Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 218 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Maria Bartuszová (1936 - 1996). Sculpture in the Context of Art
Garlatyová, Gabriela ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Wittlich, Petr (oponent) ; Gregorová Stach, Lucia (oponent)
Dizertačná práca je venovaná monografickému spracovaniu tvorby sochárky Marie Bartuszovej (1936, Praha-1996, Košice). Metodologicky je postavená najmä na zostavení a vyhodnotení poznatkov z hĺbkového výskumu prvého súpisu diel M. Bartuszovej "Catalogue raisonné 2012-2018", Fondu kresieb a fotografií Archívu M. Bartuszovej, biografie, výstavnej činnosti a bibliografie. Je členená do štyroch kapitol, v ktorých sa zaoberá sochárskou tvorbou M. Bartuszovej, jej premenami v období od štúdií keramiky na VŠUP v 50. rokoch v Prahe, pokračuje sledovaním jej sochárskych začiatkov od roku 1961, venuje sa okolnostiam presťahovania sa do Košíc, kde prežila väčšinu svojho života. Jej tvorbu sleduje počas normalizačného obdobia 70. rokov do záveru rokov osemdesiatych, keď sa totalitný režim skočil zamatovou revolúciou. Skúma dôvody, prečo bola jej tvorba málo vystavovanou, a tiež prečo bola minimálne odborne reflektovanou a poznanou. Na báze procesu zostavovania častí organizmu jej oeuvre rekonštruuje technologické experimentálne postupy, autorskú terminológiu sochárky, tvorivé zámery, datovanie vzniku diel a ich odliatkov, ich provenienciu, overuje sekundárne pramene z archiválií, ale aj z orálnej histórie, ktorých stopy vyjavil súpis diel koncipovaný chronologicky a aj tematicky. Sledujeme výstavnú činnosť,...
Význam výstavy Forum '88. Možnosti umění v prostoru
Nováková, Eliška ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Prahl, Roman (oponent)
Bakalářská práce se zabývá mimooficiální výstavou Forum '88 s podnázvem Možnosti umění v prostoru, která proběhla na podzim roku 1988 v hale 11 bývalých jatek a zelinářů v areálu Pražské tržnice. Své instalace, objekty či umění environmentu, z nichž mnohé vznikly přímo pro tento prostor a pro tuto konkrétní událost, zde představilo třicet čtyři českých i slovenských umělců a umělkyň střední a starší generace. Jsou zde shrnuty poznatky z počátků přemýšlení o výstavě, o její organizaci, přípravě, vzniku a průběhu. Zajímavá je také dobová reflexe, která byla po jejím zahájení na umělecké scéně velmi živá a vyvolala různorodé diskuse. Významná část je věnována dobovému generačnímu napětí, které se v druhé polovině osmdesátých let stupňovalo a vyeskalovalo do generačního konfliktu, který byl v předchozím desetiletí nepřirozeně potlačen. V návaznosti na to je zajímavé i formování uměleckých generačních skupin. Tyto skutečnosti tak vysvětlí neúčast výrazné nejmladší generace Tvrdohlaví na jmenované výstavě. Práce poukazuje na to, jak významnou roli hrála výstava Forum '88 v druhé polovině osmdesátých let 20. století na umělecké scéně v kontextu jiných srovnatelných akcí alternativní scény. Klíčová slova: výstava Forum '88, Pražská holešovická tržnice, mezigenerační konfrontace, alternativní kultura,...
Beacon for Change: Umění na Festival of Britain 1951.
Scheinostová, Bohdana ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Švácha, Rostislav (oponent)
Tato bakalářská práce se bude zabývat zastoupením výtvarného umění na festivalu nazývaném Festival of Britain v roce 1951, který se konal v různých městech po celém Spojeném království. Po 2. světové válce utrpělo Spojené království Velké Británie a Severního Irska značné ztráty. Teror a devastace války se promítly i do každodenního života britské společnosti v 2. polovině 40. let, jež se domnívala, že se z této traumatizující skutečnosti již nikdy nezotaví. Právě z toho důvodu byla uspořádána událost, která by občanům Spojeného království vrátila sebevědomí a podpořila by britského ducha společně s myšlenkou, že se britská společnost dokáže vzpamatovat z poválečného období úpadku a nejistoty. Proto měl Festival of Britain prezentovat vše, čeho je britský lid i po takové kruté ráně schopen - od vědeckých objevů, přes nové technologické vymoženosti, koncerty orchestrální hudby, až po současnou malbu, sochařství, architekturu i užité umění. Festival of Britain se stal tzv. Beacon for Change - Majákem pro změnu neboli symbolem značící počátek nové éry. Tento festival tak patří mezi klíčové události poválečné britské historie a je zároveň jedním z faktorů, které přispěly k obnově víry v lepší budoucnost po celém Spojeném království. Tato bakalářská práce si klade za cíl pokus o vytvoření kompletního...
