National Repository of Grey Literature 46 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.03 seconds. 
HIGH POWER-EFFICIENT SENSORLESS CONTROL OF SYNCHRONOUS RELUCTANCE MOTOR
Mynář, Zbyněk ; Talla,, Jakub (referee) ; Lettl, Jiří (referee) ; Václavek, Pavel (advisor)
Synchronní reluktanční motory se pro svou relativně vysokou účinnost, robustnost a nízkou cenu stávají stále populárnější alternativou velmi rozšířených asynchronních motorů. Snaha o využití výhodných vlastností bezsnímačového řízení, a dosažení co nejvyšší účinnost jejich provozu, je však komplikována jejich výraznou nelinearitou způsobenou saturací magnetického obvodu. Úvod této práce je věnován popisu matematicko-fyzikálního modelu SynRM a přehledu existujících moderních algoritmů výkonově-optimálního bezsnímačového řízení. Jádrem práce je pak představení estimátoru stavů a parameterů SynRM postaveného na novém přístupu k měření a využití fázových reluktancí. Klíčovými prvky algoritmu jsou nová metodologie měření fázových reluktancí, spínací PWM schéma jež umožňuje snížit spínací ztráty a měřit fázové reluktance od nulových otáček, a nakonec integrace těchto měření s matematickým modelem SynRM s pomocí rozšířeného Kalmánova filtru. Experimentální část práce pak diskutuje výsledky reálných měření s navrženým algoritmem a vybranými současnými algoritmy.
Formula student battery pack
Lysák, Jakub ; Václavek, Pavel (referee) ; Veselý, Libor (advisor)
The thesis deals with the selection of a suitable battery cell for the high-voltage battery of a Formula Student Electric racing car. Based on laboratory measurements, a mathematical model of the cell is identified. The model implemented on the battery management system is capable of estimating the state of charge under dynamically changing conditions during a race.
Web Intercase for Building Control System with BACnet protocol
Kretek, Tomáš ; Friml, Dominik (referee) ; Václavek, Pavel (advisor)
This bachelor thesis analyzes the basic features of the BACnet protocol, which is followed by visualization platforms and tools ThingsBoard, OpenHAB and Node-RED. The BAC0 library and the BOSS Simulator program are selected for the BACnet device simulation. The ThingsBoard platform is used to demonstrate the functionality with the BAC0 library, which allowed the design of a two-room model with heating and heat transfer through the walls. At the end of the work, the operation of the ThingsBoard platform on a Raspberry Pi computer is evaluated.
Energy Efficient Control of Drives with Synchronous Machines
Szymanik, Marek ; Kozubík, Michal (referee) ; Václavek, Pavel (advisor)
The paper presents a mathematical description of a permanent magnet synchronous moto including losses and its vector control. The paper compares the control of the d component of the current to zero with the control using loss optimization and the efficiency under the given control is compared. The simulation is performed on two variants of the PMSM.
Fault relevance diagnostics of the PMSM under the inter-turn short circuit fault
Zezula, Lukáš ; Václavek, Pavel (referee) ; Blaha, Petr (advisor)
Tato práce popisuje matematické modelování mezizávitových zkratů fázového vinutí synchronního motoru s permanentními magnety, diskretizaci odvozeného modelu a diagnostiku závažnosti zkratu založenou na referenčním modelu. Popis zkratovaného stroje je vytvořen v proměnných statoru s uvažováním sérioparalelního zapojení vinutí a následně transformován do referenčního rámce rotoru pomocí rozšířené Clarkové a Parkovy transformační matice. Diskrétní ekvivalent navrženého modelu je vytvořen pomocí definované diskretizace lineárních časově variantních systémů, přičemž je uvažováno, že elektrická úhlová rychlost je časově variantní parametr s definovaným integrálem. Diskrétní model je transformován do referenčního rámce statoru, aby se maximalizovala perzistence vstupních signálů. Diagnostika závažnosti zkratu je poté realizována pomocí rekurzivního parametrického odhadu diskrétního modelu. Jedna z kapitol je věnována i popisu řídicího systému, neboť zkraty mohou ovlivnit stavové proměnné různým způsobem v závislosti na architektuře a volbě parametrů řídicího systému. Za každou kapitolou následuje experimentální ověření prezentovaných myšlenek.
