|
Využití elektronických informačních zdrojů při výuce českého jazyka a literatury na středních školách
Maršíková, Markéta ; Vlasák, Rudolf (vedoucí práce) ; Landová, Hana (oponent)
Identifikační záznam MARŠÍKOVÁ, Markéta. Využití elektronických informačních zdroj p i výuce českého jazyka a literatury na st edních školách [Use of electronic information resources in the Czech language and literature classes at high schools]. Praha, 2012. 135 s. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictví. Vedoucí bakalá ské práce Doc. PhDr. Rudolf Vlasák. Abstrakt Diplomová práce se v nuje informačnímu vzd lávání a využívání elektronických informačních zdroj v rámci výuky českého jazyka a literatury na st edních školách. Je rozd lena do t í částí. První teoretická část je v nována obecn problematice informační gramotnosti v ýeské republice, národní informační vzd lávací politice a současným trend m využívání moderních informačních a komunikačních technologií p i výuce. Druhá část práce obsahuje p ehled voln dostupných internetových informačních zdroj pro český jazyka a literaturu s možnostmi jejich využití p ímo ve výuce. Součástí diplomové práce je také studie o využívání elektronických informačních zdroj ve výuce českého jazyka a literatury na st edních školách, a to na p íkladu dvou vybraných gymnázií - Jiráskovo gymnázium v Náchod a Gymnázium Broumov [Autorský abstrakt]. Klíčová slova elektronické informační zdroje, online informační...
|
|
Čtenářství z pohledu regionální knihovny
Dvořáková, Barbora ; Peterka, Josef (vedoucí práce) ; Hrabáková, Jaroslava (oponent)
Bakalářská práce Čtenářství z pohledu regionální knihovny se zaměřuje na zjištění stavu úrovně knihoven ve vybraném regionu - Nymburk. Práce je rozdělena na 2 částí, na část teoretickou a výzkumnou. V teoretické části si všímá různých hledisek při vymezení pojmu čtenářství a čtenářské gramotnosti. Dále se zmiňuje o faktorech, které na čtenáře působí při jeho formování a současných výzkumech čtenářství a jejich výsledcích. Ve výzkumné části rozebírá stav knihoven na okrese Nymburk v roce 2010 s konkrétním zaměřením na Městskou knihovnu Nymburk. KLÍČOVÁ SLOVA čtenářství, rozvoj čtenářství, vedení ke čtení, dětské čtenářství, čtenářství dospělých, výzkumy čtenářství, knihovnictví, faktory ovlivňující čtenářství, regionální knihovna, čtenářská gramotnost, informační gramotnost
|
| |
|
Lekce informační výchovy aplikované do výuky dějepisu na Dvořákově gymnáziu v Kralupech nad Vltavou
Řihák, Jakub ; Římanová, Radka (vedoucí práce) ; Vášová, Lidmila (oponent)
Bakalářská práce se zabývá koncepcí lekcí informační výchovy aplikovaných do projektové výuky dějepisu na Dvořákově gymnáziu v Kralupech nad Vltavou. V práci jsou uvedeny a dále rozpracovány požadavky na informační gramotnost středoškolských studentů, uvedených v "Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia" (27). Tyto požadavky jsou na základě standardů informační gramotnosti publikovaných v USA a Velké Británi dále rozpracovány. Na tomto základě je v práci formulován návrh koncepce výuky informační výchovy. Dále je uveden konkrétní návrh lekcí informační výchovy a jejich zařazení do výuky dějepisu v rámci "Dějepisného semináře" na Dvořákově gymnáziu v Kralupech nad Vltavou metodou takzvané projektové výuky. Celá koncepce je ověřena v praxi. Mimo tento aplikovaný způsob je také navržena možnost širší výuky informační výchovy v rámci samostatného semináře, s propojením do jiných předmětů. Tato metoda se zdá být vhodnější, protože umožňuje zařazení širšího okruhu probírané látky.
