Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 141 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Proces stávání se matkou: Změny v prožívání mateřství u prvorodiček před porodem a po porodu
Martinčíková, Lucie ; Valentová, Hana (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá zkušenostmi prvorodiček v procesu stávání se matkou a jejich změnami v prožívání mateřství před porodem a po porodu. Teoretická část obsahuje šest hlavních kapitol, které se věnují hlavním otázkám mateřství z pohledu provedených výzkumných studií a odborné literatury. Cílem této diplomové práce je popsat zkušenost prvorodiček s mateřstvím a prožívání procesu stávání se matkou. Pro výzkumné účely byl zvolen kvalitativní design. Metoda sběru dat spočívala v realizaci polostrukturovaných rozhovorů. Do výzkumného souboru bylo vybráno šest těhotných žen - prvorodiček, se kterými byly realizovány dva rozhovory, z nichž jeden proběhl před porodem a druhý po porodu. Analýza dat byla uskutečněna na základě interpretativní fenomenologické analýzy textu. Výsledkem práce je ucelený popis témat vztahující se k mateřství. Z výsledků výzkumu vyplývá, že proces stávání se matkou je bezesporu jedinečnou a nepřenositelnou zkušeností. Výzkum rozšiřuje povědomí o faktorech, které mají vliv na prožívání mateřství a mapuje základní oblasti potencionálních změn v období mateřství. Významné změny se projevily zejména v oblastech režimu dne a spánkového rytmu, v partnerském vztahu a prioritách. Výzkumná část se zaměřovala také na komparaci původní představy mateřství s následnou realitou,...
Aspekty spolupráce školních psychologů a Orgánu sociálně-právní ochrany dětí
Koutná, Tereza ; Kučerová, Olga (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Diplomová práce se věnuje aspektům vzájemné spolupráce školních psychologů a Orgánu sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD). Obsahem teoretické části je vymezení náplně práce jak školních psychologů, tak pracovníků OSPOD a definice jejich vzájemné spolupráce, včetně legislativního rámce. Teoretická část současně zahrnuje informace o společné cílové skupině obou institucí, dítěti v ohrožení. Empirická část práce je zaměřena na kvalitativní zkoumání. Nástrojem výzkumu je polostrukturovaný rozhovor. Informanti byli školní psychologové (celkem sedm) a pracovníci OSPOD (celkem tři). Cílem práce je především prozkoumat, jak probíhá spolupráce školního psychologa a OSPOD a rozpoznat kritická místa v kontaktu těchto dvou institucí. Z výzkumu vyplývá, že je několik zásadních faktorů, které mají vliv na četnost a míru spokojenosti se vzájemnou spoluprací. Jedním z těchto faktorů je vzájemná důvěra mezi institucemi, přičemž vytvoření této důvěry může podpořit osobní komunikace zástupců daných institucí, například formou neformálních či formálních setkávání, kde dochází ke vzájemnému vymezení kompetencí, rolí v procesu spolupráce, nebo předávání informací. Dle respondentů spolupráci usnadňují specifické osobnostní charakteristiky jedinců. V případě, že není vytvořena osobní znalost a kontakt s konkrétním...
Mentální anorexie - cesta k zotavení
Chudačíková, Dominika ; Presslerová, Pavla (oponent)
Rigorózní práce pojednává o mentální anorexii, jakožto o jedné ze základních forem poruch příjmu potravy, s důrazem na velmi častý chronický průběh tohoto závažného psychiatrického onemocnění. Autorka práce vychází z premisy, že nápadné jídelní návyky, stálou kontrolu myšlení a chování i poruchy vnímání vlastního těla sledujeme ve většině případů i u již vyléčených pacientů/pacientek. Rizikové faktory, jako je například dlouhodobá stresová zátěž či riziková osobnostní struktura, poté mohou vést k relapsu akutní fáze mentální anorexie. Rigorózní práce je kvalitativně zaměřená, zvolenými metodami sběru dat jsou dotazníkové šetření a následný polostrukturovaný rozhovor. Podmínkou účasti ve výzkumném šetření je minulá zkušenost jedince s mentální anorexií, bez aktuální přítomnosti akutní fáze tohoto onemocnění. Hlavním cílem rigorózní práce je nahlédnout, skrz konkrétní příběhy dotazovaných respondentů/respondentek, na individuální cestu k zotavení se z akutní fáze mentální anorexie, zmapovat aktuální pocity, potřeby a palčivá témata těchto jedinců. Praktickým výstupem rigorózní práce, plynoucím z výsledků výzkumného šetření, jsou poté konkrétní doporučení adresovaná jedincům, kteří jsou vznikem a potažmo i návratem mentální anorexie ohroženi, i jejich blízkému okolí. Tato doporučení by, zvláště v...
