Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 120 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Inkluze žáků s odlišným mateřským jazykem v ČR perspektivou HCD
Nováková, Klára ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Jelínková, Marie (oponent)
Cílem diplomové práce je porozumět tomu, jak žáci s vietnamským mateřským jazykem vnímají období povinné školní docházky. První tři kapitoly práce jsou věnované teoretickému ukotvení, které vysvětluje, proč je inkluze ve vzdělávání relevantním veřejně politickým problémem. V kapitole popisuje, jak bylo téma řešeno v minulosti, i to, jak je řešeno v současnosti. Navazující třetí kapitola obsahuje teorie z různých oblastí veřejné politiky, které přispěli k lepšímu porozumění výzkumnému cíli práce. Ve čtvrté a páté kapitole je pak diskutován přínos podobně zaměřených veřejně politických výzkumů, které byly uskutečněny v Česku a v zahraničí. Metodologii a jednotlivým výzkumným krokům práce se věnuji v šesté kapitole, kde obhajuji zvolený design a jednotlivé výzkumné metody. Jádrem práce je sedmá kapitola, která rozebírá perspektivu šesti žáků s odlišným mateřským jazykem. Zde reflektuji, jak jsem respondentům porozuměla. Před závěrem práce diskutuji silné a slabé stránky výzkumu.
Učitelské organizace jako aktéři ve vzdělávací politice
Saifrt, Daniel ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Černý, Jakub (oponent)
Bakalářská práce se věnuje učitelům, učitelským organizacím a jejich působení ve vzdělávací politice a při tvorbě vzdělávací politiky. Učitelé jsou velmi významným aktérem vzdělávací politiky, jsou aktérem, na kterém záleží úspěch dané politiky. Vzhledem k jejich důležitosti ve vzdělávací politice i celé vzdělávací soustavě je jim věnována velmi malá pozornost výzkumníků, a to by tato práce mohla začít měnit a přinést nové náměty k dalšímu zkoumání učitelské komunity. Cílem této práce je identifikovat témata, která jsou pro učitelské organizace reprezentující učitele při tvorbě politik důležitá, a jejich postoje k nim. Dalším cílem je identifikovat a popsat fungování učitelských organizací ve vzdělávací politice a jakou roli při tvorbě politiky často mají. Metodologicky má práce smíšený výzkumný design, z větší části jde však o kvalitativní výzkum. Pro splnění cílů byly užity metody obsahové analýzy dokumentů a polostrukturované rozhovory se zástupci zkoumaných organizací. Výzkum v rámci této práce ukázal, že učitelské organizace nejvíce akcentují témata podpory a postavení učitelů, zákon o pedagogických pracovnících, revize rámcových vzdělávacích programů a pracovně právní podmínky učitelů. V rámci zastupování učitelské komunity je otázka výrazně složitější. Zkoumané organizace při svém působení...
Zavádění dvojjazyčných místních názvů jako veřejně politický proces (případová studie)
Mašková, Jana ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Ochrana, František (oponent)
Diplomová práce pojednává o veřejně politickém procesu zavádění dvojjazyčných místních názvů se zaměřením na uplatnění tohoto práva u příslušníků polské národnostní menšiny na Těšínsku. Práce má hlavní cíl vysvětlit, proč docházelo nebo naopak nedocházelo ke změnám této politiky, jaké byly důvody nesouladu cílů politiky s jejími výsledky a odhalit konkrétní nedostatky implementačního procesu, v jejichž důsledku v některých obcích nedošlo k naplnění práva menšiny na zavedení dvojjazyčných místních názvů nebo bylo provázeno problémy. Předmětem zkoumání je jak právní, tak institucionální aspekt problému a pozornost je věnována participujícím aktérům, kde jednu ze stěžejních rolí mají výbory pro národnostní menšiny při zastupitelstvech obcí, z jejichž řad má zaznívat požadavek na zavedení dvojjazyčných místních názvů. Vodítkem pro pochopení používaných nástrojů, postupů a vazeb byla teoretická východiska vztahující se k institucím a jejich změnám, k procesu implementace (top-down a bottom-up přístupy), teoretická východiska vysvětlující odpovědnost aktérů a nezamýšlené důsledky jejich jednání a další. Výzkumným designem je případová studie.
Inkluzivní vzdělávání z pohledu ředitelů základních škol
Beranová, Zuzana ; Angelovská, Olga (vedoucí práce) ; Mouralová, Magdalena (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá inkluzivním vzděláváním z pohledu ředitelů základních škol. Toto téma se stalo od roku 2016 často diskutovaným a to z důvodu zavedení nových podmínek pro implementaci inkluzivního vzdělávání, které přinesla novela školského zákona a Vyhláška č. 27/2016 Sb. Hlavním cílem této práce bylo zjistit, jak jsou naplňovány cíle inkluzivního vzdělávání stanovené ve strategických dokumentech MŠMT ve vybraných školách. Dílčími cíli bylo zjistit, jak ředitelé základních škol jakožto linioví pracovníci mohou svými pravomocemi ovlivnit implementaci inkluzivního vzdělávání, dále zmapovat současný stav spolupráce ředitelů s dalšími aktéry a identifikovat faktory, které ztěžují dosahování cílů stanovených ve strategických dokumentech MŠMT. Výsledky byly zjišťovány prostřednictvím případové studie, kdy se uskutečnilo šest polo-strukturovaných rozhovorů s řediteli základních škol v okrese Praha-východ.