|
|
Portál elektronických informačních zdrojů Umění online Knihovny JAMU v Brně a jeho služby
Kasperkevičová, Romana ; Bratková, Eva (vedoucí práce) ; Stöcklová, Anna (oponent)
Tématem rigorózní práce je portál pro přístup k volně dostupným elektronickým informačním zdrojům "Umění online" Knihovny Janáčkovy akademie múzických umění v Brně (více viz http://knihovna.jamu.cz/index.html nebo http://dokumenty.jamu.cz/knihovna/eiz). Konkrétními cíly jsou analýza a hodnocení stávajícího stavu portálu, průzkum využívání informací a informačních služeb portálu, návrh na rozšíření informačních služeb portálu, návrh na jeho organizační a technologické zlepšení a návrh na doplnění informačních zdrojů. Rigorózní práce je strukturována do sedmi kapitol. Část textu je věnována JAMU a její knihovně, stěžejní část portálu Umění online. Kapitola 1. Janáčkova akademie múzických umění v Brně přibližuje prostředí umělecké vysoké školy. Od kapitoly 2. Knihovna JAMU - historie, vývoj, služby a jejich kritická analýza po kapitolu 4. Elektronické informační zdroje v Knihovně JAMU, se text zabývá problematikou knihovny. Kapitola 5. Portál Umění online - vývoj, kritická analýza současného stavu popisuje vývoj a analyzuje současný stav portálu Umění online. Prezentací průzkumu, který zjišťoval využívání oborových informací z portálu a spokojenost uživatelů s jeho propagací a webovou prezentací, se zabývá kapitola 6. Dotazníkové šetření "Využívání portálu s elektronickými informačními zdroji (EIZ)...
|
|
ICT kompetence učitelů
Neumajer, Ondřej ; Rambousek, Vladimír (vedoucí práce) ; Nikl, Jiří (oponent) ; Leipert, Jiří (oponent)
Tato práce se ve své teoretické části snaží analyzovat problematiku ICT kompetencí učitelů v šíři kontextu, který problematiku kompetencí učitelů (ale samozřejmě i s odkazem na kompetence žáků) reflektuje do národních kurikul, reforem školských vzdělávacích soustav a zejm. modelů přístupů k osvojování a dalších rozvíjení ICT kompetencí učitelů. Informační společnost, jejíž dimenze prostupují všemi oblastmi lidského konání, má své konsekvence vyvolané signifikantními změnami a transformací společnosti i ve vzdělávání, 4 SLAVÍK, M.: The development of competencies of University scholars. In: Schola 2006. Bratislava : Slovenská technická univerzita, 2006, ISBN 80-227-2389-4. 5 Recommendation of the European Parliament and of the Council on key competences for lifelong learning. Commission of the European Communities, 2005. Dostupné na Internetu <http://ec.europa.eu/edMrntinn/policies/2010/doc/kevrec gn.Pdf>- a tudíž i v práci učitele. Jinými slovy, prostorem, ve kterém k reformám vzdělávaní dochází, je právě aktuálně prostředí informační společnosti. Jedním z podporujících argumentů dokládajících vhodnost a potřebnost rozkrytí problematiky dotčené touto prací jsou závěry a doporučení6 konference amerického konsorcia CoSN7 (Consortium for School Networking) konané v březnu 2007 v San Franciscu. Jedná se o výzvu...
|
|
Optimalizace obsahu testů informační gramotnosti z hlediska současných požadavků na studenty VŠ
PROCHÁZKA, Martin
Bakalářská práce se zaměřuje na optimalizaci obsahu testů informační gramotnosti z hlediska současných požadavků na studenty vysokých škol. V práci je uveden rozbor mezinárodních požadavků ECDL na základní úroveň a kvalitativní šetření formou rozhovoru s vyučujícími na vysokých školách. Nasbírané informace slouží jako podklad pro vytváření nových nebo úpravu stávajících úloh pro testování studentů. Úlohy nejsou sestaveny do pevně daných verzí testů, ale jsou uzpůsobeny k náhodnému sestavování testů. Práce dále obsahuje otestování dvou variant na vybrané skupině studentů z neinformatického oboru.
|
| |
| |
| |