Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 18 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Charakter nesmrtelnosti v jógových textech
Ondračka, Lubomír ; Chlup, Radek (vedoucí práce) ; Deák, Dušan (oponent) ; Mallinson, James (oponent)
SOUHRN Práce řeší otázku charakteru nesmrtelnosti v jógových textech (primárně složených v sanskrtu, ale též v dalších indických jazycích). Jejím cílem je ukázat, že četné zmínky o nesmrtelnosti v jógových dílech vypovídají o nesmrtelnosti v daném biofyzickém těle, a nikoli o nesmrtelnosti v nějakém proměněném, nemateriálním, duchovním těle, jak je přesvědčena drtivá většina badatelů. Po představení primárních pramenů a po přehledu současného stavu bádání jsou vyložena různá pojetí nesmrtelnosti v indickém náboženském prostředí. Z tohoto popisu plyne, že dominantním konceptem v Indii byla představa nesmrtelné duše. Protože zkoumání charakteru nesmrtelnosti v józe ve skutečnosti znamená pátrat po tom, v jakém těle je nesmrtelnost dosažena, výklad následně pokračuje představením indických pojetí těla a tělesnosti a rozborem jednotlivých typů těl v jógových textech. Zde se ukazuje, že obecně negativní přístup k tělu se radikálně proměňuje v tantrických tradicích, na něž jóga v tomto ohledu navazuje. Jádrem práce jsou tři kapitoly, které analyzují jednotlivé techniky dosažení tělesné nesmrtelnosti. V kapitole věnované hospodaření s nektarem nesmrtelnosti (amrta) jsou to dvě speciální jógové techniky (vadžrólímudrá a khéčarímudrá), které dokáží zabránit ztrátě této životadárné substance. Následná kapitola...
Field of ritual: a case study on the role of space in daily temple ritual of Gaudiya Vaisnavism
Huspeková, Tereza ; Chlup, Radek (vedoucí práce) ; Ondračka, Lubomír (oponent)
temple ritual of the Gauóa Vaiavism. The work attempts to develop a theoretical approach to a particular set of empirical data by merging together various analytical concepts and theories from different levels of theorizing on ritual. The interpretation is based on a selection of empirical data from field research which was carried out in a local Gauóa Vaiava temple in Kolkata, West Bengal in 2007. The thesis consists of two parts, descriptive and interpretative. The descriptive part is ordered according to the main analytical concepts employed further in the process of theorizing. It contains textual and audio-visual materials providing a detailed description of the studied ritual environment seeking to enable the reader to enter the field of research. The interpretative part attempts to view the data through a 'focusing lens' of the concept of 'field of ritual' which shows that the ritual environment can operate as a responsive matrix structuring the actions of ritual actors which is further structured by them.
Ritual remnant (ucchiṣṭa) in Vedic ritual
Sojková, Barbora ; Ondračka, Lubomír (vedoucí práce) ; Bahulkar, Srikant (oponent)
Diplomová práce se věnuje rozboru a interpretaci fenoménu zbytku obětiny (ucchiṣṭa, śeṣa, nebo vāstu) v klasickém védském rituálu, výkladu jeho pozice v mytologickém a rituálním systému a smyslu, který tento fenomén pro raně indické prostředí má. Po krátkém uvedení do použité primární a sekundární literatury a metodologie je nejprve představena terminologie, kterou védská literatura pro fenomén používá, a zároveň mytické konotace, které jsou s fenoménem spojeny v textech Bráhman. Těžištěm práce je její ústřední část, která zkoumá obecnou manipulaci se zbytkem obětiny, popsanou ve védských rituálních textech, jenž se zabývají velebnými (šrauta) rituály, nekrvavými oběťmi (iṣṭi) a uctíváním předků (piṇḍapitṛyajña). V poslední části je v kondenzovanější podobě představena autorčina interpretace fenoménu. V práci je prostřednictvím analýzy pramenného materiálu formulována hypotéza, že zbytek obětiny není pouhým rituálním odpadkem, ale kreativním elementem rituálního dění. Rituální prvky, rámující jádro rituální performance, jsou přitom interpretovány jako akty spojené s domácností a její kontinuitou. To jsou zároveň i témata mýtů, v nichž se téma zbytku obětiny vyskytuje. Na základě diskuze o mýtech a rituálních prvcích, spojených se zbytkem obětiny, je fenomén v závěru práce interpretován jako...
