|
FE model termomechanické interakce pryžového bloku při cyklickém dynamickém zatížení
Pešek, Luděk ; Šulc, Petr
Program COMSOL založený na slabé formulaci PD rovnic byl použit pro řešení zpětnovazební termo-mechanické interakce stlačeného pryžového bloku. Tento blok slouží jako tlumící člen u složených gumo-odpružených tramvajových kol. Pohybové rovnice a rovnice vedení tepla jsou řešeny interaktivné jako časově proměnný úloha. Rovnost hustoty tepelné energie a disipované mechanické energie zajišťuje vazbu mezi oběma rovnicemi. Disipovaná energie je počítaná podle modelu proporcionálního tlumení. V příspěvku jsou výsledky z termo-mechanické vazby pro případy rovninné deformace 2D modelu a prostorové deformace 3D modelu stlačeného pryžového bloku s cyklickým dynamickým zatížením.
|
| |
| |
|
Příspěvek k experimentálnímu výzkumu vibroakustiky železničních kol s přídavnými tlumiči
Pešek, Luděk ; Vaněk, František ; Veselý, Jan ; Cibulka, Jan ; Boháč, T.
V příspěvku je prezentována metoda měření a dynamické analýzy provozních zkoušek monoblokových železničních kol s a bez tlumicích prvků. Pomocí experimentální modální analýzy a časo-frekvenční analýzy jsou popsány dynamické vlastnosti těchto kol za jízdy. Vibro-akustická vazba kola s prostředím je analyzována na základě vibračních spektrogramů a spektrogamů akustického tlaku. Při průjezdu obloukem je sledován vznik a modálně frekvenční složení kvílivého hluku a jsou identifikovány módy, které nejvíce přispívají k radiaci hluku do prostředí. Pro kvantitativní srovnání jednotlivých řešení kol byla použita třetinooktávová analýza.
|
| |
|
MKP modelování termomechanické interakce v pryžovém bloku
Pešek, Luděk ; Půst, Ladislav ; Šulc, Petr
Program FEMLAB byl použit pro řešení termomechanické interakce tlumícího členu metodou konečných prvků. Pohyb struktury a vedení tepla byly řešeny interaktivně jako časově závislá úloha. Vazba mezi disipovanou mechanickou energií a generovaným teplem byla definována zákonem zachování energie. Disipovaná energie vychází z modelu proporcionálního tlumení. V příspěvku výsledky teplotního rozdělení v závislosti na rozdělení deformační energie jsou prezentovány na případu rovinné deformace při cyklickém dynamickém stlačování se statickým předpětím. Při výpočtu byl uvažován odvod tepla do okolí a změna dynamické tuhosti na teplotě. Materiálové konstanty numerického modelu byly dříve identifikovány při laboratorních zkouškách na pryžových segmentech používaných pro tlumení složených tramvajových kol.
|
| |
| |
|
Hyperelesticita pryžového segmentu při jednoosých tlakových zkouškách
Potel, S. ; Pešek, Luděk ; Svoboda, Jaroslav
Model hyperelasticity materiálu pro rovinnou deformaci byl vytvořen v prostředí ANSYS. V příspěvku jsou presentovány dosažené výsledky na tomto modelu pro pryžový blok s identifikací Mooney-Rivlinových konstant z experimentálních dat pro jednoosé tlakové zatěžování. Dále je modelován kontakt s Coulomovými třením pryž-ocel pro různé koeficienty tření. Cílem příspěvku je identifikace parametrů hyperelasticity s rozložením napjatosti pryžových segmentů používáných k odtlumení tramvajových kol.
|
| |