Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 510 záznamů.  začátekpředchozí313 - 322dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.05 vteřin. 
Rozdíly v recepci metonymie ve fotografii a ve filmu z pohledu recepční estetiky
Christovová, Tereza ; Fišerová, Michaela (vedoucí práce) ; Borecký, Felix (oponent)
Diplomová práce "Rozdíly v recepci metonymie ve fotografii a ve filmu z pohledu recepční estetiky" se zabývá rozdílným využitím rétorické figury metonymie ve vizuálních sděleních. Metonymie, která je považována primárně za okrasný prostředek jazykového vyjadřování, je často rozpoznatelná i v čistě vizuální informaci, jakou poskytuje fotografie či určité záběry filmů. Rovněž ve vizuálním sdělení je metonymie často využívána k jistému přikrášlení zobrazovaného obsahu nebo přinejmenším jeho úpravě. Právě na takové případy použití metonymie se diplomová práce zaměřuje, a to za využití metody recepční estetiky, která byla dosud aplikována pouze na literární díla. Předmětem zájmu recepční estetiky jsou tzv. místa nedourčenosti a horizont očekávání, na které se tato práce vedle metonymického vyjadřování ve filmu a ve fotografii zaměří. První část práce věnuje pozornost teorii recepční estetiky a jejím hlavním představitelům. Druhá část práce se zabývá vztahem recipientů a médií, konkrétně fotografie a filmu. Poslední část práce tvoří teorie rétorických figur - především pak metonymie a jejího zvláštního typu synekdochy - a její aplikace zaměřující se na konkrétní možnosti recepce metonymického vyjadřování ve fotografii a ve filmu.
Proměna vizuální podoby americké prezidentské volební kampaně v týdenících Time a Newsweek
Jakešová, Tereza ; Láb, Filip (vedoucí práce) ; Trampota, Tomáš (oponent)
Diplomová práce Proměna vizuální podoby americké prezidentské volební kampaně v týdenících Time a Newsweek se zabývá vizuálním zobrazením témat souvisejících s volbou amerického prezidenta ve zpravodajských časopisech v letech 1992 - 2012. Nejprve je v práci nastíněn vývoj moderní politické komunikace, politického marketingu a volebních kampaní s důrazem na současnost. Následující část práce se věnuje charakteristice zkoumaných periodik a současnému postavení zpravodajských časopisů na mediálním trhu. Na příkladu nedávné historie a současnosti časopisu Newsweek je popsán stav zpravodajských časopisů v digitální éře. V závěru teoretické části práce je stručně přiblíženo fungování amerického volebního systému. Praktická část práce pak prostřednictvím kvalitativní analýzy podrobně zkoumá obrazové materiály v časopisech Time a Newsweek týkající se amerických prezidentských voleb. Závěrem analýzy je vyhodnocení vývoje těchto materiálů mezi roky 1992 a 2012 v kontextu vývoje politické komunikace a aktuálního stavu mediální krajiny.
Existují fotografické reprezentace? Roger Scruton a jeho kritici
Bergmann, Dominik ; Kolman, Vojtěch (vedoucí práce) ; Petříček, Miroslav (oponent)
Tato práce si klade otázku, zda existují fotografické reprezentace. Odpověď na ní je hledána pomocí diskuse mezi Rogerem Scrutonem a některými jeho kritiky. Je představen Scrutonův argument předložený v eseji Photography and Representation, jehož cílem je dokázat neschopnost fotografie být reprezentací. Podle Scrutona reprezentací může být jen to médium, které má určitý intencionální vztah ke svému předmětu, fotografie je však definována čistě kauzálním vztahem ke svému předmětu. Scrutonovi kritici se naopak domnívají, že fotografie je reprezentací, a vytýkají mu, že: i) podcenil roli, kterou při fotografování hrají fotografovy intence; ii) přehlíží schopnost fotografie poskytnout nový způsob vidění předmětů, jež má reprezentativní charakter; iii) se dopouští ekvivovakce mezi předmětem malby a předmětem fotografie. Je dokazováno, že argumenty podávané Scrutonovými kritiky nejsou schopny prokázat nepravdivost jeho pojetí fotografie. Alternativní pojetí reprezentace nicméně poskytne základ, pomocí něhož lze ukázat, v jakém smyslu je fotografie reprezentací. V důsledku toho je navrženo, aby fotografie byla chápána jako bytostně paradoxní médium, sjednocující v sobě intencionalitu a kauzalitu. Klíčová slova: fotografie, reprezentace, intencionální vztah, kauzální vztah, předmět
