Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 40 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Self-efficacy a syndrom vyhoření u vyučujících základních škol
Topková, Petra ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Trpišovská, Dobromila (oponent)
Anotace: Učitelství je profese zatížená vysokým pracovním stresem, který při dlouhodobém působení může vést k syndromu vyhoření. Syndromem vyhoření však nejsou postiženi všichni vyučující, mohou na ně působit protektivní faktory jako je učitelská self-efficacy a sociální opora. Tato bakalářské práce se zabývá syndromem vyhoření u vyučujících základních škol a souvislostem tohoto fenoménu s učitelskou self-efficacy a sociální oporou. Teoretická část shrnuje teoretická východiska podle významných autorů v dané oblasti a poznatky z doposud realizovaných výzkumů. Empirická část si klade za cíl tvorbu nástroje na měření učitelské self-efficacy a prozkoumání souvislostí mezi syndromem vyhoření, self-efficacy a sociální oporou. K tomuto účelu byl použit dotazník, který měl pět částí: anamnestickou část, Shirom- Melamed Burnout Measure, dotazník učitelské self-efficacy, SVF78 a ESSI. Byla nalezena negativní korelace mezi mírou vyhoření, učitelskou self-efficacy a sociální oporou. Nebyly nalezeny statisticky významné rozdíly mezi muži a ženami. Byly nalezeny rozdíly v self- efficacy a sociální opoře mezi vyučujícími s nejvyšší a nejnižší mírou vyhoření. Klíčová slova: syndrom vyhoření, sociální opora, vyučující základních škol, učitelská self- efficacy
Pozornost u předškolních dětí
Černá, Veronika ; Trpišovská, Dobromila (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
česky Hlavním úkolem bakalářské práce je zjišťovat a měřit pozornost dětí v předškolním věku. Je rozdělena na dvě části. Teoretickou část, která je věnována vymezení pozornosti, podává ucelený přehled počínající historií problematiky, popisuje jednotlivé druhy, charakteristiky, poruchy pozornosti a podmínky ovlivňující pozornost. Nedílnou součástí je také popis období předškolního dětství a práce s dětmi v předškolním věku. Druhá, výzkumná část, se poté zabývá empirickým výzkumem s předškolními dětmi. Dětem v mateřské škole byly zadávány testy na různé charakteristiky pozornosti. Tyto testy byly poté vyhodnocovány a zpracovány. Byly zjišťovány rozdíly v plnění úkolů mezi jednotlivými dětmi a mezi třemi stanovenými skupinami dětí. Bakalářská práce hledá odpověď na otázku, jaké jsou rozdíly mezi čtyřletými, pětiletými a šestiletými dětmi a porovnává výkon a úroveň pozornosti mezi jednotlivými skupinami dětí. Klíčová slova: pozornost, charakteristiky pozornosti, předškolní děti
Sebepojetí intelektově nadaných žáků 2. stupně ZŠ a víceletého gymnázia
Čížková, Kristýna ; Hříbková, Lenka (vedoucí práce) ; Trpišovská, Dobromila (oponent)
Práce si klade za cíl zjistit, zda a případně jak se liší struktura sebepojetí specifické žákovské populace - nadaných žáků navštěvujících druhý stupeň běžné ZŠ a víceleté gymnázium. V teoretické části nejdříve krátce vysvětluji termíny sebepojetí a nadání, místo věnuji současnému pohledu na různé aspekty sebepojetí nadaných žáků dle autorů věnujících se tomuto tématu. Empirická část pak obsahuje design výzkumu, analýzu a interpretaci dat. Nadané žáky (studenty) jsem si pro účely práce vymezila jako úspěšné řešitele olympiád v biologii a zeměpisu ve Středočeském kraji umístěné do 10. místa. Vytvořenému vzorku 19 nadaných žáků a studentů jsem zadala dotazník se 4 otázkami, na které žáci volně odpovídali. Analýzou jejich odpovědí jsem např. zjistila, že u obou skupin žáků je častou osobnostní vlastností cílevědomost, nadaní studenti gymnázií jsou více motivováni svým kladným vztahem ke konkrétnímu učivu a nadaní žáci základních škol více zdůrazňují svou sociální pozici ve třídním kolektivu. Zjištěná data jsem interpretovala a konfrontovala k poznatkům uváděným v odborné literatuře o sebepojetí nadaných žáků.
