Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 30 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Venedikt Jerofejev. "Moscow to the end of the line" or the wanderings of the holy fool with a postmodern subtext
Klevcova Pilařová, Julie ; Ulbrechtová, Helena (vedoucí práce) ; Chlaňová, Tereza (oponent)
Moscow to the end of the Line by Venedikt Jerofejev is frequently mentioned among those literary works that are enumerated while pointing at issue of Russian postmodern literature formation. This novel has become the main topic of a whole number of literary papers that are being analyzed in the first, introductory, chapter of this thesis. Special attention is paid to those works that are dealing with the motifs of the Holy Fool and wandering in the novel. Part one also analyzes various peculiarities of Venedikt Jerofejev's biography and diary, which influenced the novel-writing. Although the novel, which is being analyzed by us, still carries some features of a traditional realistic discourse, it can be discussed from a postmodern point of view due to such features as its hypertextuality, «the death of the author», the usage of «the author's mask», a real language replacement by the «overlanguage» of simulating order, changes that take place in subject-object relationship etc, which are typical for the period when the novel appeared. Those aspects that are characteristic for primary understanding of postmodernism and for its «Eastern» modification are being discussed in the second part. In addition to this, this part analyzes the above mentioned postmodern features of Moscow to the End of the Line. It is...
Dramatická tvorba Niny Sadur
Dvořáková, Iva ; Ulbrechtová, Helena (vedoucí práce) ; Ryčlová, Ivana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá dramatickou tvorbou ruské spisovatelky a autorky divadelních i rozhlasových her Niny Sadur, jejíž tvorba spadá do období od poloviny 80. let do současnosti. Práce si klade za cíl představit základní rysy její poetiky, a to především prostřednictvím interpretací dvou vybraných her - Morokob a Milenkij, ryženkij. První hru je možné nazvat metafyzickým dramatem, v analýze je věnována pozornost dvěma propojeným rovinám a . Hra Milenkij, ryženkij vznikla převedením již existujícího syžetu (Niny Sadur) z povídkové formy do formy rozhlasové hry. Práce si všímá významových změn, ke kterým transformací žánru dochází. Dále věnuje pozornost kritické diskuzi, která byla r. 2003 opublikována pod názvem Who Is the Cute Little Redhead a zabývá se možnými významovými rovinami povídky/rozhlasové hry. Kromě analýz dvou konkrétních her bakalářská práce shrnuje dostupnou sekundární literaturu a vymezuje těžiště zájmu badatelů. V práci jsou uvedeny základní životopisné údaje Niny Sadur, chronologický výčet jejích děl, je zde zmíněna problematika se zařazením autorky do některého z literárních proudů objevujících se v Rusku od konce 70. let.
Pavlík Morozov a jeho role v komunistické výchově sovětské mládeže
Slámová, Petra ; Rubáš, Stanislav (vedoucí práce) ; Ulbrechtová, Helena (oponent)
Tématem mé bakalářské práce je ,,Pavlík Morozov a jeho role v komunistické výchově sovětské mládeže". Jejím cílem je analýza mýtu postavy Pavlíka Morozova, která v sovětském období sloužila jako vzor pro výchovu "nového sovětského člověka", v konfrontaci se skutečností. V druhé kapitole, nazvané Pavlík jako vzor sovětských dětí, se budu věnovat významu a vnímání Pavlíka Morozova, který udal svého vlastního otce. Tímto činem dokázal, že si cení více zájmů státu\ než své vlastní rodiny. Díky svému hrdinskému činu se stal vzorem několika generací sovětských dětí. Třetí kapitola objasňuje důvody a popisuje způsoby tvorby mýtu o Pavlíkovi. Sovětská vláda ponechala pouze kostru jeho skutečného životního příběhu, zbytek si dotvořila podle svých potřeb. Je zde uvedeno několik příkladů prostředků, jimiž se snažila socialistická propaganda dostat do podvědomí dětí ( vzor chování, který měly následovat. Ve čtvrté kapitole jsou uvedeny tři odlišné verze Pavlíkova příběhu. Verze spisovatele Jurije Družnikova podrobně rozebírá jednotlivá fakta uváděná v oficiální verzi a na základě důkazů dokládá jejich smyšlenost či popírá jejich pravdivost. Pátá kapitola se zabývá fenoménem udavačství, kterého se stal Pavlík Morozov symbolem. Udávání se stalo každodenním jevem, při kterém docházelo až k absurdním situacím. ~...
