Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 58 záznamů.  začátekpředchozí16 - 25dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Přestupové hnutí v Mělníku roku 1921
Novák, Jiří ; Marková, Alena (vedoucí práce) ; Štemberk, Jan (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá "přestupovým hnutím" v Mělníku v roce 1921. Řečený pojem odkazuje na kampaň, která se snažila přesvědčit obyvatelstvo, aby před sčítáním lidu konaném v únoru 1921 vystoupilo z římskokatolické církve, a aby tak vyjádřilo emancipaci našeho národa od církve. Vůdčí ideou přestupového hnutí bylo přesvědčení, že Řím vždy byl naším nepřítelem, že protestantismus je vlastní podsta- tou naší národní identity a že katolická církev byla spojencem Habsburků. Předkládaná práce se snaží prozkoumat roli vedoucích skupin přestupového hnutí (Církev československá, Českobratrská církev evangelická, Volná myšlenka) v Mělníku, roli místního tisku i reakci duchovní správy. Výzkumné jádro práce je za- loženo hlavně na pramenech, a to jak archivních, tak i vydaných. Bylo zjištěno, že přestupové hnutí bylo v Mělníku poměrně úspěšné. Nebyly za- znamenány žádné násilné střety. Místní tisk hrál významnou roli a přestupové hnutí podporoval. Klíčová slova: přestupové hnutí, Mělník, Církev československá, Českobratrská církev evangelická, Volná myšlenka, diskursivní analýza
Občanská nauka na středních školách v období transformace (1989-1995)
Sokolová, Františka ; Marková, Alena (vedoucí práce) ; Černý, Karel (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá transformací českého vzdělávacího systému v období od listopadu 1989 do konce roku 1995. Hlavní pozornost je věnována předmětu Základů společenských věd, před rokem 1990 nazývaném Občanská nauka, vyučovaném na středních školách. Práce je založena na výzkumu primárních pramenů - učebnic, učebních osnov, časopisů a dalších zdrojů informací přibližujících transformaci středoškolského předmětu. Práce je zaměřená na transformační fázi, projevující se velkou mírou liberalizace. Projevila se jednak v rozmanitosti škol a služeb, které nabízely, jednak v jisté míře chaosu, který znemožňoval hladký přestup mezi školami. Studovala jsem, zda se tato tendence projeví i ve školním předmětu, který do značné míry změnil svou podobu. Komunistická Občanská nauka byla ideologicky ovlivněna a měla sloužit jako nástroj k reprodukování politických a ideologických idejí. Nově zavedený středoškolský předmět Základů společenských věd odmítal politický ráz a soustředil se na předávání základních znalostí z vědních disciplín jako sociologie, psychologie, politologie, ekonomie nebo filozofie. Prostřednictvím srovnávání látky obsažené v učebnicích s učebními osnovami předmětu, ale také na základě dalších ukazatelů představuji řadu rozdílů mezi učebnicemi, které byly vydány mezi lety 1989 a...
Každodennost žen-matek za normalizace z hlediska výchovy dětí a péče o rodinu
Kotasová, Eva ; Marková, Alena (vedoucí práce) ; Dudová, Radka (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá mediálním obrazem každodenností žen v období socialismu. Zaměřuje se na časový úsek let 1970 - 1975, tedy na tzv. ranou normalizaci v ČSSR. Cílem práce je zjistit, jak tuto každodennost v uvedeném období interpretoval dobový časopis Vlasta. Tato analýza je přínosná především proto, že vypovídá o do jisté míry idealistické prezentaci životního způsobu socialistických žen, o jejich každodenních starostech a problémech. V rámci analýzy budou zkoumány články, které pojednávají o péči o rodinu a domácnost, o výchově dětí v rodině a institucionálních zařízeních, o roli muže v rodině, psychickém a fyzickém zdraví, kosmetice, módě atd., tzn. o veškerých aspektech, které ke každodennosti patří a které ji formují. Prostřednictvím těchto témat, která ženy zajímají, časopis současně nenápadně formoval ideál socialistické ženy. Ve sděleních, která se týkají každodenního života, předával ženám hodnoty, stereotypy a dokonce ideologické principy tehdejší socialistické společnosti. Hlavním cílem analýzy je vytvořit komplexní obraz této každodenní praxe v časopise Vlasta. Klíčová slova Každodennost, žena, socialismus, normalizace, časopis Vlasta, péče o rodinu, domácnost, děti
Mýtus hebrejského moře: jeden s aspektů sionismu Zeeva Žabotinského
Coman, Adam ; Marková, Alena (vedoucí práce) ; Barša, Pavel (oponent) ; Wein, Martin (oponent)
Předkládaná disertace zkoumá ideu tzv. Hebrejského moře a proces její mytologizace v díle a politické činnosti Vladimira (Ze'eva) Žabotinského. Žabotinskij (1880-1940), vedoucí představitel sionistického revizionistického hnutí, rozvinul koncept Hebrejského moře, který dále uplatňoval v různých oblastech svých sionistických aktivit. V rámci vnitřní sionistické politiky tato idea sloužila jakožto prostředek ke zvýšení vlivu na sionistickou mládež a na průběh formování nového Židovského národa, a to zejména vůči sionismu dělnickému, hlavnímu ideologickému směru tehdejšího sionismu. V tomto ohledu bylo největším úspěchem tohoto konceptu založení námořní akademie Civitavecchia v Itálii. Na mezinárodně-diplomatické úrovni byla myšlenka Hebrejského moře využita k upevnění politických vztahů mezi revizionismem a Itálií, o což Žabotinskij usiloval již od počátků své sionistické kariéry. Koncepce Hebrejského moře taktéž přispěla významnou měrou při formování Žabotinského osobité představy národní identity, podle které byli Židé vnímáni jakožto obyvatelé Středomoří, a nikoliv jakožto pouštní, či blízkovýchodní národ. Tato představa vychází z tehdejších teorií o hebrejské identitě, podle kterých je nutné Hebrejce primárně spojovat s Fénickou říší, a ne nutně s židovským monoteismem. Z ekonomického hlediska...
