Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 142 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Obraz mafie v dílech Leonarda Sciascii
Bubela, Petr ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent)
Resumé Cílem práce je analýza vývoje literárního obrazu mafie v dílech Leonarda Sciascii vzniklých v 60. a 70. letech 20. století. Na příkladech konkrétních ukázek textů se snažím dokumentovat literární techniky, pomocí kterých autor zobrazuje působení mafie, a zároveň si všímám způsobu, jakým pracuje s detektivním žánrem. Výchozí studijní materiál představují čtyři prozaické texty (Den sovy, Každému, co jeho jest, Kontext a Todo Modo) doplněné o divadelní hru Poslanec. Vlastní interpretaci a rozbor výše uvedených děl z hlediska struktury děje, žánrového zařazení a jazykové stránky textu doplňuji o zjištění dalších autorů, kteří se Sciasciovu dílu věnovali dříve. Mafie představuje v díle Leonarda Sciascii jedno z klíčových témat, ke kterým se v průběhu své tvorby neustále vracel. Při popisu tohoto jevu vycházel ze své osobní zkušenosti a hluboké znalosti sociokulturního prostředí Sicílie, aniž by existenci mafie spojoval výhradně s rodným ostrovem. Mafie v jeho pojetí představuje pouze jeden z projevů Moci, o jejíž kritickou reflexi usiloval po celý svůj život. Sciascia považoval mafii za produkt společenského zřízení a jako neoddělitelnou součást mocenského systému Sicílie, potažmo celé Itálie. Byl přesvědčen o tom, že mafie není na ústupu, ale naopak proniká čím dál hlouběji do těla společnosti a varoval...
Prózy Beppa Fenoglia
Giordanová, Giovanna ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Flemrová, Alice (oponent)
často charakterizován jako Závěr Beppe Fenoglio psal v období, kdy v italské literatuře převládal neorealismus; přestože bývá s tímto směrem spojován, je do tohoto období těžko zařaditelný, neboť jeho literární osud nebyl jednoznačný. Ve své práci jsem na toto chtěla poukázat a vytyčit, jakým smse Fenogliova tvorba ubírala. Jeho romány a povídky se vyvíjejí kolem dvou hlavních obsahových linií, venkovské a odbojové. V tvorbě s venkovskou tematikou je Fenoglio vázán ke svému kraji, Piemontu, a obzvláště ke krajině Langhe, do které je celá jeho tvorba zasazena. Proto bychom ho mohli považovat za autora především regionálního. Piemonťané ho také pokládají za svého autora, jsou na něho hrdí a jsou mu vděčni za to, že jejich kraj představil širšímu publiku. Ve svém díle autor vypovídá i o svém charakteru typického Piemonťana, který se přes hranice svého kraje příliš nedostal. Fenoglio se otevřel cizím vlivům intelektuálně, Anglie mu byla abstraktním vzorem. Život mimo Itálii nebo dokonce mimo Piemont by si Fenoglio ani jeho postavy nedokázaly představit, protože vazba k tomuto kraji byla příliš silná a niterná. Tématikou odboje se Fenoglio vyjádřil k problému, který zasáhl celou Itálii a přestože ho pojal velmi osobně, stává se tím autorem národním. Nechtěl však oslavovat období Resistenze tak, jak se to stalo v...
Časopis La Voce a italský modernismus
Polišenská, Vladimíra ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Flemrová, Alice (oponent)
Cílem této práce je ukázat, jak byl na stránkách časopisu La Voce, který vycházel ve Florencii v letech 1908-1916, reflektován život italské společnosti na začátku 20. století a proč je pro nás cenným zdrojem vypovídajícím o italském modernismu. Práce sestává z osmi částí. V úvodní kapitole je vysvětlen cíl práce a jsou zde uvedeny hlavní prameny, o které se opírá. Aby bylo možno lépe porozumět významu časopisu v rámci italské kultury, vysvětluje druhá kapitola okolnosti jeho vzniku na základě mezinárodního historického, společenského a kulturního kontextu. Třetí část se soustředí na časopis jako celek a jeho vývoj. Podává informace o jeho formálních charakteristikách a o proměnách programového prohlášení. Hlavní částí práce pak je analýza tématických okruhů, která je provedena ve čtvrté kapitole. Jsou zde definovány dvě hlavní tématické linie. První se zabývá moderními trendy v umění a to jak v literatuře, tak ve výtvarném umění a v hudbě. Zvláštní pozornost je věnována vztahu hlavních představitelů La Voce k futuristickému hnutí. Druhá linie se týká oblasti života společnosti a je námětově různorodější. Najdeme zde kapitoly věnované tématu italského Jihu, vzdělávání, politickým hnutím, válce v Libyi, první světové válce a v závěru jsou shrnuta ještě některá další témata jako filozofie, morálka, církev a...
