Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 140 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
České Amazonky: Dívčí válka v umění 19. století v Čechách.
Vlčková, Kateřina ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Šámal, Petr (oponent)
Bakalářská práce se zabývá uměleckými díly vycházejících z české národní pověsti "O Dívčí válce" a námětů příbuzných, jakými jsou například Amazonky a ženy-bojovnice spadající do uměleckého období 19. století. Součástí práce je analýza nejvýznamnějších literárních pramenů dobových a historických, které inspirovaly autory uměleckých děl. Dále se práce věnuje katalogovému výčtu děl s tématikou Dívčí války s popisem a rozborem konkrétních příkladů obrazů nebo soch. Práce se zaměří na paralely k antickým Amazonkám a jejich literárním zpracováním, které vytváří předobraz k příběhu z české mytologie. Práce se zabývá i postavením a vnímáním ženy v soudobé české společnosti 19. století, reflektuje postavu ženy-bojovnice a ženy-múzy ve společnosti a kultuře 19. století. Cílem práce je předvést repertoár českého umění 19. století zaměřující se na téma Dívčí války a na základě kulturních a společenských aspektů vyhodnotit oblibu zobrazování daného tématu a vzájemné vztahy mezi zobrazovanými díly a uměleckými díly ve vztahu k literatuře, divadlu a hudbě. KLÍČOVÁ SLOVA Umění 19. století, Dívčí válka, Amazonky, Česká mytologie, Mytologie, Staré pověsti české, České malířství a sochařství 19. století.
Význam výstavy Forum '88. Možnosti umění v prostoru
Nováková, Eliška ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Prahl, Roman (oponent)
Bakalářská práce se zabývá mimooficiální výstavou Forum '88 s podnázvem Možnosti umění v prostoru, která proběhla na podzim roku 1988 v hale 11 bývalých jatek a zelinářů v areálu Pražské tržnice. Své instalace, objekty či umění environmentu, z nichž mnohé vznikly přímo pro tento prostor a pro tuto konkrétní událost, zde představilo třicet čtyři českých i slovenských umělců a umělkyň střední a starší generace. Jsou zde shrnuty poznatky z počátků přemýšlení o výstavě, o její organizaci, přípravě, vzniku a průběhu. Zajímavá je také dobová reflexe, která byla po jejím zahájení na umělecké scéně velmi živá a vyvolala různorodé diskuse. Významná část je věnována dobovému generačnímu napětí, které se v druhé polovině osmdesátých let stupňovalo a vyeskalovalo do generačního konfliktu, který byl v předchozím desetiletí nepřirozeně potlačen. V návaznosti na to je zajímavé i formování uměleckých generačních skupin. Tyto skutečnosti tak vysvětlí neúčast výrazné nejmladší generace Tvrdohlaví na jmenované výstavě. Práce poukazuje na to, jak významnou roli hrála výstava Forum '88 v druhé polovině osmdesátých let 20. století na umělecké scéně v kontextu jiných srovnatelných akcí alternativní scény. Klíčová slova: výstava Forum '88, Pražská holešovická tržnice, mezigenerační konfrontace, alternativní kultura,...
Bitva u Abukiru Antoina-Jeana Grose a její ,,druhý život".
Lembaková, Valerie ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Šámal, Petr (oponent)
Chromolitografická reprodukce zažila v průběhu 19. století veliký rozkvět, jak v našem prostředí, tak i v zahraničí. Značné popularity dosáhla díky své technice především v oblasti reklamy a plakátů. Čtyřbarvotisk představoval vysokou techniku chromolitografie a byl často používán zejména k reprodukci olejomaleb. Příkladem je chromolitografie ze soukromé sbírky, vytištěná na plátno, s motivem The Battle of Aboukir od Antoine-Jeana Grose. Primárním zdrojem pro pochopení úspěšných současníků Grose a vlivu jejich mistra Jacques- Louise Davida je zde publikace Emulation: Making Artists For Revolutionary France od Thomase Crowna. Detailní zpráva od Ann Friedman poskytuje informace o původu a tvorbě originálního díla, na základě, kterého byla provedena reprodukce. Diskuze o různých předpokladech ohledně povahy dané chromolitografie vychází z konzultací a pohledů různých kunsthistoriků. Mezi důležité zdroje patří restaurátorská zpráva a odborné články zabývající se barevnou litografii ve Francií, včetně specializovaného obchodování a reprodukcí chromolitografie. Na základě těchto podkladů se pokusím analyzovat možnosti vzniku reprodukce. Opomenuta nebude ani terminologie "anaplastu", která je zkoumána na základě konzultace s panem doktorem Šámalem. Cílem této práce je studium konkrétního díla ze soukromé...
