National Repository of Grey Literature 31 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
Apollo and his lovers
Svobodová, Anna ; Fischerová, Sylva (advisor) ; Bažil, Martin (referee)
The Bachelor's thesis focuses on the god Apollo, one of the fundamental figures of the Greek pantheon; however, our attention is not on Apollo's influence in Greece but on his love life. The first part provides general information about the god, i.e. etymology of his name, his birth, his place in the Greek pantheon. The second part introduces stories of Apollo's female and male lovers and highlights four important figures - Cyrene, Daphne, Coronis, Hyacinth. The thesis aims to examine reasons why was the fate of Apollo's female and male lovers often so tragic. By studying primary as well as secondary sources, it will be shown how ancient authors reflected Apollo's love affairs, in which way their versions of the stories differ from each other, and also how contemporary scholarship interprets these mythological stories. Key words Apollo, myth, Greek mythology, Cyrene, Hyacinth, Daphne, Coronis, Greek religion, Greek literature
The concept of Tyche in the Greek novel
Fialková, Lucie ; Chlup, Radek (advisor) ; Fischerová, Sylva (referee)
Ve své práci se zabývám postavou bohyně Tyché a jejím působením v žánru řeckého románu. Oproti tradičnímu chápání řeckého románu jakožto určitého typu pokleslého žánru se naopak snažím - právě i přes postavu Tyché - poukázat znovu na náboženskou relevanci románových textů. Vycházím především z námětových a topických souvislostí a zaměřuji se hlavně na proměny funkce božské "režie" i jednotlivých božských postav, které v románech vystupují. Pro celé zkoumání je důležité i působení románů na řeckého čtenáře a jejich dopad na vnímání osudovosti v době pozdní antiky.
First sacred speech of Aellios Aristeides: introduction, translation and commentary
Lišková, Markéta ; Fischerová, Sylva (advisor) ; Dostálová, Růžena (referee)
Cílem této diplomové práce je představit českému čtenáři zvláštní a poměrně neznámý spis slavného pozdně antického řečníka Ailia Aristeida - Hieroi Logoi. Toto dílo nabízí netradiční pohled na antické náboženství, zprostředkovaný jeho vzdělaným a oddaným stoupencem. Svým obsahem a stylem je to jakási osobní zpověď antického věřícího člověka, jejíž zajímavost spočívá především v tom, že žádné podobné dílo z řeckého pohanského světa dochováno nemáme. Autor nám zanechal svědectví nejen o svém vlastním prožívání vztahu k bohům, ale též podrobně pojednal o praktikách jednoho z nejpopulárnějších pozdně antických náboženských kultů - kultu boha Asklépia. Právě velmi osobní styl výpovědi činí toto dílo pozoruhodným a mnozí historikové řeckého náboženství ho ve svých knihách alespoň stručně zmiňují. Osobní styl výpovědi a líčení nejrůznějších životních starostí, pocitů, událostí, setkání apod. činí z Hieroi Logoi téměř moderní autobiografii, rozhodně však historicky první osobní snář v antické (a evropské) literatuře. Je zde rovněž mnoho materiálu, který může sloužit psychologům k rozboru osobnosti autora, a i z tohoto hlediska je dílo unikátní. Tím, že ukazuje, jakými způsoby profánní i chrámoví lékaři reagovali na evidentní psychické poruchy autora, je dílo pozoruhodné též pro historiky psychologie. Hieroi Logoi...
Word and image: description of images by Philostratus the Elder
Mešhlová, Martina ; Dostálová, Růžena (advisor) ; Fischerová, Sylva (referee)
The thesis deals with different theories on authorship of the work EžKóvt:c; (Images). It also pursues the way in which contemporary research proceeds. It appears that the present opinion is that the author of the work is Philostratus III. (the Lemnian). I however refer to the original assignment of the authorship. Its other goal is to observe whether Philostratus, descriptions could have been based on pictures in the real gallery or whether the Neapolitan gallery was only fiction and the descriptions were a mere creation of an experienced sophist. However, my conclusion is that the theory stating that his work is based on real pictures is probable. The second part of the thesis is dedicated to a theory of ekphrasis by ancient rhetoricians from the 1st to 5th century A. D. and its use in some of the ancient literary genres and in particular descriptions. The end of the thesis belongs to the translations of ten chosen descriptions of pictures from the work of EiKÓVE~ and the possible influence of Philostratus' work on a number of modern European painters.