Americana. Americký mýtus v italské meziválečné literatuře
Kalinová, Alžběta ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent)
Resumé Tato diplomová práce nazvaná "Americana. Americký mýtus v italské meziválečné literatuře" se zabývá podrobným popisem a analýzou antologie americké literatury Americana, kterou v roce 1940 připravil k vydání italský spisovatel a překladatel z angličtiny Elio Vittorini, a dále dopadem fašistické rétoriky a ideologie na italskou meziválečnou literaturu s důrazem na oficiální vztah fašistické Itálie k USA. Úvodní část představuje život a dílo Elia Vittoriniho, přičemž zmiňuje i nejrůznější vlivy, kterými se ve svém díle nechal inspirovat, a jeho motivaci k sestavení celé antologie. Další část této kapitoly stručně představuje také další překladatele, kteří do Americany přispěli. Střední část práce pak nastiňuje nástup fašistického režimu v Itálii a jeho vliv na kulturní prostředí v zemi, a to především na oblast žurnalistiky a literatury. Zabývá se samotným vznikem cenzury, ale všímá si i paradoxů, které fašistickou literární cenzuru provázely. Závěr této části pak představuje samotný boj Elia Vittoriniho a nakladatelství Bompiani za vydání Americany. Jádrem práce je popis obou verzí Americany, tedy původní verze Elia Vittoriniho i zcenzurované verze s předmluvou Emilia Cecchiho. V úvodu tato část nastiňuje samotný zrod amerického mýtu v italské literatuře a poté se zabývá vznikem a strukturou...
Arturo a Agostino: srovnání chlapeckých protagonistů děl Morantové a Moravii
Šupíková, Barbora ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Čaplyginová, Olga (oponent)
Práce má komparativní charakter a zaměřuje se na srovnání postav chlapeckých hrdinů románu L'isola di Arturo Elsy Morantové a novely Agostino Alberta Moravii s důrazem na iniciační tematickou linii obou děl. V jednotlivých kapitolách jsou srovnávány podobnosti a odlišnosti děl a jejich protagonistů. Současně jsou porovnávány přístupy autorů k podobnému tématu i stylistická volba jejich zpracování. Po úvodním představení autorů, jejich děl a zasazení do dobového literárního kontextu se práce věnuje komparaci děl a následně komparaci jejich protagonistů Artura a Agostina. V první části jsou díla zkoumána z pohledu narativní struktury, prostředí, ve kterém se odehrávají, časového ukotvení a role, kterou v nich hraje vypravěč. Jednotlivé kapitoly druhé části se věnují rodinným vztahům protagonistů, jejich dospívání a uvědomování si vlastní sexuality a jejich vnitřnímu světu. Obě díla jsou napsána formou románu a popisují složitou cestu dospívajících chlapců směrem k dospělosti. Příběhy Artura i Agostina jsou odlišné, přesto lze najít řadu styčných bodů zejména v jejich psychickém prožívání dospívání. Další styčné body lze najít v uchopení tématu oběma autory. V obou dílech se prolínají různé linie a různé postupy, přičemž společný je jim sjednocující tematický prvek.
Sestry Materassiovy Alda Palazzeschiho: mezi avantgardou a tradicí
Vostrovská, Linda ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Přívozníková, Pavla (oponent)
P edm tem této bakalá ské práce je p edstavení románu Sestry Materassiovy, italského spisovatele Alda Palazzeschiho, v n mž se autor pozoruhodným zp sobem v noval otázce morálky italské m š ácké spole nosti v období po átku 20. století. Práce úvodem provází životní dráhou autora v historickém a um leckém kontextu, stru n popisuje a charakterizuje celou jeho um leckou tvorbu a zp sob myšlení a nazírání na sv t, v n mž se autor pohyboval a p sobil. Obsahem práce je rovn ž na rtnutí tendencí avantgardního sm ru futurismu, k n muž byl autor v ur ité dob své um lecké tvorby p izván a p ipojil se k jeho myšlenkám. Druhá ást práce je v nována období experimentálních román autora, které p edcházely vydání románu Sestry Materassiovy. St žejní ást práce je v nována rozboru Palazzeschiho románu Sestry Materassiovy, který p edstavuje vrchol jeho literární a um lecké tvorby.
