Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 190 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Téma predestinace ve španělské divadelní hře Život je sen.
Purnochová, Noemi ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Zaťko, Roman (oponent)
Pokud je divadelní hra Život je sen něčím známá, tak je to tematický konflikt mezi silou osudu (predestinací) a svobodnou vůlí. Tato práce nejdříve zasazuje zmíněné drama do historického a literárního kontextu španělského baroka, následně se soustředí na samotného autora Pedra Calderóna de la Barca a na životní události, které ho mohly ovlivnit v jeho tvorbě. Především je ovšem práce věnovaná tematické analýze divadelní hry Život je sen se zaměřením na otázku predestinace. Klíčová slova: Život je sen, Calderón de la Barca, predestinace, svobodná vůle, filozofie, barokní drama, 17. století, španělské baroko, Siglo de Oro, Století zlata
Báseň v próze ve Španělsku (1914 - 1942)
Vacková, Hana ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Tématem diplomové práce je literární žánr báseň v próze, který pochází z Francie z 19. století. Na začátku práce bude tento žánr představen, bude vysvětleno, jaké jsou typické znaky tohoto žánru a budou popsány jeho počátky ve Francii a ve Španělsku. Hlavní částí práce bude rozbor vybraných děl, která jsou považována za ukázky tohoto žánru. Jako první bude rozebráno dílo Platero y yo od Juana Ramóna Jiméneze, dále pak Impresiones y paisajes od Federica Garcíi Lorcy a Ocnos od Luise Cernudy. Cílem práce bude pokusit se určit, zda jde skutečně o básně v próze, a popsat, jakým způsobem dosahují lyrického účinku na čtenáře a jakým se věnují tématům. Klíčová slova: Báseň v próze, 20. století, Juan Ramón Jiménez, Luis Cernuda, Federico García Lorca, Španělsko
Vliv anglické a americké poezie na dílo Pereho Gimferrera
Kožnerová, Tereza ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent) ; Prokop, Josef (oponent)
Katalánský básník Pere Gimferrer představuje výraznou osobnost básnického seskupení Nejnovějších, aktivního především v sedmdesátých letech 20. století. Jeho dílo bylo ovlivněno realitou života ve Španělsku po občanské válce, v oblasti literatury zejména postismem a sociální poezií. Velký podíl na jeho básnickém formování měla i literární postmoderna. Z množství vlivů, které Pereho Gimferrera utvářely, si tato práce klade za cíl detailně zmapovat vliv (post)moderní poezie Thomase Stearnse Eliota a Ezry Pounda na Gimfererovo dílo. Poezie Pereho Gimferrera se těmto vzorům přibližuje používáním v té době inovativních literárních technik - intertextualitou, metapoezií, kulturalismem nebo užitím prvků populární kultury v rámci básnického textu. Vliv obou anglicky píšících básníků je mapován na dvou velkolepých Gimferrerových básnických dílech, sbírce Moře hoří a poémě Liduprázdný prostor. Ty jsou srovnávány s dílem Pustá země s T. S. Eliota a Cantos Ezry Pounda. Komparace Gimferrerových textů s poezií Ezry Pounda a T. S. Eliota pomocí textových srovnávacích analýz přesvědčivě ukazuje, že Pere Gimferrer znal zmíněná díla obou básníků a zároveň užívá obdobných témat a motivů. Lze také tvrdit, že Pere Gimferrer využívá obdobné obrazy, výjevy, ladí podobnou atmosféru, dokonce užívá v mnoha případech i...
Patriotism in the work of Antonio Machado
Dudchenko, Anastasia ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Marešová, Jaroslava (oponent)
Tato práce se zabývá přítomností vlastenectví v díle Antonia Machada. Cílem této práce je nalézt prvky vlastenectví jak v poezii, tak v próze spisovatele. Zvláštní pozornost je věnována sbírkám básní Soledades, Galerías y otros poemas a Campos de Castilla a také dílu Juan de Mairena. Kromě toho jsou uvedeny jeho básně z období občanské války a dopisy, ve kterých se dá mluvit o vlastenectví. Dílo zároveň představuje politicko-sociální situaci Španělska na přelomu století, regeneracionismus, generaci 98 a Machadovy myšlenky/přemyšlení o politické a společenské situaci ve Španělsku i v Evropě. Klíčová slova: Antonio Machado, vlastenectví, regeneracionismus, Španělsko, generace 98.
Metafikční vyprávěcí strategie dvou Cervantesových novel
Krátká, Tereza ; Holub, Jiří (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
Cílem práce je postihnout hlavní funkci metafikčního vyprávěcího postupu ve dvou povídkách Miguela de Cervantese - Podvodný sňatek a Rozhovor Scipiona a Berganzy. Text se nejprve zaměřuje na kompozici obou povídek, podrobně jsou analyzované zejména jejich vyprávěcí roviny. Další část práce tvoří rozbor literárních aluzí, které jsou vzhledem k žánru, jazyku nebo stylu povídek relevantní pro interpretaci metafikčního vyprávění ve vztahu k období nadcházejícího baroka. Narativní struktura povídek je dále konfrontována s Cervantesovým románem Don Quijote, který je založený na principu stejné vyprávěcí strategie jako povídky. Autorka dochází k závěru, že primární funkcí Cervantesova metafikčního vyprávění je možnost interpretace otázky pravdy vzhledem k baroknímu literárnímu smýšlení 17. století ve Španělsku. Práce je přínosná zejména v představení podrobného narativního schématu povídek, které chybí ve většině teoretických prací, jež se kompozicí Příkladných novel zabývají. Klíčová slova: Miguel de Cervantes, Rozhovor Scipiona a Berganzy, El coloquio de los perros, Podvodný sňatek, El casamiento egañoso, metafikce, intertextualita, věrohodnost, narativní strategie.
