Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 93 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Ztráta sluchu v adolescenci či rané dospělosti - popis aktuální situace v České republice na základě případových studií
Šimralová, Kristýna ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent)
(česky)1 Tématem bakalářské práce je ztráta sluchu v adolescenci či rané dospělosti. V práci je popsána jedinečnost tohoto vývojového období, specifika částečné či úplné a progresivní či náhlé ztráty sluchu a konečně změny, které ztráta sluchu do života mladého člověka přináší - v osobním, studijním a pracovním životě, ve sféře hledání řešení nových situací se ztrátou sluchu spojených, v komunikaci, ve vztazích aj. Součástí práce je také výzkumná sonda. Jejím cílem bylo - s využitím polostrukturovaných rozhovorů s deseti respondenty - zjistit, jak péče o osoby, které částečně či úplně ztratily sluch v období adolescence či rané dospělosti, aktuálně vypadá v České republice. Klíčová slova (česky) adolescence; komunikace; kvalita života; ohluchnutí; raná dospělost; ztráta sluchu 1 Překlad abstraktu do českého znakového jazyka: https://youtu.be/P15sKvySHNk
Děti s mentálním a souběžným sluchovým postižením: Jejich vzdělávání a komunikace
Homolková, Alexandra ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent)
(česky) Bakalářská práce se zabývá vývojem komunikačních schopností a procesem, který probíhá při vzdělávání dětí s mentálním a souběžným sluchovým postižením, jak je popsáno v zahraniční i tuzemské literatuře. Cílem práce je pokusit se popsat, jak je k takovýmto dětem přistupováno ve vybraných zařízeních, jaké jsou používány formy komunikace, jejich benefity a limity, které se při výběru objevují i to, jak ovlivňují jejich vzdělávání. Z toho důvodu se práce zabývá také vzdělávacím systémem a variantami, které nabízí. Problematika je nahlížena v širších souvislostech, včetně okolních vlivů. Jedná se o práci přinášející případové studie, které popisují situaci konkrétních dětí v konkrétních zařízeních. Informace o situaci ve vybraných zařízeních České republiky byly získány prostřednictvím kvalitativních rozhovorů se speciálními pedagogy a pracovníky speciálně pedagogických center. Klíčová slova (česky) Alternativní a augmentativní komunikace, komunikace, mentální postižení, neslyšící člověk, raná péče, sluchové postižení, speciálně pedagogické centrum, vzdělávání
Jazykové trajektorie CODA v České republice
Tylšová, Kateřina ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Jehlička, Jakub (oponent)
kalářská práce se zaměřuje na jazykové trajektorie CODA neboli slyšících dospělých osob narozených jednomu nebo dvěma neslyšícím rodičům (srov. např.: Preston, 1994; Bishop, ladě výzkumu Sherman a Homoláče (2014, 2021), kteří pracovali s Těžištěm práce je výzkumné šetření s deseti dospělými CODA (ve věku 20-60 let) žijícími v České republice. Se všemi respondenty pr jazykově biografické rozhovory, na jejichž základě sestavila jazykové trajektorie každého respondentů a v nich identifikovala tzv. body obratu. Následně se pokusila vymezit body obratu typické pro české dospělé CODA a vysledovat jisté rysy, které by umožnily sledované CODA rozčlenit do specifických skupin vykazujících v jazykových biografiích některé společné rysy.
Český jazyk v Nové škole, o.p.s.
