Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 135 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Ne/kroužek v Galerii středočeského kraje
Dusilová, Pavlína ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Diplomová práce se zabývá volnočasovým neformálním vzdělávání v galerijní instituci Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře. Teoretická část představuje pojmy spojené se vzděláváním v kulturních institucích. Směřuje od vymezení muzeí a galerií k vymezení edukace a dalších pojmů spojených s problematikou nesjednocené terminologie. Věnuje se užívání více termínů se stejným významem, jakými jsou edukace a animace, a jejich použití v literatuře. Následně popisuje život a tvorbu umělkyň Jitky a Květy Válových, jejichž celoživotní dílo bylo prezentováno Galerií Středočeského kraje výstavou Jitka a Květa Válovy: Cesta předurčena osudem. K umělkyním a výstavě se váže edukační program, který vznikl během půlroční práce s dětmi mladšího školního věku v odpolední volnočasové činnosti jménem Ne/kroužek. Ne/kroužek je zaštiťován Lektorským centrem Galerie Středočeského kraje. Působení Lektorského centra a jeho programová nabídka za rok 2022 je taktéž popsána v teoretické části. Praktickou část tvoří téměř dvacet příprav, které jsou výtvarně zaměřeny a vázány k tvorbě a výstavě Jitky a Květy Válových. Tyto přípravy jsou sumarizovány z terénního deníku a detailněji popsány i s návazností na rámcové vzdělávací programy, a to nejen za účelem komplexity výsledků práce, ale také pro případné budoucí využití dalšími...
Václav Cigler a jeho škola
Šindelová, Jana ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent) ; Petříček, Miroslav (oponent)
NÁZEV: Václav Cigler a jeho škola AUTOR: Mgr. MgA. Jana Šindelová KATEDRA (ÚSTAV): Katedra výtvarné výchovy ŠKOLITELKA: Doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. ANOTACE: Tato disertační práce se zabývá pohledem umělce a pedagoga Václava Ciglera na výtvarné umění přes vnímání pohybem, prostorem a časem. Cigler v minulosti často předjímal koncepty rodícího se soudobého výtvarného vyjadřování (konstruktivní tendence, minimalismus, land-art, světelnou a kinetickou plastiku). Přesahy jeho díla jsou v konstruktivním sdílení znalostí a modelů kritického myšlení, v aktivismu a v experimentování. Tvorbu Václava Ciglera reprezentuje pět principů: člověk, prostor, voda, světlo a sklo. Prostor jako prostředek komunikace tvoří základní moment strukturace Ciglerova díla. Výzkumná sonda se zamýšlí nad tím, zda lze předávat dětem složité otázky současného umění, a nabízí možnost, jakým způsobem můžeme zprostředkovat myšlení a dílo Václava Ciglera v rámci edukace výtvarné výchovy. Používá při tom částečně metodu upravené zakotvené teorie, popisuje, analyzuje a interpretuje obsahy a vztahy kódů identifikovaných na základě analýz primárních dokumentů z participačního pedagogického akčního výzkumu v hodinách výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ. KLÍČOVÁ SLOVA: Václav Cigler, člověk, umění, myšlení; zakotvená teorie, pedagogický akční výzkum.
Meditace, Kontemplace - spiritualita ve výtvarném umění
Dunajová, Karolína ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na pojmy meditace, kontemplace a spiritualita ve výtvarném umění. Snaží se je vysvětlit a popsat v rámci umělecké tvorby v historických i současných kontextech, obecném pojetí, ale taktéž i v pedagogicko-didaktických teoriích a přístupech. Cílem práce je seznámit čtenáře s těmito pojmy v rámci umělecké, pedagogické teorie i praxe a zároveň zjistit, jakým způsobem s touto problematikou pracují další pedagogové v rámci hodin výtvarné výchovy. Teoretická část popisuje různé umělecké směry, tendence, přístupy a inspirativní pohled na tématiku meditace, kontemplace a spirituality skrze výtvarná či performativní díla a umělecké výpovědi umělců. Praktická část zahrnuje umělecký přístup autorky k těmto tématům ve vlastním výtvarném zpracování autorské tvorby realizované přírodě. V didaktické části jsou formulovány konkrétní výtvarné úkoly a postupy, které jsou realizovány žáky Základní umělecké školy ve Štětí. Závěr didaktické práce je zakončen dotazníkovým šetřením 23 respondentů základních a uměleckých škol. Výsledky ukazují, jakým způsobem s pojmy učitelé pracují ve školní i osobní rovině, jakými způsoby obohacují v rámci výuky duchovní život žáků a kde hledají náměty, zdroje a inspiraci. V závěru jsou shrnuty výsledky všech částí práce a formulovány další kroky, jakým...
