Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 140 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Historie a současnost libereckých pěveckých sborů Cum decore a Cum amore
Procházková, Eliška ; Bělohlávková, Petra (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent)
Tato práce pojednává o dvou spřízněných libereckých sborech: o Cum decore a o Cum amore, označovaném též jako Potěr. Je zde popsána historie těchto sborů od roku 1991, kdy byl založen původní sbor, až do dubna 2023. Cílem práce je, že kusé a roztříštěné údaje, které na toto téma existují, sjednotí do uceleného souboru. Tyto údaje budou v práci přehledně rozčleněny do vhodných kategorií podle principu chronologického a tematického řazení. Informace, které se ve zdrojích vyskytovaly v zastaralém znění, budou zaktualizovány. Existence sboru, resp. jeho oddělení, je rozčleněna na čtyři hlavní etapy. První etapa odpovídá rokům, kdy se jednalo pouze o původní sbor pod vedením Ludvíka Lukuvky. Druhá etapa popisuje prvních šest let od momentu, kdy se hlavním sbormistrem stal Čeněk Svoboda. Třetí etapu tvoří samostatně školní rok 2007/2008, během něhož se sbor rozdělil na dvě oddělení: Cum decore a Cum amore neboli Potěr. Čtvrtá etapa trvá od tohoto milníku do školního roku 2022/2023 a jednotlivá oddělení sboru jsou popisována zvlášť. V rámci jednotlivých období je charakterizován stav sboru, resp. sborových oddělení z hlediska počtu členů, repertoáru, projektů, krojů a odborných pracovníků. Postupně jsou v práci uvedeni jedinci, kteří pracovali jako hlavní i pomocní sbormistři, a to se zaměřením na jejich...
Lidové písně ze Študlova a jejich využití ve školní i mimoškolní hudební výchově
Hrnčiříková, Marie ; Pecháček, Stanislav (vedoucí práce) ; Nedělka, Michal (oponent)
Cílem práce je shromáždění a následná analýza lidových písní ze Študlova a návrh jejich využití ve školní i mimoškolní hudební výchově. Díky sběratelům a jejich notovým zápisům je možné analyzovat jednotlivé písně, a tak hledat souvislosti v lidové tvorbě této valašské vesnice. Prostřednictvím těchto pramenů jsem vytvořila zpěvník študlovských lidových písní pro účely hudebního vzdělávání a zachování tradic. Abychom z množství písní byli schopni vyčíst co nejvíce informací potřebných k jejich rozboru, rozdělila jsem je podle obsahové stránky do několika skupin. Rozřazení napomohlo k hlubšímu bádání a objasnilo váhu lidové písně v určitých oblastech života původních nositelů tradic. Nakonec jsem několik vybraných písní upravila, především pro účely mimoškolního hudebního vzdělávání. Cílem aranží je zaujmout tímto žánrem i posluchače, kteří lidovou hudbu nepreferují. Dalším produktem tohoto zkoumání je metodický materiál, v němž jsem valašské zvyky zpracovala tak, aby se daly použít v hodině hudební výchovy na základní škole. Potvrzením hypotézy o osobité muzikálnosti obyvatelů dané oblasti, vydedukované z charakteru lidových písní, můžeme v hudebním vzdělávání navázat na jejich přirozené vnímání hudby a zároveň podpořit lidovou tradici. Hlavním zdrojem práce jsou proto nejen hudební zápisy, ale také...
Kantátové a oratorní dílo Jana Hanuše: hudebně-historický kontext a pedagogické využití
Novotný, Vít ; Pecháček, Stanislav (vedoucí práce) ; Aschenbrenner, Vít (oponent) ; Valášek, Marek (oponent)
Tato práce vědomě navazuje na předchozí literaturu věnovanou životu a dílu Jana Hanuše, významného českého skladatele 20. století. Zaměřuje se na jeho tvorbu kantátovou a oratorní, která tvoří svébytnou a významnou část autorova odkazu. Práce si klade za cíl vytyčenou oblast zájmu nejen náležitě teoreticky prostudovat, nýbrž zasáhnout i do relevantních příbuzných praktických oborů: oboru umělecké interpretace a oboru hudební pedagogiky. Prvním, teoreticky zaměřeným cílem je zmapovat celou definovanou oblast Hanušovy tvorby v kontextu hudebního i společenského vývoje v průběhu 20. století, v kontextu genologicky příbuzné hudby jiných českých autorů a v kontextu Hanušova osobního skladatelského vývoje. Druhým cílem je dovést jedno ze studovaných děl, Poselství: svědectví o smrti Jana Palacha z roku 1969, k historicky prvnímu kompletnímu provedení v symbolickém i společenském kontextu, který dílu náleží. Třetím cílem je pak vytvořit a výzkumně prověřit didaktický materiál, který využívá specifik studované oblasti Hanušovy tvorby k přiblížení hudebního jazyka soudobé artificiální hudby dnešním žákům všeobecné hudební výchovy. Všechny tyto tři dílčí cíle se spojují v cíl obecnější, který dosah této práce přesahuje: zviditelnit a zpřítomnit nesmírně inspirativní odkaz výjimečného umělce a člověka Jana...
