Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 141 záznamů.  začátekpředchozí40 - 49dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Sebehodnocení VŠ studentů s těžkým sluchovým postižením
Bendová, Marie ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Práce se zabývá sebehodnocením VŠ studentů se sluchovým postižením. Jedná se o převážně kvalitativní studii, zabývající se analýzou výpovědí šesti respondentů. Teoretická část krátce představuje základní pojmy a podává přehled současného výzkumu. Empirická část nejdříve využívá kvantitativní test (SLSC-R): hlavní těžiště práce leží ale v použití a následné interpretaci kvalitativních metod - "autorského dotazníku". Práce se snaží nalézt a popsat možné faktory mající vliv na sebehodnocení respondentů. Cílem této práce je přispět psychologii handicapu - například identifikací a popsáním zajímavých oblastí, které se zdají být pro další výzkum vhodné.
Play with toy car from activity psychology approach
Pastíriková, Jana ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Hra s autíčkom z pohľadu psychológie činnosti Diplomová práca je zameraná na hru detí predškolského veku s autíčkom. Teoretickým východiskom práce je prístup psychológie činnosti, podľa ktorého je hra vedúcou činnosťou vývoja v predškolskom veku. Na základe tejto myšlienky som sa v diplomovej práci snažila zistiť, akým spôsobom môže viesť vývoj predškolských detí hra s autíčkom. Práca obsahuje teoretickú a empirickú časť. V teoretickej časti sa venujem predškolskému obdobiu a vývojovej úlohe hry v tomto období. Zároveň charakterizujem prístup psychológie činnosti a pojatie hry z tohto pohľadu. V empirickej časti uvádzam vlastný kvalitatívny výskum, zameraný na analýzu hier s autíčkom pozorovaných v materskej škole. Na základe analýzy herných činností na dielčie jednotky som zistila, že hra s autíčkom deťom umožňuje rozvoj v motorickej, kognitívnej i v sociálnej oblasti. V rozvoji všetkých troch oblastí bolo dôležité komplikovanie hry deťmi, ktoré viedlo k väčším nárokom na ich schopnosti. Deti v hrách s autíčkom stvárňovali rôzne role, ktoré zahŕňali celý systém činností a vzťahov s ďalšími sociálnymi rolami. Pravidlá v ich hrách boli v implicitnej podobe a vyplývali z činností alebo z rolí, ktorú v hre stvárňovali.
Genderové rozdíly ve hře a výběru hraček předškolních dětí
Matoušková, Klára ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Genderové rozdíly u dětí podstatně ovlivňují jejich budoucí pojetí identity. Je důležité, aby lidé, kteří na děti působí, nebyli vázáni genderovými stereotypy, a nechali dítěti pravou volnost při výběru hraček a hře s nimi. Genderové stereotypy nevznikají pouze na biologických základech, ale jsou ovlivněny i sociálně. Cílem mé práce je zjistit, zda jsou děti předškolního věku již natolik genderově vyhraněné, že se to projeví při výběru hraček a při hře. Na základě vývojových teorií lze očekávat, že děti v předškolním věku již budou mít vybudovanou základní genderovou identitu, která však dosud bude jimi vnímána jako částečně změnitelná. K dosažení cílů jsem použila individuální rozhovor s dětmi a jejich následné strukturované pozorování při volné hře. Z mého výzkumu vyplývá, že předškolní děti ve většině případů mají stejnou představu o tom, co patří dívkám a co chlapcům jako dospělí lidé. Při volné hře se tento rozdíl příliš neprojevil u dívek, které si hrají stejně rády s kuchyňkou jako s auty. U chlapců je jejich genderová vyhraněnost mnohem výraznější.
