Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 67 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Fenomén cross-dressingu v českém filmu
Chaloupková, Petra ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Czesany Dvořáková, Tereza (oponent)
Cílem této práce je postihnout podoby crossdressingu na rozpětí české porevoluční kinematografie a pojmout filmové obrazy této kulturní praxe jakožto potenciální prostor pro subverzi cisheteronormativního řádu a současně příležitost k utužení stávajících genderových norem. Skrze filmové rozbory vedené metodologickými nástroji queer a gender studií se text zabývá mechanismy prevence vpádu queer náboje, regulace podvratné činnosti, ale i funkčními strategiemi rezistence proti normativnímu pořádku. Nabízí tedy typologické rozčlenění sedmi hraných celovečerních snímků integrujících prvek crossdressingu podle jejich otevřenosti vůči queer čtení a míry volnosti, kterou dopřávají jejich genderově nonkonformním postavám. KLÍČOVÁ SLOVA Crossdressing, genderová identita, transgender, queer, tranzice, převlek, feminita, maskulinita
Interface, Control and Visual Culture: Distracted Attention in the Internet Era
Jurenka, Adam ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Anger, Jiří (oponent)
Bakalárska práca vychádza z rôznych teoretických prístupov, ktorých styčný bod sa pokúša nájsť práve v ich vzťahu k pozornosti, a najmä potom k rôznym formám a procesom jej rozptyľovania. Tieto procesy skúma v ich širšom historickom a sociokultúrnom kontexte, hlavne vo vzťahu k procesom modernizácie, digitalizácie, komodifikácie a artikulácie normatívnosti. Prvú časť práce definujú najmä dve filozofické línie: pojem rhizomu Gillesa Deleuzea a Félixa Guattariho, ako acentrického, variabilného systému, na základe ktorého sa práca snaží načrtnúť ontológiu globálnej pozornosti; a dekonštrukcia Jacquesa Derridu ako vzor pre dekonštrukciu polárnej opozície medzi pozornosťou a rozptýlením. Druhá časť práce sa snaží budovať na hre medzi pozornosťou a rozptýlením a prehodnotiť koncept ekonómie pozornosti v kontexte súčasnej vizuálnej kultúry. Teoretický terén je tu omnoho rozptýlenejší: hlavné línie skúmajú vzťah technológie a človeka, globalizáciu médií a neoliberálnych ideológií kontroly, pokroku a produktivity. Na príkladoch z vizuálnej kultúry skúšajú ukázať, ako tieto vzťahy formujú vzorce pozornosti, a najmä ako to robia prostredníctvom viacvrstevného internetového rozhrania, produkujúc tak súčasnú podobu ekonómie pozornosti, nevyhnutne spätú s kapitalistickým systémom produkcie. Táto podoba často...
Svoboda obrazům! Mezi realitou, imaginací a pamětí ve filmu a pohyblivém obrazu v současném českém umění
Jiránková, Klára ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Purkrábková, Noemi (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá ohledáváním, mapováním i reflexí vzájemných vztahů mezi filmem/pohyblivým obrazem, imaginací a pamětí na poli současného českého výtvarného umění. Vychází především ze dvou impulzů, které jsou na sebe úzce napojeny a představují dnes zcela obvyklé, leč v kontextu české výtvarné i filmové teorie a kritiky stále málo reflektované události. Prvním z nich je relokace filmů a pohyblivých obrazů, které představují nejrůznější technické snímky experimentální povahy či rozličné materiality (video, digitální obrazy, počítačová grafika), do prostorů galerií a výstavních síní. Druhým impulzem je pak s tímto konkrétním přemístěním úzce spjatá konvergence výtvarného umění a filmu/pohyblivého obrazu. Text se snaží poukázat na význam a podstatnost fúze těchto dvou sfér i přemisťování filmu/pohyblivých obrazů do galerijních prostorů. Zejména mu ale jde o to, předestřít před čtenáře skutečnost, jak zásadním způsobem se díky zmíněným pohybům a sbližováním může proměňovat naše všední percepční zkušenost s danými médii a způsob, jakým je chápeme a vnímáme. Stejně tak ale usiluje i o podrobnější prozkoumání podoby naší paměti a imaginace, které jsou našimi běžnými diváckými zážitky i strukturami filmu/pohyblivého obrazu rovněž silně ovlivněny a konstruovány, jak se ukazuje. Jmenované...