Carlo Sgorlon
Mathé, Lukáš ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Flemrová, Alice (oponent)
V úvodu naší práce věnované současnému italskému prozaikovi Carlu Sgorlonovi určujeme její hlavní cíle. Ústředním záměrem našeho zkoumání je uvést autora a reprezentativní témata jeho románů do českého prostředí. Sgorlon je v italském kontextu vnímán jako regionální autor, proto se zde zabýváme problémem literárního regionalismu a určujeme jeho relevanci pro naše další zkoumání.
Existenciální tematika ve Foscolově románu Le ultime lettere di Jacopo Ortis
Palec, Andrzej ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Flemrová, Alice (oponent)
Foscolův román Le ultime lettere di Jacopo Ortis se hned z několika hledisek najednou vymyká ostatním které v tehdy ještě nesj ednocené Itálii vznikaly. dílům, Román, jenž stojí na pomezí epistolárního a deníkového románu je zrcadlem nepokojného mladíkova nitra a zápasu o pevné a důstoj né místo v tomto nehostinném světě. Navíc je vlastně prvním moderním románem italské literatury a Jacopo Ortis první moderní postavou, jenž bude mít časem celou řádku následovníků zmítaných podobným údělem a nakažených podobnou nevyléčitelností. Do děj e vtahuj ící ich-forma vyprávění, tragický osud hlavního protagonisty, značná míra autobiografie a zasazení příběhu do zajímavého historického kontextu, to je jen krátký výčet toho, co činí román stále zajímavým a přínosným, přestože od vydání finální podoby uplyne brzy již dvě stě let( importovaného neoklasicismu(1816). Román spojuje prvky (pre) romantismu po vzoru a je živým Anglie a příkladem Německa) vzájemného s prvky souboje a dialogu obou těchto stylů. Preromantické prvky JSou tu přítomny nejen v podobě lyrických líčení přírodních jevů a citových vzplanutí, ale zejména již modernějším pojetím samotné postavy Jacopa Ortise. Ten už je typickým moderním hrdinou zrcadlícím chaos a neproniknutelnost světa, nemocen a nakažen nevyléčitelnou touhou po nedosažitelném. Ovšem spor...
"Fiabe teatrali" Carla Gozziho
Hendrychová, Jana ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Flemrová, Alice (oponent)
a klíčová slova Předmětem bakalářské práce Fiabe teatrali Carla Gozziho je nástin autorovy divadelní polemiky a analýza čtyř z jeho dramatických pohádek. V úvodní části bude stručně popsán kulturně-historický kontext Benátek v 18.století a dramatikův život s přehledem nejznámějších děl. Následuje charakteristika divadelní tvorby Carla Gozziho a poté je popsána jeho účast v divadelních polemikách na základě významných děl v chronologickém pořadí. Ve čtvrté kapitole se práce zaměří na obecnou charakteristiku Fiabe a analýzu her: L'amore delle tre melarance (Láska ke třem pomerančům), Il re cervo (Král jelenem), Turandot (Turandot) a L'augellino belvedere (Zelenavý ptáček). V závěru je shrnuta divadelní poetika Carla Gozziho. Klíčová slova: Carlo Gozzi, Fiabe teatrali, divadelní polemika, komedie dell'arte, Láska ke třem pomerančům, Král jelenem, Princezna Turandot, Zelenavý ptáček
Experimentální romány Alda Palazzeschiho
Klivanová, Anna ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent)
Autorka práce vychází z analýzy trojice experimentálních románů italského spisovatele Alda Palazzeschiho, jež svým vznikem spadají do prvního dvacetiletí dvacátého století. Jedná se o práce: Allegoria di Novembre (1908 jako Riflessi, 1926), Il Codice di Perelá (1911) a La Piramide (1914). Práce nejprve seznamuje čtenáře se svým cílem, posléze stručně představuje osobnost Alda Palazzeschiho a následně se postupně věnuje rozboru jednotlivých románů s cílem charakterizovat je z hlediska vnitřních vlastností textu. Autorka práce se pokouší proniknout do uměleckých kontextů, v nichž díla vznikala, a poté zkoumá práce z hlediska literárních a jazykových prostředků, jimiž autor dosahuje uměleckých hodnot. Jednotlivé prozaické experimenty porovnává mezi sebou a na základě zjištěných rysů sleduje vývoj jednotlivých děl se zaměřením na typické románové prvky, zejména sleduje vývoj hrdiny, proměny románové formy, sleduje, jak se proměňuje charakter Palazzeschiho psaní a myšlení. Pokouší se zachytit princip a význam těchto experimentů a na základě pozorování v závěru se snaží charakterizovat filosofii mladého Alda Palazzeschiho.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 142 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.