Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 173 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Recepce díla Gustava Vigelanda v kontextu českého umění přelomu 19. a 20. století.
Havlíčková, Hana ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent)
Bakalářská práce se zabývá osobností norského sochaře Gustava Vigelanda a ohlasu jeho díla na české umělecké scéně na přelomu devatenáctého a dvacátého století. Hledá možné paralely mezi tvorbou českých sochařů a Vigelandovým dílem, pozornost dále věnuje několika faktorům, které měly možný vliv na způsob, jakým byl tento norský umělec v našem prostředí přijat. Jedním z nich je i role časopisu Moderní revue, ve kterém byla publikována esej polského spisovatele Stanisława Przybyszewského Neznámý, první text uvádějící Vigelanda v Čechách. S Przybyszewského autorstvím se dále pojí esej o Edvardu Munchovi, taktéž zveřejněná v Moderní revue nedlouho po Neznámém, přičemž obě eseje jsou v této bakalářské práci srovnávány a podrobeny otázce, zda způsob jejich formulace nějak vysvětluje odlišné přijetí obou norských umělců v našem prostředí. Przybyszewského osobnost měla zcela zásadní význam pro představení Vigelanda i v jiných zemích Evropy - konkrétně srovnání polské sochařské scény přelomu století, kde byl ohlas Vigelanda zcela nesporný, s tou domácí se práce taktéž snaží nastínit. Klíčová slova Gustav Vigeland, Oslo, Moderní revue, Stanisław Przybyszewski, Sztuka, Edvard Munch, Auguste Rodin, symbolismus, dekadence, 19. století
České knižní úpravy 60. let 20. století
Šafka, Václav ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Hubatová - Vacková, Lada (oponent)
Cílem této diplomové práce je zmapování fenoménu českých knižních úprav 60. let 20. století v kontextu dobového uměleckého diskurzu a praxe. Práce na knižních úpravách ve složitých časech státního socialismu skýtala možnost uplatnění pro širokou skupinu umělců - pro grafiky, typografy, ale i pro výtvarníky, kteří se jinak k možnosti prezentace svého díla dostávali jen s obtížemi - a představovala svébytnou výtvarnou platformu, oscilující mezi volnou a užitou tvorbou. V textu práce by tak měl dostat prostor popis institucionálních struktur, které produkci knih zajišťovaly, ale i vhled do tvůrčí praxe a dobové diskuze, podepřený rozsáhlou rešerší soudobých výtvarných a kulturních periodik.
Tvorba v oceli u vybraných českých a britských umělců od roku 1990 do současnosti
Štěpánová, Adéla ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Štefková, Zuzana (oponent)
Čisté lesklé povrchy, které ocel umožňuje, můžou být využívány k vytváření umění. Nemusí se jednat nutně o samostatné sochy, ale například i o experimentální metalurgickou malbu ohněm na ocelové plochy. Bakalářská práce seznamuje s nerezovými objekty předních britských sochařů, kterými jsou Anthony Caro, Tony Cragg nebo Anish Kapoor. Ani u nás v České republice není práce s touto slitinou opomíjená. Práce se zaměřuje na rozměrné sochy Aleše Veselého, ocel v kombinaci se sklem v tvorbě Mariana Karla a nerezové sochy Michala Gabriela. Řeč se poté obrací ke kovovým obrazům Ladislava Vlny, které vytváří ohříváním ocelových desek. Zajímá mě vztah mezi českými a zahraničními umělci pracujícími s touto slitinou. Kladu si otázku, zda je možné tvořit kvalitní umění z tohoto kovu, který je nejčastěji využíván při průmyslové výrobě. Klíčová slova ocel, nerez, plastiky, sochy, metalurgická malba, Anthony Caro, Anish Kapoor, Tony Cragg, Michal Gabriel, Marian Karel, Aleš Veselý, Ladislav Vlna
Václav Cigler 60.-80. léta
Hrnčířová, Markéta ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na tvorbu výtvarného umělce Václava Ciglera a zkoumá jeho dílo mezi lety 1960 až 1989. Text se snaží obsáhnout veškerou Ciglerovu tvorbu daného období a představit jej jako všestranného umělce, který netvoří jen s médiem skla, ale věnuje se také kresbě a navrhuje landartové projekty, ve kterých zpracovává téma ekologie, urbanismu, světla a vztahů mezi krajinou a člověkem. Práce ukazuje umělcovu tvorbu v hlubších souvislostech, hledá společné momenty mezi jednotlivými druhy Ciglerovy umělecké činnosti a zasazuje ji do kontextu Československého výtvarného umění dané doby.