Autorská kniha jako zdroj muzejní edukace
Nyklasová, Anna ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Francová, Sylva (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na využití autorských knih v edukačním prostředí. Teoretická část se zabývá definicí muzejní pedagogiky. Věnuje se vztahu mezi galerií a školou a vyčleňuje principy galerijní a muzejní edukace. Dále popisuje pracovní náplň muzejního pedagoga. Důraz bude kladen také na problematiku pojetí autorské knihy. Teoretická část se dále zabývá tvorbou edukačních materiálů a jejich následnou analýzu vybraných kulturních institucí. Analýza je provedena u aktuálních učebnic a pracovních listů ze vzdělávacích obrů výtvarné výchovy a českého jazyka a literatury. Současně vymezuje jejich aktuální pojetí. V praktické části se práce zabývá tvorbou autorské edukační knihy, která vychází z poznatků teoretické části. KLÍČOVÁ SLOVA Muzejní edukace, edukační kniha, edukační program, vzdělávací cíl, didaktická struktura obsahu, autorská kniha
Možnosti integrace výtvarné výchovy s českým jazykem a literaturou
Kohl, Lukáš ; Fišerová, Zuzana (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Práce se zabývá možnostmi integrace výtvarné výchovy a českého jazyka a literatury. Je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou oba vyučovací předměty představeny. Kapitoly věnované výtvarné výchově se zabývají faktory, které mohou ovlivňovat její postavení v českém školství, hlavními oblastmi, jimž se tento obor věnuje (výtvarné umění a vizuální kultura), a didaktickými přístupy, které se mohou ve výuce výtvarné výchovy uplatňovat. Kapitoly týkající se oboru český jazyk a literatura popisují jeho tři složky (jazykovou výchovu, literární výchovu a komunikační a slohovou výchovu) a dávají je do souvislosti s obsahy výtvarné výchovy. V prvním úseku praktické části této práce jsou navrženy konkrétní školní aktivity interdisciplinární povahy a obecné principy, na jejichž základě lze vystavět vyučovací jednotku integrující výtvarnou výchovu s českým jazykem a literaturou. Ve druhém úseku je předložen plán vyučovací jednotky na téma ilustrace, dále pak záznam a reflexe dvou realizací takto naplánované výuky, v rámci které byl uskutečněn pedagogický akční výzkum, jehož cílem bylo zdokonalit a zefektivnit budoucí výuku. Součástí práce je též analýza žákovských kreseb, jejíž výsledky byly využity k zodpovězení těchto výzkumných otázek: "Jaké motivy se nejčastěji objevují v...
Tvůrčí vizuální proces
Šuková, Klára ; Pfeiffer, Jan (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Práce se zaměřuje na osobní autorský proces. Tyto osobní procesy a prožitky posléze porovnává a konfrontuje s jinými pohledy na toto téma. Záměrem práce bude vyzdvihnutí procesu jako nezbytné části ve výtvarné tvorbě. V práci bude prozkoumáno také autorství jako takové. Důraz bude také kladen na tvorbu současných i minulých autorů a jejich proces během desetiletí tvorby. V praktické části se práce zabývá "art based researchem" kdy autorka analyzuje svá vlastní díla a snaží se najít opakující se vzory ve svých procesech tvorby. Poukazuje také na důležitost role učitele a jeho vedení k důležitosti procesu a nejen cíle. KLÍČOVÁ SLOVA Výzkum uměním, autorství, autorský proces, tvorba, proces tvorby, prožitek autorky, sebereflexe
Literární a vizuální složka knihy v preprimárním vzdělávání - se zaměřením na dílo Daisy Mrázkové.
