Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Dramatické dílo Witolda Gombrowicze (témata, život, kontext)
Urbanová, Berenika ; Christov, Petr (vedoucí práce) ; Jiřík, Jan (oponent)
Dramatická tvorba Witolda Gombrowicze má celkově poněkud anomální charakter, stejně tak jako jeho prozaická tvorba: překladatelka velké části jeho děl Helena Stachová přímo prohlásila, že autorský typ podobný Gombrowiczovi neexistuje. 142 V případě jeho dramatického díla to platí dvojnásob, protože Gombrowicz psal dramata, ačkoliv divadlo neuznával. Bývá počítán mezi absurdní dramatiky, ačkoliv svou dramatickou prvotinu Yvonnu, princeznu burgundánskou napsal už v roce 1935 a k programu absurdního dramatu se nehlásil. Přes veškeré experimentování na poli témat a jazyka, se drží trojice Gombrowiczových dramat klasické struktury: dramata jsou uzavřena do tří aktů a po formální stránce jsou v podstatě tradičním dramatickým dílem, které je stejně tak možné číst jako hrát. Pravidla o trojí jednotě (místa, času a děje) se nedrží, v tomto ohledu je jim nejbližší romantické drama, konkrétně dramata polského romantismu (pro které je charakteristická především časová neurčitost) i shakespearovská inspirace. Se Shakespearem souvisí i to, že se všechna tři dramata se odehrávají na dvorech aristokracie. Jejich hrdiny je vždy princ, či mladý kníže, který se hodlá oženit nebo alespoň svést vyvolenou dívku. Hlavní hrdina se vždy snaží manipulovat se svým okolím, ale vždy je v podstatě neúspěšný, i když jeho protějškem je...
Libuše Riegrová - Bráfová. Životní postoje v rodinných souvislostech
Urbanová, Berenika ; Jančík, Drahomír (oponent) ; Štaif, Jiří (vedoucí práce)
Tématem mé bakalářské práce budou mladá léta Libuše Riegrové-Bráfové (1860- 1930). Tato výjimečná žena se narodila do výjimečné rodiny. Byla vnučkou Františka Palackého a dcerou Františka Ladislava Riegera a svým pozdějším sňatkem s předním národohospodářským politikem Albínem Bráfem sama do jisté míry v linii žen významných mužů pokračovala. Libuše byla nejmladším dítětem Marie Riegrové, rozené Palacké, a Františka Ladislava Riegra. Sestra Marie Riegrová, později provdaná Červinková, se narodila roku 1854 a bratr Bohuš roku 1857. Ač byly rozdíly mezi dětmi rodiny Riegrových z hlediska "velkých dějin" minimální, při bližším pohledu můžeme sledovat značné rozdíly jak z hlediska vzdělání, tak individuálního přístupu jednotlivých sourozenců. Rodina Palackého a Riegera nikdy ženám ze svých řad právo na vzdělání a politickou informovanost neupírala. Navíc byla přístupna moderním trendům (co se týče vzdělání je tento fakt neoddiskutovatelný) a právě Libuši se dostalo mnohostranného a do jisté míry už i netradičního způsobu vzdělání. Byla jednou z prvních absolventek Vyšší dívčí školy v Praze a později studovala na Ecóle Superieure v Morges ve Švýcarsku a v penzionátu S. Caillot v Nizze. Její vzdělání, aktivity, doba i specifické povahové rysy měly vliv na to, že se Libuše značně odlišovala od své starší sestry...
Theatrum mundi - divadlo jako interpretace světa (kulturologická analýza)
Urbanová, Berenika ; Soukup, Martin (oponent) ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce)
Ve své závěrečné práci jsem se pokusila zmapovat historii metafory Theatrum mundi. Divadlo jako symbol světa nechápu ale jen jak prostředek k tomu jak artikulovat pocity marnosti, ale také jako celý široký kód principu divadelnosti. Lákalo mě spojit literární topos s principy teatrality a spektakularity a také s některými přístupy novodobé vědy, která, ačkoliv může hovořit vědeckým jazykem, pracuje se starou metaforou novými způsoby. Princip divadelnosti naopak chápu jako důsledek uvažování o tom, že svět je divadlo na kterém člověk hraje svou roli. Byl to ale úkol, který se rozhodně komplexně nevejde do tématu pouze jedné diplomové práce. Teorie divadelnosti, problém spektakularity, historie divadla na divadle a hry ve hře a dokonce literární tradice toposu Theatrum mundi jsou obsáhlými tématy, která by vydala na nejednu knihu. Nicméně i přes to jsem se pokusila výš uvedené nějakým způsobem propojit, protože jsem mezi tím vším tušila vnitřní souvislost. Jako zásadní nedostatek jsem pociťovala, že literatura s tematikou popisující princip teatrality / divadelnosti v našem prostředí téměř úplně chybí. Je v podstatě doplňována jen občasně vycházejícími sborníky, které tato témata mapují jen průřezově, ale žádná ze zásadních odborných prací, která by se věnovala problematice teatrality jako takové, do češtiny...

Viz též: podobná jména autorů
2 Urbanová, Babeta
6 Urbanová, Barbora
1 Urbanová, Beáta
1 Urbanová, Blanka
1 Urbanová, Bohumila
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.