ROGER DEAKINS: ANALÝZA KAMERAMANSKÉHO STYLU
Špuláková, Valerie ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Přádná, Stanislava (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá kameramanským stylem Rogera Deakinse a klade si za cíl postihnout jeho pracovní postupy a přiblížit jeho uvažování nad svou profesí. Text se jako první zaměřuje na uchopení práce kameramana, za účelem identifikovat prvky na než má kameraman ve filmovém kolektivním díle vliv. Poté byla pomocí neoformalistického přístupu provedena analýza kamery filmu Zmizení (2013), jejíž výsledky byly následně porovnány s vizuálním zpracováním dalších dvou snímků (Sicario: Nájemný vrah, Blade Runner 2049) ze spolupráce kameramana Deakinse a režiséra Denise Villeneuve. Následně bylo zkoumáno, které z prvků se vyskytují i v dílech ve spolupráci s ostatními režiséry (Sam Mendes, Andrew Niccol, John Crowley). Tím došlo k odhalení těch postupů, které se Deakinsovou tvorbou prolínají napříč spoluprácemi s různými režiséry, a které mu jsou vlastní. Výsledek byl nakonec kontextualizován a porovnán s tím, co o své práci říká sám Deakins ve svém podcastu a v rozhovorech. Klíčová slova Kameraman, Roger Deakins, Denis Villeneuve, Zmizení, analýza kameramanského stylu
Kontakt, konflikt, transformace. Využití filmu a videa v tvorbě současných básníků, komparativní analýza.
Pololáníková, Hana ; Česálková, Lucie (vedoucí práce) ; Svatoňová, Kateřina (oponent)
Záměrem bakalářské práce je zkoumat filmové médium v rukou básníků používané jako nástroj pro rozšíření či další sdílení jejich tvorby. Pojmy jako "poetický film", "filmová poezie" nebo "videopoetry" lze chápat jako velmi široké zastřešení pro díla, která mohou být jednak narativní a využívat specifickou poetickou estetiku, nebo díla experimentální, performativní a zaměřená na práci s rytmem, či taková, která vznikají jako remediace konkrétních literárních útvarů. Tato práce se věnuje několika současným autorům, kteří jsou primárně činní nebo etablovaní jako spisovatelé a básníci, a zároveň se rozhodli své texty dále rozvíjet v pohyblivém obraze. Na otázku, jaké je vzájemné působení textu básně a pohyblivého obrazu v poetickém filmu, budeme hledat odpovědi skrze srovnávací analýzu krátkých filmů celkem osmi básnířek a básníků. Jedná se o současné evropské tvůrce a teoretická východiska práce přejímá taktéž převážně od současných autorů z oblasti filmové a literární vědy. Po shrnutí základních poznatků ze studií k pojmu "poetický film" a historického vývoje žánru následují témata amatérské tvorby, konceptu poetické funkce Romana Jakobsona a vlastností písma jako média. Ve srovnávací analýze jsou pak filmy děleny do kategorií, ve kterých podrobněji sledujeme kontakt původního básnického textu s...
Je to kluk! (Nejen) genderová problematika zobrazení porodu ve filmu
Černá, Natálie ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Přádná, Stanislava (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá obrazem rodící ženy ve filmu z pohledu genderových a feministických teorií. První část práce seznamuje čtenáře s historií porodnictví ve vztahu k genderovým otázkám. Načrtává paralelu mezi společenskými kořeny porodnictví a podněty k prvním feministickým hnutím. Ve druhé části se podrobněji věnuje konstruktivní a performativní povaze genderu a genderových rolí a především pak tomu, v čem feministické teoretičky spatřovaly přínosy a úskalí mateřství. Za tímto účelem práce představuje vybrané koncepty Shulamith Firestone, Adrienne Rich a Julie Kristevy. Třetí část analyzuje možné důvody, proč bylo vylíčení porodu historicky vytlačováno do ústraní a proč v důsledku toho neexistuje typicky ženský porodní narativ, který by dával ženám prostředky k vyjadřování tohoto prožitku. Čtvrtá část pak v konkrétních filmových příkladech z řad nonfikční i fikční tvorby současnosti i minulosti tento chybějící narativ hledá.
