|
Paralelizmus jako jeden z princípov vedenia viachlasu
Kliment, Henrich ; FILAS, Juraj (vedoucí práce) ; GEMROT, Jiří (oponent)
Práca sa zaoberá paralelnými postupmi ako jedným z druhov vedenia viachlasu a ako kompozičným prvkom v kontexte skladobno-teoretickom. Ďalej v kontexte rôznych období dejín hudby od praveku až po súčasnosť a s hlavným zreteľom na využitie vo vlastnej tvorbe. Prvá časť textu pojednáva o koncepcii melodického a harmonického paralelizmu v súvislosti s jeho zvukovou kvalitou a funkčným postavením v hudobnej kompozícii. Druhá časť je chronologickým výkladom o konvenciách využívania princípu paralelného vedenia hlasov v kompozičnom a interpretačnom procese z hľadiska jednotlivých vývojových období dejín hudby.
|
| |
|
Ruská hudba 20. století a její vliv na českou tvorbu
Aslamas, Anton ; Kurz, Ivan (vedoucí práce) ; Loudová, Ivana (oponent) ; Gemrot, Jiří (oponent)
Moje práce má záměr především poukázat na vzájemnou propojenost dvou
slovanských kultur na hudebním poli. Tento cíl jsem si vytyčil i proto, že, zdá se,
během posledních dvaceti let tyto vazby poněkud upadly do zapomnění nebo
alespoň nejsou úplně v popředí zájmu veřejnosti. První kapitola mapuje
společenskou situaci v Rusku v minulém století a její dopad na hudbu. Dále pak jsem
věnoval po jedné kapitole pěti velikánům, kteří do dané oblasti patří ? I.
Stravinskému, S. Prokofjevovi, D. Šostakovičovi, S. Gubajdulinové a A. Schnittkemu.
Zmínil jsem se i o těch skladatelích, jejichž umělecký význam je o něco menší než u
osobností jmenovaných výše. Konečně následuje ta nejpodstatnější část práce ?
rozbor konkrétních příkladů vlivu ruské hudby na českou. Nejzevrubněji jsem se
věnoval Symfonii čís. 1 S. Havelky, Vokální symfonii V. Sommera, 4. sonátě pro
klavír L. Fišera, Proměně pro sólové housle a smyčcový kvintet O. Kvěcha a konečně
Sonátě pro klavír na téma Sergeje Prokofjeva V. Tichého.
|
| |
| |
|
Klid a vzruch jako formotvorný činitel
Plachká, Michaela ; Filas, Juraj (vedoucí práce) ; Loudová, Ivana (oponent) ; Gemrot, Jiří (oponent)
Předmětem práce je pohled na princip kontrastu z hlediska soudobé tvorby. Klade si otázky, zda je kontrast v dílech soudobých tvůrců stále relevantní a jak se pohled na něj proměňuje ve 20. století. Součástí práce jsou krátké analýzy uplatnění kontrastu ve sladbách vybraných autorů. Závěrečná kapitola je o vlastním přístupu k této problematice.
|