Malíř Karel Myslbek (1874-1915)
Bradáčová, Barbora ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Rakušanová, Marie (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o akademickém malíři Karlu Myslbekovi, jenž je v uměleckém prostředí znám svou sociální tvorbou. Práce mapuje nejen umělcovu osobitou tvorbu, které byla doposud věnována pozornost pouze okrajově, ale zasazuje ji i do dobového kontextu. V jednotlivých kapitolách jsou tak Myslbekovy obrazy srovnávány s díly tuzemských i zahraničních autorů. Práce zároveň nastiňuje dobové kulturně-společenské pozadí, jež mělo nesporný vliv na řadu umělců. Neopominutelným přínosem práce je i podrobné zhodnocení grafické tvorby Karla Myslbeka, která doposud stála stranou zájmu odporné veřejnosti. Závěr práce se věnuje fenoménu sebevraždy na počátku 20. století, kdy poukazuje na stigmatizování tohoto problému na plátnech a osudech dobových malířů.
Umělci a fotografie (České malířství a fotografie v 19. a na počátku 20. století)
Pospíšilová, Romana ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Vlčková, Lucie (oponent) ; Mlčoch, Jan (oponent)
Umělci a fotografie (České malířství a fotografie v 19. a na počátku 20. století) Romana Pospíšilová Abstrakt disertační práce Tématem této disertační práce jsou mnohovrstevnaté vztahy malířství a fotografie v Čechách v 19. a na počátku 20. století, zejména pak role fotografie coby inspiračního materiálu umělců. Vynález fotografie v roce 1839 přinesl tehdejší společnosti mnoho změn a podnětů. Fotografie přispěla k rozvoji řady vědních oborů, proměnila podobu ilustrovaných časopisů i zpravodajství či zdemokratizovala přístup k vlastnímu portrétu. Nesmlouvavě také promlouvala k tehdejšímu výtvarnému umění. Pro malíře představovaly fotografie, ať již vlastní, či zakoupené, rezervoár vizuálních podnětů. Usnadňovaly studium přírody. Přinášely také nové impulzy v podobě momentek, chronofotografií i medicínských snímků. V ateliéru umělce nahrazovala fotografie nepřítomný model, sloužila jako "aide-mémoire". Mohla však být také promítnuta přímo na plátno a mechanicky okopírovaná. Využití technických obrazů malíři nezapadalo do v 19. století stále živého konceptu umělce coby tvůrčího génia. Tehdejší výtvarní kritici i samotní malíři nebyli ve shodě, zda je fotografie užitečný nástroj, či škůdce skutečného umění. Ačkoli byla práce s pomocí fotografie mezi umělci běžná, zůstávala tato praxe utajovaná před širší...
Stavební činnost Aloisie Czernin-Morzinové (1832-1907)
Némethová, Lucie ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Macek, Petr (oponent)
Tématem práce je bohatá stavební činnost u hraběnky Aloisie Czernin-Morzinové v Maršově, Vrchlabí a dalších panstvích. Ta zahrnuje stavbu kostelů, kaplí, hospodářských staveb, veřejných budov a přestavby zámeckých objektů. Nejvýraznějšími architekty této skupiny staveb jsou Josef Schulz, Stephan Tragl a Johann Koch. Práce se bude zabývat rovněž podílem Aloisie Czernin-Morzinové na výslednou podobu staveb, jež objednala - podílem celkově dosud odborně nezpracovaným.
Hugo Ullik (1838-1881) - krajinář
Tichá, Denisa ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Leubnerová, Šárka (oponent)
Krajinomalba zažila v našem prostředí největší rozkvět zejména v průběhu 19. století, kdy se etablovala jako samostatný výtvarný obor a byla vůbec poprvé vyučována ve specializovaných ateliérech na pražské Akademii umění. Značné popularity dosáhla především za působení Maxmiliana Haushofera, jehož krajinářskou školou prošlo mnoho adeptů umění, včetně Hugo Ullika. Tento sledovaný autor byl však dosud v odborném prostředí značně opomíjen, a proto si zaslouží řádné monografické zpracování. Primárním zdrojem informací budou kromě literatury také prameny v podobě dobových tiskovin a archivních záznamů, dále průzkum institucionálních sbírek, zámeckých a hradních obrazáren a v neposlední řadě aukčních katalogů. Na základě těchto podkladů se pokusím sledovat jednotlivé vývojové etapy Ullikovy tvorby v celé její šíři (krajinomalby, ilustrace a scénografické návrhy), spolu s přihlédnutím k hlavním osobnostem, které na malířův umělecký výraz zapůsobily nejvýrazněji. Opomenuta nebude ani jeho výstavní aktivita v rámci Krasoumné jednoty, stejně jako činnost v nejrůznějších uměleckých spolcích. Cílem této práce je kromě podrobného výzkumu života a tvorby Hugo Ullika, také posouzení jeho významu na zdejší umělecké scéně druhé poloviny 19. století. Klíčová slova Hugo Ullik, malba 19, století, krajinomalba,...
