Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Centrum Ponava Brno, Královo Pole
Pieleszová, Katarzyna ; Vostrejž, Dušan (oponent) ; Odvárka, Antonín (vedoucí práce)
Zadání diplomové práce předcházel specializovaný ateliér „Brněnské nábřeží a kulturní čtvrť Ponava“. Tato práce byla zaměřena na komplexní urbanisticko-architektonické řešení oblasti kolem bývalých Jaselských kasáren, urbanistický kontext, dopravní obslužnost, terénní konfiguraci apod. Diplomová práce na tento projekt navazuje v části vymezené ul. U Červeného mlýna, Staňkova a Střední. Řešení diplomové práce spočívá ve vytvoření intenzivního cíle – kulturního areálu, který nabídne kvalitní mezigenerační prostor ke komunikaci a k novým společným zážitkům a aktivitám. Nově propojuje městskou část Ponavu s centrem města Brna kvalitní pěší a cyklistickou dopravní osou. Po důkladné analýze okolních, meziměstských a globálních vztahů vznikl projekt kulturního areálu jako kombinace cílů : pro děti – základní umělecká škola s oborem výtvarným a tanečním, pro seniory – volnočasové centrum, pro všechny dohromady pak multifunkční koncertní sál a revitalizovaný objekt bývalého průmyslového areálu výroby nábytku na víceúčelový mezigenerační areál s galerií moderního umění, kancelářemi pro mladé podnikatele, architekty a umělce, a hudebním klubem v podnoží galerie.
Právo ve věku uálů
Eliáš, Karel
Ve studii se autor zamýšlí nad právem a právnictvím moderní doby. Termín uál vymyslel filosof a ekonom Tomáš Kulka. Označuje tak intelektuály bez intelektu – typický uál je absolvent univerzitního studia, kteří vědí, co je právě intelektuálně v módě, vědí, co je se ve vědeckém diskursu společensky passé a co aktuálně debatuje, rádi se do diskusí směle zapojují odkazy na módní autority (Derrida, Foucault …) i volbou slov jako paradigma, post- (modernismus aj.) a jinými zaklínadly, jimž zpravidla do hloubky nerozumějí. Výsledkem je tlachání a povrchnost. Právnictví je jednou z oblastí, kde se uálská entita může dobře prezentovat. Weyr takřka před sto lety a Bejček celkem nedávno charakterizovali naše právnické fakulty jako velkovýrobny právnického dorostu, které mají s étosem univerzit málo společného. To se odráží i mezi akademiky na fakultách, kde sílí konformismus podrobující se byrokratickému hodnocení vědy – větší relevanci má, kolik toho kdo napíše a kde publikuje. než myšlenkový obsah (Payne v té souvislosti píše o ‚chatbotech‘). Výsledkem je omezená schopnost praktiků aplikovat právo a hrozba proměny právnictví v pedantismus. Legislativa tomu ráda vyhovuje množícími se zákonnými pravidly, postupně více a více podrobnějšími, a tím se kruh uzavírá. Autor na závěr poukazuje, že se společnost i věda ocitla ve srovnatelných situacích už několikrát, že však vždy nakonec převládl hlas rozumu.
Ficinovo pojetí intelektuálního života a melancholie
Žáková, Karolína ; Rybák, David (vedoucí práce) ; Hauser, Michael (oponent)
Marsilio Ficino byl jedním z předních představitelů florentského humanismu, jenž v dalších staletích ovlivnil významné myslitele, jako byl například Galileo Galilei, Paracelsus nebo Jan Amos Komenský. Hlavním předmětem mého zájmu je problematika melancholie v souvislosti s intelektuálním životem, jak je tato problematika zachycena ve Ficinově De libri tres, zejména spis De vita sana. Tomuto tématu bude odpovídat metodický rámec dějin filosofie. Melancholie má ambivalentní povahu, v obecném měřítku byla vnímána jako nežádoucí choroba, ale v případě intelektuálů není pouhou zhoubou, ale rovněž jejich darem a prostředkem, díky kterému se mohou plně věnovat studiu. Práce nejprve zasadí hlavní problematiku do širšího kontextu Ficinova novoplatonismu a dále bude směřovat k ucelenému výkladu konceptu intelektuálního života a melancholie, jak je vnímal Ficino, včetně jednotlivých rad, které učencům Marsilio poskytoval, aby zlepšil jejich výkon v rámci studia. Zároveň je mým cílem ukázat, že myšlenky člověka, který žil a tvořil v 15. století, jsou dodnes živé i přes výraznou odlišnost vědy v dobách humanismu a vědy moderní, ovlivněnou zejména filosofií Reného Descarta. KLÍČOVÁ SLOVA melancholie, černá žluč, intelektuál, tělesný duch, filosofie
Dětská reflexe totality v prózách Jáchyma Topola
POJŽÁRKOVÁ, Petra
Tato diplomová práce se věnuje specifikám dětského fokalizátora v zobrazování nastupující totality roku 1968 v prózách Noční práce a Kloktat dehet Jáchyma Topola. Za tímto účelem se ve zmíněných textech provádí analýza vyprávění, která se soustředí na konstrukci vyprávěcích způsobů, typologii postav a sleduje se i tematická rovina textů. Cílem této práce je na základě analýzy vyprávění začlenit vybrané texty do kontextu autorovy tvorby se snahou sledovat "angažovanost" jeho textů.
