Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 133 záznamů.  začátekpředchozí59 - 68dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Porozumění vybrané slovní zásobě u žáků 1. stupně základních škol (Na materiále pořadu Zprávičky)
Blahnová, Barbora ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se věnuje porozumění vybrané slovní zásobě u dětí mladšího školního věku. V úvodu předkládá základní charakteristiku dětí tohoto vývojového období. Dále se zabývá tím, jaké místo má průřezové téma Mediální výchova v současných vzdělávacích programech pro základní školy i v rodině dětí. Protože bylo zkoumané lexikum vybráno z dětského zpravodajského pořadu České televize Zprávičky, věnuje se práce také zpravodajskému žánru a charakteristice pořadu, a to zejména charakteristice jeho jazykové stránky z hlediska přizpůsobení jazyka dětskému divákovi. Výzkumná část vychází z materiálu získaného prostřednictvím kvalitativní analýzy individuálních rozhovorů s dětmi a zjišťuje, jak žáci první a páté třídy 1. stupně základní školy rozumí lexiku vybranému ze dvou reportáží pořadu Zprávičky. Cílem výzkumu je ověřit, zda děti vybrané slovní zásobě plně rozumí, a zjistit, zda jsou testovaná slova součástí aktivní či pasivní slovní zásoby dětí. Výzkum dále sleduje rozdíly v porozumění mezi oběma věkovými skupinami dětí. U vybraných polysémních slov ověřuje také znalost jednotlivých významů. Navíc se zabývá tím, do jaké míry neznalost konkrétního slova může narušit celkové porozumění obsahu sdělení. Klíčová slova děti mladšího školního věku, porozumění slovní zásobě, významy slov, aktivní a...
Komunikační strategie v pořadech na You Tube (s přihlédnutím k dospívajícím divákům)
Augustinová, Anežka ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
Bakalářská práce se zabývá komunikačními strategiemi v původních českých videích na internetové stránce YouTube. Cílem této práce je analyzovat jazykové prostředky a postupy, které jsou v komunikaci využívány zejména k ovlivňování. Cílem je rovněž stanovit oblasti, na které se ovlivňování zaměřuje. Součástí výzkumu je usouvztažnění komunikačních strategií v daném prostoru a jejich reflexe dospívajícími ve věku 11-18 let. K analýze komunikačních strategií byl zhotoven transkript úvodů a závěrů sedmi vybraných videí. Reflexe sledovanou skupinou byla získána prostřednictvím polostrukturovaného dotazníku. Jeho výsledky byly diskutovány s výsledky analýzy videí. Provedeným výzkumem jsme zjistili, že jazykové prostředky a postupy jsou voleny s ohledem na rozšiřování komunity tvořící se v prostředí stránky YouTube. Toto je sledovanou skupinou reflektováno převážně pozitivně. Hlavním přínosem této práce je základní vhled do problematiky ovlivňování dospívajících původními pořady na stránce YouTube. Na základě výsledků jsou rovněž navržena další témata vhodná k podrobnějším výzkumům.
Komunikace a postoj k jazyku u vícejazyčných dětí
Šoltésová, Tereza ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Homolková, Kamila (oponent)
Diplomová práce Komunikace a postoj k jazyku u vícejazyčných dětí se zabývá problematikou jazykové produkce bilingvních dětí od 7 do 13 let trvale žijících v belgickém Bruselu a docházejících do místní České školy bez hranic. V teoretické části předkládá vymezení základních pojmů relevantních pro téma, kterým se zabývá, především pojmů týkajících se vývoje dětí ve věku respondentů výzkumu, analýzy správnosti, složitosti a plynulosti, nepřipraveného mluveného projevu a lingvistických pojmů, které jsou dále použity ve výzkumu. Teoretická část dále shrnuje získaná metadata o účastnících výzkumu, popisuje, jakým způsobem byly zpracovány nahrávky rozhovorů s respondenty výzkumu a jak byly přepsány. Praktická část obsahuje přepisy rozhovorů se všemi patnácti respondenty výzkumu. U každého respondenta je zahrnuto krátké shrnutí pozorování jeho jazykového chování ve třídě, které měla autorka možnost sledovat půl roku před pořízením nahrávek. Následuje detailní analýza správnosti, složitosti a plynulosti a její shrnutí. Závěr práce obsahuje tabulku srovnávající výsledky všech dětí v různých částech analýzy a popisuje, jaké závěry je možné z ní vyvodit. Cílem práce je na vybrané skupině respondentů popsat jazykový projev vícejazyčných dětí trvale žijících v zahraničí a pomocí analýzy správnosti, složitosti a...
