Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 228 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Automatické zařazování neznámých slov na základě derivačních vazeb
Faltusová, Marie ; Dytrych, Jaroslav (oponent) ; Smrž, Pavel (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá vytvořením systému pro automatické zařazování neznámých slov na základě derivačních vazeb. Pro tento účel byl systém navržen tak, aby z~elektronických slovníkových dat získával derivační vazby a jejich rozborem z nich vytvářel slovotvorné modely. Na základě těchto znalostí je poté možné začleňovat nezařazená slova do stávajících hnízd, utvořených ze získaných vazeb, a jejich modelů, případně vytvářet nové. Čtenář bude postupně seznámen s důvody, které vedou k neustálé proměně či rozšiřování slovní zásoby, budou vysvětleny způsoby, jakými se odvozují slova v českém jazyce, a jak lze získat informace o změnách slov, vzniklých během derivačního procesu. Tento systém navazuje a rozšiřuje výzkum oblasti derivační morfologie v projektu morfologický analyzátor Výzkumné skupiny znalostních technologií, působící na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického v Brně.
Nalezení slovních kořenů v češtině
Hellebrand, David ; Bartík, Vladimír (oponent) ; Chmelař, Petr (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je vytvořit pro český jazyk lemmatizační algoritmus založený na gramatických pravidlech. Práce obsahuje popis problematiky lemmatizace a několika různých lemmatizačních algoritmů. Dále jsou popsány základy gramatiky českého jazyka a také jazyka Snowball, ve kterém budou navržené postupy implementovány. Hlavní část tvoří popis implementace lemmatizačního algoritmu.
Zpracování češtiny v Pythonu
Novotný, Zdeněk ; Schmidt, Marek (oponent) ; Smrž, Pavel (vedoucí práce)
V této práci jsou představeny některé způsoby zpracování českého jazyka. První část obsahuje obecný popis systému NLTK. Některé později zmíněné funkce byly inspirovány funkcemi ze systému NLTK. Jsou zde popsány funkce zabývající se časováním a skloňováním slov různých slovních druhů v českém jazyce. Další část je zaměřena na zpracování textu v českém jazyce, v němž dochází k vyhledávání a označení jednotlivých vět a jiných částí. Poslední část popisuje možnost aplikace transformačních pravidel na části textu. Výsledek po aplikaci pravidel lze zobrazit graficky.
Fonetická transkripce českého jazyka
Pavel, Lukáš ; Křupka, Aleš (oponent) ; Sysel, Petr (vedoucí práce)
Cílem práce je vytvoření programu pro automatický přepis českého jazyka do fonetické podoby. První kapitola této práce se zabývá popisem základních fonetických jednotek, abeced a symbolů, které fonetické abecedy používají. Druhá kapitola podrobně popisuje pravidla fonetického přepisu českého jazyka, kde jsou uvedeny i konkrétní příklady. Nakonec ve třetí kapitole je popis vytvořeného programu v programovacím jazyce C, včetně vývojových diagramů pro lepší orientaci v jeho funkcích.
Jak se kde v Česku mluví aneb Co víme o dialektech češtiny
Ireinová, Martina ; Konečná, Hana
Přednáška se zabývá rozdílnými dialekty různé mluvy na Moravě a ve Slezsku.
Na jedno aneb pozvánka na cestu po hospodách a jejich názvech
Šipková, Milena
Přednáška se zabývá názvy hostinců, sloužících jako centrum společenského života na Moravě a ve Slezsku.
Účetní Veselý na dovolené v Žítkové nešetřil na spropitném: o českých substantivech s adjektivní formou
Spinková, Stanislava
Přednáška se zabývá užíváním adjektiv, substantivy v adjektivní formě a formálními adjektivy mezi proprii.
Výukové materiály ČJ určené žákům se sluchovým postižením a výukové materiály ČJ pro žáky 2. stupně ZŠ (nakladatelství Fraus)
Potůčková, Eva ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na hodnocení zejména tištěných učebních materiálů pro výuku češtiny - mluvnice na 2. stupni ZŠ, určených jednak pro žáky se sluchovým postižením a jednak pro žáky hlavního vzdělávacího proudu. Teoretická část obsahuje výčet, charakteristiku jednotlivých druhů učebních materiálů a také faktory ovlivňující jejich výběr. Na základě studia odborné literatury sleduje vývoj a specifika výukových materiálů českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením. Dále shrnuje obecné poznatky týkající se vzdělávání neslyšících žáků a stručně charakterizuje osvojování a výuku českého jazyka u těchto žáků. Součástí teoretické části je také seznam českých nakladatelství, která vydávají učební materiály češtiny pro žáky se sluchovým postižením a přehled nakladatelství vydávajících učební materiály češtiny určené žákům hlavního vzdělávacího proudu. Náplní praktické části je hodnocení výukových materiálů na základě našeho vlastního zkoumání. Výzkum je prováděn metodou analýzy a následného porovnání dostupných učebních materiálů češtiny pro žáky se sluchovým postižením ZŠ 2. stupně s ucelenou řadou učebních materiálů od nakladatelství Fraus určených žákům 2. stupně hlavního vzdělávacího proudu. Cílem práce je analýza sledovaných učebních materiálů pro výuku českého jazyka, posouzení kvality...
Integrace humanitních předmětů v konkrétní školní praxi
Nováková, Lenka ; Samek, Tomáš (vedoucí práce) ; Dvořáková, Michaela (oponent)
Práce se zabývá konkrétním případem propojení humanitně zaměřených předmětů (český jazyk, dějepis, zeměpis a občanská výchova) na Pražském humanitním gymnáziu. Za použití vybrané teoretické literatury a konkrétní (auto)etnografické sondy ve jmenované instituci analyzuje výuku z hlediska školního vzdělávacího programu a jeho návaznost na RVP, na podrobnější rovině také z hlediska tematického plánu a jeho realizace. Součástí práce je také popis hodnocení daného předmětu. Cílem práce je zjistit, jaká je funkčnost tohoto propojení na základě zkušeností pedagogů i studujících. KLÍČOVÁ SLOVA humanitní předměty; integrované kurikulum; český jazyk; dějepis; zeměpis; občanská výchova

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 228 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.