Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Translation reinitiation mechanism on mRNA of trascriptional activator GCN4.
Vlčková, Vladislava ; Valášek, Leoš (vedoucí práce) ; Strachotová, Dita (oponent)
Translační reiniciace je genově specifický mechanismus kontroly translace, který využívá schopnosti něktrých krátkých otevřených čtecích rámců (uORFs) předcházejících v mRNA hlavní otevřený čtecí rámec zadržet 40S ribosomální podjednotku na mRNA poté, co ribosom na tomto uORF translaci ukončil. Efektivita tohoto procesu je ovlivněna tím, jaké nukleotidové sekvence uORF obklopují a jak rychle je ribosomem překládán, zdali jsou přítomny vybrané iniciační faktory, a také vzdáleností tohoto uORF od hlavního otevřeného čtecího rámce. Přestože přesný mechanismus reiniciace není dosud zcela znám, v posledních letech byly některé jeho dílčí kroky objasněny za pomoci studia mechanismu translační kontroly genu GCN4. Ukázalo se například, že naprosto nezbytná pro tento proces je účast eIF3. eIF3 specificky interaguje s mRNA sekvencí předcházející uORF, a tím významně napomáhá zadržení 40S podjednotky na mRNA a následné reiniciaci. Cílem této práce je shrnutí současných poznatků týkajících se mechanismu reiniciace translace. Jako příklad byl zvolen kvasinkový transkripční aktivátor GCN4, translace jehož mRNA je přísně řízena právě mechanismem reiniciace.
Respektování důstojnosti u pacientů na JIP a ARO
Vlčková, Vladislava ; Hrdličková, Renáta (vedoucí práce) ; Novák, František (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku respektování důstojnosti u pacientů na odděleních JIP a ARO. Hlavním cílem práce bylo zjistit, jak sestry vnímají a respektují lidskou důstojnost u pacientů v intenzivní péči. Dále pak zjistit, které výkony nejvíce ohrožují důstojnost a zda-li zdravotní sestry respektují Práva pacientů a Etický kodex. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. V první kapitole jsou definovány základní pojmy: lidská důstojnost, intimita, stud, osobnost, morálka, etika a práva pacientů. Druhá kapitola je věnována dokumentu Essence of Care 2010, jehož část se zabývá problematikou respektování lidské důstojnosti ve zdravotnické a sociální péči. Ve třetí kapitole jsou popsány důležité ctnosti, vlastnosti a komunikační dovednosti sester. Praktická část popisuje cíle, metodiku a organizaci výzkumného šetření. Do výzkumného souboru bylo zařazeno 86 zdravotních sester (10 mužů, 76 žen). Respondenti pracují na odděleních JIP a ARO ve VFN. K získání dat byl sestaven dotazník vlastní konstrukce. Pro zpracování statistických dat byla použita základní popisná statistika s počítačovým programem Microsoft Office Excel. Přehled výsledků je prezentován formou tabulek a grafů včetně jejich srovnání s výzkumem Peterkové (2013). Z výsledků šetření je zřejmé, že většina respondentů dokázala...
The role of the N-terminal domain of the a/TIF32 subunit of eIF3 in mRNA recruitment to the 43S pre-initiation complexes.