Strategie města Mostu při řešení problematiky bydlení a soužití romské komunity a většinové populace ve městě Most
Aubrechtová, Evžena ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Synková, Hana (oponent)
Diplomová práce se věnuje strategiím a politikám, které město Most uskutečňovalo a uskutečňuje ve vztahu k bydlení a soužití obyvatel města. Práce analyzuje příčiny současného stavu bydlení a soužití obyvatel zejména se zaměřením na dvě sociálně vyloučené (romské) lokality (lokalita Stovky a Chánov), popisuje minulé a současné strategie bydlení (výstavba a rekonstrukce sídliště v Chánově, první a druhá vlna prodeje bytového fondu, Integrovaný plán rozvoje města Most - Deprivované mostecké zóny a občanské soužití, akce Mapování 100), přičemž tyto strategie jsou v práci i zhodnoceny. Práce obsahuje také rychlou analýzu aktérů politik bydlení. Práce dále předkládá příklady řešení a dobré praxe z dalších dvou měst České republiky (Ústí nad Labem a Ostrava) a dvou zemí Evropské unie (Španělsko a Maďarsko), které se vzhledem k početným romským populacím potýkají s podobným problémem jako města a obce České republiky. Zkušenosti a příklady dobré praxe z jiných měst a zemí jsou diskutovány ve vztahu k možnosti jejich využití ve městě Most.
Integrace dětí s ADHD na základním stupni vzdělávání
Richterová, Kateřina ; Angelovská, Olga (vedoucí práce) ; Mouralová, Magdalena (oponent)
Práce se zabývá tématem integrace dětí s ADHD do běžných základních škol. Projevy této poruchy ve vzdělávání často žákům vadí, je tedy potřeba, aby se jim věnovala individuálnější podpora. Díky novelizaci českého zákona v roce 2005 se těmto žákům se speciálními vzdělávacími potřebami věnuje větší pozornost. Autorka zkoumá implementaci integrační politiky žáků s ADHD prostřednictvím rozhovorů s liniovými pracovníky a jejich klienty. Při zhodnocení dvou dotazovaných případů se integrace žáků s ADHD v přítomnosti asistenta pedagoga jeví jako velmi dobré řešení. I přes to velkou roli v tomto procesu hrají samotní zainteresovaní aktéři (rodiče, učitelé, asistenti pedagoga, ředitelé, poradenští pracovníci). V integraci tedy můžeme najít několik nedostatků plynoucích nejčastěji z nedostačujícího financování či zastaralého školského systému. Ze závěrů je možné usoudit, že integrační trend v České Republice probíhá, avšak ne vždy jsou pro integraci ve školách odpovídající podmínky.
Expertní vědění politických stran v oblasti vzdělávací politiky
Stanzel, Jiří ; Novotný, Vilém (vedoucí práce) ; Mouralová, Magdalena (oponent)
Politické strany dnes již neplní pouze funkci prostředníka mezi občanskou společností a státem. Očekává se od nich také, že budou produkovat taková řešení problémů, která se zakládají na odborných znalostech a lze je odpovědně aplikovat. Právě vzdělávací politika je jednou z těch tradičních oblastí politiky, které vyžadují komplexní, dlouhodobá řešení. Expertní zázemí politických stran hraje významnou roli při vytváření potřebného vědění a informací pro taková politická rozhodnutí. V souvislosti s reformou veřejné správy došlo k přenosu mnohých kompetencí a také financování primárního a sekundárního školství ze státní správy na úroveň krajů. Nárůst kompetencí na regionální úrovni předpokládá také rozvoj regionálního odborného zázemí politických stran. Práce se konkrétně zabývá zdroji expertního vědění pražských politických stran (ČSSD, KSČM a TOP 09). Popisuje způsoby, jakými strany získávají odborné znalosti pro tvorbu vzdělávací politiky, zejména charakter a povahu práce krajských odborných komisí. Jací aktéři v nich působí? Na základě čeho jsou považováni za odborníky? S jakými zdroji odborných informací pracují? Jak se uplatňují výsledky jejich práce? Na tyto otázky se práce snaží odpovědět.
Rodiče jako aktér vzdělávací politiky: Rodičovské strategie ovlivňování vzdělávací dráhy dětí v Praze
Pavlovská, Veronika ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Kohoutek, Jan (oponent)
Bakalářská práce "Rodiče jako aktér vzdělávací politiky: rodičovské strategie ovlivňování vzdělávací dráhy dětí v Praze" se zabývá strategiemi a rozhodnutími, které rodiče činí při výběru základních škol pro své děti. Jejím cílem je popsat a pochopit, jak rodiče ovlivňují vzdělávací dráhu svých dětí a co stojí v pozadí jejich voleb a rozhodnutí. Konkrétně se zaměřuje na rodiče v Praze. Práce nahlíží na rodiče jako na aktéry vzdělávací politiky a zkoumá, jaké jsou jejich možnosti vzdělávací politiku ovlivnit a jak těchto možností využívají. Práce popisuje současnou podobu a cíle povinné školní docházky, její zařazení do českého vzdělávacího systému a zachycuje, jaké v současné době existují odlišnosti mezi základními školami. Druhá část práce vychází z rozhovorů s matkami dětí, které jsou právě v první třídě a analyzuje jejich názory a postoje ke škole a strategie, které při výběru školy uplatňují. V závěru analýzu je navrženo rozdělení rodičů do dvou skupin, podle jejich názorů a postojů, strategií, které volí a možností, které mají při ovlivňování svých škol.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 120 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Mouralová, Martina
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.