Užitá grafická tvorba malíře Jiřího Balcara
Špinková, Tereza ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent)
Bakalářská práce Užitá grafická tvorba malíře Jiřího Balcara si klade za cíl vysledovat a shrnout výtvarníkovu užitou tvorbu v průběhu celého jeho života. Práce je rozdělena na dvě hlavní části: první z nich se zabývá knihou a periodiky, druhá filmovým plakátem. V kapitole o knižních úpravách je nastíněna také problematika ilustrace. Hlavním zaměřením této práce bylo najít souvislosti mezi výtvarníkovou volnou a užitou tvorbou. Jiří Balcar v užitém umění podobně jako ve svých grafikách a obrazech prochází od expresionistického znázornění člověka ve městě přes lettristické Dekrety k abstrakci a následně se opět navrací k figuraci a k člověku, obklopeného artefakty, odkazujícími k modernímu současnému světu. Kromě této podobnosti s volnou tvorbou však Balcarova plakátová tvorba a rovněž i některá výtvarná zpracování publikací ukazují další dimenzi jeho díla, jež se na obrazech a grafikách neobjevuje. Práce je primárně zaměřena monograficky; zařazení Balcarovy tvorby do českého prostředí a mezi jednotlivé umělce či profesionální grafiky je s ohledem na délku práce jen fragmentární, kontext světový musel být v rámci omezeného rozsahu této práce vypuštěn zcela.
Contemporary Art Market in Selected Regions of the Middle East
Patrášová, Katarína ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Bielický, Viktor (oponent)
Bakalárska práca "Umelecký trh na Blízkom východe" načrtáva základné špecifiká a problematiku umeleckého trhu v niektorých oblastiach Blízkeho východu, s prihliadnutím na špecifiká samotného regiónu. Zaoberá sa najmä historickým vývojom umeleckých inštitúcií, ich významom v rámci lokálneho kultúrno-politického diania a vysporiadavaním sa so súvisiacou otázkou autenticity. Práca je členená do dvoch hlavných kapitol - prvá načrtáva historický vývoj umeleckého trhu v Egypte - ako príklad inštitucionalizácie umenia v oblasti. Sleduje vývoj od konca 19.storočia po súčasnosť, s bližším zameraním sa na popis súčasných štátnych a súkromných inštitúcií a interpretáciu umeleckej reprezentácie Egypta v zahraničí. Druhá kapitola sa sústreďuje na niektoré špecifiká umeleckého trhu v oblasti Blízkeho Východu, ktoré sú jedinečné a definujú interakciu globálnych a lokálnych faktorov.
