Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 139 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Literární texty a jejich adaptace ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Nedbalová, Monika ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Nerlich, Lenka (oponent)
Práce se zabývá možnostmi využití literárních textů ve výuce češtiny jako cizího jazyka. První část práce shrnuje, jaké bylo postavení literatury v rámci jednotlivých metodických směrů v minulosti a dnes a také jaké místo přisuzují literatuře ve výuce cizích jazyků současné školské dokumenty (zejména Společný evropský referenční rámec). Součástí je též analýza učebnic češtiny pro cizince a dalších publikací z hlediska četnosti zařazení literárních ukázek, jejich typu a případné didaktizace. Teoretická část práce obsahuje také kapitoly zabývající se významem literatury ve výuce cizích jazyků, specifiky literárních textů a definicí čtenářské kompetence, které jsou důležitým východiskem pro praktickou část práce. Praktická část práce obsahuje čtyři návrhy hodin vystavěné na práci s konkrétními literárními texty (jeden text prozaický a tři básnické). Navržené hodiny jsou vhodné pro úroveň B1 a B1+ a kombinují četbu české literatury s výukou interkulturní kompetence (zejména důležitý je historický a kulturní kontext vzniku textů v období mezi lety 1948 a 1989). Návrhy hodin jsou doplněny zvukovými nahrávkami a pracovními listy pro žáky. Jedna z hodin obsahuje též reflexi z jejího ověření v praxi. Klíčová slova didaktika češtiny jako cizího jazyka, česká literatura, poezie, čtenářská kompetence,...
Podoby české undergroundové scény
Šulcová, Andrea ; Kubíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Resumé Diplomová práce se věnuje podobám české undergroundové scény na základě analýzy dvou samizdatových literárních časopisů - Vokno (1979-1989) a Revolver Revue (1985-1989). Práce sleduje analogické a odlišné tendence obou periodik, která se stala platformou rozličných undergroundových generací. Vokno je spjato s první vlnou undergroundu, jež se profilovala na počátku sedmdesátých let. Na počátku osmdesátých let debutovala generace druhá, která později tvořila okruh kolem Revolver Revue. Další část diplomové práce se zaměřuje na charakteristické rysy poetik čtyř profilových autorů, kteří formovali tvář periodik. Analýza vychází z textů publikovaných ve Voknu a Revolver Revue.
Čeští katoličtí básníci v hodinách literatury na gymnáziích
Dolejší, Pavel ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Cílem této práce je představit možnosti, formy a postupy práce s dílem a životním příběhem českých katolických básníků Jana Zahradníčka, Bohuslava Reynka a Josefa Kostohryze v hodinách literatury na gymnáziích. Dále je cílem navrhnout možnosti, jak přiblížit mladé generaci čtenářů katolickou poezii jako zdroj existencionálních otázek o životě a bytí, hlubokých niterných prožitků a spirituality bez ohledu na jejich soukromé náboženské smýšlení a preference. Modelovým adresátem této diplomové práce je středoškolský učitel, a tak je součástí textu i rozsáhlá kapitola o obecně didaktických východiscích, které jednak slouží k lepší orientaci v navrhované koncepci, jednak na těchto východiscích je tato koncepce přímo založena. Koncepce, kterou jsem zvolil jako prostředek dosažení stanovených cílů práce, vychází z principů, vyučovacích metod a forem tzv. inovativně pojaté výuky. Tato výuka vychází z konstruktivistického modelu a z čtenářsky, interpretačně a tvořivě pojaté nauky literatury, která je zaměřena na aktivní a samostatnou práci žáků, na receptivní i produktivní činnosti a probouzení zájmu žáků o témata výuky. Součástí interpretační složky je i formulace a reflexe vlastního čtenářského prožitku. Tento didaktický přístup je aplikován na téma katolické poezie zmíněných autorů. Ve snaze po...
Funkce fantaskních motivů v současné české literatuře pro děti
Havlová, Jana ; Brožová, Věra (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Resumé Ve své diplomové práci, která nese název "Funkce fantaskních motivů v současné české literatuře pro děti", se snažím nejprve teoreticky proniknout do problematiky fantastické literatury a fantaskních motivů. Následně se zmiňuji o životě a tvorbě jednotlivých autorů a zabývám se rozborem jejich literárních děl s dětským hrdinou a fantaskním motivem. Texty vhodné k interpretaci jsem volila na základě následujících podmínek: jedná se o prózy intencionálně určené dětem a mládeži; existuje realistická rovina příběhu a do ní je začleněna oblast fantastická; pokud se dostáváme do fantazijního světa, tak je logicky zakomponován do fikčního světa odpovídajícího našim každodenním zkušenostem a tento neskutečný svět se také vztahuje k reálnému životu; fantaskní motiv má svou specifickou funkci; fantaskní motiv vystupuje jako rovnocenný prvku realistickému. Konkrétně jsou v diplomové práci rozebírány tyto prózy: Ema a kouzelná kniha Petry Braunové, Kouzelný svět Gabriely Pavla Brycze, Začarovaná třída Ivony Březinové, Lenka a Nelka neboli AHA Daniely Fischerové, Kouzelné soboty Miloše Kratochvíla, Strašidla z Nerudovky Ivany Vostřákové a knihy Ivy Procházkové Středa nám chutná, Hlavní výhra, Soví zpěv, Jožin jede do Afriky, Eliáš a babička z vajíčka, Kam zmizela Rebarbora? a Myši patří do nebe. Zmiňuji se o...