Vývojová dysfázie u česky mluvících dětí předškolního věku
Matiasovitsová, Klára ; Smolík, Filip (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Cílem této diplomové práce je ověřit metodu opakování vět jako spolehlivý ukazatel vývojové dysfázie v případě, že je kontrolována velikost pracovní paměti, a tzv. morphological richness account jako teorii vysvětlující problémy s osvojováním morfologických ukazatelů u předškolních dětí s vývojovou dysfázií (základ těchto předpokladů je vysvětlen v teoretické části práce). Praktická část práce byla inspirována výzkumem zabývajícím se dětmi s vývojovou dysfázií osvojujícími si maďarštinu (Leonard et al., 2009). Na rozdíl od výsledků maďarského výzkumu se v této diplomové práci předpoklady tzv. morphological richness account potvrdily pouze částečně. Děti s vývojovou dysfázií byly stejně úspěšné jako mladší typicky se vyvíjející děti v používání sufixů cílových verb i substantiv, v používání sufixů verb však byly obě skupiny úspěšnější. Tzv. near-miss chyby byly v obou skupinách používány často, ne však bez výjimky, u chyb v hodnotě více než jedné morfologické kategorie se neprojevila významná souvislost s frekvencí. Metoda opakování vět se ukázala jako spolehlivý indikátor vývojové dysfázie.
Styl současných reklamních textů publikovaných na internetu
Průšová, Pavlína ; Mareš, Petr (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá stylem současné reklamy a reklamních textů publikovaných na internetu. Teoretická část práce je zaměřena na teorii reklamy a její funkce. Popisuje specifika jednotlivých typů reklamy a navrhuje několik možností klasifikace. Představuje také dynamické prostředí internetu a prvky pro něj typické. Poslední kapitola teoretické části je věnována jazyku a stylu reklamních textů a prostředkům, které se v nich obvykle objevují. Praktická část pracuje se vzorkem reálných současných reklam publikovaných na internetu; texty jsou podrobeny analýze za účelem nalezení odpovědi na tři výzkumné otázky. První se týká prostředků, které reklamy používají, aby zaujaly adresáta. Výstupem je tabulka obsahující přehled zjištěných prostředků a jejich četnost vzhledem k formě reklamy. Druhá výzkumná otázka se zaměřuje na to, jaké přesvědčovací prostředky reklamy užívají v závislosti na svém účelu. Třetí část je věnována jazykovým a stylovým prostředkům typickým pro určité cílové skupiny. Výsledky analýzy a míra její úspěšnosti jsou shrnuty v závěru diplomové práce. Klíčová slova: reklamní text, jazyk reklamy, styl reklamy, reklama na internetu, současná reklama
Komunikace dětí s Tourettovým syndromem
Jurková, Sára ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Homolková, Kamila (oponent)
Diplomová práce se zabývá komunikací dětí s Tourettovým syndromem. První část práce, část teoretická, definuje základní pojmy týkající se zejména projevů Tourettova syndromu. Nedílnou součást Tourettova syndromu tvoří psychiatrická onemocnění, poruchy chování a specifické poruchy učení, jimiž děti trpí. Teoretická část vychází především ze studia odborné literatury. Druhá část práce, část analytická, je sestavena z polostrukturovaných rozhovorů s maminkami, které se ochotně podělily o své zkušenosti s dětmi, jež Tourettovým syndromem trpí. Všechny maminky souhlasily s nahráváním rozhovoru a anonymním zpracováním výsledku za účely diplomové práce. Klíčová slova Tourettův syndrom, komunikace, vokální tiky, komunikace dětí
Vybrané aspekty sémantiky barev v lidové slovesnosti sebrané v 19. století
Nováková Tomášková, Tereza ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Vaňková, Irena (oponent)
Diplomová práce se zabývá sémantikou barev v pramenech české lidové slovesnosti. Její teoretické a metodologické východisko představuje pojetí barev kulturně orientovanými a kognitivními přístupy k jazyku. Práce na základě kvalitativní analýzy dokladů excerpovaných ze souboru vybraných sbírek lidových písní z 19. století zkoumá sémantickou strukturu jednotlivých barevných pojmů a předkládá tak příspěvek k výzkumu domény barvy v českém jazykovém obrazu světa. Práce se dále také věnuje zářivosti a vizuální výraznosti barev a způsobu jejich manifestace v pramenech a rovněž se zabývá otázkou, zda je možné závěry o užití barevných pojmenování ve folklorních komunikátech, jež byly založeny na materiálu folklorních textů jiných slovanských jazyků, vztáhnout také na českou lidovou slovesnost.