Kultura násilí klientů nízkoprahových zařízení pro děti a mládež
Prokopová, Johana ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Voldřich, Michal (oponent)
Diplomová práce se věnuje kontextům výskytu agrese v životech klientů nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. Tato skupina dětí a dospívajících bývá považována za skupinu ohroženou rizikovým chováním a dalšími obtížemi spojenými s životem v nepříznivé sociální situaci. Teoretická část práce se věnuje popisu principů fungování NZDM a specifikům klientů těchto zařízení. Popsány jsou taktéž dosavadní výzkumy, které byly s cílovou skupinou uskutečněny. Dále se teoretická část práce věnuje vybraným vývojovým změnám probíhajícím v adolescenci a v neposlední řadě problematice agrese - teoriím jejího původu, formám a funkcím. V empirické části práce je popsáno výzkumné šetření, které bylo uskutečněno s klienty z 8 NZDM. První část šetření se zabývala především otázkou míry výskytu agresivity mezi klienty NZDM a sběr dat byl uskutečněn prostřednictvím dotazníků obecné agresivity Busse a Perryho (BPAQ-SF). Druhá část výzkumného šetření představovala uskutečnění polostrukturovaných rozhovorů taktéž s klienty těchto zařízení. V práci jsou následně popsána zjištění, která z obou částí výzkumného šetření vyplynula. Diskutován je zejména vyšší průměrný skór klientů NZDM v administrovaných dotaznících, a tedy předpokládaná vyšší míra tendence chovat se ke svému okolí hostilně. Na zjištění je nahlíženo v souvislosti s...
Vliv partnerky na utváření otcovské role
Chomiszaková, Alexandra ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Valentová, Hana (oponent)
Cílem práce je prozkoumat zkušenosti otců s vlivem partnerky na utváření jejich otcovské role a lépe jim porozumět. V teoretické části jsou popsány změny v pojetí otcovství, které můžeme pozorovat ve společnosti, a dále způsoby konceptualizace otcovství a vlivu partnerky. V souvislosti s vlivem partnerky a rodičovstvím jsou vysvětleny konstrukty coparenting a gatekeeping jako další možné přístupy k uchopení a pojetí fenoménu otcovství. Empirická část představuje výsledky kvalitativního výzkumu, který byl realizován pomocí interpretativní fenomenologické analýzy za použití polostrukturovaných rozhovorů. Odpovědí na výzkumnou otázku jsou témata vynořená z analýzy. Jako zásadní se ukazuje téma partnerského vztahu, především jeho kvalita a vzájemná blízkost. To se nadále promítá do oblasti sebehodnocení otců a také roviny prožívání otcovství. Další oblastí, která vystupuje do popředí, je rozdělení rolí a kompetencí, které je ovlivňováno nastavením partnerky v rámci tradičního či liberálního přístupu k rodičovství. Nezbytnou součást tvoří komunikace, která je odrazem ale i produktem partnerského vztahu. Ovlivnění partnerkou je patrné i v oblasti hodnot a postojů, které se vážou k otcovství. Jako podstatné se ukazuje, zkoumat vliv partnerky v souvislostech, zejména interakce mezi různým osobnostním a...
Matky se zrakovým postižením a jejich zkušenosti
Parkanová, Eva ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Předkládaná bakalářská práce se zabývá problematikou mateřství žen se zrakovým postižením a možnými specifiky, jimiž se tato mateřská role vyznačuje. Cílem této práce je komparace dosud známých poznatků o nevidomém rodičovství s reálnými zkušenostmi konkrétních mnou oslovených matek se zrakovým postižením. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretickou část tvoří tři oddíly. První kapitola je v práci zařazena za účelem definování zrakového postižení a osvětlení specifik osobnostního vývoje nevidomého jedince, zaměřuje se na období adolescence a dospělosti. Druhá kapitola definuje rodičovství, nastiňuje čtenáři současný stav výzkumu tématu rodičovství jedinců se zrakovým postižením, uvádí zásadní specifika této rodičovské role a jeho dítěte. Třetí kapitola charakterizuje předsudky vůči lidem se zrakovým postižením, následně se pak blíže věnuje předsudkům vůči těmto ženám a matkám. Empirická část obsahuje poznatky z kvalitativní studie. Zvolenou metodou výzkumu byly polostrukturované rozhovory vedené se čtyřmi matkami se zrakovým postižením z Prahy, které byly později doslovně přepsány a analyzovány pomocí otevřeného kódování. Cílem tohoto výzkumu bylo zaznamenat zkušenosti respondentek se zrakovým postižením se svým mateřstvím a jeho prožíváním. Matky se zrakovým postižením...