"Bělorusizační epizoda" v procesu formování běloruského národa
Marková, Alena ; Hroch, Miroslav (vedoucí práce) ; Pullmann, Michal (oponent) ; Veber, Václav (oponent)
disertační práce "Bělorusizační epizoda" v procesu formování běloruského národa Alena Marková Tématem této studie je fenomén tzv. bělorusizace na území Běloruské sovětské socialistické republiky ve 20. letech 20. století. Jde o jedinečný dějinný proces, v rámci něhož byly celosvazovou komunistickou vládou podpořeny národní iniciativy (a to především rozvoj národního jazyka a jiné) a současně byla prosazovaná politika "korenizace" čili dosazování etnicky lokálních kádrů do úřadů neruských republik Sovětského svazu. Práce se zabývá rozborem důvodů zahájení politiky bělorusizace, jejíž provedení mělo upevnit nejistou stabilitu nově ustavené sovětské vlády a sovětského státu, a to za cenu řady ústupků (spočívajících de facto v podpoře narůstajícího národního hnutí) vůči jednotlivým republikám a národní inteligenci, jež v běloruských podmínkách hrála obzvláště velkou úlohu. Práce se proto věnuje roli a postavení běloruské inteligence, jež, jakkoli nebyla ve své většině v komunistické straně, přesto byla hlavní silou prosazující bělorusizaci. Spolupráce s běloruskou národní inteligencí, již jí nabídla samotná komunistická strana, byla dána nedostatkem komunistických kádrů, kteří by mohli nezřídka sociálně demokratickou či nestranickou inteligenci zastoupit. Odsud je možno vidět kořeny dlouhodobého...
Historical Memory of the First World War in Russia in 2014-2018
Chuprasova, Daria ; Marková, Alena (vedoucí práce) ; Coman, Adam (oponent)
Daria Chuprasova Historical Memory of the First World War in Russia in 2014-2018 Abstract The historical memory of the First World War in Russia was formed under the influence of the Soviet policy of memory. The loss in the war, the collapse of the Russian Empire, the Civil War, the Great Patriotic War led to the fact that the First World War in Russia was called "forgotten" for a long time. In 2014-2018, the whole world celebrated the anniversary of the First World War. The Russian government began to bring the memory of the war back into public discourse, shaping new heroic narratives. Most of the events in 2014-2018 were held in areas close to traditional ones for working with memory: in museums, at exhibitions, in heritage (monuments, memorial plaques). Less attention was paid to war in the broader media space. The most notable non-traditional events include the military-historical festival Times and Epochs and several films related to the First World War, which were filmed during the jubilee years. The results of public opinion polls conducted in 2014 and 2018 show that these events had had a rather low memorial effect. In general, the knowledge of Russians about the First World War remained the same as before the anniversary years.
Pohledy na Sametovou revoluci 1989
Juhász, Jiří ; Černý, Karel (vedoucí práce) ; Marková, Alena (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou revolucí, konkrétně interpretacemi sametové revoluce. První část se snaží nastínit historický vývoj zkoumání revolucí. Zkoumání revolucí prošlo několika generacemi a proměnami toho, co stálo v popředí zájmu. Práce se snaží mapovat vývoj od nejstarších moderních autorů až po ty současné a popisuje jejich východiska, a to, jak k revolucím přistupují. V druhé části jsou představeny různé pohledy na sametovou revoluci. Nejprve jsou představeny schematicky a zasezeny do kontextu, poté jsou podrobněji popsány jejích přístupy k sametové revoluci. Tyto interpretace vycházejí z různých předpokladů a nahlížejí sametovou revoluci z různých úhlů. Ve třetí části jsou pak různá vidění sametové revoluce postavena vedle sebe a je popisováno, jak se dívají na tři aspekty sametové revoluce - příčiny, průběh a výsledky. Tato vidění jsou pak komentována pomocí autorů různých generací, což má za cíl umožnit lepší pochopení sametové revoluce, spočívající zejména v zostření obrysů celého procesu, a také ukázat na možnosti využití teorií obecných. Klíčová slova: revoluce, teorie revoluce, sametová revoluce, příčiny, průběh, výsledky

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 58 záznamů.   začátekpředchozí16 - 25dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
11 MARKOVÁ, Alena
17 MARKOVÁ, Aneta
1 MARKOVÁ, Anežka
12 MARKOVÁ, Anna
11 Marková, Adéla
2 Marková, Agáta
2 Marková, Alice
1 Marková, Almíra
1 Marková, Andrea
17 Marková, Aneta
12 Marková, Anna
1 Marková, Apolena
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.