National Repository of Grey Literature 3 records found  Search took 0.02 seconds. 
Aspects of artistic training and patronage in Bohemia in the second half ot the 17th century. The case of Christian Schröder (1655-1702)
Fornasiero, Alice ; Zlatohlávek, Martin (advisor) ; Volrábová, Alena (referee) ; Oulíková, Petra (referee)
English The figure of Christian Schröder has been the pretext to address the attention to several problematic in the History of Modern Art in Bohemia. The issues are modelled on the evolution of the painter's career. Speaking about his beginnings at the service of Count Slavata, the function of Schröder as court painter has been discussed. The discover of archival documents concerning his study trip to Italy opens to the discussion on the artistic training in Italy as a phenomenon common to many painters from Bohemia. After his return in Prague, Schröder faced the choice to submit to the guild of painters or to get the post of Imperial painter which he finally obtained. Shortly after, he passed to the function of keeper of the Prague Castle picture gallery affirming himself as teacher of a group of students, among them Petr Brandl. Schröder's role as teacher is rethought on the light of the artistic situation of the last decade of the 17th century in Prague. The commission entrusted to Schröder by Gundakar Dietrichstein to paint forty-three copies after original paintings once located in the collections of the Prague Castle for the Libochovice estate has proved to be an help to affirm the passage of important original paintings through the picture gallery of Prague Castle and in few cases to...
The Development of the Drawing Art in German Speaking Countries from the 15th to the First Half of 17th Century Regarding its Representation in Czech and Moravian Collections
Volrábová, Alena ; Konečný, Lubomír (advisor) ; Royt, Jan (referee) ; Fučíková, Eliška (referee)
The thesis deals with the development of drawing in German-speaking countries since the early 15 th century, when the late Gothic traditions still echoed, to mannerism in the 16 th and first half of the 17 th centuries, when the Baroque enjoyed its ascent. The introductory chapter is dedicated to the current state of ongoing research, especially in Germany. Eliška Fučíková, in her Candidate of Sciences (CSc.) thesis in 1969, and later Pavel Preiss and today Lubomír Slavíček, have dealt with the subject in Bohemia. The next chapter deals with drawing techniques in the respective periods, with a focus on the pen drawing common in Germany at the time. The chapter that follows summarises the typical characteristics of German drawing, which was usually more confined and firm in volume than the Italian drawing of the time. The section addressing the representation of German drawing in the Czech collections is dedicated to the provenance of the drawings and the resulting repertoire of the museum collections in the Czech Lands. The explored theme is well represented for the most part, despite a painful lack of drawings by Albrecht Dürer. The thesis' main section follows the development of drawing in different art circles in German-speaking regions, illustrating its subject with examples found in public...
German painting 1540-1650. Art of painting in German speaking countries between renaissance and baroque
Volrábová, Alena ; Zlatohlávek, Martin (referee) ; Konečný, Lubomír (referee)
Badatel, který se ujme svého odborného úkolu, nezřídka zjistí, jak bylo původní zadání ošidné. Dvojnásob to platí při práci o německém umění z období odeznívající renesance a přicházejícího uměleckého proudu směřujícího k baroku, zvaného manýrismus. Pokud chceme hovořit o "německé kresbě" té doby, nebo lépe řečeno o kresbě v německy mluvících zemích kolem roku 1600, vyvstane problém, kdo toto "německé umění" vlastně reprezentuje. Časté putování umělců a hostování mnoha Nizozemců nebo Italů ve významných uměleckých centrech tehdejší Evropy s sebou nese při vymezování daného okruhu jistou potíž. Kolem roku 1500 umělci svá působiště měnili méně a dá se říci, že se přidržovali míst svého původu. Okolo roku 1600 ale přicházeli lidé ze vzdálenějších míst Evropy. Hovoříme-li tedy o "německé kresbě" nebo lépe o "kresbě v Německu" kolem roku 1600, nemůžeme se držet národnostního hlediska v dnešním slova smyslu. Heinrich Geissler do svého obsáhlého katalogu z roku 1979 o německých kreslířích zahrnul všechny významné umělce, kteří v té době v Německu působili, takže zde nalezneme nejen široký okruh německých jmen, ale i mnohé světoběžníky od Jorise Hoefnagela, přes Antonia Maria Vianiho až po Václava Hollara.1 Pochopitelně každý z nich ve střední Evropě zanechal svou stopu a naopak si odtud odnesl své, přesto je...

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.