Práce speciálního pedagoga ve školním poradenském pracovišti
Čechová, Julie ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Diplomová práce se týká profese školního speciálního pedagoga na běžné základní škole a jeho fungování ve prospěch žáků s výukovými obtížemi. V teoretické části práce jsou popsány skupiny žáků, s nimiž školní speciální pedagog pracuje, a způsoby práce s nimi, dále možnosti spolupráce s dalšími partnery (pedagogickými pracovníky, odborníky a institucemi mimo školu a rodiči žáků) při podpoře těchto žáků a třístupňový model péče o žáky s rizikovým školním vývojem. Praktická část se formou kvalitativního výzkumu věnuje tomu, jak nahlížejí na svoji profesi sami školní speciální pedagogové působící v základních školách v Praze KLÍČOVÁ SLOVA: Školní speciální pedagog, školní poradenské pracoviště, třístupňový model péče, speciální vzdělávací potřeby, prevence, diagnostika, intervence
Citová vazba u osob s poruchou sexuální preference
Golebiowská, Irena ; Křížová, Ivana (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
NÁZEV: Citová vazba u osob s poruchou sexuální preference AUTOR: Irena Golebiowská KATEDRA (ÚSTAV) Psychologie VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Bc. Ivana Křížová, Ph.D. Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá povahou citové vazby u osob s poruchou sexuální preference. Cílem práce je u vybraných jedinců s poruchou sexuální preference hloubkově prozkoumat rané i pozdější vztahové zkušenosti a zhodnotit jejich možný význam v kontextu psychosexuálního vývoje a sexuálně delikventního jednání těchto osob. V teoretické části práce je nejprve představen koncept citové vazby, v jehož rámci jsou nastíněna východiska a základní pojmy teorie attachmentu. Dále jsou popsány typy citové vazby a vybrané metody měření attachmentu v dospělosti. Následující část práce podává přehled stěžejních informací o poruchách sexuální preference. Pozornost je věnována klasifikaci, základním teoriím vzniku, dále je ve stručnosti popsán psychosexuální vývoj parafilních jedinců a specifika pojmu sexuální delikvence. Závěrem je nastíněn možný význam povahy citové vazby v kontextu poruch sexuální preference. V empirické části práce jsou představeny životní příběhy tří mužů s poruchou sexuální preference, kteří spáchali sexuální delikty. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s probandy a metody Adult Attachment Interview (AAI)....
Formování struktury třídy v důsledku třídního ideálu krásy
Klasová, Karolína ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Cílem této práce bylo zjistit, zda existuje vztah mezi ideálem krásy a fungování školní třídy u dětí v 9. Ročníku ZŠ. Přímo se výzkum zaměřoval na podobu "třídního ideálu krásy" a na míru vlivu, který má na strukturu třídy - hierarchii a rozdělení rolí v kolektivu. Data získaná od dětí byla porovnána s dostupnou literaturou prezentující celospolečenskou normu ideálu krásy. Hlavními metodami empirického šetření bylo pozorování, dotazování k ideálu krásy, sociometrie B3 a doplňující rozhovory. Výzkumný vzorek čítal celkem 2 třídy pražské základní školy v Praze 8 s celkovým počtem 41 žáků a žákyň. Dotazování k ideálu krásy vyplnilo 29 dětí - 17 chlapců a 12 dívek a na sociometrický dotazník odpovídalo celkem 34 žáků a žákyň - 21 chlapců a 13 dívek. Zbylí žáci a žákyně buď neměli informovaný souhlas, nebo byli během dotazování nepřítomni. Získaná data z dotazníku k ideálu krásy byla analyzována prostřednictvím metody tzv. otevřeného kódování a sociometrický dotazník B3 byl vyhodnocen pomocí počítačového programu. Pozorování a rozhovory byly využity spíše jako doplňkové metody pro ověření a objasnění informací z dotazníků. Z dat můžeme vidět, že třídní pojetí ideálu krásy je velmi podobné celospolečenské normě, která vyplývá z dostupných studií. Jmenované aspekty jsou též v souladu s tradičním genderovým dělením...
