Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 27 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Raná intervence. Komparativní studie České republiky a spolkové země Štýrsko
Barlová, Jitka ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent) ; Vítková, Marie (oponent)
NÁZEV: Raná intervence. Komparativní studie České republiky a spolkové země Štýrsko AUTOR: Jitka Barlová KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Tématem disertační práce je raná intervence. Jejím primárním cílem je poskytnutí podpory rodině dítěte raného věku v obtížné životní situaci. V úvodu práce sledujeme teoretická východiska rané intervence. Práce předkládá pohled na ranou intervenci nejen v kontextu zdravotního postižení, ale zaměřuje se i na problematiku ohrožení vývoje dítěte s psychosociálními riziky. Teoretické poznatky vycházení ze zahraničních zkušeností, které potvrzují důležitost a potřebnost rané intervence v sociálně znevýhodněných rodinách. Ve výzkumné části předkládáme výsledky komparativní analytické studie. Zvolili jsme kvalitativní přístup nakládání s daty s cílem porozumět fenoménům rané intervence v kontextu dané země. Systém rané intervence České republiky srovnáváme se systémem rakouského Štýrska. V rámci Evropy je Štýrsko považováno za jednu ze zemí s nejpropracovanějším a uceleným systémem rané intervence. Na základě výzkumného šetření identifikujeme společné i rozdílné fenomény a vyvozujeme implikace pro praxi. Klíčová slova: dítě raného věku, raná intervence, postižení, sociální znevýhodnění, sociální vyloučení,...
Intervence učitele jako determinanta motivace žáků s ADHD na 2. stupni ZŠ
Cibulková, Andrea ; Bartoňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Vítková, Marie (oponent) ; Hájková, Vanda (oponent)
Disertační práce přináší pohled na vzdělávání žáků s ADHD na běžné základní škole. Vzdělávání této skupiny žáků je pro učitele výzvou. Dobrá úroveň znalostí problematiky této neurovývojové poruchy, možností podpory žáka a efektivních strategií motivace ke školní práci je předpokladem školní úspěšnosti žáka s ADHD. Cílem výzkumu bylo specifikovat úroveň znalostí učitelů o problematice ADHD a osvětlit jaké strategie v kontextu motivace ke školní práci volí u této skupiny žáků. Smíšený výzkumný design poskytl prostor pro kombinaci výzkumných metod. K identifikaci znalostí a miskoncepcí o ADHD u učitelů byla využita škála KADDS. Analýza výzkumných dat přinesla informace o průměrné úrovni znalostí a pomohla specifikovat konkrétní témata dalšího vzdělávání učitelů. V rámci realizace ohniskových skupin s učiteli druhého stupně základních škol, kteří mají zkušenost s výukou žáků s ADHD, jsme zjistili, že pro motivaci ke školní práci volí především edukační postupy a intervence, které doporučí školská poradenská zařízení, spočívající zejména v úpravě organizace výuky a obsahu učiva. K identifikaci školní výkonové motivace žáků byl použit standardizovaný dotazník MV-12, který zjišťuje potřebu úspěšného výkonu a potřebu vyhnutí se neúspěchu. Z výsledků je patrné, že výkonové tendence žáků s ADHD se nijak...
Využití přístupu vycházejícího z aplikované behaviorální analýzy při vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra v základní škole speciální
Prokopová, Zuzana ; Bartoňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Vítková, Marie (oponent) ; Franiok, Petr (oponent)
Předmětem disertační práce je problematika využití přístupu vycházejícího z aplikované behaviorální analýzy (dále ABA) při vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra v základních školách speciálních. V teoretické části jsou vymezeny poruchy autistického spektra (dále PAS) v kontextu současných poznatků, jejich ukotvení v klasifikačních systémech, symptomatika PAS, jejich diagnostika a screening a praxe založená na důkazech (evidence-based practice) v přístupu k jedincům s PAS. Dále se teoretická část zabývá aplikovanou behaviorální analýzou jako vědním oborem a jejím využitím ve vzdělávání žáků s PAS. V neposlední řadě předkládá poznatky z oblasti zařazení žáků s PAS do vzdělávacího procesu u nás i v zahraničí a představuje model pensylvánských podpůrných tříd, který nabízí jednu z možností realizace jejich vzdělávání za pomoci přístupu vycházejícího z ABA. Výzkumná část disertační práce se dělí do tří výzkumných šetření, z nichž všechny mají jedno společné téma, a to vzdělávání žáků s PAS v základní škole speciální (dále ZŠS) za užití aplikované behaviorální analýzy. V prvním výzkumném šetření je na základě dat získaných z dotazníkového šetření prezentován popis současného stavu využití aplikované behaviorální analýzy ve vzdělávání žáků s PAS v ZŠS v České republice. Druhé výzkumné šetření...