Analýza fotografií českých prezidentských kandidátů v médiích
Baierl, Tomáš ; Teplá, Jana (vedoucí práce) ; Šoltys, Otakar (oponent)
Tato práce zkoumá prostřednictvím obsahové analýzy fotografií vybraná česká periodika (Mladá fronta DNES, Hospodářské noviny, Blesk, Právo) v období před přímou volbou prezidenta v roce 2013. První přímá volba prezidenta v dějinách země je téma, které doposud nebylo zpracováno z podobného hlediska, proto je tato práce svým způsobem unikátní. Výzkumné otázky v praktické části práce se zaměřují na velikost fotografie, na frekvenci zobrazování, umisťování fotografie na titulní stranu, na souvislost s politickou orientací periodika a souvislost s výzkumy veřejného mínění. Samotná obsahová analýza disponuje více jak jedním tisícem řádků dat a jejím výstupem je několik proměnných, například velikost fotografie, číslo strany, souvislost fotografie s povoláním kandidáta, téma fotografie nebo prostředí fotografie. Samotný důraz na vysoké množství vstupních dat zaručuje dostatečný vzorek ke zkoumání, který ve svém důsledku zvyšuje relevanci práce. Za jeden z nejvýznamnějších závěrů práce můžeme označit odpověď na výzkumnou otázku, zda některá z periodik preferovala jednoho nebo více prezidentských kandidátů. Závěrem anotace je třeba uvést, že teoretické ukotvení práce vychází z pojmu agenda-setting a významu fotografie v médiích, přičemž větší část práce je věnována samotnému výzkumu.
Fotografie a móda: vznik prázdného obrazu
Mikešová, Kateřina ; Fišerová, Michaela (vedoucí práce) ; Řehořová, Irena (oponent)
Diplomová práce Fotografie a móda: vznik prázdného obrazu se zabývá fenoménem módní fotografie tak, jak se objevuje v lifestylových magazínech. Hypotézou této práce je, že současná módní fotografie používající ke svému vzniku kreativní postupy malby popírá hlavní diskurzívní předpoklad fotografického média - totiž že jde o otisk reality - přitom ale tento nárok u svých recipientů předpokládá, a fotografické médium tím zneužívá. Módní fotografie navíc neustálým opakováním a zobrazováním identických objektů - jejichž reálný předobraz neexistuje, a které pouze odkazují k neurčitému referentu - dává vzniknout prázdnému obrazu s nulovým významem. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Fotografické dílo Markéty Luskačové
Dorňáková, Anna ; Láb, Filip (vedoucí práce) ; Teplá, Jana (oponent)
Tato bakalářská práce sleduje fotografické dílo, které Markéta Luskačová, jež je většinou řazena mezi dokumentaristy, vytvořila od poloviny šedesátých let až do současnosti. Práce stručně shrnuje vývoj fotožurnalistiky po takzvaném Vítězném únoru roku 1948 a dotýká se i role žen ve fotožurnalistické profesi. Práce dále pojednává o fotografickém dokumentu, hlavně sociologickém, neboť tímto označením lze dílo této autorky nejsnáze shrnout. Ve druhé části práce nastiňuji hlavní mezníky života této fotografky a postupně rozebírám její hlavní fotografické cykly. Mezi nejdůležitější témata práce Markéty Luskačové patří náboženské pouti a děti. K rozboru používám metodu obrazové analýzy, kterou Gillian Rose nazývá The Good Eye a která si všímá převážně formálních prvků obrazu, jako je například tonální kontrast nebo rámování. Tuto metodu pak doplňuji o sémiologickou analýzu, která se naopak zabývá výkladem významů obrazových znaků. Důležitým zdrojem informací při tvorbě této práce je pro mě vedle odborné literatury také sama fotografka Markéta Luskačová, s níž v hloubkovém rozhovoru rozebírám nejen její dílo, ale i její život. Celý text toto rozhovoru je řazen v přílohách bakalářské práce.