Vzdělávání dospívajících dívek s adiktologickou problematikou v rámci ústavní výchovy
Štromajerová, Kristýna ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Vídršperková, Lenka (oponent)
Tato práce se věnuje mladistvým dívkám, které jsou klientkami diagnostického ústavu a z důvodu zneužívání návykových látek byly přemístěny na specializované oddělní s větší adiktologickou podporou. Na tomto oddělení poté docházejí do školních zařízení, která nejsou součástí ústavního zařízení a dle dokumentace zmíněného oddělení, nejsou ve svém studiu úspěšné a ve většině případů studium na střední škole či učilišti předčasně ukončují. Cílem této práce bylo tedy zjistit, jaké jsou důvody a překážky, jež jim brání v úspěšném studiu. Sběr dat byl postaven na polostrukturovaných rozhovorech s klientkami, pedagogickými zaměstnanci diagnostického ústavu, pedagogickými zaměstnanci školních zařízení, kam klientky docházejí a rodiči klientek. Další metodou použitou v této práci byla detailní analýza dokumentace příslušného oddělení, kde jsou klientky umístěny. Na základě analýzy rozhovorů pomocí selektivního kódování, bylo stanoveno 41 kategorií a ty byly následně zúženy na 6 ucelených témat, která se dají považovat za přímé příčiny školní neúspěšnosti zmíněných klientek: sebehodnocení, finance, výběru oboru studia, problémů na základní škole, způsob výchovy, neinformovanost třídních učitelů. Tato témata jsou poté detailně rozebrána v jednotlivých kapitolách včetně přiřazených kategorií. Teoretická část...
Vynořující se dospělost: čtvrtživotní krize a jiná významná témata
Fialová, Kateřina ; Valentová, Hana (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Diplomová práce se zabývá obdobím mladé dospělosti, jeho prožíváním a významnými tématy, které ho provází. Na období je v textu nahlíženo skrze teoretické koncepty "vynořující se dospělost" a "čtvrtživotní krize". Teoretická část práce vymezuje současné pojetí období dospělosti a následně zmiňuje relevantní psychologické teorie (autorů E. H. Erikson; J. Marcia; D. Levinson; J. J. Arnett nebo O. Robinson). Praktická část referuje o průběhu a výsledcích výzkumné studie postavené na principech kvalitativní metodologie. V první fázi bylo realizováno 8 individuálních polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumný vzorek tvoří skupina žen a mužů ve věku 25-30 let, bezdětní s minimálním dosaženým vzděláním na úrovni SŠ. V druhé fázi byly pořízené rozhovory podrobeny metodě tematické analýzy. Výsledkem práce je ucelený popis sedmi témat vztahující se k dospělosti. Mezi témata patří souhrn definic dospělosti účastníků a účastnic výzkumu; pociťování vlastní dospělosti; dospělost ve vztahu k druhým lidem a další. Výsledky dále zrcadlí obeznámenost a zkušenost výzkumné skupiny s fenoménem čtvrtživotní krize. KLÍČOVÁ SLOVA čtvrtživotní krize; vynořující se dospělost; mladá dospělost; vývojová krize; tematická analýza
Zkušenost školních psycholožek a psychologů s online poradenstvím
Pakhtusov, Iurii ; Hrabec, Ondřej (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá zkušenostmi školních psychologů s online poradenstvím. Teoretická část má tři kapitoly, ve kterých se pojednává o školní psychologii jako oboru, následuje vhled do současného stavu online poradenství a popis online poradenství z pohledu školních psycholožek a psychologů na základě analýzy odborných článků. Cílem této diplomové práce je popsat zkušenost školních psychologů s online poradenstvím během koronavirových opatření. Pro výzkumné účely byl zvolen kvalitativní design. Metoda sběru dat spočívala v realizaci polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumný soubor obsahoval čtyři školní psycholožky a jednoho školního psychologa. Analýza dat byla uskutečněna na základě interpretativní fenomenologické analýzy textu. Výsledky výzkumu ukázaly, že souhrnná zkušenost školních psychologů s online poradenstvím spočívala v celkové redukci poradenských služeb, což bylo především zapříčiněno řešením etických otázek jako soukromí a vybudování si pracovních a profesních hranic, dále technickými překážkami a změnou formy práce v online prostředí. Za největší výhodu online prostředí považovali školní psychologové flexibilitu času a místa, resp. možnost se přizpůsobit časovým požadavkům klientů a připojovat se na schůzky z různých míst.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 141 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.