Nářeční prvky v českém hraném filmu 30. a 40. let
Farkaš, Petr ; Klimeš, Ivan (vedoucí práce) ; Svatoňová, Kateřina (oponent)
Název práce: Nářeční prvky v českém hraném filmu 30. a 40. let Autor: Petr Farkaš Katedra: Katedra filmových studií Vedoucí diplomové práce: Doc. PhDr. Ivan Klimeš Abstrakt: Předmětem diplomové práce je úvaha nad možnostmi využití verbálního jazyka v rámci filmového díla s důrazem na jeden z nespisovných útvarů českého národního jazyka, kterým je nářečí. Diplomová práce se zaměřuje zejména na využití moravských nářečních prvků v řeči filmových postav u českých hraných snímků, které byly natočeny v období 30. a 40. let 20. století. Zabývá se analýzou užitého moravského nářečního materiálu jednak z hlediska jeho hláskové i tvarové nářeční podoby, jednak z hlediska jeho funkce. Cílem diplomové práce je snaha o zobecnění a zhodnocení možností užití nářečních prvků v rámci filmového díla. Klíčová slova: folklor, nářečí, jazyk uměleckého díla, stylizace mluvenosti, mluvený jazyk ve filmu.
Budoucí rodiny v minulém čase. Strategie použití rodinného filmu v dokumentárních filmech
Rezková, Hana ; Hanáková, Petra (vedoucí práce) ; Svatoňová, Kateřina (oponent)
Cílem této diplomové práce je vymezit základní strategie, jimiž je uchopen a zpracován materiál rodinného filmu v kompilačních dokumentárních filmech Pétera Forgácse, Jana Šikla a Marka Šulíka, a zároveň nastínit způsob, jakým tyto strategie ovlivňují a usměrňují možnosti sledovaných filmů komunikovat sledované historické období. Zdrojový materiál rodinného filmu bude práce uchopovat nejdříve v jeho původním rodinném kontextu jako produkt specifické mediální paměťové praxe, která zároveň určuje jeho rétoriku a estetiku. V druhé části se práce zaměří na dvě základní strategie využití rodinného filmu ve sledovaných dokumentech. Na strategii, která prostřednictvím rodinného filmu tematizuje a problematizuje možnosti historické reprezentace, a na strategii, která využívá režimu autenticity a silného afektivního potenciálu rodinného filmu k blokování aktivního diváckého modu.
Outwit, Outplay, Outlast Kulturální studie fenoménu televizní série Survivor
Součková, Štěpánka ; Hanáková, Petra (vedoucí práce) ; Svatoňová, Kateřina (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá fenoménem reality show Survivor (CBS, 2000). Kulturální studie obsahuje historický vhled do vývoje žánru reality show. Dále pojmenovává kulturně významové prvky reality show Survivor, jakými jsou sociální darwinismus, rituál, život v komunitě nebo volební drama. Stěžejní část práce se zabývá způsoby reprezentace maskulinit v televizním médiu. Mnohost maskulinit je zkoumána pomocí metodologie men's studies, zejména skrze koncept hierarchie maskulinit a hegemonní maskulinity Raewyn Connellové, dále skrze koncept zmrzačeného muže Elisabeth Badinterové. Závěrečná případová studie se soustředí na reprezentaci nehegemonních maskulinit v reality show Survivor.
Fenomén zombie ve filmech George A. Romera
Čada Wernischová, Nelly ; Čeněk, David (vedoucí práce) ; Svatoňová, Kateřina (oponent)
(česky) Tato práce se zabývá fenoménem zombie ve filmech George A. Romera. Jejím cílem je dokázat, že ačkoli se charakteristiky fenoménu v rámci jednotlivých snímků tohoto režiséra výrazně proměnily, zachoval si i přesto základní metaforickou funkci, již měl i v době svého vzniku, v 17. století na Haiti. Analytická část práce, ve které jsou rozebírány tři vybrané zombie horory George A. Romera (Úsvit mrtvých, Země mrtvých a Deník mrtvých) se opírá o postupy neoformalistické analýzy. Na základě analýzy jednotlivých snímků dokazuji, že fenomén zombie v Romerových snímcích funguje, stejně jako na Haiti, jakožto metafora otroctví, přičemž tato metafora je variována v závislosti na problémech aktuálně tematizovaných tím kterým snímkem a funguje jako kritika současné společnosti.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 67 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Svatoňová, Karolína
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.