Role písňových textů v době stagnujícího zájmu o poezii
Stýblová, Hana ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Tato bakalářská práce na téma Role písňových textů v době stagnujícího zájmu o poezii sestává ze dvou částí. První z nich přibližuje zpívanou poezii v kontextu hudební a literární vědy, pojednává o specifikách písňového textu a seznamuje s fenoménem písničkářství z obecně teoretického hlediska. Druhá část práce je zaměřena výzkumně a vychází jednak z před-výzkumného šetření, jehož cílem bylo zjistit, koho považuje dnešní společnost za písničkáře a čí texty jsou v současnosti v povědomí, ale zároveň je tvořena hlavní sondáží, která měla přiblížit aktuální roli písňového textu. Obě sondáže byly realizovány prostřednictvím krátkého dotazníku a potvrdily, že v současnosti je nejvíce citovaným a zároveň nejznámějším písničkářem Jaromír Nohavica, a následně prokázaly, že je role písňových textů skutečně významná, neboť právě díky nim dochází k hlavnímu kontaktu širší veřejnosti s básnickým slovem, ačkoliv se psaná poezie ocitá na okraji čtenářského zájmu.
Fenomén fanfiction - literatura na internetu
Bradáčová, Barbora ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Kubíček, Tomáš (oponent)
Bakalářská práce se věnuje fenoménu fanfikce - internetové literární tvorbě, která se vyznačuje návazností na jiné (literární, filmové) dílo a je tvořena jeho fanoušky. V teoretické části nejprve představuje pojmy fanfikce a fandom a jejich historii v zahraničí (především v USA) i v Čechách. Další kapitola má čtenáři pomoci v orientaci ve fanfikci - věnuje se třídění fanfikce - žánrům a typům fanfikcí a dalším pojmům, které jsou s tímto fenoménem spjaty. Poslední teoretická část zařazuje pojem fanfikce do literární teorie. V praktické části je porovnána zvolená fanfikce fandomu Harry Potter s originálním dílem. Cílem komparativní analýzy bylo hledat návaznost fanfikce na originál v různých teoreticky- literárních oblastech a dojít k závěru, jestli má tvorba fanfikcí potenciál nést uměleckou hodnotu. Závěrem této práce je, že fafikce je součástí plnohodnotné literatury a i ve fanfikci se dají nalézt texty s uměleckým potenciálem.
Literárně didaktický potenciál Čapkových Apokryfů
Michálková, Lucie ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Cílem práce je ukázat, v čem spočívá didaktický potenciál Knihy apokryfů a navrhnout, jak by se s apokryfy dalo ve výuce literatury na střední škole pracovat. Teoretické část se zabývá osobností a dílem Karla Čapka a pojmem apokryf. Podrobněji je pojednáno o samotné Knize apokryfů, uvedená kapitola se zaměřuje na vznik a dosavadní vydání této knihy, na její formální a obsahovou stránku, dále pak na práci autora s intertextovostí a na umělecký postup, který Čapek užívá. Prostor je věnován také možným důvodům, proč jsou apokryfy v kontextu Čapkova díla opomíjeny. Praktická část se zaměřuje na didaktický potenciál apokryfů. Naznačuje možnosti práce se všemi texty a zabývá se i možnými způsoby, jak v hodině pracovat s pojmem apokryf. Velký prostor je věnován podrobnému rozboru didaktického potenciálu vybraných sedmi textů a nechybí ani podrobný komentář ke struktuře této kapitoly. Důležitou částí je pak ověření didaktického potenciálu jednoho z apokryfů ve středoškolské praxi. Tato část obsahuje okomentovanou přípravu na hodinu a její závěrečnou reflexi. Závěrečná reflexe komentuje průběh vyučování, nabízí analýzu žákovských odpovědí a v závěru pak navrhuje, jak by bylo možné přípravu upravit.
Četba naučných textů na 1. stupni ZŠ a aktivity na podporu četby
Vrňáková, Alena ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
NÁZEV: Četba naučných textů na 1. stupni ZŠ a aktivity na podporu četby AUTOR: Alena Vrňáková KATEDRA (ÚSTAV) Katedra české literatury VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Ondřej Hausenblas ABSTRAKT: Cílem této diplomové práce je pohled na čtenářskou gramotnost a rozvoj kritického myšleni při výuce naučných textů. V této souvislosti se zmiňuji o pojmu čtenářská gramotnost ve vztahu k RVP ZV a o podmínkách pro rozvíjení čtenářství a o základních motivačních principech při této výuce, jako je osobnost učitele a cíle a pravidla výuky aktivizačních metod. Důraz rovněž kladu na způsob, jak dosáhnout lepšího porozumění při čtení daných textů, a na vypracování přehledu výukových metod k rozvíjení kritického myšlení. V praktické části jsem se soustředila na vytvoření dostatečného množství výukových materiálů naučných textů zpracovaných metodami kritického myšlení a modelu učení EUR a ověření těchto materiálů ve výuce. Součástí ověření je i monitoring deseti žáků 4. třídy na základní škole Vrchotovy Janovice, kde pracuji. KLÍČOVÁ SLOVA: Naučné texty, čtení, čtenářství, porozumění, rozvoj čtenářství

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 139 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.