Význam jinakosti pro speciálně pedagogické myšlení
Prouzová-Květoňová, Regina ; Titzl, Boris (vedoucí práce) ; Kysučan, Jaroslav (oponent) ; Vítková, Marie (oponent)
Odpozorovat vztah člověka k jinakosti, nalézt způsoby její integrace a odhalit vztahy, které ve společnosti vůči odlišnosti byly a jsou - to je předmětem předkládané práce. Jinakost, odlišnost jsou totiž obecné pojmy, které zahrnují i osoby se zdravotním postižením, sociálním znevýhodněním, mentálním postižením, ale i příslušníky národnostních a náboženských menšin a lidi v mezních situacích. Autorčiným záměrem bylo najít velké množství případů, kdy je takto široce chápaná jinakost vnímána jako přínos případně jako stav, s nímž se lze vyrovnat buď za pomoci ostatních, nebo i bez ní. Stejně tak se ovšem lidská společnost stavěla a dodneška staví k odlišnosti odmítavě, s pohrdáním nebo výsměchem. Poznání těchto souvislostí, které se objevují napříč celou kulturou a v celé její historii, mohou pomoci jak profesionálům, tak lidem z druhé strany - lidem se znevýhodněním. Mohou pomoci nalézt cestu, po níž se vydat a přejít tak k porozumění sobě samému ve své jinakosti či k pochopení druhých, kteří se v zajetí jinakosti jakýmkoliv způsobem ocitli. Naznačené směry, tak jak se jimi ubírají jednotlivé kapitoly, přinášejí způsoby, jak se k odlišnostem stavět. Každá z kapitol má jiný přínos pro speciálně pedagogický obor, soustředí se na jistou specifickou oblast. Analyzuje fenomén odlišnosti v rámci pohádky,...
Systémy podpory studentů se zdravotním postižením v terciárním vzdělávání
Votava, Jiří ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Vítková, Marie (oponent) ; Strnadová, Iva (oponent)
Název disertační práce: Systé m y podpory student se zdravotní m posti ení m vů ž terciární m vzd láváníě (srovnávací studie) Anglický název disertační práce: Support syste ms for students w ith disabilities in tertiary education (comparative study) Abstrakt: Vznik této práce souvisí se současnou situací terciárního vzdělávání, které se již řadu let nachází v ohnisku zájmu tvůrců vzdělávacích politik, vědeckých týmů i zájmových skupin. Například v komuniké Světové konference o vysokoškolském vzdělávání UNESCO z roku 2009 je opakovaně zdůrazněna společenská odpovědnost a sociální rozměr terciárního vzdělávání, které umožňuje hledat lidstvu řešení mnoha sociálních, ekonomických, vědeckých a kulturních problémů. Cílem práce, která má teoreticko komparační charakter, je vytvořit pojmový a informační základ pro hlubší porozumění systémům podpory studentů se ZP v terciárním vzdělávání, navrhnout možné modely či scénáře podpůrných aktivit a porovnat situaci v českém prostředí s vybranými příklady zahraničních institucí. Autor se zabývá problematikou vymezení systémů podpory studentů se ZP v terciárním vzdělávání, zmiňuje vybrané aktuální teorie vhodné při jejich popisu a analýze. Podpůrná struktura vzdělávání je definována jako systém institucí a služeb, který pomáhá vytvářet vhodné podmínky, řešit problémy a...
