National Repository of Grey Literature 2 records found  Search took 0.00 seconds. 
The Hajnal line in contemporary Europe
Chráska, Miroslav ; Kurtinová, Olga (advisor) ; Velková, Alice (referee)
The master's thesis deals with answer of distribution of countries, which was determined in 1965 in the theoretical concept by John Hajnal, in contemporary Europe. The main aim was to reanalyze the original division of countries using cluster analysis on the basis demographic indicators: average age at first marriage men and women, the average age of a woman at first child birth, the number of divorces per 100 marriages, the proportion of live births in marriage and out of marriage. The data used came from the Eurostat database from 1990 to 2015. Cluster analyzes of European countries were also performed according to the value orientations of their inhabitants in the area of social relations and life expectations. Respondents' statements came from the European Social Survey from 2002 to 2018. Cluster analysis of selected demographic indicators did not confirm two models of Hajnal's concept of marital behavior. Cluster analyzes of respondents' value orientations confirmed the existence of two value approaches to life priorities - a preference for traditionally accepted values and a preference for a dynamic and efficient lifestyle. Keywords Hajnal line, family, marriage, divorce rate, ESS research project, K-means cluster analysis, values
Analysis of Mortality from Motor Vehicle Traffic Accidents in the Countries of the European Union
Chráska, Miroslav ; Burcin, Boris (advisor) ; Rybová, Kristýna (referee)
Analýza úmrtnosti vlivem dopravních nehod motorových vozidel v zemích Evropské unie Abstrakt Práce si klade za cíl zmapovat vývoj úrovně úmrtnosti při dopravních nehodách motorových vozidel a provést mezinárodní srovnání zemí Evropské unie v rozmezí let 1990 až 2015. Mezi sledované faktory, které ovlivňovat tuto úmrtnost, byla zařazena dopravní legislativa jednotlivých států, počty automobilů a jejich průměrné stáří v uváděných zemích. Jako výchozí metoda analýzy byla vybrána přímá standardizace míry úmrtnosti. Při zjišťování faktorů ovlivňujících úmrtnost při dopravních nehodách byla využita korelační analýza. Na počátku sledovaného období (rok 1990) byly mezi současnými členskými státy Evropské unie výrazné rozdíly v intenzitě úmrtnosti při dopravních nehodách. V průběhu sledovaných let však došlo k postupnému snižování úrovně úmrtnosti a jednotlivé státy se v hodnotách standardizované míry úmrtnosti při dopravních nehodách přibližují. V dlouhodobém horizontu se relativně stálý poměr zemřelých mužů (tři čtvrtiny) vůči ženám (čtvrtina) nemění. Klíčová slova: úmrtnost, dopravní nehody, počet automobilů, stáří automobilů, dopravní legislativa, země Evropské unie, srovnávací analýza

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.