Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 81 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Dodržování tradic a zvyků v Čechách a na Moravě
Valmová, Jana ; Zicha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Fleischerová, Andrea (oponent)
Diplomová práce Dodržování tradic a zvyků v Čechách a na Moravě se zaměřuje na problematiku českých a moravských tradic, zvyků a svátků, konkrétně se zabývá dvěma významnými svátky Velikonocemi a Vánocemi. Právě tyto dva svátky jsou největšími událostmi církevního roku, ale také jsou oblíbené mezi obyvateli České republiky, zejména tedy Vánoce. Různé zvyky a obyčeje jsou předávány po staletí z generace na generaci a v životě lidí zaujímají významné místo. V úvodu se nachází vymezení pojmů důležitých pro tuto práci a význam tradic a zvyků pro kulturu, současný stav kultury je rovněž zmíněn. Tato práce poskytuje vymezení dvou zmíněných svátků v kontextu české kultury. V druhé části této práce je prezentováno porovnání vybraných prvků v rámci jednotlivých českých a moravských zvyků. Kromě představení daných velikonočních a vánočních zvyků a jejich porovnání si práce rovněž klade za cíl vymezit tendence, které se při porovnání objevily a pojmenovat je. V závěru práce jsou dílčí poznatky o rozdílech mezi českými a moravskými tradicemi a zvyky, které se při studiu literatury objevily, shrnuty a vymezeny, rovněž je zmíněna prognóza pro budoucí vývoj. KLÍČOVÁ SLOVA kultura, tradice, zvyky, svátky, Vánoce, Velikonoce, srovnání, Čechy, Morava
Mezioborové vztahy mezi Občanským a společenskovědním základem a Francouzským jazykem
Marešová, Dominika ; Zicha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Samek, Tomáš (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na větší propojování vyučovacích předmětů za účelem překonání izolovanosti vědomostí, které v nich žáci získávají. Nejdříve se zaměřuje na teoretické prozkoumání možností integrace jednotlivých předmětů, k jakým pozitivním výsledkům vede a proč může být její implementace náročná. Přestože skýtá mnoho překážek z důvodu časových rozvrhů či vytíženosti učitelů, přináší mnohé benefity. Žáci si uvědomují souvislosti jednotlivých poznatků, které získají, a lépe si je díky tomu pamatují. Jsou také k učení více motivovaní, protože mohou aplikovat vědomosti z jednoho předmětu v předmětu jiném. Hlavním jádrem práce je hledání mezioborových vztahů u francouzštiny jako cizího jazyka a občanské výchovy či základů společenských věd. Za tímto účelem je v práci popsána jejich oborová didaktika a to, k jakým cílům představené předměty směřují. Na základě jejich popisu a také analýzy učebnic těchto předmětů vyvstávají témata, která jim jsou společná a která je možné využít pro jejich větší integraci. Tato témata jsou zpracovaná jako náměty pro učitele, kteří by rádi vyšli z mezí svého předmětu. Součástí práce jsou také navržené aktivity, které přímo pracují se společnými tématy předmětů a nastiňují učitelům, jak mohou vést žáky k většímu propojení znalostí z jednoho předmětu do...
Výuka ekonomie na střední odborné škole z perspektivy oborové didaktiky společenských věd
Linger, Jan ; Zicha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Tichá, Milena (oponent)
Diplomová práce na téma Výuka ekonomie na střední odborné škole z perspektivy oborové didaktiky společenských věd se dělí do dvou částí. První část je teoretická, ve které autor podrobně definuje teoretické didaktické pojmy, které jsou následně použity ve druhé, praktické části diplomové práce. Tato část předkládá návrh didaktické jednotky, která se zabývá výukou výpočtu mzdy. Součástí je pracovní i metodický list, podrobná didaktická příprava i podrobná reflexe realizované didaktické jednotky v prezenční i distanční formě výuky. Díky opakovanému převedení této didaktické jednotky do praxe lze konstatovat, že navržená forma výuky je funkční a žáky dobře přijímaná. Přesahem nosného tématu jsou též osobnostně sociální dovednosti, matematické dovednosti i trénink kritického myšlení.
