|
Millennium Development Goal on Education: An empirical analysis of the determinants of primary school enrolment
Topinka, Michal ; Cahlík, Tomáš (vedoucí práce) ; Břízová, Pavla (oponent)
Tato bakalářská práce zkoumá vztah mezi informacemi o vyspělosti jednotlivých zemí světa a hlavním indikátorem druhého Rozvojového cíle tisíciletí týkajícího se vzdělávání, kterým je poměr čistého zápisu do primárního stupně vzdělávání, za použití ekonometrické analýzy panelových dat. Vzhledem k tomu, že většina podobných studií využívá data z celostát- ních průzkumů domácností obsahující informace o jednotlivcích, studie provedená v této bakalářské práci vyšetřuje, jestli lze vysvětlit rozdíly v poměrech čistého zápisu do primárního stupně vzdělávání mezi jednotlivými zeměmi za použití pouze agregovaných dat obsahu- jících informace o zápisech do primárního školství a rozvojových indikátorech na celostátní úrovni. Tato studie využívá údaje o 192 zemích světa z období 1999-2012. Výsledky výzkumu napovídají, že informace týkající se indikátorů rozvojovosti jsou rozhodně důležité pro analýzu poměru čistého zápisu do primárního stupně školství, nicméně rozsáhlejší data obsahující informace o jednotlivcích státech jsou potřebná, aby bylo možné vytvořit takové politiky, které by napomohly k dosažení universálního primárního školství. Klíčová slova Rozvojové cíle tisíciletí, Vzdělávání, Poměr čistého zápisu do primárního stupně vzdělávání.
|
|
The impact of human capital and population age structure on economic growth
Topinka, Michal ; Baxa, Jaromír (vedoucí práce) ; Paulus, Michal (oponent)
Demografický přechod vedl ke zvýšené produktivitě obecně označované jako demografická dividenda, která vedla k vysoké míře ekonomického růstu ve většině světa. Obecným konsensem je, že tohoto zvýšeného tempa hos- podářského růstu bylo dosaženo převážně díky změnám ve věkové struktuře populace. Nicméně literatura obsahuje důkaz, že struktura populace nemá významný dopad na ekonomický růst a že zlepšení v průměrném nejvyšším dosaženém vzdělání bylo ve skutečnosti zodpovědné za tyto vysoké eko- nomické růsty. Tato tvrzení jsou v rozporu s většinou literatury a mohou mít významné důsledky pro budoucí výzkum a tvorbu politik. Vzhledem k tomu, že tato tvrzení nebyla podle našeho nejlepšího vědomí ověřena, cílem této diplomové práce je replikovat původní výzkum za využití novějších a vhodnějších dat pro vyšší počet zemí. Navíc oproti původnímu výzkumu je také provedena analýza na několika menších skupinách zemí rozdělených podle indikátorů kvality vlády a kultury. Úroveň a změna průměrného ne- jvyššího dosaženého vzdělání nebyla ve většině regresí statisticky významná, a proto tato tvrzení nemohou být potvrzena ani vyvrácena. Byly však získány důležité...
|
|
Millennium Development Goal on Education: An empirical analysis of the determinants of primary school enrolment
Topinka, Michal ; Cahlík, Tomáš (vedoucí práce) ; Břízová, Pavla (oponent)
Tato bakalářská práce zkoumá vztah mezi informacemi o vyspělosti jednotlivých zemí světa a hlavním indikátorem druhého Rozvojového cíle tisíciletí týkajícího se vzdělávání, kterým je poměr čistého zápisu do primárního stupně vzdělávání, za použití ekonometrické analýzy panelových dat. Vzhledem k tomu, že většina podobných studií využívá data z celostát- ních průzkumů domácností obsahující informace o jednotlivcích, studie provedená v této bakalářské práci vyšetřuje, jestli lze vysvětlit rozdíly v poměrech čistého zápisu do primárního stupně vzdělávání mezi jednotlivými zeměmi za použití pouze agregovaných dat obsahu- jících informace o zápisech do primárního školství a rozvojových indikátorech na celostátní úrovni. Tato studie využívá údaje o 192 zemích světa z období 1999-2012. Výsledky výzkumu napovídají, že informace týkající se indikátorů rozvojovosti jsou rozhodně důležité pro analýzu poměru čistého zápisu do primárního stupně školství, nicméně rozsáhlejší data obsahující informace o jednotlivcích státech jsou potřebná, aby bylo možné vytvořit takové politiky, které by napomohly k dosažení universálního primárního školství. Klíčová slova Rozvojové cíle tisíciletí, Vzdělávání, Poměr čistého zápisu do primárního stupně vzdělávání.
|