Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Umění nad realitou. Estetika Oscara Wilda a její aktuální souvislosti
Souček, Dalibor ; Jarošová, Helena (vedoucí práce) ; Pechar, Jiří (oponent) ; Ševčík, Miloš (oponent)
1 Shrnutí Hlavními cíli disertace zaměřené na estetiku Oscara Wilda jsou: přehledně zrekapitulovat myšlenky obsažené ve Wildových teoreticky stěžejních textech a dále pak interpretovat Wildovu estetiku v její komplexnosti a také její aktuálnosti. Pro Wildovu estetiku, pro hlavní texty zachycující jeho estetické myšlení, má klíčový význam jednak nadřazenost umění nad realitou, jednak program "život jako umění". Zrekapitulujme heslovitě z této perspektivy jednotlivé texty: V Úpadku lhaní umění-krásná lež slouží jako paradigma pro život a přírodu. V eseji Kritik umělcem je kritika-umění vzorem toho, jak se má žít: buď unikat do krásy, do imaginace nebo unikat do distancovaného, estetizovaného náhledu na život. V románu Obraz Doriana Graye je jedním z podstatných aspektů tato esteticko-etická volba: umění jako příklad toho, jak žít co nejvíce hédonickým, smyslovým životem či - do jisté míry v protikladu - jak prožít "distancovaný, divácký život". V Lidské duši za socialismu má umění revolučně-politickou dimenzi: představuje vzor skutečného individualismu; maximálního sebe- rozvoje. Konečně v De profundis Wilde do svého "uměleckého života", o nějž mu jde především, nově zahrnuje i bolest; "život jako umění" rovná se estetizaci bolesti, zla. Současně se v disertaci věnujeme srovnání Wilda a Baudelaira a také se...

Viz též: podobná jména autorů
2 Souček, Dan
8 Souček, Daniel
2 Souček, David
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.