Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 256 záznamů.  začátekpředchozí160 - 169dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Význam dítěte pro rodinu v proměnách času
Ročková, Barbora ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Opravilová, Eva (oponent)
Záměrem diplomové práce bylo reflektovat pojetí dítěte v historické perspektivě s důrazem na poznání měnících se podmínek současného dětství s cílem hlubšího porozumění dnešnímu dítěti předškolního věku. V teoretické části jsme sledovali především proměny pojímání hodnoty dítěte a dětství v různých historických epochách (od počátku dějin lidstva až po současnost), přínos dítěte pro rodinu z hlediska jejích funkcí a vliv dítěte na život jednotlivých členů rodiny. Praktická část byla realizována jako kvalitativní výzkum (prostřednictvím písemných úvah o dětství, rozhovorů o rodině, dětských kreseb a tvořivé dílny v mateřské škole) a představovala aktuální sondu do světa předškolních dětí z pohledu rodičů, prarodičů i samotných dětí. Z písemných úvah, rozhovorů a radostné atmosféry tvořivé dílny v mateřské škole vyplývá, že současní rodiče a prarodiče si svých dětí vysoce cení jako významné životní hodnoty: děti představují smysl jejich života, přinášejí jim citové uspokojení a jistotu, přispívají k jejich stimulaci, činorodosti a rozvoji, znamenají reflexi jejich vlastního života, jsou pro ně radostí i starostí zároveň a napomáhají kontinuitě jejich života ve vztahu k budoucnosti i minulosti. Podle většiny rodičů a prarodičů se dětství v průběhu posledních několika desetiletí výrazně proměnilo. V...
Odklad školní docházky v říčanském regionu
Kovaříková, Marie ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Linková, Marie (oponent)
Diplomová práce "Odklad školní docházky v říčanském regionu" se zabývá mapováním říčanského regionu s ohledem na realizované odklady školní docházky (OŠD) s přihlédnutím k názorům a zkušenostem učitelů MŠ a ZŠ. Práce je rozdělena na dva tematické celky. Teoretická část obsahuje informace o problematice odkladů školní docházky nezbytné pro úspěšnou realizaci pedagogického výzkumu. Praktická část je zaměřena na zodpovězení definovaných výzkumných otázek a potvrzení či vyvrácení platnosti hypotézy. Výzkum je založen na kvantitativní metodě dotazování (pomocí dotazníků a interview) a na kvalitativní metodě pozorování. Výzkumné šetření probíhalo ve 24 mateřských školách a v 7 školách základních na vzorku 54 učitelek MŠ a 15 učitelek ZŠ říčanského regionu. Bylo zjištěno, že procento odkladů školní docházky v říčanském regionu je nižší než celorepublikový průměr. Dále pak, že učitelé mateřských i základních škol se shodují na tom, že v současné době mají děti nejčastěji problémy s komunikací a soustředěností. Mezi další důležitá zjištění patří, že učitelé nepociťují rozdíl mezi dětmi s OŠD a bez něj, k dětem přistupují individuálně na základě jejich schopností a potřeb. Závěr práce obsahuje celkové shrnutí a doporučuje směr dalšího možného výzkumu.
Vliv umístění předškolní třídy do budovy základní školy na adaptaci dítěte při vstupu do 1. třídy
Kulhánková, Kateřina ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Linková, Marie (oponent)
Tato diplomová práce, která se zabývá vlivem umístění předškolní třídy mateřské školy v budově základní školy, se věnovala i problematice související s touto tématikou. A tím je nejen vstup do 1. třídy, školní připravenost a s tím související charakteristiku dítěte v tomto věku, ale i návaznost předškolního a základního vzdělávání, jejíž nejstěžejnější oblastí jsou, vzhledem k tématu diplomové práce, vzdělávací programy pro předškoláky organizované základní školou. Jedním z těchto programů jsou i předškolní třídy umístěné v budově základní školy. A právě tomuto umístění je věnováno nejvíc pozornosti. Diplomová práce zkoumá a rozebírá, v čem jsou pozitiva tohoto umístění, zda jsou spatřována i nějaká negativa. Splnit cíle diplomové práce se podařilo hlavně díky učitelům, kteří mají zkušenosti s dětmi, které navštěvovaly třídu situovanou v základní škole. Učitelé se ve většině vyjádřili tak, že děti, které tuto třídu navštěvovaly, se v první třídě rychleji adaptovaly na prostředí, než děti, které navštěvovaly běžnou třídu MŠ umístěnou v budově mateřské školy. Pár respondentů se vyjádřilo tak, že to ještě nemůže posoudit, neboť mají s dětmi, navštěvující předškolní třídu umístěnou v základní škole, malou zkušenost. Dále se většinou vyjádřili k pozitivům této třídy tak, že je pro děti prospěšná v...