Soutěž na kostel Nejsvětějšího Srdce Páně na Vinohradech
Vítková, Marie ; Novotná, Eva (vedoucí práce) ; Kubík, Viktor (oponent)
Resumé Tato bakalářská práce pojednává o liturgickém prostoru koncipovaném podle ideí Josipa Plečnika. Rozebírá možná východiska této šířkové koncepce a snaží se na ni najít odkaz v soutěžních projektech Plečnikových žáků. Cílem této práce je definovat Plečnikovo pojetí sakrálního prostoru a také sledovat jeho vývoj v pražské sakrální meziválečné architektuře. Josip Plečnik byl ve své tvorbě ovlivněn pevnou vírou v Boha, antikou a svým vídeňským učitelem Otto Wagnerem. Spojením těchto tří aspektů vznikla ojedinělá šířková koncepce liturgického prostoru, která našla odezvu mezi českými architekty meziválečného období a nadále se vyvíjela. Mimo soutěž na kostel Nejsvětějšího Srdce Páně na Vinohradech v roce 1919, kde se s touto koncepcí Plečnikovi žáci suverénně umístili na prvních místech, se toto pojetí liturgického prostoru objevuje i v roce 1927 v soutěži na vršovický kostel sv. Václava, kde je jasně znatelný vliv projektů z vinohradské soutěže. Plečnikův odkaz je patrný i v prostorách nově budovaných sborů církve Československé. Šířková koncepce, která měla za cíl zpřehlednit liturgický prostor a přiblížit bohoslužbu lidu, Československé liturgii velmi vyhovovala. Svou koncepcí Plečnik nakročil k dalším změnám liturgického prostoru, které byly definovány na II. Vatikánském koncilu v 60. letech. Dá se...
Možnosti speciálně pedagogické podpory čichového vnímání osob se zrakovým postižením na základě vyšetření čichu
Šumníková, Pavlína ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Vítková, Marie (oponent) ; Strnadová, Iva (oponent)
Čich je ve speciálně pedagogické praxi považován zajeden z kompenzačních smyslů. Předkládaná práce je zaměřena na vyšetření čichového vnímání u osob se zrakovým postižením. Pro naplnění cíle práce byly využity standardizované testy čichového vnímání UPSIT a STT, dále byly testované osoby dotazovány na subjektivní vnímání využití čichu v běžném životě. Výzkumu se zúčastnilo 154 probandů, 77 osob se zrakovým postižením (45 mužů a 32 žen) a 77 osob vidících jako kontrolní skupiny. Podmínkou k účasti osob se zrakovým postižením byl výskyt zrakové vady déle než pět let a stupeň zrakové vady (podle WHO, 1992) v kategorii těžké slabozrakosti, praktické a úplné nevidomosti. Osoby kontrolní skupiny byly vybírány následně tak, aby se shodovaly s osobami se zrakovým postižením věkem a pohlavím. Součástí použitých metod byla kritická analýza odborné literatury pro pochopení struktury čichového analyzátoru, procesu přenosu čichové informace, úrovně čichového vnímání během vývoje a zrání člověka a funkce čichu u osob se zrakovým postižením v kontextu dosud známých výzkumů čichového vnímání těchto jedinců. Vlastní výzkum byl vyhodnocen na základě standardních matematických a statistických metod. Pro hodnocení jednotlivých testů byly použity standardizované manuály, jež byly součástí testovaných setů. Získané výsledky...
Význam podpory komunikačních schopností grafomotorikou u osob s afázií v kontextu komprehenzivní rehabilitace a zlepšení kvality života osob s CMP
Donevová, Monika ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Klenková, Jiřina (oponent) ; Vítková, Marie (oponent)
Disertační práce je zaměřena na podporu komunikačních schopností grafomotorikou v kontextu komprehenzivní rehabilitace, na zlepšení kvality života u osob s afázií po cévní mozkové příhodě a oporu v jejich rodinách. Hlavním cílem práce je sledovat vývoj vlivu speciálně pedagogické intervence na posílení grafomotoriky a podporu komunikačních schopností. Dílčími cíli je navržení programu speciálně pedagogické intervence pro osoby po cévní mozkové příhodě a zhodnocení účinnosti speciálně pedagogické intervence v roboticky asistované rehabilitaci a distanční rehabilitaci vedené speciálním pedagogem. Cílová skupina je tvořena 34 lidmi dospělého věku od 45 do 75 let, 3-50 měsíců po cévní mozkové příhodě, se zasaženou dominantní rukou a diagnózou afázie, v následné ústavní péči a ambulantní péči. Pro empirický výzkum jsme vybrali pozorování, rozhovor a experiment. V participativním výzkumu jsme zapojili zkoumanou osobu do role výzkumníka. Explorativním výzkumem jsme řešili roboticky asistovanou rehabilitaci a distanční rehabilitaci. Při výzkumu byl použit záznamový arch pro speciálně pedagogickou diagnostiku jemné motoriky, dotazník funkcionální komunikace, nestandardizovaný test, zaměřený na zjištění úrovně (kvality) grafomotorického výkonu pro kategorii osob po cévní mozkové příhodě, soubor uvolňovacích...