Ideově-tematická koncepce trilogie M. Matiosové Colodka Darusja. Nacіja. Majže nіkoli ne navpaki
Danylyuk, Myroslava ; Chlaňová, Tereza (vedoucí práce) ; Ulbrechtová, Helena (oponent)
Diplomová práce je věnována tvorbě současné ukrajinské spisovatelky Marije Matiosové. Zvláštní pozornost je soustředěna zejména na analýzu její trilogie, zahrnující díla Sladká Darusja, Národ a Téměř nikdy ne naopak. Cílem práce je prozkoumat ideologicko-tematickou koncepci jednotlivých románů a mechanismy, kterými spisovatelka tuto koncepci zprostředkovává. Úvod je věnován poměrně detailní analýze současného literárního procesu, problematice genderového diskursu v ukrajinské literatuře a charakteristice dalších diskursů, do nichž spadá autorčina tvorba. Na základě této analýzy je následně osobnost Marije Matiosové zařazena do kontextu současné literatury. Hlavní část je zaměřena na rozbor konkrétních okruhů zkoumané trilogie a vytyčení specifik jejího přístupu. Největší pozornost bude soustředěna na autorčinu osobitost zpracování historické problematiky, specifikum vykreslení ženských obrazů a charakteristiku vybraných konceptů (konkrétně vesnického lidu a hříchu), dominujících ve zkoumané trilogii. V závěru je vyhodnocena její vyjímečnost a přínos pro současnou literaturu.
Vybrané aspekty prozaické tvorby Ljudmily Ulické
Skálová, Jana ; Ulbrechtová, Helena (vedoucí práce) ; Nykl, Hanuš (oponent)
Bakalářská práce Vybrané aspekty prozaické tvorby Ljudmily Ulické se věnuje prozaické tvorbě současné ruské spisovatelky Ljudmily Ulické. V první části je popsán život a dílo této spisovatelky, ve druhé části historický kontext a literární tendence doby, tedy druhé púle dvacátého století. Ve třetí části jsou ve třech podkapitolách shrnuty kritické odkazy na její dílo především z ruského tisku. Ve čtvrté části je poté tento kritický materiál aplikován na vlastní rozbor čtyř povídek a komentáře.
Literární postava v díle Vasila Bykava
Koliášová, Jana ; Kosáková, Hana (vedoucí práce) ; Ulbrechtová, Helena (oponent)
Bakalářská práce se zabývá analýzou literárních postav v díle běloruského prozaika Vasila Bykava, jehož tvorbě i přes četné překlady dosud nebyla v českém prostředí věnována hlubší pozornost. Záměrem práce je především přispět k dosavadnímu narativnímu rozboru Bykavova díla, který je dodnes opomíjen i ve světové reflexi. První kapitola představuje Bykavovu tvorbu s důrazem na jeho přístup k utváření postavy v širším kontextu hlavních tendencí sovětské válečné literatury 2. poloviny 20. století. V následující kapitole jsou vyloženy nejčastější postupy při konstrukci postav v Bykavových textech spolu s analýzou dalších narativních kategorií pro celistvou modelaci postavy podstatných. Třetí kapitola je zaměřena na stručnou typologii postav objevujících se napříč Bykavovým dílem; centrem zájmu jsou zde způsoby, jimiž autor přetváří a obohacuje kanonický rejstřík postav válečné literatury socialistického realismu.