Storytelling a jeho využití ve výuce VO a OSZ
Schneider, Benjamin ; Zicha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na témata narativity, vypravěčství a příběhů, a především na narativně-dramatickou metodu storytelling. Tato metoda má v práci ústřední místo a je zde zkoumán její didaktický potenciál ve vzdělávacích oborech Výchova k občanství a Občanský a společenskovědní základ. Práce je rozdělena do dvou tematických částí, z nichž každá je zpracována v samostatné kapitole - do části filosofické a části didaktické. V první kapitole je věnován prostor narativitě jakožto antropologickému a filosofickému jevu a je nahlížena fenomenologickou perspektivou existenciálu spolubytí, řeči, porozumění a starosti. V této části práce je zdůrazněn nenahraditelný význam vyprávění a příběhů pro lidský pobyt ve světě, pro lidskou zkušenost a pro ontologické možnosti výchovy a vzdělávání. V druhé kapitole je naznačena pestrost narativních forem a uvedena metoda storytelling. V této části je představena její metodologie a popsán proces přípravy storytellingové inscenace a storytellingového představení. V návaznosti na to jsou zde zároveň analyticky odvozeny možnosti této metody, pokud jde o její možné využití ve výuce obecně. V této části práce je formulováno několik zásadních průsečíků mezi storytellingem a pedagogickou činností, na příkladech je v tematické oblasti demonstrována využitelnost...
Daseinsanalýza a filosofie Martina Heideggera
Mašková, Monika ; Zicha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
Práce se zabývá daseinsanalýzou jako psychoterapeutickým směrem, který vychází (mimo jiné) z filosofie. K tématu je přistupováno ve smyslu péče o duši, která se v evropské tradici objevuje již od Platóna, a právě přesah filosofie do psychologie umožnil vznik daseinsanalýzy. Tato práce se soustředí na vzájemné propojení psychologie a filosofie. Na základě probrané literatury je v práci sestaven základ daseinsanalýzy, který je stanoven z fenomenologie, filosofie Martina Heideggera a psychoanalýzy. Práce se zaobírá reflexí vzniku daseinsanalýzy a to konkrétně u Ludwig Binswangera a Medarda Bosse, jakožto zakladatelů daseinsanalýzy. U Ludwiga Bisnwangera je rozebíráno pojímání svobody, lásky a dalších témat, které byly převzaty a přetrvaly v daseinsanalýze. U Medarda Bosse je problematizován vztah s Martinem Heideggerem a jeho zaměření se na výklad snů, kterému se práce věnuje. Dále se v práci stanovují hlavní zásady daseinsanalýzy, které se vytvořily v průběhu let v propojení s jejich základy. Mezi hlavní zásady je řazeno umět pracovat s existenciály, pracovat se svobodou a respektující naslouchání a přijímání. To vše tvoří vzájemný vztah mezi pacientem a terapeutem. V neposlední řadě je v práci poukazováno na nedostatky a přednosti směru a možnosti, které přináší terapeutovi a klientovi v jejich...
Transdidaktika z pohledu začínajícího pedagoga
Pelán, Jan ; Zicha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Dvořáková, Michaela (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá poměrně novým didaktickým postupem - transdidaktikou. Transdidaktika je zde popisována jako možná alternativa při podpoření snahy o sjednocování učiva pomocí mezipředmětových vztahů v rámci úžeji či šířeji pojaté abstrakce. První část diplomové práce je věnována popisu transdidaktického přístupu. Druhá kapitola obsahuje pohled začínajícího pedagoga na výuku s ohledem na transdidaktický přístup. Třetí kapitola ukazuje možné příklady, jak lze propojovat mezipředmětové vztahy na různých úrovních s ohledem na vyučovací předmět dějepis.
