Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 322 záznamů.  začátekpředchozí204 - 213dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Recepční a intertextové strategie v románovém cyklu Terryho Pratchetta: Úžasná Zeměplocha
Cermonová, Klára ; Kubíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Mocná, Dagmar (oponent)
Tato práce se zabývá sérií Úžasná Zeměplocha britského spisovatele Terryho Pratchetta, zkoumá, jaké jsou autorovy nástroje, kterými dosahuje čtivosti a poutavosti románů, a to na úrovni postav, světa příběhu, motivů a témat, dále se zabývá intertextovostí opět především s ohledem na čtenáře. Práce také zkoumá postavení románů v žánru fantasy, kam bývají řazeny. V neposlední řadě také poukazujeme na kvality této série, která je často neprávem považována pouze za populární či pokleslou literaturu.
Paradigma českého moderního a postmoderního feminismu v kontextu evropské kultury
Fuxová, Bohuslava ; Ferrarová, Eva (oponent) ; Pachmanová, Martina (oponent)
Předmětem studie je antropologická a historická analýza fenoménu ženského hnutí v evropském měřítku. Studie se zabývá postavením a invidualitou ženy, její svobodou v českých zemích od dob romanismu. Zvláštní pozornost je věnována evropským feministickým literárním počinům, které byly stěžejní pro další kroky emancipačního hnutí v českých zemích. Studie mapuje rysy ženské emancipace, interpretuje některá stěžejní díla evropského feminismu. Zkoumá průkopnice rozmanitosti ženských duší, zkoumá díla, která upadla do zapomění. Práce analyzuje vlivy romantismu, liberalismu i kapitalismu na feminismus. Popisuje individuální snahy a pokusy o veřejné uznání žen. Studie sleduje jednotlivé proudy světového feminismu a dosažení výsledků jednotlivých feministických skupin. Pozornost je věnována také různorodosti feminismu, jež je zdrojem síly a bohatství, zároveň slabinou ve vypjatých situacích. Součástí této studie je interpretace obrazu ženy v moderní a postmoderní době jako nositelky lásky a vědění. Cílem studie je uchopit prostřednictvím kulturologické analýzy rozmanitost ženského hnutí v konkrétním historickém a kulturním kontextu.
Bible jako literární dílo ve výuce literatury na gymnáziu
Přibylová, Kateřina ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
První část diplomové práce informuje obecně o bibli, o jejím vzniku, dělení, jazyku, překladech. Podrobněji je pojednáno o překladech do češtiny a adaptacích, které má gymnaziální učitel k dispozici. Jedna z kapitol se orientuje na biblickou frazeologii a poukazuje na to, jak hluboce je v nás jazyk bible zakořeněn, další kapitola - Intertextovost a bible - zase stručně zachycuje, jak velký počet děl na bibli navazuje, a předkládá text, se kterým by bylo možné pracovat v rámci hodin literatury. Druhá část se zabývá kurikulárními dokumenty a též učebnicemi a čítankami ve vztahu k bibli. Při rozboru rámcově vzdělávacích programů jsou nabídnuty možnosti, jak při výuce o bibli naplňovat některé stanovené cíle RVP, ať již ve vzdělávací oblasti Jazyk a komunikace, nebo v oblasti Člověk a společnost. Zaznamenává také, jak se bible může uplatnit v průřezových tématech. Následuje rozbor tří vybraných školních vzdělávacích programů, přičemž každý z nich přistupuje k bibli jiným způsobem, pracuje s ní v jiném ročníku, v rámci různých celků. Kapitola věnující se učebnicím literatury a čítankám poskytuje náhled na to, jaké informace a ukázky jsou žákům tímto médiem předkládány a dovoluje si je hodnotit. Praktická část diplomové práce obsahuje vyhodnocení "miniprůzkumu", který probíhal mezi žáky čtvrtých ročníků...
Myth and Literature: The Werewolf
Benešová, Anna ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Šuman, Záviš (oponent)
česky: Název diplomové práce: Vztah mýtu a literatury na tématu vlkodlaka Klíčová slova: mýtus, literatura, mytologie, mytodologie, mytoanalýza, mytokritika, vlkodlak Abstrakt: Tato diplomová práce se zabývá vztahem mezi literaturou a mýtem. Literatura přepisuje mýtus ze symbolického jazyka do jazyka literárního, čímž na jednu stranu eliminuje obrovskou síť významů a variant mýtu, na druhou stranu však zachovává pro budoucnost základní smysl mýtického sdělení, činí jej srozumitelným pro sociokulturní realitu autora a následně také čtenářovu interpretaci. Cílem této diplomové práce je ukázat na příkladu vlkodlaka, jak funguje mýtus v literatuře. Na základě přehledu teorií mytologie a mytokritiky jsem zvolila metodu Gilberta Duranda nazvanou mytodologie. Tato metoda sestává ze dvou fází: mytoanalýzy a mytokritiky. Aplikuji tuto metodu na studium užití mýtu o vlkodlakovi ve čtyřech literárních dílech různých období a žánrů. V závěru jsem se pokusila odhalit některé širší důsledky psychologických základů mýtu a jeho literárního přepisu.