Podpis dětí v předškolním věku
Medová, Julie ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na zkoumání podpisu dětí předškolního věku, skládá se z teoretické a empirické části. V teoretické části je rozebrán předškolní věk a jeho charakteristika z pohledu emočního, grafomotorického a smyslového vývoje včetně procesu socializace. Dále se zabývá různými výzkumy realizovanými na téma vývoje podpisu u dětí a upřednostňování jednotlivých písmen ze jména. Základem této práce je empirická část, jejímž cílem je zjišťování dovednosti dětí při psaní jména, jeho zvláštní postavení v dovednostech psaní a čtení u dětí, znalost písmen a výjimečnost písmen obsažených ve vlastním jméně na počátku školní docházky, kdy ještě děti většinou neumějí číst a psát. Výzkum je založen na metodách dotazování pomocí pracovního listu s úkoly, polostrukturovaného rozhovoru s vybranými dětmi a následné analýzy podpisů. V rozhovorech jsem zjišťovala odpovědi na čtyři kategorie otázek. První kategorie otázek se týkala přímo vlastního podpisu - zda dítě zvládá opět svůj podpis přečíst a dekódovat jednotlivá písmena. Ve druhé kategorii jsem se soustředila na vývoj podpisu - kdo dítě učil podepisovat a jakým způsobem. Ve třetí kategorii jsem se dotazovala na jména matky a otce, jestli je dítě umí napsat. Poslední kategorie byla orientována na důvody preference písmen, které si děti vybraly....
Resilience a zátěžové situace v období vynořující se dospělosti
Rejsková, Kateřina ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem zátěžových situací a jejich zvládání v kontextu vynořující se dospělosti v České republice. Cílem práce je zjistit, jak mladí lidé prožívají období, ve kterém se právě nacházejí. Podstatné také je, s jakými zátěžovými situacemi se v tomto období setkávají a co jim pomáhá tyto situace zvládat. Na začátku teoretické části práce je vymezena dospělost. Další část je poté zaměřena na nové období nazývané vynořující se dospělost, na její základní charakteristiky a na podmínky, které umožnily vznik této nové etapy lidského života. Poté je velká část věnována problematice stresu, zátěžovým situacím a jejich zvládání, to vše v kontextu vynořující se dospělosti. V praktické části je představena metodologie výzkumu, který je založený na kvalitativní analýze polostrukturovaných rozhovorů s deseti vysokoškolskými studenty. Pro zpracování rozhovorů posloužila metoda zakotvené teorie. V praktické části jsou poté analyzovaná data prezentována a interpretována.
Specifika školní zralosti a připravenosti u dětí s poruchou autistického spektra z pohledu speciálních pedagogů a učitelů na základní škole
Nováková, Monika ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Diplomová práce s názvem: "Specifika školní zralosti a připravenosti u děti s poruchou autistického spektra z pohledu speciálních pedagogů a učitelů na základní škole" si klade za cíl zmapovat jednotlivé aspekty, které ovlivňují úspěšné zahájení povinné školní docházky v běžných základních školách z pohledu vybraných speciálních pedagogů a učitelů ze základních škol prostřednictví smíšeného výzkumu. Práce se zaměřuje především na dosažení schopností a dovednosti dítěte s poruchou autistického spektra na počátku školní docházky, a hledá jednotlivé preference respondentů u jednotlivých složek školní zralosti a připravenosti. Prezentovaná data vychází ze studia odborné literatury, z dotazníků a rozhovorů se speciálními pedagogy a s učiteli ze základních škol. Výsledky jak z kvantitativní i kvalitativní části výzkumu potvrzují, že školní zralost je třeba výrazně podpořit a upravit jednotlivé požadavky v oblasti sociálně emoční a jazykové. Z výzkumu vyplývá, že školní zralost v těchto dvou oblastech může být pro žáky těžko dosažitelná. Naproti tomu školní připravenost je něco, čeho dítě s PAS může dosáhnout díky kvalitní intervenci. Výzkumná část identifikovala i další faktory, které mohou ovlivnit školní zralost a připravenost. K těmto faktorům patří oblast rodiny, mateřská škola a učitel jak v...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 141 záznamů.   začátekpředchozí40 - 49dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.