Připravenost dětí v oblasti grafomotoriky na vstup do základní školy
Dousková, Eliška ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Rychlíková, Marie (oponent)
V současné době jsou stále více diskutované otázky nástupu do školy, především z pohledu úrovně připravenosti dítěte na vstup do první třídy a požadavků školy na prvňáčky. Důvodem je řada velkých a často náročných změn, které nástup do první třídy pro děti a jejich rodiny znamená. Aby bylo v silách prvňáčka všechny tyto změny zvládnout bez zbytečných frustrací, je nezbytné, aby jeho fyzický, psychický i nervový vývoj a připravenost byly na dostatečné úrovni. Protože je toto téma velmi široké, byla pro tuto diplomovou práci vybrána pouze jeho část, jak říká i její název: Připravenost dětí v oblasti grafomotoriky na vstup do základní školy. Oblast grafomotoriky je v celé práci uváděna v kontextu s dovedností psaní. Teoretická část se zabývá legislativním vymezením povinné školní docházky a problematikou psaní jako nezbytnou součástí gramotnosti obyvatelstva. Osvětleno je téma nástupu do první třídy a školní připravenost dětí. Podrobně je rozpracována oblast grafomotoriky z hlediska vývojového, z hlediska vztahu k hrubé a jemné motorice, lateralitě a vnějším podmínkám, které grafomotoriku ovlivňují. Vysvětlen je význam grafomotoriky jako nezbytného základu dovednosti psaní, které je jednou ze základních schopností, jež dítě získává v průběhu povinné školní docházky. Objasněna je nezbytnost...
Centra pro předškolní děti. Popis záměru a realizace projektu Magistrátu hlavního města Prahy v období 2009-2010
Martinovská, Petra ; Opravilová, Eva (vedoucí práce) ; Kropáčková, Jana (oponent)
Název Centra pro předškolní děti. Popis záměru a realizace projektu Magistrátu hlavního města Prahy v období 2009 - 2010 Abstrakt Práce se zabývá novou formou předškolního vzdělávání. Centra pro předškolní děti (dále jen CPD) zahájila svůj provoz v roce 2009 - 2010 na základě podnětu zřizovatele pražských Domů dětí a mládeže (dále jen DDM) Magistrátu hlavního města Prahy (dále jen MHMP). Je popsán záměr MHMP, vznik CPD a období prvního školního roku 2009 - 2010, dále i perspektiva, možnost rozvoje CPD do budoucnosti. V teoretické části jsou formulovány oblasti, které tvoří základ popisu a hodnocení projektu z pohledu předškolního vzdělávání, kde základním zdrojem je Rámcový program předškolního vzdělávání (dále jen RVP PV). Prostřednictvím SWOT analýzy z pohledu plánování možného realizátora jsou formulovány příležitosti a silné stránky, možná rizika, slabé stránky záměru samotného projektu, případně jeho kritické momenty. Výzkumná část se zabývá realizací projektu v praxi - stávajícím rozsahem docházky dětí do CPD, požadavky rodičů na docházku v odpoledních hodinách, důvody docházky do CPD ve vztahu k možnému nástupu dítěte do mateřské školy. Dále je zaměřena na očekávání rodičů a na to, zda tato očekávání byla v CPD naplněna. Názory rodičů byly zjištěny prostřednictvím dotazníku. Na základě šetření jsou...