Pozornost u předškolních dětí
Černá, Veronika ; Trpišovská, Dobromila (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
česky Bakalářská práce má za úkol zjišťovat a měřit pozornost dětí v předškolním věku a možnosti jejího rozvoje vlivem procvičování. Je rozdělena na dvě části. Teoretickou část, která je věnována vymezení pozornosti, podává ucelený přehled počínající historií problematiky, popisuje jednotlivé druhy, charakteristiky, poruchy pozornosti a podmínky ovlivňující pozornost. Nedílnou součástí je také popsání období předškolního dětství a práce s dětmi v předškolním věku. Druhá, výzkumná část se poté zabývá empirickým výzkumem s dětmi v mateřské škole, trvajícím po dobu jednoho školního roku. Dětem byly zadávány testy na různé charakteristiky pozornosti a byl zjišťován jejich vývoj. Cílem bakalářské práce je zjištění aktuální úrovně výkonu v oblasti pozornosti, porovnání výkonu skupiny čtyřletých a pětiletých dětí a zjištění potencionálního vlivu procvičování na rozvoj pozornosti. Klíčová slova: pozornost, charakteristiky pozornosti, předškolní děti
Děti z dětských domovů a jejich začlenění do třídní skupiny
Pejclová, Simona ; Valentová, Lidmila (vedoucí práce) ; Trpišovská, Dobromila (oponent)
Anotace: Diplomová práce s názvem Děti z dětských domovů a jejich začlenění do třídní skupiny je zaměřena na problematiku přijímání role žáka u dětí z dětských domovů integrovaných do běžných základních škol. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou, metodickou a praktickou. Teoretická část se věnuje rodině, školním socializačním rolím a dlouholetým výzkumům Matějčka a Langmeiera v oblasti psychické deprivace a subdeprivace. Metodická část obsahuje cíle diplomové práce a strukturu výzkumného projektu. Praktická část zkoumá pomocí pozorovací, dotazníkové a sociometrické metody rozdíly v pojetí role žáka dětí z dětských domovů a dětí z rodinné péče a ověřuje, zda sledovaní žáci z dětského domova mají obtíže se sociálním začleněním do třídní skupiny. Klíčová slova: školní socializace, žák z DD, znevýhodněný žák, deprivace, subdeprivace, rodina
Vliv hiporehabilitace na bio-psycho-sociální složku u zdravotně znevýhodněných dětí v souvislosti ovlivnění školní úspěšnosti
Drozdková, Martina ; Duplinský, Josef (vedoucí práce) ; Trpišovská, Dobromila (oponent)
Cílem této diplomové práce je zmapovat vliv hiporehabilitace na změnu školního hodnocení, interpersonální komunikaci, chování a dovedností žáků se zdravotním znevýhodněním. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část shrnuje potřebné informace o hiporehabilitaci jako celku a její využitelnost v léčbě poruch a onemocnění. V první kapitole je uvedena stručná historie, vznik hiporehabilitace jako léčebné metody, následuje definice pojmů, rozdělení a charakteristika jednotlivých oborů. Další část se zabývá léčebným účinkem hiporehabilitace na tělesnou a psychickou složku člověka, prostřednictvím působení specifických a nespecifických faktorů terapie. Zároveň jsou zde uvedeny indikace a kontraindikace pro jednotlivé medicínské obory. Část třetí popisuje praktické provádění hiporehabilitace spolu se shrnutím nutných podmínek jejího provozování, také je zaměřena na léčebné účinky a mechanismy jednotlivých hipoterapeutických oborů. Poslední kapitola teoretické části je věnována hiporehabilitaci v souvislosti s jejím účinkem na funkce a vlastnosti člověka, které mají vliv na školní úspěšnost. Součástí této části je také popis projevů a příznaků jednotlivých postižení a možný vliv hiporehabilitace na školní zdatnost z hlediska klíčových kompetencí. Praktická část práce zkoumá účinky hiporehabilitace u...
