|
Volnočasová aktivita tělesně a mentálně postižených, plavání SK Kapři Jindřichův Hradec
MÁCHOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce se zabývá volnočasovou aktivitou tělesně a mentálně postižených. Představuje jindřichohradecký sportovní klub, který se věnuje dětem a dospělým s handicapem nejen v oblasti plavání. Teoreticky popisuje základní rozdělení tělesných a mentálních postižení, volného času, volnočasové aktivity a historii plavání ve světě i Čechách. Zabývá se vlivem volnočasové aktivity na zdravé i handicapované jedince.
|
|
Analýza výuky v plaveckých školách APŠ působících v Jihočeském kraji
DOLEŽALOVÁ, Simona
Bakalářská práce se zabývá vypracováním komplexní analýzy výuky plavání v plaveckých školách sdružených Asociací plaveckých škol v Jihočeském kraji, konkrétněji plaváním dětí na základních školách. Teoretická část se zabývá stručnou historií plavání, plaveckou výukou, základními plaveckými dovednostmi, výukovými metodami a využitím pomůcek k výuce plavání. Dále se teoretická část zabývá vhodným prvním plaveckým způsobem a následně je uveden základní nácvik plaveckých způsobů. Vše je v souladu s učebními texty poskytovanými Asociací plaveckých škol a metodických materiálů vydaných MŠMT. Syntetická část je zacílena na popis průběhu výuky v jednotlivých plaveckých školách ve srovnání s metodickými a učebními materiály.
|
|
Vliv pandemie Covid-19 na motivaci ke sportu u para plavců
Míčková, Dominika ; Daďová, Klára (vedoucí práce) ; Kotlík, Kamil (oponent)
Název: Vliv pandemie Covid-19 na motivaci ke sportu u para plavců Cíle: Cílem práce je hledání existence změny míry motivace ke sportu u skupiny para plavců důsledkem pandemické krize v České republice. Metody: Předmětem výzkumu je vyhodnocení dat opakovaně předloženého standardizovaného dotazníku Sport motivation scale výzkumnému souboru 22 tělesně postižených para plavců ve věkovém rozmezí 19 - 48 (k roku 2021). Dále bylo vypracováno porovnání tohoto vyhodnocení s odpověďmi získanými pomocí strukturovaného rozhovoru vedeného na konci výzkumného šetření v srpnu 2021. K určení rozdílu míry motivace slouží grafické zpracování a vhodně zvolená forma t-testu. Výsledky: Ačkoliv statistické vyhodnocení dat celého souboru neprokázalo významný rozdíl mezi dvěma zkoumanými obdobími, ani mezi muži a ženami, u samostatně zkoumané skupiny mužů se projevila změna míry vnitřní motivace něco vědět. Dále byla nalezena korelace vnitřní motivace něco prožít s věkem. Při porovnání těchto výsledků se souborem popisů subjektivních pocitů respondentů nejsou odpovědi na vědecké otázky výzkumu zcela jednoznačné. Klíčová slova: tělesné postižení, aplikované pohybové aktivity, plavání, psychologie sportu, krizová opatření
|
|
Porovnání fyzických předpokladů závodních plavců, vzhledem k preferencím plaveckých disciplín.
Hanus, Tomáš ; Chvostek, Lukáš (vedoucí práce) ; Suchý, Jiří (oponent)
Název práce: Porovnání fyzických předpokladů závodních plavců vzhledem k preferencím plaveckých disciplín. Cíl: Cílem této bakalářské práce je vytvořit pilotní výzkum, ve kterém budou změřeny a porovnány vybrané fyzické a antropometrické parametry plavců juniorského věku (16 až 18 let). Porovnáváme plavce krátkých a středních tratí proti plavcům dlouhých tratí. Metody: Tento pilotní výzkum byl proveden pod dohledem vedoucího práce a za pomoci speciálních přístrojů zapůjčených Katedrou tělesné výchovy PedF UK. Pro přehledné interpretování a porovnání výsledků byly použity sumarizační tabulky a grafy. Výsledky: Výsledky měření ukazují na to, že plavci vytrvalostního zaměření mají průměrně o 2-3 % tělesného tuku více než sprinteři. Plavci zaměření na krátké a střední tratě mají naopak průměrně o necelé 1% vyšší bezvodnou ATH. Tento výsledek se prokázal u dívek i chlapců. Výsledky měření spirometrie ukázaly, že sprinteři dosáhli vyšší maximální výdechové rychlosti proti vytrvalcům. Vitální kapacita plic nepotvrdila žádnou pravidelnost výsledků. Mezi chlapci byl v tomto případě lepší sprinter a mezi dívkami naopak vytrvalkyně. Výsledky byly porovnávány v procentech vůči normě pro každého plavce podle jeho stavby těla. Toto porovnání je relevantnější než porovnání reálné síly výdechu a vitální kapacity...