Neuro-vývojová stimulace v práci speciálního pedagoga
Volemanová, Marja Annemiek ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Vítková, Marie (oponent) ; Bartoňová, Miroslava (oponent)
Cílem disertační práce na téma Neuro-vývojová stimulace v práci speciálního pedagoga je popsat méně známý jev, kterým jsou přetrvávající primární reflexy a poruchy senzoricko- senzitivní integrace u dětí. Dalšími cíli této disertační práce je zjistit prevalenci přetrvávajících primárních reflexů u žáků od 5 do 8 let a ověřit účinnost metody Neuro-vývojová stimulace jako možného intervenčního programu pro speciální pedagogy. Teoretickými východisky jsou současné poznatky o psychomotorice, primárních reflexech, smyslovém vnímání a senzoricko-senzitivní integraci. Stěžejní část práce představuje výzkum prevalence přetrvávajících primárních reflexů. Výzkumný soubor tvoří 345 žáků ve věku od 5 do 8 let navštěvujících běžné mateřské a základní školy a 26 žáků ve věku od 8 do 11 let navštěvujících základní školu zřízenou podle § 16 odst. 9 školského zákona. Způsob intervence pomocí metody Neuro-vývojové stimulace je ověřen v případové studii. Další část výzkumu mapuje zkušenosti speciálních pedagogů a logopedů s metodou Neuro-vývojové stimulace jako intervenčního programu pomocí kvantitativního přístupu. Ke sběru dat byly distribuovány dotazníky mezi všemi speciálními pedagogy a logopedy, kteří absolvovali kurzy Neuro- vývojové stimulace v období od ledna 2014 do června 2019. Z výzkumu vyplývá, že u 12,8...
Kvalita života osob s endokrinologickými chorobami
Kršková, Vladimíra ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Mužáková, Monika (oponent) ; Vítková, Marie (oponent)
Cushingův syndrom je vzácné onemocnění způsobené nadměrnou sekrecí kortizolu, které je spojené s významně zvýšenou morbiditou a mortalitou. Kromě somatických příznaků též výrazně zhoršuje kvalitu života osob. Cílem práce bylo zjistit, jak Cushingův syndrom ovlivňuje kvalitu života v České republice. Bylo vyšetřeno 24 osob s aktivním Cushingovým syndromem (18 žen, 6 mužů) ve věku 39,6±13,9 let a 75 zdravých jedinců kontrolní skupiny (64 žen, 11 mužů) ve věku 39,4±14,12 let. Osoby byly vyšetřeny pomocí specifických dotazníků kvality života (Cushing QoL) Odpovědi byly statisticky analyzovány pomocí Mannova-Whitneyho testu. Údaje z dotazníkového šetření byly doplněny pomocí narativních a strukturovaných rozhovorů. Při analýze těchto dat jsme postupovali pomocí metody tzv. "Zakotvené teorie". Výsledky prokázaly zhoršenou kvalitu života jedinců s Cushingovým syndromem a to jak v oblasti somatických, tak v oblasti psychosociálních dopadů. Kvalitu života osob s Cushingovým syndromem nejvíce ovlivňuje změna tělesného vzhledu, porušená sebekoncepce, porušení kognitivních funkcí, porucha emocí, změny sociálních rolí, únava, bolest, znalosti o nemoci a léčbě. Tyto faktory se navzájem prolínají. Hodnocení kvality života osob s Cushingovým syndromem má význam pro identifikaci a následné odstraňování překážek,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 27 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
10 Vitková, Michaela
4 VÍTKOVÁ, Magda
5 VÍTKOVÁ, Marie
5 VÍTKOVÁ, Markéta
14 VÍTKOVÁ, Martina
10 VÍTKOVÁ, Michaela
1 Vítková, M.
4 Vítková, Magda
3 Vítková, Magdalena
3 Vítková, Magdaléna
2 Vítková, Marina
5 Vítková, Markéta
14 Vítková, Martina
10 Vítková, Michaela
1 Vítková, Michala
1 Vítková, Miloslava
1 Vítková, Miriam
2 Vítková, Miroslava
2 Vítková, Monika
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.