Feminismus a emancipace žen ve školách v Rokycanech
Šimáňová, Pavlína ; Lánský, Ondřej (vedoucí práce) ; Zicha, Zbyněk (oponent)
Diplomová práce se ve své první části zabývá feminismem a jeho vývojem, názory, které se během let na toto téma vytvořily a které nejvíce ovlivnily emancipaci žen na celém světě i u nás. Druhá část práce se zaměřuje na praktickou část těchto názorů, a to především, jak se tyto teorie uplatňovaly na vzdělávání žen v západočeském městě Rokycany. Dále sleduje emancipaci žen na škole a vývoj vzdělávání žen v tomto městě. Shrnuje vznik a vývoj rokycanského gymnázia a zapojení žen do výuky na něm. Věnuje se také spolku Ludmila a jeho vlivu a snaze o emancipaci žen na škole v Rokycanech. V neposlední řadě představí první ženy, které měly možnost navštěvovat rokycanské gymnázium, jejich další studium a uplatnění v oborech. Na závěr zmíní ženy, které měly jako první možnost být součástí učitelského sboru. Jak se feministické teorie uplatňovaly na vzdělávání žen v Rokycanech? Jak probíhala emancipace žen do škol v Rokycanech? Klíčová slova: emancipace, gymnázium, Rokycany, vzdělávání, privatistky, feminismus
Základy právního vědomí u žáků jako východisko pro výuku výchovy k občanství
Dousková, Pavla ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Zicha, Zbyněk (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na základy právního vědomí u žáků. Jejím cílem je prozkoumat dětská pojetí odpovědnosti a procesů s ní spojených u žáků na začátku 2. stupně, určit mezery a miskoncepty, se kterými žáci přicházejí do výuky, a navrhnout doporučení pro výuku. V teoretické části je představen pojem odpovědnosti hlavně z pohledu práva, dále jsou uvedeny psychologické základy dětských pojetí a výzkumy věnující se dětským pojetím oblasti práva. Praktickou část tvoří sonda do dětských pojetí odpovědnosti. Sonda je realizována u žáků před přechodem na 2. stupeň a u žáků 6. třídy. Základem sondy jsou dvě situace, se kterými by se žáci mohli setkat ve svém běžném životě. Situace se odehrávají ve dvou žákům známých prostředích - škole a parku. O těchto situacích byly s žáky vedeny polostrukturované rozhovory, které byly následně kvalitativně vyhodnoceny. Na základě sondy bylo zjištěno, že žáci na počátku 2. stupně rozumí pojmu odpovědnost, ale mají problém identifikovat pravidla, podle kterých je přisuzována, a nerozumí vztahům a pravomocím institucí s odpovědností spojených. Také si její vznik a vymáhání zatím nespojují se zákony a ukázalo se, že mají problém porozumět dosahu odpovědnosti ve spojení se zletilostí. Na základě informací zjištěných v sondě jsou zařazena doporučení pro výuku. KLÍČOVÁ...
Fast fashion jako aktuální téma Výchovy k občanství
Trojanová, Martina ; Zicha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent)
Diplomová práce se zabývá vybranými globálními problémy a jejich zařazením do výchovy k občanství se zaměřením na téma fast fashion. Teoretická část představuje fenomén fast fashion a jeho negativní dopady na životní prostředí a lidské zdraví, přibližuje p světa práce a porušování lidských práv a svobod. Tyto globální problémy jsou promýšleny v kontextu vzdělávacích oblastí, průřezových témat a také jako součást globální výchovy. Druhou částí práce je návrh didaktického projektu vyučova námětem fast f Cílem práce je rozšířit povědomí o problematice fast fashion a uvědomění si, že jednotlivec může svým jednáním ovlivnit svět a naopak, jak podoba současného světa ovlivňuje život KLÍČOVÁ SLOVA fast fashion, slow fashion, greenwashing, životní prostředí, důstojná mzda

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 81 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.