I Write, Therefore I Am (Not): Performative Poetics of Dmitrij Prigov
Kapičiak, Jakub ; Ulbrechtová, Helena (vedoucí práce) ; Kostincová, Jana (oponent) ; Olšovský, Miroslav (oponent)
Predkladaná dizertačná práca skúma tvorbu moskovského konceptualistu Dmitrija Prigova. Autor svoju mediálne diverzifikovanú a kvantitatívne hypertrofovanú tvorbu koncipoval ako celoživotný projekt Dmitrij Alexandrovič Prigov (projekt DAP). Jedným z cieľov takto koncipovanej tvorby bolo zostať neidentifikovaným, čím sa mieni suspendácia väzieb individuálnych mediálnych produktov na intenciu autorského subjektu. Väzby medzi mediálnymi produktmi a autorským subjektom však pretrvávajú aj naďalej. Práve analýzam modality týchto väzieb sa venuje predkladaná dizertačná práca. Postupuje sa pritom od analýz mediálnych produktov k analýzam formovania identity autorského subjektu. Sú to práve mediálne produkty, z ktorých sa identita autorského subjektu formuje. Autorský subjekt je súčasne chápaný ako (spolu)činiteľ v procese produkcie mediálnych produktov spolu s ďalšími mimo-ľudskými činiteľmi, akými sú opakovateľné vzorce, nástroje, techniky a semiotické systémy. Metodologicky je práca dotovaná nielen mediálnou, ale aj sociálnou teóriou, a vychádza tiež z teoretickej reflexie fenoménov zoskupených pod pojmom performativita (od konštrukcie výpovedí ku konštrukcii subjektov a ich identít). Zamýšľaný prínos práce spočíva v organickom prepojení štrukturálnych analýz mediálnych produktov s analýzami problematiky...
Mezi historiií a současností. Vybrané prózy Jurije Bujdy
Zhabska, Kseniia ; Ulbrechtová, Helena (vedoucí práce) ; Chlaňová, Tereza (oponent)
(česky) Cílem mé diplomové práce je analýza prózy Jurije Bujdy, a to především cyklu povídek Pruská nevěsta, v níž budu hledat prvky magického realismu. Dalším předmětem mého zájmu bude analýza reflexe historické paměti obyvatel Kaliningradské oblasti. Budu pracovat s dostupnými studiemi, které se týkají magického realismu jako takového včetně jedné práce o magickém realismu u samotného Jurije Bujdy, a dále s výběrem z dostupných prací týkajících se historické a traumatické kolektivní paměti. Přínosem této práce bude analýza prózy Jurije Burdy (která zatím není komplexně prostudována) a její prezentace v kontextu soudobé evropské literární vědy. Klíčová slova: cyklus, magický realismus, paměť, trauma, Jurij Bujda, ruská literatura 20. století
Comparative analysis of poems The Twelve by Alexander Blok and Christ has risen by Andrei Bely
Ivanova, Anna ; Kosáková, Hana (vedoucí práce) ; Ulbrechtová, Helena (oponent)
Cílem dané bakalářské práce je srovnat poemy Dvanáct Alexandra Bloka a Kristus vstal z mrtvých Andreje Bělého. Tyto básně disponují společnými rysy: obě byly napsány předními ruskými symbolistickými básníky, a to roku 1918, a představovaly reakci na aktuální revoluční události v Rusku; rovněž jsou si podobné žánrově a tématicky. Hlubší prozkoumání zmíněných skutečností, jakož i vytčení individuálních rysů pro každou z těchto poem, zakládá na historicko-biografických údajích, na analýze umělecké zvláštnosti a žánrového specifika těchto děl, na odhalení sémantiky klíčových symbolů a obrazů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Srovnání ruské a české recepce Korolenkovy prózy Slepý hudebník
Vyhnálková, Michaela ; Nykl, Hanuš (vedoucí práce) ; Ulbrechtová, Helena (oponent)
Předmětem této práce je analýza a následné porovnání ruské a české recepce prózy Slepý hudebník od ruského spisovatele Vladimíra Galaktionoviče Korolenka. První kapitoly obsahují stručné pojednání o životě a díle autora a krátké nastínění obsahu prózy Slepý hudebník. Těžištěm práce je zpracování a popis samotné recepce vybraného díla, a to jak v kritice dobové, tak i pozdější. V kapitole zabývající se ruskou recepcí Slepého hudebníka jsou nejprve stručně přiblíženy jeho různé redakce a poté zde již můžeme vidět názory a kritiku týkající se především hlavního psychologického motivu etudy, sociálních aspektů díla a zvukových či hudebních prvků. V další kapitole, týkající se české recepce, je rozebrána nejdříve problematika českého překladu, následují různé psychologické motivy a za tím opět sociální aspekty díla. V závěru je recepce obou zemí shrnuta a vzájemně porovnána. Klíčová slova: Vladimír Galaktionovič Korolenko, ruská literatura, literární kritika, recepční studia, Slepý hudebník

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 30 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.