Vlčková, Vladislava ; Valášek, Leoš (vedoucí práce) ; Mašek, Tomáš (oponent)
Iniciace translace představuje složitý proces, který zajišťuje sestavení 80S ribosomu schopného elongace ze 40S a 60S ribosomálních podjednotek, z iniciátorové tRNA a z dané mRNA, a jehož správný průběh je řízen mnoha eukaryotickými iniciačními faktory (eIFs). Ačkoli je iniciace translace jedním z nejregulovanějších procesů genové exprese, přesný mechanismus jednoho z jejích klíčových kroků - nasedání mRNA na 43S preiniciační komplex (43S PIC) - stále není zcela jasný. Nejnovější studie naznačují, že kromě eIF4F a poly(A) vazebného proteinu by mohl v tomto kroku hrát důležitou úlohu taktéž iniciační faktor eIF3. V naší laboratoři byla nedávno identifikována 10-ti alaninová substituce (tzv. Box37) v a/TIF32 podjednotce faktoru eIF3 kvasinky Saccharomyces cerevisiae, specificky ovlivňující iniciaci translace. Podrobná analýza ukázala, že jediným efektem této mutace na iniciaci translace je podstatné snížení množství modelové mRNA ve 48S preiniciačních komplexech izolovaných z frakcí gradientu. Nedávno objevená struktura N terminální části a/TIF32 navíc odhalila dva aminokyselinové zbytky v oblasti Boxu37 - Arg363 a Lys364 - tvořící kladně nabitou oblast na povrchu proteinu a/TIF32 potenciálně schopnou vazby mRNA. Substituce těchto aminokyselin na alaniny taktéž narušila krok nasedání mRNA na 43S PIC in vivo,...
Translation reinitiation mechanism on mRNA of trascriptional activator GCN4.
Vlčková, Vladislava ; Valášek, Leoš (vedoucí práce) ; Strachotová, Dita (oponent)
Translační reiniciace je genově specifický mechanismus kontroly translace, který využívá schopnosti něktrých krátkých otevřených čtecích rámců (uORFs) předcházejících v mRNA hlavní otevřený čtecí rámec zadržet 40S ribosomální podjednotku na mRNA poté, co ribosom na tomto uORF translaci ukončil. Efektivita tohoto procesu je ovlivněna tím, jaké nukleotidové sekvence uORF obklopují a jak rychle je ribosomem překládán, zdali jsou přítomny vybrané iniciační faktory, a také vzdáleností tohoto uORF od hlavního otevřeného čtecího rámce. Přestože přesný mechanismus reiniciace není dosud zcela znám, v posledních letech byly některé jeho dílčí kroky objasněny za pomoci studia mechanismu translační kontroly genu GCN4. Ukázalo se například, že naprosto nezbytná pro tento proces je účast eIF3. eIF3 specificky interaguje s mRNA sekvencí předcházející uORF, a tím významně napomáhá zadržení 40S podjednotky na mRNA a následné reiniciaci. Cílem této práce je shrnutí současných poznatků týkajících se mechanismu reiniciace translace. Jako příklad byl zvolen kvasinkový transkripční aktivátor GCN4, translace jehož mRNA je přísně řízena právě mechanismem reiniciace.
Odraz lidových tradic ve školním vzdělávacím programu mateřské školy
VLČKOVÁ, Vladislava
Ve své bakalářské práci upozorňuji na možnosti, které skýtají lidové tradice při tvorbě a realizaci vzdělávacího obsahu školní vzdělávacího programu mateřské školy. Předpokládám, že program založený na lidových tradicích může plně naplnit požadavky na předškolní vzdělávání v Rámcově vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. V teoretické části se zaměřuji na lidové tradice, které jsou přirozené a propojené s přírodou a snažím se je začlenit do předškolního vzdělávání. Dále popisuji lidové tradice a jejich stopy v mém kraji. V praktické části předkládám konkrétně životaschopnost lidových tradic v mateřských školách v podobě aktivit a činností, které je možné uskutečňovat v mateřské škole. Obsahová část školní vzdělávacího programu je zpracována s využitím lidových tradic. Vše je doplněno tematickým celkem Posvícení, ke kterému přikládám videozáznam z realizace tohoto tématu jako průřezový obraz.

Viz též: podobná jména autorů
19 VLČKOVÁ, Veronika
5 VLČKOVÁ, Vladislava
1 VLČKOVÁ, Vlasta
1 VLČKOVÁ, Věra
19 Vlckova, Veronika
19 Vlčková, Veronika
1 Vlčková, Vladimíra
1 Vlčková, Vladimíra Bc.
3 Vlčková, Václava
2 Vlčková, Věra,
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.