Fotografická parafráze klasického uměleckého díla
Pilařová, Alžběta ; Šmíd, Jan (vedoucí práce) ; Kornatovský, Jiří (oponent)
Pilařová, A.: Fotografická parafráze klasického uměleckého díla. [Bakalářská práce] Praha 2014 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 63 s. (Přílohy: 8 autorský fotografií, CD). V bakalářské práci jsem se pokusila definovat pojem "parafráze" prostřednictvím analýzy odpovědí ze sestaveného dotazníku a odborné literatury. Zmapovala jsem základní projevy parafrázování v uměleckých oborech a blíže se na jejich výskyt a využití zaměřila v oblasti výtvarného umění a fotografie. Soubor autorských fotografií doplňuji ve výtvarné části o popisy vzniku jednotlivých z nich a jejich případné alternativy. Didaktická část práce je postavena na čtyřech výtvarných úkolech pracujících s uměleckými díly, ve kterých se žáci ZUŠ využívají postupně kresbu, malbu a fotografickou hru.
Kultura industriálu, fotografie a dítě
Blažková, Františka ; Šmíd, Jan (vedoucí práce) ; Sedlák, Michal (oponent)
Práce mapuje historické, sociální a umělecké aspekty industriální kultury se zaměřením na oblasti architektury a fotografie a okrajově pro doplnění také hudby. Důraz je kladen na počátek vzniku industriální architektury, její vývoj a následnou revitalizaci, umístění v současné kultuře. Dále na umělce, kteří se tímto tématem zabývali a zabývají na poli fotografie a malby. Přidána je i stručná kapitola o historii industriální hudby a rozhovor s významným hudebníkem tohoto stylu Franzem Trechlerem. Kromě vlastního přehledu výše zmíněných fenoménů předkládá práce také pohled nezaujatého dětského diváka na témata industriální architektury a fotografie. Ta jsou kombinována ve výtvarném výstupu formou koláže spolu s doplňujícím dotazníkem. Skupina respondentů sestává z několika tříd, aby bylo dosaženo co možná největšího věkového rozpětí. Práce poté srovnává výstupy věkových skupin s odpovídajícími Rámcovými vzdělávacími plány a vychází z hypotézy, zda je možné se úspěšně zhostit výtvarného úkolu na neznámé téma. Vlastní autorská výtvarná část sestává z dokreslovaných expresivně surrealistických koláží z vlastních a cizích fotografií nejen na téma industriální architektury, kde jsou kompozice inspirovány industriální hudbou.
Průkopníci české abstraktní fotografie Jaroslav Rössler a Jaromír Funke
Gromovová, Anna ; Půtová, Barbora (vedoucí práce) ; Hoftichová, Petra (oponent)
Bakalářská práce pojednává o životě a díle Jaroslava Rösslera a Jaromíra Funkeho, průkopníků české fotografické abstrakce. Úvod práce je věnován médiu fotografie a fenoménu abstraktní fotografie. Další část přibližuje českou i mezinárodní dobovou fotografickou scénu. Důraz je přitom kladen na abstraktní fotografickou tvorbu. Následuje těžiště práce, tedy studie zabývající se životem a dílem Jaroslava Rösslera a Jaromíra Funkeho. Zvláštní pozornost je věnována jejich abstraktní tvorbě, ve které patřili oba fotografové k průkopníkům. Navazující kapitola obsahuje komparaci tvorby Jaroslava Rösslera a Jaromíra Funkeho. Závěrem je provedeno shrnutí osobností a abstraktní tvorby obou avantgardních fotografů. Práce obsahuje rovněž obrazovou přílohu. Existující monografie a sborníky se vždy zabývají každým autorem zvlášť. Autorka bakalářská práce se proto pokusila o srovnání díla a životních osudů Jaroslava Rösslera a Jaromíra Funkeho ve vzájemných souvislostech a o zasazení tvorby obou fotografů do národního i mezinárodního kontextu.
Zikmund Reach a fotografie staré Prahy. Se zaměřením na menší archivní sbírky.
Žabžová, Michaela ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Biegel, Richard (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na fotografický soubor Zikmunda Reache (1839-1935) a jeho soubor fotografií staré Prahy. Úvod práce je věnován životu nakladatele, jeho rodinnému zázemí a postupnému nasměřování k nakladatelské činnosti. Následuje kapitola o fotografii jako komoditě, ve které je podrobně rozebrána historie pochopení fotografie jako zboží na díle francouzského fotografa Eugèna Atgeta. Další část práce se věnuje hlavním tématům Zikmunda Reache, mezi které patří neméně známé fotografie Pražských typů, které budou srovnány s tzv. Vídeňskými typy. Stěžejním tématem jsou fotografická alba Zmizelá Praha, která nejsou doposud známá a budou podrobně popsána. Závěrem jsou stručně zmíněny archivy, ve kterých se Reachova sbírka nachází a jejich vzájemná tematická provázanost.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 510 záznamů.   začátekpředchozí313 - 322dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.