Sbírka obrazů Jiřího (Georga) Karse ve Velvarech.
Štučková, Anna ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent)
Cílem této bakalářské práce je představit a zmapovat Velvarskou sbírku děl moderního umělce Jiřího (Georga, Georgese) Karse, který se narodil roku 1880 v Kralupech nad Vltavou do rodiny bohatého židovského podnikatele. Jako Georg Kars absolvoval studia na Akademii umění v Mnichově, později se usadil v Paříži, kde tvořil a vystavoval pod jménem Georges Kars a stal se předním představitelem tzv. Pařížské školy. Po Karsově předčasné a tragické smrti v roce 1945 byla jeho umělecká pozůstalost z velké části věnována jeho rodnému městu Kralupy nad Vltavou. Dnes jsou obrazy a kresby z pozůstalosti součástí sbírky Městského muzea Velvary, kde se díky tomu nachází nejucelenější sbírka obrazů tohoto pozoruhodného umělce. Velvarské muzeum obrazy vystavuje v obměňované expozici v malém sále v budově v Pražské ulici ve Velvarech. Několik obrazů je také dlouhodobě zapůjčeno do Městského muzea v Kralupech nad Vltavou. Práce se pokusí zasadit díla z Velvarské sbírky do souvislostí umělcova života a tvorby a také vytvořit jejich katalogový soupis.
Recepce díla Gustava Vigelanda v kontextu českého umění přelomu 19. a 20. století.
Havlíčková, Hana ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent)
Bakalářská práce se zabývá osobností norského sochaře Gustava Vigelanda a ohlasu jeho díla na české umělecké scéně na přelomu devatenáctého a dvacátého století. Hledá možné paralely mezi tvorbou českých sochařů a Vigelandovým dílem, pozornost dále věnuje několika faktorům, které měly možný vliv na způsob, jakým byl tento norský umělec v našem prostředí přijat. Jedním z nich je i role časopisu Moderní revue, ve kterém byla publikována esej polského spisovatele Stanisława Przybyszewského Neznámý, první text uvádějící Vigelanda v Čechách. S Przybyszewského autorstvím se dále pojí esej o Edvardu Munchovi, taktéž zveřejněná v Moderní revue nedlouho po Neznámém, přičemž obě eseje jsou v této bakalářské práci srovnávány a podrobeny otázce, zda způsob jejich formulace nějak vysvětluje odlišné přijetí obou norských umělců v našem prostředí. Przybyszewského osobnost měla zcela zásadní význam pro představení Vigelanda i v jiných zemích Evropy - konkrétně srovnání polské sochařské scény přelomu století, kde byl ohlas Vigelanda zcela nesporný, s tou domácí se práce taktéž snaží nastínit. Klíčová slova Gustav Vigeland, Oslo, Moderní revue, Stanisław Przybyszewski, Sztuka, Edvard Munch, Auguste Rodin, symbolismus, dekadence, 19. století
České knižní úpravy 60. let 20. století
Šafka, Václav ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Hubatová - Vacková, Lada (oponent)
Cílem této diplomové práce je zmapování fenoménu českých knižních úprav 60. let 20. století v kontextu dobového uměleckého diskurzu a praxe. Práce na knižních úpravách ve složitých časech státního socialismu skýtala možnost uplatnění pro širokou skupinu umělců - pro grafiky, typografy, ale i pro výtvarníky, kteří se jinak k možnosti prezentace svého díla dostávali jen s obtížemi - a představovala svébytnou výtvarnou platformu, oscilující mezi volnou a užitou tvorbou. V textu práce by tak měl dostat prostor popis institucionálních struktur, které produkci knih zajišťovaly, ale i vhled do tvůrčí praxe a dobové diskuze, podepřený rozsáhlou rešerší soudobých výtvarných a kulturních periodik.