|
|
Komparace kurzu povinné plavecké výuky s odlišnou periodou opakování lekcí z hlediska vlivu na výslednou plaveckou úroveň žáků mladšího školního věku spádových škol v Jablonci nad Nisou
Heidrichová, Anna ; Pádivý, Martin (vedoucí práce) ; Chvostek, Lukáš (oponent)
Cílem mé diplomové práce je porovnání vstupní a výstupní plavecké úrovně dětí mladšího školního věku v rámci povinné plavecké výuky absolvované na prvním stupni základní školy. Zásadním kritériem porovnávání testovaných dovedností dětí bude, zda absolvují plaveckou výuku formou intenzivních kurzů či v časovém harmonogramu jedné návštěvy plaveckého zařízení týdně. Plavecké dovednosti budou sledovány u dětí druhých a třetích tříd, a to jak chlapců, tak i dívek. Finální uplavaná vzdálenost dětí bude následně kategorizována jak dle oficiálních diagnostických tabulek navržených Čechovskou, tak dle neoficiálních tabulek s podrobnějšími intervaly, které interně využívá plavecká škola, na které probíhal výzkum. V teoretické části jsou nejprve zmíněny počátky plavání a jeho historický vývoj ve světě i u nás v České republice, s přesahem do dnešní podoby plavání, a to zejména v kontextu plavecké výuky. Povinná plavecká výuka dětí mladšího školního věku, její financování, její organizace a ukotvení v RVP ZV jsou dalšími tématy teoretické části. Mimo to je popsána plavecká výuka, jakožto pedagogický proces, řešena z hlediska didaktiky. Popsány jsou také základní plavecké dovednosti a hodnocení dosažené plavecké úrovně vzhledem k oficiálním diagnostickým škálám. Praktická část je založena na získaných datech...
|
|
Nejčastější chyby v provedení plaveckého způsobu kraul u dětí ve druhých a třetích třídách z okresu Benešov a jejich náprava.
Dastychová, Martina ; Chvostek, Lukáš (vedoucí práce) ; Svobodová, Irena (oponent)
Název práce: Nejčastější chyby v provedení plaveckého způsobu kraul u dětí ve druhých a třetích třídách z okresu Benešov a jejich náprava. Cíl: Cílem této práce bude zjistit, jakých chyb se děti ve druhých a třetích třídách budou dopouštět nejvíce v technickém provedení plaveckého způsobu kraul. Metody: Výzkum určený pro tuto práci probíhal pod dohledem vedoucího práce a byla při něm použita hodnotící škála. Zjištěné výsledky byly pro přehlednost zaneseny do tabulek a grafů. Výsledky: Na základě vyhodnocení použité škály vyšly najevo nejčastěji se opakující chyby v dané pohybové kategorii. Ve správném provedení polohy chybovali žáci ve špatném položení těla tak, aby jim při plavání hladinu vody protínalo čelo. V činnosti horních končetin dominovalo chybné zanořování paže, které neprobíhalo v úrovni ramene. U dolních končetin převažovala nepravidelnost pohybu stejně jako u souhry. Bez závislosti na pohlaví byly u dýchání patrné dvě nejčastější chyby - žáci nedýchali stranou a nedokázali správně načasovat nádech. KLÍČOVÁ SLOVA: plavání, kraul, chyby při plavání, hodnotící škála, plavecká škola, nápravná cvičení, mladší školní věk
|
|
Plavecká výuka v oblasti Prahy 5 - Barandov
Končelová, Tereza ; Svobodová, Irena (vedoucí práce) ; Fořterová, Petra (oponent)
Hlavním cílem práce je zmapovat povinnou výuku dětí mladšího školního věku v plaveckých školách v oblasti - V teoretické části práce seznamuje s významem plavání, s historií plavání, s legislativou plaveckých škol, s plaveckými způsoby vyučovanými v základní povinné plavecké výuce a s metodami výuky. V praktické části najdeme výsledky šetření úrovně základní povinné plavecké výuky ve vybraných plaveckých školách oblasti Praha 5 - Barrandov. Metodami šetření jsou metoda kvalitativního dotazování - anketa a metoda pozorování. Výsledná data jsou statisticky zpracována a zapsána v tabulkách a pro lepší přehlednost ve výsečových grafech. KLÍČOVÁ SLOVA plavání, význam plavání, historie plavání, plavecká škola, povinná plavecká výuka, výuková metoda, plavecký způsob, výuka, žák, instrukto
