czech and analyze the similarities and differences between two versions. Moreover, this work is intended to show how directors at La Comedie-Française and Realistické Divadlo put the comedy on the stage guided by their personal perception of the original text or translation and to what extent they follow the rules of classicism. The thesis consists of an introduction, a methodological section, seven main chapters and a conclusion. The introduction is devoted to a general description of Molière and King Louis XIV. The methodological section outlines the structure of the thesis. The following chapters constitute the core of the thesis. The first chapter delineates the traces of religion in Tartuffe and the reasons why Molière was not allowed to put on this play for a long time. Following this, the origin of Tartuffe's name is studied. The third chapter presents proof of...
Jakub Deml and François Mauriac: Between God and Literature
Krejčíková, Helena ; Ébert-Zeminová, Catherine (advisor) ; Petrová, Jana (referee)
Pro svou diplomovou práci jsem zvolila osobnosti dvou spisovatelů z období katolické literatury, Jakuba Demla a Francois Mauriaca. Nejprve představím spisovatele Jakuba Demla a podmínky, ze kterých jeho tvorba vychází. Zmíním především působení Katolické moderny a osobnost Josefa Floriana. V druhé části se věnuji Francois Mauriacovi a prostředí francouzského renouveau catholique. V těchto prvních dvou částech pracuji s tradiční metodou literární historie, která mi pomáhá dotvořit obraz doby, ve které oba autoři žili a tvořili. Tato metoda byla v padesátých letech strukturalisty považována za překonanou, ale v zásadě neztratila nic na své užitečnosti. Je jednou z mnoha a já doufám, že výběr právě této metody se ukáže jako dobrý pomocník v mé práci, přitom jsem si vědoma možnosti výběru z metod a vybírám podle kritérií, která se mi zdají podstatná. Snažím se zde o rekonstrukci fenoménu, nazývaného literární katolicismus. Tento literární fenomén má jisté přesahy do filozofie a teologie. Za stěžejní považuji třetí část své práce, ve které se dostává ke slovu metoda srovnávací. Téma, vztah Jakuba Demla a Francois Mauriaca k jejich dílu, se snažím vysvětlit pomocí konkrétních literárních témat. Mým cílem je vysvětlit čtenáři, jak specifické je téma katolické literatury, jak důležitá je jednota morálních hodnot...
Albert Camuse and Franz Kafka, the heroes af absurdity
Hanšpach, Daniel ; Ébert-Zeminová, Catherine (advisor) ; Listíková, Renáta (referee)
our thesis deals with literary nexus of two considerable writers of 20 th century' Franz Kafka and Albert č"'u", "*i.tentialism, absurdity in the art and philosophy' The subject of our research were the fictions ,,The Trial" (1925) by Kafka and "The Strangeť' (1942) by Camus, concretely the protagonists of both writings, antiheroes Joseph K. and Meursault. Our effort was to approach the common characteristics of their social status and identity as well as common motives which are e.g. hope, absurdity, sentence of death' solitude, singularity, crisis oíauthority, passivity, intense feelings of guilt and self-accusation' The protagonistsliveintheabsurdworldofdehumanizationinwhichthevaluesarepervertedandmeaningful communication appears impossible'
The world of dreams and myths in the work of Gérard de Nerval
Dražná, Helena ; Ébert-Zeminová, Catherine (advisor) ; Listíková, Renáta (referee)
Tato práce si kladla za cíl prozkoumat určité aspekty Nervalova světa snů a mýtů. Omezili jsme se ovšem na tituly, které považujeme za stěžejní, a sice na poslední prózu autorova života, Aurélii, autobiografii zaznamenávající sérii snových vizí, psanou na popud Nervalova psychiatra. Dále pak na sbírku dvanácti sonetů Chiméry, která vyšla coby dovětek Dcer ohně v roce 1854, okrajově i na prózu s názvem Příběh o Královně Jitra a Sulajmánovi, knížeti duchů tvořící část výboru Cesta do Orientu. I tak bylo ovšem potřeba téma zúžit a vybrat jen některé konkrétní aspekty, vždyť jen pokus o komplexní uchopení tak vrstevnatého díla, jakým je Aurélie, by vydal na práci podstatně delší, než je tato.
Identity and variations in the novel Lignes de faille by Nancy Huston
Turečková, Ester ; Šuman, Záviš (advisor) ; Ébert-Zeminová, Catherine (referee)
The present study compares identity formation of the narrators in the novel Lignes de faille, who are six years old children of four consecutive generations. The aim of the thesis is to link and analyze two basic elements of Huston's creation, namely identity and variations. The first part of the study deals with the definition of identity and then describes the stages of identity formation according to the psychosocial concept of Erik H. Erikson. Afterwards, the thesis outlines family environment factors such as family composition, parenting style or religious denomination that contribute to the formation of identity. The second part of the comparative study focuses on the similarities and differences between the four children stories of which the novel is composed. The analysis deals with variations related to body perception, religious beliefs and family models. The thesis provides a point of view of the identity formation of the children and at the same time shows how the reactions to the factors that affect this formation resemble or differ across the four stories.