Cesty do Utopie. K obrazu sovětského Ruska v prostředí československé kulturní levice v meziválečném období
Šimová, Kateřina ; Vykoukal, Jiří (vedoucí práce) ; Glanc, Tomáš (oponent) ; Křesťan, Jiří (oponent)
Předkládaná práce je věnována vztahu československé kulturní levice k sovětskému Rusku v meziválečném období. Zabývá se obrazem sovětského Ruska, který se v tomto prostředí utvářel, přičemž poukazuje na to, že pro řadu československých levicových umělců a intelektuálů sloužil jako nosná konstrukce pro vlastní vize ideálního společenskopolitického uspořádání. Obraz sovětského Ruska tak v jejich pojetí představoval utopii v tom smyslu, jaký tomuto fenoménu připisuje sociolog Karl Mannheim. Předkládaná práce popisuje proces vzniku tohoto utopického obrazu v prostředí československé kulturní levice počátkem dvacátých let, mapuje proměny jeho tematické a motivické struktury a sleduje jeho rozpad na pozadí ideového štěpení československé kulturní levice na konci třicátých let. Tento proces je sledován na souboru cestopisů, v nichž levicoví umělci a intelektuálové formulovali své bezprostřední dojmy a zkušenosti z této země. K jejich analýze je pak využita metoda sémiotické textové analýzy. Prostřednictvím analýzy konfrontačních a transformativních funkcí utopického obrazu sovětského Ruska se předkládaná práce pokouší objasnit postoje a stanoviska československých umělců a intelektuálů k sovětskému Rusku v kontextu společensko-politické situace meziválečného období a v širších souvislostech meziválečného...
Práce s rizikem v pobytovch zařízeních sociálních služeb
Lepešková, Stanislava ; Šiška, Jan (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem rizik v pobytových sociálních službách. Zvláště se zaměřuje na postoje pracovníků pobytových služeb k rizikovým situacím Nejprve je věnována pozornost postojům a dilematům pracovníků sociálních služeb. Poté trendům v současném vymezení mentálního postižení, vlastní vnímání rizika v životě lidí s mentálním postižením, pobytovým službám a dokumentací rizik, používaným metodám v práci s rizikem. Ve výzkumné části jsou prezentovány a diskutovány výsledky dotazníkového šetření v České republice, jehož se zúčastnilo 40 pracovníků z 5 zařízení sociálních služeb (zejména ve Středočeském kraji České republiky). Respondenti (pracovníci zařízení) měli možnost nejen reagovat na položky, ale také vyjádřit svůj postoj k otázce. Na základě tohoto šetření jsou navrženy další metodologické postupy pro výzkum v této oblasti a možnosti využití práce ve speciálně pedagogické praxi. Klíčová slova: mentální postižení, práce s rizikem, pobytové služby, dokumentace práce s rizikem, postoje a dilemata pracovníků sociálních služeb
Centrum Ponava Brno, Královo Pole
Pieleszová, Katarzyna ; Vostrejž, Dušan (oponent) ; Odvárka, Antonín (vedoucí práce)
Zadání diplomové práce předcházel specializovaný ateliér „Brněnské nábřeží a kulturní čtvrť Ponava“. Tato práce byla zaměřena na komplexní urbanisticko-architektonické řešení oblasti kolem bývalých Jaselských kasáren, urbanistický kontext, dopravní obslužnost, terénní konfiguraci apod. Diplomová práce na tento projekt navazuje v části vymezené ul. U Červeného mlýna, Staňkova a Střední. Řešení diplomové práce spočívá ve vytvoření intenzivního cíle – kulturního areálu, který nabídne kvalitní mezigenerační prostor ke komunikaci a k novým společným zážitkům a aktivitám. Nově propojuje městskou část Ponavu s centrem města Brna kvalitní pěší a cyklistickou dopravní osou. Po důkladné analýze okolních, meziměstských a globálních vztahů vznikl projekt kulturního areálu jako kombinace cílů : pro děti – základní umělecká škola s oborem výtvarným a tanečním, pro seniory – volnočasové centrum, pro všechny dohromady pak multifunkční koncertní sál a revitalizovaný objekt bývalého průmyslového areálu výroby nábytku na víceúčelový mezigenerační areál s galerií moderního umění, kancelářemi pro mladé podnikatele, architekty a umělce, a hudebním klubem v podnoží galerie.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.