Historie a současnost libereckých pěveckých sborů Cum decore a Cum amore
Procházková, Eliška ; Bělohlávková, Petra (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent)
Tato práce pojednává o dvou spřízněných libereckých sborech: Cum decore a Cum amore (dříve Potěr), a to z historické perspektivy (od prvopočátků v roce 1991 do současnosti). Klade si za cíl, že kusé a roztříštěné údaje, které na toto téma existují, sjednotí do uceleného souboru, že je přehledně rozčlení do vhodných kategorií (dle chronologických a tematických měřítek) a že ty informace, které se vyskytovaly v zastaralém znění, zaktualizuje. Období vývoje sboru jsou v práci rozčleněna na 4 hlavní etapy. První etapa odpovídá létům, kdy se jednalo pouze o původní sbor pod vedením Ludvíka Lukuvky. Druhá etapa popisuje prvních 6 let od momentu, kdy se hlavním sbormistrem stal Čeněk Svoboda. Třetí etapu tvoří samostatně školní rok 2007/2008, během něhož se sbor rozdělil na dvě oddělení. Čtvrtá, poslední etapa trvá od tohoto milníku dodnes a jednotlivá oddělení sboru jsou v rámci ní popisována zvlášť. V rámci jednotlivých období je charakterizován stav sboru (resp. sborových oddělení) z hlediska fluktuace množství členů a parametrů, podle nichž sbor (resp. sborových oddělení) fungoval(a). Z nich je pozornost věnována repertoáru, projektům (které jsou blíže tematicky specifikovány), kroji a tehdejším pomocným sborovým pracovníkům. Postupně je čtenář blízce seznámen s osobami na pozici hlavních i pomocných...
Pater Karel Bříza - kněz, redemptorista, disident, varhanář, varhaník, regen chori, skladatel, učitel
Náměstek, Vít ; Pecháček, Stanislav (vedoucí práce) ; Nedělka, Michal (oponent) ; Brož, Jaroslav (oponent)
Práce přináší ucelený pohled na život a tvůrčí odkaz významné osobnosti na poli duchovní a liturgické hudby druhé poloviny 20. století, řeholního kněze Karla Břízy (1926 - 2001). Jeho jméno proslulo především v oblasti pokoncilní bohoslužebné tvorby skladbou celorepublikově rozšířeného a nadčasově vžitého českého ordinaria, skladbou, jež se zapsala do povědomí věřícího lidu jako neodmyslitelná součást katolické liturgie v naší zemi. Mimo ni se však Bříza stal autorem celé řady dalších hudebních děl, od drobných zpěvů až po rozsáhlé cykly tzv. českých mší. Každému z více než sedmi desítek titulů je zde věnováno pojednání, zachycující stručnou hudební charakteristiku a postihující výrazné prvky konkrétní komposice. Katalog Břízových hudebních děl je připojen v příloze. Dále práce poskytuje kompletní a systematický přehled Břízou samostatně postavených nástrojů varhanního typu, včetně obrazové dokumentace a popisu současných stavů jednotlivých dosud existujících varhanářských opusů. V rámci portrétu Břízova života, získaného velkou měrou z autentických výpovědí žijících příbuzných a spolupracovníků i ze vzpomínek osobních, je samostatně zmíněna také jeho činnost hudebně pedagogická. Skladatelově nejslavnější komposici, I. ordinariu zvanému též ,,Lidové," je pak věnována zvláštní část práce, v níž je...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 140 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
19 Pechacek, Stepan
19 Pecháček, Štěpán
19 Pecháček, Štěpán
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.