Usage of Literature texts in French language on a secondary grammar school
Majtánová, Lenka ; Ébert-Zeminová, Catherine (advisor) ; Listíková, Renáta (referee)
Tato diplomová práce se zabývá využitím literárních textů v jejich originální, neupravené podobě při výuce francouzského jazyka na gymnáziu. Jejím hlavním cílem je poskytnou informace a konkrétní metodologické postupy učitelům francouzského jazyka, kteří s těmito texty již pracují, nebo by chtěli začít. Při práci s literárními díly se zaměřuje především na zlepšení porozumění čtenému textu v cizím jazyce za pomoci čtenářských strategií, a tím na zvýšení úrovně čtenářské gramotnosti žáků v jazyce mateřském, která je podle výzkumů v České republice horší než v mnoha ostatních vyspělých zemích. Dalším úkolem je vzbudit v žácích lásku k literatuře, přimět je číst více a nad literárním dílem kriticky uvažovat a vést s ním dialog. Abychom ospravedlnili práci s literárním textem při výuce, prozkoumali jsme metodické směry v historii cizojazyčného vyučování a sledovali jejich přístup k literatuře. Zjistili jsme, že literární texty využívala především tradiční metoda založená na překladu a studiu gramatiky na jejich základě, ale její přístup jsme shledali nevhodným. Další metody porozumění textu opomíjejí a ten se znovu vrací až v komunikativní metodě a využití literárních textů se rozmáhá především dnes. Tento fakt se odráží také v Rámcových vzdělávacích programech, které kladou důraz na schopnost samostatného...
Personality of Emma Bovary in Gustave Flaubert's roman
Strnadová, Kateřina ; Listíková, Renáta (advisor) ; Ébert-Zeminová, Catherine (referee)
This final work consist in the analysis of Emma Bovary's personality, the main heroine of Gustave Flaubert's roman Madame Bovary. It describes her life changes depending on changing circonstainces of her entourage and on her interior living of these situations. It deals as well with the développement of her personality from a provincial girl over to a young woman and a wife who knows about love only from romantic literature, and finally presents her like a mother and multiple mistress. This work shows Emma Bovary from différents points of view, like a literature phenomenon. The purpose of it is not to understand, to judge or to defend her or her actions, this work just summarises not only her attitudes in different situations in her life, her dreams, troubles, but also little pleasures arising from them.
Emma Bovary and Thérese Desquegroux: destructive womwn or victims?
Dobrovolná, Petra ; Ébert-Zeminová, Catherine (advisor) ; Listíková, Renáta (referee)
anglicky : Title of the thesis : Emma Bovary and Thérèse Desqueyroux : destructive women or victims ? Keywords : literature, G. Flaubert, F. Mauriac, Emma Bovary, Thérèse Desqueyroux, destructive women , victims, comparison Abstract : The thesis deals with two female characters of French novels from the 2nd half of the 19th century, Madame Bovary by Gustave Flaubert and Thérèse Desqueyroux by Françoise Mauriac. The life and work of the two authors are briefly described as well as the time when they lived. The longer part of the thesis presents a content analysis and a formal analysis of the novels. The thesis places particular emphasis on the analysis of the story, the main characters and turning points in their lives. The aim is then to compare the two heroines based on the previous analysis of the novels and to highlight what they have in common and in what they differ and to answer the question of whether or not Emma Bovary and Thérèse Desqueyroux are victims, victims of circumstances, or whether they are inherently destructive and rightly described as monsters. All the important points of the thesis are summarized in the conclusion.
Female sexual discourse in contrast to the Middle Ages and XX. century
Ondřejová, Dita Terezie ; Ébert-Zeminová, Catherine (advisor) ; Listíková, Renáta (referee)
Title of the thesis: Female sexual discourse in contrast to the Middle Ages and XX. century Keywords: perception of love, women, troubadours women, society, literature. Abstract: The main theme of this diploma thesis is to understand how the socio-cultural aspects and the changes affect the view on love in medieval literary production and production of writers of the 20th century. The focus of the thesis is primarily the writing of Marie de France, a representative of women author in medieval literature, and the deputy from production of contemporary writers - Simone de Beauvoir. In the introduction of my thesis I depick the development of literary genres in the historical context in the periods mentioned above. Next chapters directly address the theme of love from different perspective and the status of women in society. The last chapter analyzes the way women exhibit their emotions in the times of courtly literature and to devote part of the embattled Simone de Beauvoir and her different view on the concept of love in the contexte of female sexuality and experience life as a couple.

National Repository of Grey Literature : 83 records found   previous11 - 20nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.