Pohořská, Marie ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Diplomová práce s názvem Literární a vizuální složka knihy v preprimárním vzdělávání - se zaměřením na dílo Daisy Mrázkové je zaměřená na prozkoumání možností knihy jako potencionálního zdroje pro rozvoj čtenářské pregramotnosti a vizuální gramotnosti u dětí předškolního věku. Teoretická část se nejdříve zamýšlí nad vztahem mezi předškolním vzděláváním a čtenářskou pregramotností a vizuální gramotností. Reflektuje potřebu zabývat se těmito pojmy již v předškolním vzdělávání. Dále se teoretická část soustředí na vymezení čtenářské pregramotnosti a vizuální gramotnosti, představuje možnosti, jak zmíněné gramotnosti u dětí rozvíjet a v závěru tyto fenomény vztahuje k závaznému kurikulárnímu dokumentu pro předškolní vzdělávání. Další kapitoly teoretické části se zabývají dílem Daisy Mrázkové- malířky, ilustrátorky a spisovatelky knih pro děti. Nejdříve je stručně představen životopis Daisy Mrázkové, následné kapitoly se pak zaměřují na její uměleckou a literární tvorbu. V závěru teoretické části jsou představeny vybrané autorské knihy, které byly použity v rámci výzkumného šetření. Praktická část se soustředí na návrh a ověření možného modelu práce s literární a vizuální složkou knihy. Tento model je rozpracován do jednotlivých lekcí, které vychází z vybraných knih Daisy Mrázkové. Cílem praktické části...
Teaching Visual Culture Through Semiosis: Transforming Postmodern Paradigms in Arts Education
Tipton, Tereza M. ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Hernández, Fernando (oponent) ; Tavin, Kevin (oponent)
Tento výzkum ukazuje, co se stane, když si studenti a učitelé uvědomí, jak v současné společnosti zakódovávají a dekódují vizuální zážitek, a jak ho vztahují k uměleckým prožitkům a postupům. Tato studie zkoumala především to, jak pedagogičtí praktikanti a středoškolští studenti oboru výtvarná výchova interpretují vizuální kulturu a současné umění, když jsou vykládány pomocí vizuální semiózy, zahrnující dialogický průzkum, reflexivní psaní a uměleckou tvorbu. Dotazovaní byli vedeni k tomu, aby si uvědomili a odhalili své myšlenkové pochody a učební postupy tím, že sledují povahu svého vnímání, myšlenek, postojů a přesvědčení. Průzkum se prováděl v letech 2005 - 2008 během čtyř semestrálních seminářů, kde patnáctičlenné skupiny tvořili mezinárodní studenti jak bakalářského, tak magisterského programu, oboru výtvarná výchova na Karlově Univerzitě. Výsledky pak byly shromážděny během dvou sezení se třinácti studenty oboru Vizuální kultury na Západočeské univerzitě v Plzni. Sezení zahrnovala i galerijní výstavy v Praze doplněné čtením a uměleckou tvorbou. Doplňující údaje byly nashromážděny českými středoškolskými studenty (108) během výstavy Uncertain States of America v Galerii Rudolfinum v Praze. Studie ukazuje, že je možné konstruktivním způsobem sloučit poznatky postmodernismu, sémiotiky a kritické teorie,...
Multimediální učebnice výtvarné výchovy pro žáky 2. stupně ZŠ
Miklošková, Kristýna ; Raudenský, Martin (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Diplomová práce se věnuje digitalizaci edukačních pomůcek ve výuce výtvarné výchovy na 2. stupni ZŠ. Cílem diplomové práce je zmapovat povědomí výtvarných pedagogů 2. stupně ZŠ ohledně výuky VV během distanční výuky, jaké prostředky během ní využívali a zda by mohla být multimediální učebnice výtvarné výchovy východiskem této doby. V teoretické části se práce zabývá problematikou multimediálních učebnic, digitalizací a společně s ní také současnými trendy ve VV, využitím mobilních technologií ve výuce VV, ale také dopadem distanční výuky na vzdělávání. V empirické části práce byly v návaznosti na cíl položeny otázky: Jakým směrem se ubírá forma výukových materiálů ve výtvarné výchově? Kam směřuje vývoj učebnic 2. stupně ZŠ s ohledem na současnou potřebu digitalizace? Je vůbec možné uplatnění digitalizace učebnic výtvarné výchovy? Byla by digitalizace učebních materiálů ve výtvarné výchově přínosem? V rámci této práce byl uskutečněn smíšený výzkum. Cílem výzkumného šetření je zmapovat současný zájem výtvarných pedagogů 2. stupně ZŠ o inovativní technologie ve výtvarné výchově a možnosti uplatnění multimediální aplikace výtvarné výchovy v pedagogické praxi. Praktická část práce je zaměřena na návrh elektronické makety multimediální učebnice obsahující vybraná témata výtvarné výchovy 2. stupně ZŠ....

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 135 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Fulková, Marie,
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.