Moravcová, Kateřina ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Hudáková, Andrea (oponent)
Diplomová práce Český jazyk v Nové škole, o. p. s. představuje čtenářům problematiku jazykového znevýhodnění žáků cizinců a romských žáků, kteří pravidelně navštěvují projekt Rozlety Nové školy, o. p. s. Úvodní část práce představuje neziskovou organizaci Nová škola ajejí tři hlavní projektyRozlety, Komunitní vzdělávání a Romano suno. Stručně charakterizuje klienty projektu Rozlety, jimiž se zabývá tato práce. Jsou to jazykově znevýhodnění žáci, zejména cizinci (Rusové, Ukrajinci, Vietnamci, Číňané ad.) a Romové. Druhá kapitola je věnována jazykovému znevýhodnění uvedených žáků a zvlášť jeho kulturnímu a sociálnímu aspektu - zabývá se vlivy kultury ajazyka na lidské myšlení, zmiňuje teorii o jazykovém relativismu Sapira a Whorfa, rozebírá i mimojazykové faktory ovlivňující komunikaci a zabývá se interkulturním aspektem v komunikaci. Následující část této kapitoly je zaměřena na Bernsteinovu teorii jazykového deficitu a s ní související teorie o vlivu sociálního prostředí na osvojování komunikační kompetence. Závěr kapitoly se soustřeďuje na další aspekty, které mohou mít negativní vliv na školní úspěšnost těchto žáků. Třetí část práce je věnována problematice vyučování cizího jazyka, činitelům cizojazyčné výuky a způsobům začleňování jinojazyčných žáků do školní výuky. Čtvrtá kapitola detailně představuje...
Inkluze a integrace dětí se sluchovým postižením v ZŠ hlavního vzdělávacího proudu - vývoj situace v ČR v posledních 30 letech
Jungová, Veronika ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent)
(česky) Bakalářská práce se skládá z teoretické a aplikační části. V teoretické části se popisuje vývoj školské integrace a inkluze v České republice během posledních přibližně třiceti letech na základě odborné literatury a legislativy. Zaměřuje se na žáky se sluchovým postižením. Je zahrnutý i krátký popis situace v zahraničí a srovnání České republiky se Švédskem. V aplikační části se zkoumá vývoj školské integrace a inkluze na základě provedených rozhovorů s osobami se sluchovým postižením různého věku, které mají vlastní zkušenosti s integrací a inkluzí na běžné základní škole.
Identita nedoslýchavých lidí
Havelková, Pavlína ; Stará, Radka (vedoucí práce) ; Hudáková, Andrea (oponent)
Bakalářská práce pojednává o identitě nedoslýchavých lidí. Tato práce vychází z příslušné odborné literatury a je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Obsahem teoretické části je identita, charakteristika a klasifikace faktorů ovlivňujících identitu člověka obecně. Práce se zaměřuje na formování identity u nedoslýchavých osob. Praktická část na základě výzkumného šetření verifikuje faktory ovlivňující identitu u nedoslýchavých lidí, uvedené v teoretické části. Závěrem autorka shrnuje poznatky z literatury i z výzkumu a formuluje doporučení, která navrhují, jak minimalizovat negativní faktory při formování identity a jak podporovat zdravý vývoj identity nedoslýchavého jedince.
Simultánnost v českém znakovém jazyce
Motejzíková, Jitka ; Macurová, Alena (vedoucí práce) ; Hudáková, Andrea (oponent)
V naší práci budeme zkoumat jeden ze základních povahových rysů znakových jazyků: simultánnost. Tato vlastnost je jednou ze základních vlastností, kterou se znakové jazyky liší od jazyků, které mají mluvenou formu!. Při výzkumu budeme vycházet z dostupných zahraničních i domácích studií, které se danou problematikou ve znakových jazycích zabývají. Na základě poznatků získaných v těchto studiích vytvoříme přehledný soupis prostředků, které mají potenciál vyjadřovat významy simultánně, a doložíme je analogickými příklady českého znakového jazyka. Na jeden z těchto prostředků, klasifikátory, se v naší práci zaměříme více. Vzhledem k tomu, že jsme si zvolili velmi obsáhlé a zároveň dosti obecné téma, není možné se jednotlivým prostředkům simultánnosti věnovat hlouběji - pokud máme toto téma postihnout v jeho šíři. Omezujeme se tedy jen na prostý výčet těchto prostředků, které dokládáme vždy jen jedním nebo dvěma příklady. Jsme si vědomi toho, že každý z těchto prostředků by si zasluhoval samostatný výzkum a že naše práce poskytuje jen úvodní vhled do dané problematiky. Proto doufáme, že tato práce poskytne všem případným zájemcům dostatečnou inspiraci a informační zázemí pro další výzkum českého znakového jazyka a dané problematiky.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 93 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Hudáková, Alexandra
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.