Cizinci na počátku školní docházky
Dostálová, Petra ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá začleňováním žáků-cizinců do 1. tříd českých základních škol a s tím souvisejícími problémy. Též poukazuje na vzdělávací systémy u nás a ve vybraných státech v zahraničí, což by mohlo pomoci učitelům pochopit odlišné přístupy rodičů-cizinců a jejich dětí ke vzdělávání. Práce objasňuje odlišnosti jiných kultur, jejichž znalost by mohla usnadnit učitelům komunikaci s žáky-cizinci a jejich rodiči. Dále se zaměřuje na možnosti podpory při začleňování dětí cizinců do českých škol a jejich využití. Na základě vyhodnocení můžeme konstatovat, že adaptace žáků-cizinců na školní prostředí probíhá většinou bez problémů. Pokud se nějaký problém vyskytne, souvisí s jazykovou bariérou, sociální nebo emocionální nezralostí dítěte. Učitelé považují příchod žáka-cizince za přínos, ale upozorňují na náročnou práci s těmito dětmi. Nejčastěji využívají pomoc neziskové organizace Mety.
Analýza příčin odkladů školní docházky v rámci regionálního šetření
Portychová Richterjörková, Alena ; Valentová, Lidmila (vedoucí práce) ; Kropáčková, Jana (oponent)
Diplomová práce ,,Analýza příčin odkladů školní docházky v rámci regionálního šetření" se v teoretické rovině zabývám pojmem školní zralosti, školní připravenosti a důvody vedoucími k odkladu školní docházky. Nejhlavnějším tématem diplomové práce je zjištění důvodů odkladů školní docházky v regionu Náchod. Uvádí příklady testovacích metod a nápravné metody používané na pracovišti pedagogicko-psychologické poradny v Náchodě a mateřské škole v Hronově. V empirické části diplomové části je vytyčen cíl a hypotézy, vedoucí k zpracování poznatků, získaných pomocí dotazníků a rozhovorů. Výsledná analýza je zpracovaná v závěru práce.
Centrum pro předškolní děti
Beranová, Zuzana ; Opravilová, Eva (vedoucí práce) ; Kropáčková, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá nově vznikajícími formami veřejné předškolní výchovy. Cílem výzkumu bylo popsat a zhodnotit Centra pro předškolní děti, charakterizovat je a porovnat se systémem edukace v mateřských školách. Zhodnotit jejich společenský přínos a edukační efekty. Monitorovat představy a očekávaní rodičů. K zjištění potřebných informací jsem využila metody pozorování edukačních podmínek, pozorování práce pedagoga, rozhovoru s pedagogem, rozhovoru s vedoucím pedagogem, dotazníku pro rodiče.
Školní hodnocení žáků v České republice a v Anglii se zaměřením na primární vzdělávání
Poláčková, Ladislava ; Linková, Marie (oponent) ; Kropáčková, Jana (oponent)
Rigorózní práce se zabývá školním hodnocením žáků v České republice a v Anglii se zaměřením na primární vzdělávání. Dále se zabývá evropskými trendy ve vzdělávání. Kromě teoretických podkladů se opírá o výsledky šetření provedených v obou zemích, které následně analyzuje. Šetření se zabývá postoji žáků, jejich rodičů a učitelů ke školnímu hodnocení.
Diagnostika a způsobilost žáků pro vstup do základní školy
Palanská, Jana ; Opravilová, Eva (oponent) ; Kropáčková, Jana (oponent)
Rigorózní práce se věnuje diagnostice školní zralosti. Zjišťuje, do jaké míry je Screeningová zkouška školní zralosti schopna předpovídat úspěšnost dítěte v prvním ročníku základní školy. Dále přibližuje i problematiku vlivu pohlaví, věku, městského a venkovského prostředí, vzdělání rodičů a úplnosti či neúplnosti rodiny na úspěšnost dítěte ve škole. Práce se skládá ze dvou částí. První část vymezuje charakteristické rysy předškolního a mladšího školního věku, řeší problematiku školní zralosti a školní připravenosti, jejich diagnostiku, poukazuje na možné vlivy působící na školní zralost a připravenost dítěte. V neposlední řadě se zabývá školní nezralostí a odkladem školní docházky. Výzkumná část rozebírá výsledky dětí ve Screeningové zkoušce školní zralosti a porovnává je s klasifikací v prvním ročníku základní školy a pomocí statistických metod zjišťuje predikční validitu testu. Rovněž statisticky hodnotí vliv vybraných činitelů působících na školní zralost.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 256 záznamů.   začátekpředchozí160 - 169dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 KROPÁČKOVÁ, Jitka
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.