Zorka Ságlová
Bučilová, Lenka ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Juříková, Magdalena (oponent)
Jak již bylo mnohokrát připomenuto a v konkrétních případech ukázáno, dílo Zorky Ságlové se vyznačuje mimořádnou kontinuitou a vnitřní jednolitostí, které jeho jednotlivé části těsně provazují navzdory velké různorodosti jejich formálních projevů. Jedná se především o několik motivů, které se v jejím díle více či méně zřetelně opakují, a to vždy v trochu pozměněných souvislostech. K těmto několika námětům objevujícím se v její tvorbě od raných začátků až po závěrečné období přidává autorka často s notnou dávkou překvapení pro diváka výrazný nový prvek (postava Batmana na tapiserii Pocta Rudolfu Schlatauerovi či ve stejné době se objevující králík)110, který na první pohled působí až provokativně, vždy je ovšem výsledkem racionální úvahy a je pouze součástí širšího záměru autorky a jejího momentálního směřování. Často také souvisí s celoživotním zájmem autorky o kulturní historii, její jednotlivé projevy a vztahy mezi nimi a především její zpřítomňování v současnosti. Racionální způsob myšlení Zorku Ságlovou nutil vše promýšlet do důsledků a její neobyčejná sečtělost, stejně jako velká otevřenost a vnímavost k novým myšlenkovým proudům a tendencím, jí k tomu poskytovala dostatek materiálu. A právě tato organičnost myšlenkového pozadí jejího díla a věrnost, kterou autorka zachovává výchozím principům své...
Syntéza po syntéze: české kinetické umění 60. let a pozdější tvůrčí postupy jeho protagoniostů
Sloupová, Andrea ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Havránek, Vít (oponent)
Práce analyzuje situaci na ceské (resp. ceskoslovenské) výtvarné scéne sedmdesátých a osmdesátých let 20. století v souvislosti s vývojem kinetismu. Pokouší se odpovedet na otázku, zda a jak se zde kinetismus - jako syntéza výtvarného umení, architektury, divadla, filmu a hudby, ale i vedy a techniky - prosazoval po zániku stejnojmenné skupiny. Práce je strukturována do trí základních celku. Po uvedení do problému pokusem o pojmové a casové vymezení kinetismu sleduje první celek pocátecní, spíše ojedinelé pokusy o zachycení pohybu ve výtvarném umení první poloviny 20. století. Více prostoru je v jeho rámci venováno dílu Zdenka Pešánka. Druhý celek je strucným náhledem do svetového kinetismu v dobe jeho rozmachu, tedy v padesátých až sedmdesátých letech formou komparace a odkazu. Paralelne s hnutím na Západe sleduje dve konkrétní uskupení kinetistu ve Východním bloku - moskevskou skupinu [Dviženije / Pohyb] a pražskou Syntézu. Tretí, klícový celek se soustredí na nekolik osobností v Cechách sedmdesátých a osmdesátých let, které svým prístupem k uchopení tématu zároven reprezentují ruzné typy kinetismu - luminodynamismus a luminodynamický environment, kinetická díla ciste mechanická a dadaistická, variabilní struktury vznikající (a zanikající) participací diváka. Soucástí tretího celku je také kapitola o...
Frank Stella/Milan Grygar - prostor v obraze a mimo něj
Riebová, Eva ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Rakušanová, Marie (oponent)
Komparativní studie "Frank Stella/Milan Grygar- prostor v obraze a mimo něj" se zabývá popisem a interpretací vybraných uměleckých fází v tvorbě Franka Stelly a Milana Grygara. Práce je zaměřena především na analýzu obrazového prostoru. V úvodní kapitole je stručně popsána raná tvorba obou umělců. Následně jsou konfrontovány obrazy ze sérií se shodným názvem Černé obrazy (Black paintings). Srovnání vyzdvihuje rozdílnost obrazového prostoru ve Stellových Black paintings a Grygarových Černých obrazech. Navazující kapitola naopak poukazuje na podobnost prostorového řešení v obrazech ze Stellovy série Exotic Birds a v Hmatových kresbách Milana Grygara.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 173 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 KLIMEŠOVÁ, Marcela
6 KLIMEŠOVÁ, Markéta
7 KLIMEŠOVÁ, Martina
14 KLIMEŠOVÁ, Michaela
4 KLIMEŠOVÁ, Miroslava
7 KLIMEŠOVÁ, Monika
1 Klimešová, M.
6 Klimešová, Markéta
7 Klimešová, Martina
14 Klimešová, Michaela
2 Klimešová, Miluše
4 Klimešová, Miroslava
7 Klimešová, Monika
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.