Komentovaný překlad: La littérature de l'émigration tcheque de 1948 a 1948 (BURDA, M. La littérature de l'émigration tcheque de 1948 a 1948. Bordeaux : Université M. de Montaigne, 1992)
Liška, Luděk ; Šotolová, Jovanka (vedoucí práce) ; Duběda, Tomáš (oponent)
Předkládaná bakalářská práce z oboru translatologie se skládá z dvou hlavních částí. První část tvoří český překlad úvodní části disertace Milana Burdy La littérature de l'émigration tchèque de 1948 à 1968. Contribution à l'histoire de la littérature tchèque contemporaine. V druhé části je výchozí text uveden do kulturně-historických souvislostí, dále obsahuje překladatelskou analýzu s příklady řešení, rozbor specifických překladatelských problémů a nástin použitých překladatelských metod.
Tělesné modifikace v kyberpunku, kyberpunk v tělesných modifikacích
Dudziaková, Marie ; Rychlík, Martin (oponent) ; Šisler, Vít (oponent)
Rigorózní práce Tělesné modifikace v kyberpunku, kyberpunk v tělesných modifikacích přináší pohled na průnik těchto dvou oblastí z jejich vzájemné perspektivy a sleduje, nakolik je jedno obsaženo, ovlivněno a utvářeno druhým. V první části se autorka zabývá reprezentací, podobou a úlohou tělesných modifikací ve vybraných dílech kyberpunkové literatury. Danou problematiku zkoumá kombinací kvantitativní a kvalitativní analýzy. Vyhodnocuje 503 zmínek o tělesných modifikacích v 7 zásadních kyberpunkových literárních dílech. Pomocí 25 proměnných těchto 503 zmínek analyzuje kvalitativně a získané poznatky hlouběji rozvádí v 7 tematických okruzích. Na základě zjištěných dat vyvozuje definici typicky kyberpunkové tělesné modifikace, kterou charakterizuje jako invazivní funkční úpravu těla, které vznikla s přispěním nových technologií. Na základě této definice se autorka ve druhé části soustředí na reálně existující tělesné modifikace, které tyto aspekty splňují. Vytváří 7 kategorií funkčních kyberpunkových tělesných úprav, které ilustruje na příkladech. Z hlediska těchto modifikací blíže mapuje situaci v České republice a zmiňuje projekt funkční tělesné modifikace nazvaný QRbodies, který vznikl v roce 2012 právě pod autorčiným vedením. Rigorózní práce Tělesné modifikace v kyberpunku, kyberpunk v tělesných...
Využití biblioterapie u osob s drogovou závislostí
Tmejová, Hana ; Valešová Malecová, Barbara (vedoucí práce) ; Šotolová, Eva (oponent)
Bibliografický záznam TMEJOVÁ, H. Využití biblioterapie u osob s drogovou závislostí. Bakalářská práce. Praha: Katedra speciální pedagogiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze. Vedoucí práce: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D., 2013. 69 s. Abstrakt Bakalářská práce "Využití biblioterapie u osob s drogovou závislostí" se zabývá biblioterapií u specifické skupiny osob, kterou jsou drogově závislí. V práci jsou uvedeny teoretické poznatky z problematiky drogové závislosti, problematiky biblioterapie a zkušenosti při uplatnění biblioterapie u osob s drogovou závislostí pomocí nejčastěji využívaných technik. Práce obsahuje seznamy vhodné literatury s tématem závislostí z různého pohledu. Hlavním cílem práce jsou návrhy vhodných techniky využitelných u osob s drogovou závislostí v biblioterapeutickém programu. Techniky nejsou ověřené v praxi. Cílem této práce je představit biblioterapii a vhodné techniky jako jednu z možností léčby osob s drogovou závislostí. Klíčová slova Biblioterapie, drogová závislost, droga, terapeutická komunita, literatura, technika.
Analýza úkolů v čítankách pro 9.ročník ZŠ
Procházková, Jana ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
RESUMÉ Podstatou diplomové práce bylo srovnat vybrané čítanky či pracovní sešity z hlediska doprovodných otázek a úkolů. Teoretickým východiskem byla charakteristika pubescentního čtenáře, ale také Bloomova taxonomie, typologie a výsledky v mezinárodním testování PISA apod. Práce se také zabývala čtenářskou gramotností. Její definice se v čase proměňuje. Čtenářská gramotnost se nezaměřuje pouze na znalosti, ale hraje důležitou roli i při začleňování do společnosti. Jedná se o komplex několika rovin (vztah ke čtení, doslovné porozumění, vysuzování, metakognice, sdílení a aplikace). Každá ze složek je nepostradatelná. Do analýzy bylo zařazeno pět čítanek pro 9. ročník ZŠ od různých nakladatelství (SPN, Nová škola, Fraus, Alter). Nejednalo se tak o reprezentativní rozbor celé nabídky současných čítanek, ale o vybraný vzorek. Dvě čítanky pocházejí od stejného nakladatelství SPN, ale každá představuje jiný přístup (starší z nich vychází ze školních osnov, novější se vztahuje již k výuce podle RVP ZV). Rozbor jednotlivých čítanek se nejprve věnovala obecné charakteristice a obecnému kontextu. (autor, zda je deklarována souvislost s RVP ZV, ilustrace, celková struktura čítanky apod.). Dále bylo na čítanky nahlíženo z pohledu zařazených textů. Závěrečnou částí byl rozbor otázek a úkolů zařazených v čítankách k...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 322 záznamů.   začátekpředchozí204 - 213dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.