Monitoring and Diagnosis Algorithms for Synchronous Motor Drives
Otava, Lukáš ; Glasberger, Tomáš (referee) ; Lettl, Jiří (referee) ; Václavek, Pavel (advisor)
Permanent magnet synchronous machine drives are used more often. Although, synchronous machines drive also suffer from possible faults. This thesis is focused on the detection of the three-phase synchronous motor winding faults and the detection of the drive control loop sensors' faults. Firstly, a model of the faulty winding of the motor is presented. Effects of the inter-turn short fault were analyzed. The model was experimentally verified by fault emulation on the test bench with an industrial synchronous motor. Inter-turn short fault detection algorithms are summarized. Three existing conventional winding fault methods based on signal processing of the stator voltage and stator current residuals were verified. Three new winding fault detection methods were developed by the author. These methods use a modified motor model and the extended Kalman filter state estimator. Practical implementation of the algorithms on a microcontroller is described and experimental results show the performance of the presented algorithms in different scenarios on test bench measurements. Highly related motor control loop sensors fault detection algorithms are also described. These algorithms are complementary to winding fault algorithms. The decision mechanism integrates outputs of sensor and winding fault detection algorithms and provides an overall drive fault diagnosis concept.
Linear motor modeling and identification
Cimburek, Václav ; Veselý, Libor (referee) ; Václavek, Pavel (advisor)
This bachelor’s thesis deals with the creation of a model of a synchronous linear motor with permanent magnets, parameter identification and model visualization. The model includes variable inductances of d and q windings and variable motor force constant. A cascade control using P and PI controllers and dynamic decoupling is implemented to control the model. The whole system is simulated in the Simulink environment. In conclusion are evaluated the factors that may cause inaccuracies and improvements that could be done.
Modeling and Control of Electric and Thermal Flows in Fully Electric Vehicles
Glos, Jan ; Horák, Bohumil (referee) ; Janeček, Eduard (referee) ; Václavek, Pavel (advisor)
Systematické řízení tepelných a elektrických toků v plně elektrických automobilech se stává velmi důležitým, protože v těchto typech automobilů není k dispozici dostatek odpadního tepla pro vytápění kabiny. Aby v zimním období nedocházelo ke snížení dojezdu, je nutné použití technologií, které umožní snížení spotřeby energie nutné k vytápění kabiny (např. tepelné čerpadlo, zásobník tepla). Je také zapotřebí vytvořit řídicí algoritmy pro tato zařízení, aby byl zajištěn jejich optimální provoz. V letním období je nezbytné řídit tepelné toky v rámci elektromobilu tak, aby nedocházelo k nadměrnému vybíjení baterie kvůli chlazení kabiny a dalších částí. Tato práce řeší jak návrh řídicích algoritmů, tak i vývoj rozhodovacího algoritmu, který zajistí směřování tepelných toků.
OpenModelica and Matlab-Simulink co-simulation
Szymanik, Adam ; Kozubík, Michal (referee) ; Václavek, Pavel (advisor)
This thesis solves co-simulation between OpenModelica and Matlab-Simulink. In the first part Modelica language, OpenModelica software and FMI standard are described. In the next part is proposal of solution through custom blocks and realization of those blocks. In last chapter are three examples to verify functionality of my solution.
NMPC Application for PMSM Drive Control
Kozubík, Michal ; Blaha, Petr (referee) ; Václavek, Pavel (advisor)
This thesis focuses on the possibilities of application of nonlinear model predictive control for electric drives. Specifically, for drives with a permanent magnet synchronous motor. The thesis briefly describes the properties of this type of drive and presents its mathematical model. After that, a nonlinear model of predictive control and methods of nonlinear optimization, which form the basis for the controller output calculation, are described. As it is used in the proposed algorithm, the Active set method is described in more detail. The thesis also includes simulation experiments focusing on the choice of the objective function on the ability to control the drive. The same effect is examined for the different choices of the length of the prediction horizon. The end of the thesis is dedicated to the comparison between the proposed algorithm and commonly used field oriented control. The computational demands of the proposed algorithm are also measured and compared to the used sampling time.

National Repository of Grey Literature : 46 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.