Conversion in the Parsi Community
Horňák, Milan ; Chlup, Radek (vedoucí práce) ; Ondračka, Lubomír (oponent)
Tato práce se zabývá debatou o přípustnosti konverzí, která probíhá v indické komunitě Pársů. Zkoumá dějinný vývoj debaty se zaměřením na jednotlivé skupiny v ní angažované a jejich postoje. Ukazuje, že obě strany debaty měly za cíl formulovat svá přesvědčení v jazyce západní kultury pro větší sociální prestiž, přičemž v obou případech do značné míry v praxi udržovaly tradiční pravidla endogamie.
Conversion in the Parsi Community
Horňák, Milan ; Chlup, Radek (vedoucí práce) ; Ondračka, Lubomír (oponent)
Tato práce se zabývá debatou o přípustnosti konverzí, která probíhá v indické komunitě Pársů. Zkoumá dějinný vývoj debaty se zaměřením na jednotlivé skupiny v ní angažované a jejich postoje. Ukazuje, že obě strany debaty měly za cíl formulovat svá přesvědčení v jazyce západní kultury pro větší sociální prestiž, přičemž v obou případech do značné míry v praxi udržovaly tradiční pravidla endogamie.
Minhagická tradice Židů v oblasti Kóčin
Nováková, Josefína ; Lyčka, Milan (vedoucí práce) ; Ondračka, Lubomír (oponent)
Tato práce se zaměřuje na židovskou komunitu, která se usadila v jihozápadní Indii, v oblasti Malabárského pobřeží a města Kóčin. Ačkoliv data, kdy ke vzniku ucelené komunity mělo dojít, se podle badatelů různí, doložitelně komunita strávila v Indii nejméně jedno tisíciletí. Za tuto dobu se Židé adaptovali na místní prostředí skrze apropriaci určitých kulturních zvyků. Podle některých badatelů se tato adaptace měla odehrávat (až na konkrétní výjimku) v souladu s židovským normativním právem halachou , pouze skrze tzv. minhagickou tradici. V této práci se zabývám rigiditou kategorií halachické a minhagické tradice v kontextu komunity kóčinských Židů. Zaměřuji se zejména na svátky Pesach, Simchat Tóra a dělení komunity na vnitřní endogamní podskupiny, pravděpodobně po vzoru indických kast. Popisuji podobu těchto zvyklostí před a po migraci do Izraele, k níž došlo hromadně ve druhé polovině 20. století. Na základě popisu proměny zvyků a jejich kategorizace na halachicky správné či nesprávné se pokouším nastínit, jakým způsobem jsou tyto kategorie kontextuální a proměnlivé. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Ritual remnant (ucchiṣṭa) in Vedic ritual
Sojková, Barbora ; Ondračka, Lubomír (vedoucí práce) ; Bahulkar, Srikant (oponent)
Diplomová práce se věnuje rozboru a interpretaci fenoménu zbytku obětiny (ucchiṣṭa, śeṣa, nebo vāstu) v klasickém védském rituálu, výkladu jeho pozice v mytologickém a rituálním systému a smyslu, který tento fenomén pro raně indické prostředí má. Po krátkém uvedení do použité primární a sekundární literatury a metodologie je nejprve představena terminologie, kterou védská literatura pro fenomén používá, a zároveň mytické konotace, které jsou s fenoménem spojeny v textech Bráhman. Těžištěm práce je její ústřední část, která zkoumá obecnou manipulaci se zbytkem obětiny, popsanou ve védských rituálních textech, jenž se zabývají velebnými (šrauta) rituály, nekrvavými oběťmi (iṣṭi) a uctíváním předků (piṇḍapitṛyajña). V poslední části je v kondenzovanější podobě představena autorčina interpretace fenoménu. V práci je prostřednictvím analýzy pramenného materiálu formulována hypotéza, že zbytek obětiny není pouhým rituálním odpadkem, ale kreativním elementem rituálního dění. Rituální prvky, rámující jádro rituální performance, jsou přitom interpretovány jako akty spojené s domácností a její kontinuitou. To jsou zároveň i témata mýtů, v nichž se téma zbytku obětiny vyskytuje. Na základě diskuze o mýtech a rituálních prvcích, spojených se zbytkem obětiny, je fenomén v závěru práce interpretován jako...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 18 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.