Typologie ženských postav v dramatech Federica Garcíi Lorcy
Jelínková, Eva Marie ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Kavková, Kateřina (oponent)
Předmětem této bakalářské práce je typologie ženských postav v dramatech španělského autora Federica García Lorcy. Cílem práce je analýza hrdinek her Yerma, Dům Bernardy Alby, Mariana Pinedová a Neprovdaná doña Rosita, na jejímž základě vystavením typologii dle společných motivů. V práci nejprve nastíním kontext a poměry autorovy doby a také význam generace 27, do které García Lorca spadá, a dále pak postavení žen ve společnosti a vznik feministických hnutí ve Španělsku. V další kapitole pak shrnu obecné charakteristiky, prvky a motivy společné všem hrdinkách vybraných divadelních her. Druhá část práce se již bude zabývat typologií, kde postavy jsou rozděleny do třech hlavních kategorií.
Typologie ženských postav v románu Úl
Čertíková, Veronika ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Kotuľáková, Lívia (oponent)
Cílem bakalářské práce je vytvoření typologie ženských postav románu Úl španělského autora Camila José Cely. Nejprve zde rozebíráme historický kontext postavení žen v poválečném (ekonomicky i morálně zdevastovaném) Španělsku, jež autor reflektuje, a tento kontext srovnáváme s osudy ženských postav v knize. Následně osudy ženských postav dáváme do souvislosti s příběhy jejich mužských protějšků a uvádíme, v čem jsou si podobné a v čem se naopak liší; zabýváme se také tím, na jaké typy charakteristik klade vypravěč důraz při popisu postav. Stěžejní částí práce je samotná typologie, v níž ženské postavy rozdělujeme do kategorií na základě jejich ekonomických podmínek a rodinného stavu; zaměřujeme se na bohaté a chudé ženy, na ženy v partnerském vztahu, vdané ženy a vdovy, přičemž chudé ženy jsou nejpočetnější skupinou.
Obraz postmoderní společnosti v díle Javiera Maríase
Parachinová, Kristýna ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Cílem této práce je zkoumat, jaké postmoderní rysy můžeme najít v tvorbě Javiera Maríase, a to za pomoci jeho tří románů, Všechny duše, Srdce tak bílé, a Vzpomínej na mě zítra při bitvě. Konkrétně analyzuje vypravěče a hlavní postavy. Poté zkoumá nejdůležitější témata, jakými se autor ve svých románech zabývá, jako jsou mezilidské vztahy, kritika státníků a téma pravdy a vědění.
Spravedlnost, nespravedlnost a sociální otázky v trilogii Pía Baroji Boj o život
Moutvic, Jiří ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématy spravedlnosti, nespravedlnosti a sociálních otázek v románové trilogii Boj o život (La lucha por la vida) od španělského autora Pía Baroji, jedné z hlavních osobností literárního hnutí Generace 98. Předmětem práce bude především prezentace autora a podrobnější rozbor jeho vztahu literárního i osobního k Madridu a celé španělské společnosti. Pro studii Barojova pojetí těchto otázek jsme si vybrali trilogii Boj o život, která zprostředkovává konkrétní příklady sociálních otázek včetně toho, zdali v nich je spravedlnost či nikoliv.
"Tanec smrti" a fenomén smrti ve Slokách na smrt mého otce a ve španělském Tradičním tanci smrti
Mošnerová, Lenka ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Kavková, Kateřina (oponent)
První část práce bude věnována fenoménu "Tance smrti" (šp. Danza de la muerte), jenž se stal charakteristickým rysem výtvarných a literárních děl, a který zároveň reflektuje pohled společnosti na smrt a na společnost samotnou, a to v době, kdy se tento fenomén rozvíjel. Další část práce se již zaměří na španělská literární díla, ve kterých motiv smrti figuruje, a to konkrétně na báseň Sloky na smrt mého otce (Coplas a la muerte de su padre) od Jorgeho Manriqueho a středověkou španělskou báseň Tradiční tanec smrti (Dança general de la muerte). Cílem práce je skrze básně analyzovat společnost a její smýšlení o smrti, jež se vzhledem k dobovým událostem v Evropě stala jednou z příznačných rysů vystihující epochu pozdního středověku. Klíčová slova: Smrt, společnost, Jorge Manrique, Danse Macabre, Coplas a la muerte de su padre, Danza general de la muerte, pozdní středověk, poezie

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 190 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.