Posuzování připravenosti na vstup do školy
Orlíková, Vendula ; Trpišovská, Dobromila (vedoucí práce) ; Špačková, Klára (oponent)
ORLIKOVA, V. Posuzování připravenosti na vstup do školy. Praha 2015. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta. Katedra psychologie. První kapitola vytyčuje pojem školní zralosti a připravenosti. Druhá kapitola vymezuje všeobecná kritéria zralosti dítěte na školu. Zabývá se fyzickou, ale především psychickou připraveností žáka na školu. Třetí kapitola popisuje různé způsoby diagnostikování školní zralosti a připravenosti rozličnými metodami či testy. Empirická část práce se věnuje povědomí o kritériích školní zralosti na vybraných školách a způsobu jejich uplatnění při posuzování připravenosti na vstup do školy při zápise do školy. Obsahuje také charakteristiku vybraných škol, metodu zkoumání a výsledky provedeného výzkumu. V poslední části práce se nachází diskuse a závěr. KLÍČOVÁ SLOVA Kritéria zralosti, zápis, hodnocení, zápis do školy
Děti s odloženou školní docházkou
Rosová, Beata ; Valentová, Lidmila (vedoucí práce) ; Trpišovská, Dobromila (oponent)
Diplomová práce je věnována problematice posilování školní připravenosti u dětí s odloženou školní docházkou. Ve své práci se zabývám možnostmi posouzení úrovně školní připravenosti, popisem jejích základních složek a zejména vhodnými intervenčními postupy a korektivními opatřeními, jež by vedly k jejímu posílení. Hlavním cílem práce je vytvoření stimulačního programu pro tuto skupinu dětí, jež by vedl k posílení méně rozvinutých psychických funkcí a následně ke zmírnění vykazovaných vývojových deficitů. KLÍČOVÁ SLOVA Rozvoj školní připravenosti, odklad školní docházky, socializace, intervence, vývoj, centrální nervový systém, zralost, poznávací procesy, percepce, předškolní období, podnětné prostředí, vstup do školy, adaptace, screening
Náhradní rodinná péče - žadatelé o NRP a jejich obavy
Tůmová, Kateřina ; Procházková, Jana (vedoucí práce) ; Trpišovská, Dobromila (oponent)
Bakalářská práce se zabývá náhradní rodinnou péčí se zaměřením na obavy žadatelů o náhradní rodinnou péči. V teoretické části jsou nejprve charakterizovány jednotlivé formy náhradní rodinné péče, jako úvod do daného tématu. Dále jsou předloženy důvody opuštění dítěte včetně komparace vlastního empirického průzkumu důvodů žen vzdávajících se svého dítěte a empirického průzkumu publikovaného Z. Matějčkem. Práce se dále věnuje důvodům žadatelů o náhradní rodinnou péči a jejich motivací k přijetí dítěte do své péče. Dále jsou nastíněna možná úskalí náhradní rodinné péče a obavy žadatelů o náhradní rodinnou péči. V praktické části je předloženo empirické šetření mapující obavy žadatelů o náhradní rodinnou péči a kontrolní skupiny. Bakalářská práce si klade za cíl zmapovat preferenci formy náhradní rodinné péče a zmapovat obavy žadatelů o náhradní rodinnou péči a kontrolní skupiny. Práce přináší zajímavá zjištění ve stanovených cílech, dále komparaci žadatelů o náhradní rodinnou péči a kontrolní skupiny včetně srovnání s dostupnou literaturou. Klíčová slova Náhradní rodinná péče, žadatelé o náhradní rodinnou péči, obavy, úskalí

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 40 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Trpišovská, D.
1 Trpišovská, Denisa
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.