|
|
Plavecký program zaměřený na výuku dětí mladšího školního věku - základní plavecké dovednosti
Štěpánková, Simona ; Chvostek, Lukáš (vedoucí práce) ; Fořterová, Petra (oponent)
Název práce: Plavecký program pro výuku dětí mladšího školního věku - základní plavecké dovednosti Cíl: Cílem práce je vytvoření výukového materiálu pro plaveckou školu zaměřeného na nácvik základních plaveckých dovedností (ZPD). Metody: Výzkumný soubor byl na první hodině zhodnocen pro zjištění jejich vstupních dovedností. Hodnocení probíhalo dle standardizované škály. Do dalších hodin plavecké výuky byly zařazeny cvičení a aktivity jimž se samotná práce věnuje. Na základě jejich použití v praxi byly vyvozeny pozorování poznatky pro jejich další použití. Na poslední lekci proběhlo závěrečné výstupní hodnocení. Získaná data z obou hodnocení byla nakonec porovnána. K porovnání byl využit aritmetický průměr (x ) a Medián (Med(x)). Výsledky: Výstupní hodnoty ukázaly zlepšení téměř u všech žáků. Z třiceti osmi zúčastněných dosáhlo maximálního počtu bodů deset žáků, dalších deset ztratilo jen jeden nebo dva body. Zbylých osmnáct žáků nedosáhlo takových hodnot, ale i tak byl ve výsledcích zaznamenaný viditelný progres. KLÍČOVÁ SLOVA plavání, plavecká výuka, neplavci, ZPD
|
|
Využití respirační fyzioterapie v plaveckém stylu kraul
PECHOVÁ, Karolína
Cílem této práce je popsat efekt respirační fyzioterapie v plaveckém stylu kraul, jaký vliv má respirační fyzioterapie na sílu nádechových a výdechových svalů a jaké subjektivní změny nastanou při zavedení respirační fyzioterapie do tréninku. Teoretická část práce shrnuje obecné informace o anatomii a fyziologii dýchání, mechanice dýchání včetně provedení optimálního dechového vzoru. Dále je zde popsán plavecký styl kraul a hlavní svalové skupiny, které jsou u tohoto stylu potřeba. V praktické části jsou podrobné kazuistiky 4 probandů, kteří pravidelně již několik let trénují v plaveckém oddíle. Proběhlo měření ústních tlaků pomocí přístroje MicroRPM, který hodnotí sílu nádechových i výdechových svalů. Součástí je i návrh terapie, jež se soustředí na respirační techniky, ale také na mobilitu hrudníku, lopatek a celkového držení těla, a to včetně zapojení hlubokého stabilizačního systému páteře. Výsledný efekt terapie je pozitivní, kdy došlo ke zvýšení počátečních hodnot maximálních ústních tlaků, ale hlavně k větší mobilitě hrudníku, lepšího zapojení HSSP a lepšímu dechovému stereotypu. Důležitým výsledkem terapie je i subjektivní vnímaní probandů.
|
|
Plavání kojenců a batolat ve věku od 6 měsíců do 2 let
LOUBOVÁ, Zuzana
V této práci jsme se zabývali Plaváním kojenců a batolat věku od 6 měsíců do 2 let, a nácvikem jejich základních plaveckých dovedností. Cílem této práce bylo sestavit edukační plavecké programy pro tři věkové kategorie dětí. První program byl podrobně vypracovaný a určený pro kojence ve věku od šesti do devíti měsíců. Druhý program byl kvůli jeho rozsáhlosti stručně sepsán a byl určen pro kojence od devíti do dvanácti měsíců. Třetí program byl určen pro batolata od dvanácti měsíců do dvou let, dle jeho rozsáhlosti je sepsán stručněji než program první. V tomto plaveckém programu jsou vypsané hlavní cíle a výstupy.
|