Jazykové hry rozvíjející kompetenci v českém jazyce žáků mladšího školního věku s odlišným mateřským jazykem
Lisá, Markéta ; Škodová, Svatava (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Diplomová práce se věnuje didaktické hře ve výuce češtiny žáků mladšího školního věku s odlišným mateřským jazykem. Výstupem práce je soubor didaktických her, který je rozčleněn na tři oblasti: výslovnost, slovní zásoba a gramatika. V první části práce je nejprve charakterizován kognitivní a jazykový vývoj žáka mladšího školního věku, a to především ve vztahu ke hře. Následně je popisována hra a její charakteristiky ve výuce žáků mladšího školního věku, je vymezena jako součást výukových metod a zařazena do kontextu výuky cizích jazyků. Dále se práce teoreticky věnuje situačnímu sylabu, který byl vytvořen pro potřeby praktické části práce. Hry, které jsou představeny v praktické části, jsou adaptacemi her určených pro výuku různých školních předmětů. Tyto hry byly nejprve pretestovány skupinou žáků odpovídajícího věku, na základě zpětné vazby lektorky případně upraveny a následně též zpracovány do podoby metodického popisu.
Jed a otrava v českém jazykovém obrazu světa
Pohorská, Iva ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Bakalářská práce soustřeďuje na sémantický okruh jedu a otravy v češtině. Vychází z teoreticko-metodologických principů kognitivní lingvistiky a etnolingvistiky. V návaznosti na perspektivu přirozeného, běžného, (naivního) jazykového obrazu světa je v úvodu práce stručně nastíněna i perspektiva přírodních věd, neboť k ní naivní perspektiva odkazuje a reflektuje ji. V první části práce je pozornost věnována sběru a popisu dat z jazykových slovníků češtiny a poté analýze lexémů jed, otrava, trávit (i jejich slovotvorných a sémantických derivátů). V druhé části práce jsou na základě analyzovaných dat nastíněny konotace spojené s ústředními lexémy tohoto okruhu. Pozornost je věnována také konceptuálním metaforám, které jsou s danou sémantickou oblastí spojeny.
Vzájemná komunikace studentů češtiny jako cizího jazyka při práci ve dvojicích
Rosenová, Anna ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Valková, Jarmila (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje interakci studentů češtiny jako cizího jazyka na nízké jazykové úrovni při práci ve dvojici. Zaměřuje se na způsoby překonávání obtíží, ke kterým dochází v procesu komunikace. Cílem práce je prozkoumat, které komunikační strategie při této formě práce studenti volí, a popsat průběh vyjednávání významu. K tomuto účelu byla provedena analýza přepsaných nahrávek interakce na jazykové lekci, během níž byly studentů zadány dva úkoly. Tyto úkoly, vybízející k obousměrné komunikaci, měly studentům poskytnout co nejvíce příležitostí k vyjednávání významu. Klíčová slova: čeština jako cizí jazyk, interakce, vyjednávání významu, komunikační strategie, práce ve dvojici

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 133 záznamů.   začátekpředchozí59 - 68dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.