Interpretation of notions ira and furor in Seneca's tragedy Hercules furens based on the stoic afectology
Dvořáková, Jaroslava ; Kuťáková, Eva (advisor) ; Fischerová, Sylva (referee)
Mým hlavním úkolem bylo nalézt podíl afektů zra a furor na výstavbě dramatu HERCULES FURENS A THYESTES. Abych však mohla takovou otázku zodpovědět a dostát požadavku, vyjít ze stoické afektologie, nemohla jsem opomenout ani seznámení se základními tématy stoické filozofie (ačkoli jsem je již příliš neproblematizovala, neboť to by vydalo na mnohem rozsáhlejší práci), která se nějakým způsobem vztahují k pojetí afektů u stoiků vůbec a současně ke zkoumané tragédii, ani nastínění Senekova teoretického konceptu hněvu ve spise DE IRA, což bylo v zadání také požadováno. Morální listy Luciliovi mi pak byly významnou oporou, ačkoli jsem je již nezpracovávala systematicky, ale spíš mi posloužily k hojným odkazům během textu. Ovšem básnické dílo nelze interpretovat ani bez seznámení s funkcí formálních a rétorických prostředků, ani bez poukazu na jeho účel, který je v Senekově případě pedagogický. Proto jsem považovala za příhodné, věnovat i těmto aspektům autorova díla náležitou pozornost a zabývat se krátce také historickými okolnostmi jeho života, které jsou beze sporu pro jeho dílo významné. To vše jsou podle mě nezbytné komponenty smyslu celé tragédie HERCULES FURENS. Jelikož jsem však po napsání části zabývající se již zmíněnými tématy a po sepsání průběžné analýzy dramatu zjistila, že zpracování tragédie...
The Oresteia of Aeschylos and Satre's The Flies
Jakimiv, Vít ; Fischerová, Sylva (advisor) ; Bažil, Martin (referee)
The thesis aims at comparison of the poetics of Aeschylus' trilogy The Oresteia and Sartre's drama The Flies. In the first part we effectuate evaluation of the state of research as well as division and criticism of some prominent approaches. We observe in particular the limitations imposed on the comparative analysis taking its point of departure from such broad concepts as 'fate', 'freedom' and 'tragedy'. Our considerations are guided primarily by Sartre's theoretic writings on theatre and tragedy. In the second part we accomplish analysis of poetic structures discovering resemblances in the function carried out by single poetic factors in the overall structure of the drama. Notable links appear in the way of utilization of associative networks operating at the level of imagery and metaphor, which in both cases are inseparable from the particular manner of developing the action.
Trojan Destinies (τυγχάνω and τεύχω in the oldest Greek epos)
Roreitner, Robert ; Fischerová, Sylva (advisor) ; Chlup, Radek (referee)
The aim of this study is to introduce the idea of fate present in Homer's Iliad. By "idea" is meant what gives the unity to apparently incoherent views (1) of fate as death and life's content; (2) of fate as a given lot and a power; (3) of fate as what is shaped by men, and what meets them. This triple polarity of meaning is explored on two levels: (a) the level of construction of the epic (how the fates are represented in the poem) and (b) the level of the Homeric expressions for fate (how the characters and the narrator talk about it). Both subjects have been treated many times and from various perspectives in the existing secondary literature. That's why this study does in neither case aim at an exhausting analysis. As for the construction of the epic, it focuses on the role played in its structure by decision, and especially on how the various decisions of different characters are integrated into the unity of narration. Among the expressions that are standardly envisaged it treats in some detail only the two most important, i.e. μοῖρα and αἶσα, although at the same time it considers also two verbs, τεύχω and τυγχάνω , to which the due attention has not yet been paid. Exploiting the results of formal-literary studies of the last decades this study returns back to a question formulated in the...
The image of Helen
Chlupáčová, Edita ; Rytíř, Jaroslav (advisor) ; Fischerová, Sylva (referee)
The thesis describes a corpus of Greek archaic and classic poetic texts, where Helen and her eidōlon appear next to each other. As for the methodology, the thesis took its shape in the frame of French classical philology and structuralism. It is shown that the concept of eidōlon in several ways opens up the question of re-production, both biologic and poetic. As a sign, the eidōlon signifies an oscilation between a speech sign and an image, which poses the question of time and space. The singularity of the concept of eidōlon is being related to the present by comparison with photography as conceived by Roland Barthes. The thesis examines potency of the chosen methodology in relation to its object, therefore by simulation it examines how it is possible to write about the Greeks today and how Roland Barthes wrote about the Greeks, from which follows the search for possibilities of application of Barthes'concepts of studium, punctum, mathesis singularis. Subthesis is a proposition that Barthes' Camera Lucida is in dialogue with Plato's Phaedrus.
The Relation of Work to Zeus' World Order in Hesiod's Works and Days
Samec, Zdeněk ; Fischerová, Sylva (advisor) ; Souček, Jan (referee)
(in English) The presented thesis is dealing with the ethics of work in the world as described by ancient Greek poet Hesiod in his famous didactic epos Works and Days. In the first part of the thesis (chapters 1 and 2), it is assumed that Hesiod's ethics are anchored in a particular situation, in which he, as a Boeotian farmer, found himself due to his dispute with his brother Perses. In the next part, firstly three major myths in the Works and Days are analyzed and the importance of work is set in a wider context of Hesiod's religious and ideological beliefs (chapter 3); subsequently our analysis is supplemented by a broader reflection of work, exertion, recreation, good and evil (chapter 4). In conclusion we finally try to answer the question of the place of work in the world order as determined by Zeus' will.

National Repository of Grey Literature : 31 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.