Tvorba v oceli u vybraných českých a britských umělců od roku 1990 do současnosti
Štěpánová, Adéla ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Štefková, Zuzana (oponent)
Čisté lesklé povrchy, které ocel umožňuje, můžou být využívány k vytváření umění. Nemusí se jednat nutně o samostatné sochy, ale například i o experimentální metalurgickou malbu ohněm na ocelové plochy. Bakalářská práce seznamuje s nerezovými objekty předních britských sochařů, kterými jsou Anthony Caro, Tony Cragg nebo Anish Kapoor. Ani u nás v České republice není práce s touto slitinou opomíjená. Práce se zaměřuje na rozměrné sochy Aleše Veselého, ocel v kombinaci se sklem v tvorbě Mariana Karla a nerezové sochy Michala Gabriela. Řeč se poté obrací ke kovovým obrazům Ladislava Vlny, které vytváří ohříváním ocelových desek. Zajímá mě vztah mezi českými a zahraničními umělci pracujícími s touto slitinou. Kladu si otázku, zda je možné tvořit kvalitní umění z tohoto kovu, který je nejčastěji využíván při průmyslové výrobě. Klíčová slova ocel, nerez, plastiky, sochy, metalurgická malba, Anthony Caro, Anish Kapoor, Tony Cragg, Michal Gabriel, Marian Karel, Aleš Veselý, Ladislav Vlna
Václav Cigler 60.-80. léta
Hrnčířová, Markéta ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na tvorbu výtvarného umělce Václava Ciglera a zkoumá jeho dílo mezi lety 1960 až 1989. Text se snaží obsáhnout veškerou Ciglerovu tvorbu daného období a představit jej jako všestranného umělce, který netvoří jen s médiem skla, ale věnuje se také kresbě a navrhuje landartové projekty, ve kterých zpracovává téma ekologie, urbanismu, světla a vztahů mezi krajinou a člověkem. Práce ukazuje umělcovu tvorbu v hlubších souvislostech, hledá společné momenty mezi jednotlivými druhy Ciglerovy umělecké činnosti a zasazuje ji do kontextu Československého výtvarného umění dané doby.
Méšova stéla: Překlad a analýza epigrafického textu
Klimešová, Michaela ; Prudký, Martin (vedoucí práce) ; Čapek, Filip (oponent)
Úkolem této diplomové práce je zpracovat téma Méšovy stély v českém jazyce. Největší důraz je kladen na překlad a výklad původního textu. Překlad využívá přepisy několika autorů, přičemž stěžejním je text Gibsonův. Předlohou pro rozdělení překladu do jednotlivých částí byla Smelikova verze. Při literární analýze se snažím nejen o rozbor jednotlivých výrazů, ale i o srovnání jednotlivých částí textu či rekonstrukci některých slov, v úvahu jsou brány i dobové zvyklosti. Důležitý je také samotný jazyk a srovnání s jinými nápisy, které vznikly v podobném období. Samostatnou kapitolou je poměrně složitě uchopitelný místopis. Pro lepší orientaci čtenáře poslouží alespoň přibližné srovnání starověkých sídlišť s novodobými místy, k čemuž přispívají i přiložené mapy. Velmi důležitou součástí práce je porovnání Méšovy stély s biblickým textem 2 Kr 3, který odkazuje na moábského panovníka Méšu, se kterým se pustila do boje koalice králů Izraele, Judska a Edómu, a jemuž je ve Starém zákoně věnována značně rozsáhlá kapitola. Pro úplnost jsou uvedeny i podrobnosti nálezu stély, které jsou velmi bizarní, jelikož stéla nebyla nalezena při řízených archeologických vykopávkách. Dokonce došlo k jejímu poničení a cesta k její obnově byla velmi složitá. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 218 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 KLIMEŠOVÁ, Marcela
6 KLIMEŠOVÁ, Markéta
7 KLIMEŠOVÁ, Martina
12 KLIMEŠOVÁ, Michaela
4 KLIMEŠOVÁ, Miroslava
7 KLIMEŠOVÁ, Monika
8 Klimešová, Marie
6 Klimešová, Markéta
7 Klimešová, Martina
12 Klimešová, Michaela
2 Klimešová, Miluše
4 Klimešová, Miroslava
7 Klimešová, Monika
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.