F. Kupka a jeho korespondence V. Hynaisovi
Brožová, Kristýna ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Wittlich, Petr (oponent)
Cílem mé bakalářské práce, nazvané František Kupka a jeho korespondence Vojtěchu Hynaisovi, se stalo zpracování dopisů F. Kupky V. Hynaisovi. Nejdříve se jednalo o jejich přeložení z francouzského do českého jazyka, poté následoval rozbor samotného textu, jeho kritické posouzení, zasazení do dobových souvislostí, zapojení existující literatury, ale také porovnání s jinou korespondencí. Představíme-li si tuto práci jako divadelní hru - děj se odehrává v letech 1905 - 1925, na území Čech a Francie. Hlavními hrdiny se stávají František Kupka na francouzské straně a Vojtěch Hynais na české, vedlejší role ztvárnili členové obou rodin a lidé, vystupující v dopisech. Korespondence významných osobností uměleckého světa se stalo charakteristickým literárním žánrem. Studium a publikování dopisů slavných je pro vědecké odborníky i běžného čtenáře velice přínosné. Pocity svěřované v dopisech blízké osobě často pomáhají dotvářet poznatky o zdrojích inspirace a okolnostech vzniku uměleckých děl. Lépe lze dovodit i vliv historických událostí, význačných osobností, rodinných a milostných vztahů na tvorbu uznávaných literárních, hudebních a výtvarných umělců. František Kupka i Vojtěch Hynais vedli svou korespondenci podle dobových pravidel, vykali si a projevovali vzájemnou úctu, ale díky přátelskému vztahu vyjadřovali své...
Výzdoba pražských nájemních domů v poslední třetině 19. století a na počátku století dvacátého
Pelc, Vít ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Wittlich, Petr (oponent)
Tato práce se zabývá měšťanskými domy v blokové zástavbě, domy nájemními - tedy těmi, které byly koncipovány na výnos (z nájemného). Tyto domy byly určeny především k bydlení, ale sloužily vedle toho často i účelu obchodnímu či výrobnímu (krámy nebo dílny v přízemí…), nebo i společenskému (např. jako sídlo spolků) a pohostinskému. Z těchto pak zaměřujeme svou pozornost především na ty, které byly svou výzdobou dobově příznačné, typické, nebo naopak výjimečné. Zabýváme se výzdobou domů po formální i obsahové stránce, již proto, že tyto stránky nelze dost dobře oddělit.
Stanislav Lolek (1873-1936)
Klouzová, Aneta ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Prahl, Roman (oponent)
Snahou této bakalá ské práce je podat co nejucelen jší obraz o život a díle malí e Stanislava Lolka (1873 - 1936). Sledování jeho životních osud a vliv , jež formovaly jeho dosti pestrý um lecký vývoj, a nastín ní um leckého podhoubí, z n jž jeho tvorba vyr stala, umož uje snad vnímat dílo tohoto milovníka p írody v kontextu dobové krajinomalby. P i nep etržitém hledání vlastního výtvarného projevu byly Stanislavu Lolkovi nejinspirativn jšími impulsy - vedle jeho bytostného sepjetí s p írodou a vrozeného opojení barvou - metodicky ucelená malí ská výuka Julia Ma áka, celkové dobové malí ské klima se smyslem pro vystižení barevné nálady krajiny a snahou o vyjád ení um lcova pom ru k p írod , poznání francouzského impresionismu a také specifický ráz Slovácka, v n mž nakonec malí zakotvil. Veškeré podn ty Lolek slou il v zajímavou syntézu. Zejména vliv impresionismu si p etavil do vlastního plnozvu ného pojetí. Svou svérázn pojatou krajinomalbou, pov tšinou zá ící sytými, š avnatými až zp vnými barvami, Lolek obohatil eské krajiná ství o velmi osobitá díla. Cílem práce bylo rovn ž zmapovat sou asný výskyt d l Stanislava Lolka v eských a moravských muzeích a galeriích.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 140 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Prahl, R.
1 Prahl, Radim
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.