Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 86 záznamů.  začátekpředchozí45 - 54dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
The Topic of Corporeity in Phenomenological Inquiries into the Aesthetic Experience of Landscape
Slančíková, Jana ; Ševčík, Miloš (vedoucí práce) ; Dadejík, Ondřej (oponent)
Diplomová práca sa venuje rozboru skúsenosti priestoru ako interaktívneho fenoménu, ktorý sprevádza naše estetické zakúšanie krajiny. Popis tohto fenoménu je skúmaný u amerického estetika Arnolda Berleanta, avšak na pozadí európskej fenomenologickej tradície. Ako základ, na ktorom môže byť vystavané pochopenie skúsenosti priestoru mi poslúži fenomenologický rozbor vnímania telesnosti, a to hlavne u Jana Patočky a Maurice Merleau- Pontyho. Interakcia subjektu a objektu sa v estetickej skúsenosti krajiny javí navyše ako celkom jedinečná, neprenosná a neopakovateľná ľudská skúsenosť. Pre konkrétnejší náhľad do problematiky je teda nutné rozobrať niekoľko prvkov vstupujúcich do estetickej skúsenosti krajiny. Prvým z nich je už spomenuté zapájanie zmyslovosti človeka ako esenciálneho podkladu každej estetickej skúsenosti. Ďalšími dôležitými bodmi sú vnímanie časopriestoru, nevyhnutnosť pohybu a konkrétneho telesného zapojenia sa, ktoré určuje možnosti explorácie daného prostredia. Krajina nie je premiestniteľná, musíme prísť a prechádzať ňou tam, kde nám to sama umožní. To však neznamená, že by sa jednalo o krajinu ako statický objekt estetickej percepcie. Výsledkom tejto práce je hlbšie prepojenie fenomenologickej problematiky telesnosti, ale tiež problematiky vnímania času a priestoru s teóriou, ktorá...
Fenomén života v rámci estetické zkušenosti přírody
Matějková, Magdalena ; Dadejík, Ondřej (vedoucí práce) ; Kaplický, Martin (oponent)
Pravdivost v estetickém oceňování přírody u A. Carlsona a R. W. Hepburna Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá problematikou estetického oceňování přírody. Záměrem práce je prozkoumat možnosti uplatnění pojmu pravdivosti jako charakteristiky estetického oceňování přírody. První část práce zkoumá a srovnává úvahy dvou současných kognitivně orientovaných autorů, Allena Carlsona a Ronalda W. Hepburna, kteří různými způsoby spojují estetické oceňování přírody s jejím poznáváním. Postupně je rozebírán způsob, jakým každý z autorů k této problematice přistupuje. Rozbor sleduje tři dílčí motivy, které jsou oběma autorům společné, ale každý z nich je zpracovává jinak. Nejprve zkoumá pojmy, s nimiž autoři pracují, následně se soustředí na význam, který autoři pravdivosti v estetickém oceňování přírody přisuzují, a nakonec popisuje způsob, jakým každý z autorů pojímá myšlenkovou složku estetické zkušenosti. Následně srovnává postoje autorů v těchto bodech a hodnotí je. Poslední část práce je věnována rozvinutí takto představených myšlenek. Posouvá chápání myšlenkové složky estetické zkušenosti přírody směrem k otevřenějšímu, relativističtějšímu pojetí, a ukazuje, v jakém směru je toto pojetí výstižné. Navržený přístup je v základních rysech srovnáván s přístupem M. Budda a konfrontován s pojmem indexikálního klamu...
Estetická zkušenost zahrady: Mezi uměním a přírodou
Veselá, Marie ; Dadejík, Ondřej (vedoucí práce) ; Kubalík, Štěpán (oponent)
Práce se bude věnovat mimoumělecké estetice, konkrétně fenoménu zahrady. Zahrada je jedinečný prostor balancující mezi umělým a přírodním, diverzifikovaný prostor plný kontrastů a otázek žádajících si vysvětlení. Cílem práce je proto ujasnit nejen její smíšenou povahu, ale lokalizovat i specifičnost estetické dimenze při jejím oceňování. Nejprve bude určitým způsobem vymezeno pole estetična v umění a v přírodě, následně bude pozornost soustředěna právě na postavení zahrady mezi těmito dvěma oblastmi. Zvláštní pozornost pak bude věnována aspektu ohraničení, resp. rámce, ať už fyzickému či interpretačnímu. Práce bude sledovat ohraničení jako distinktivní faktor a zároveň společný prvek spojující zahradu s uměním a přírodou.
Estetická zkušenost ruin
Pechoušková, Klára ; Dadejík, Ondřej (vedoucí práce) ; Kaplický, Martin (oponent)
Práce se věnuje základnímu vymezení ruin, chátrajících objektů jako specifických estetických objektů. Taková místa lákají návštěvníky z mnoha důvodů a jedním z již tradičních je právě vyhledávání specifického estetického prožitku. Cílem této práce je identifikace povahy tohoto prožitku prostřednictvím srovnání s dvěma základními typy estetických objektů: uměleckými díly a přírodními estetickými objekty. Příroda a kultura jsou dvě oblasti, které jsou od sebe často důsledně oddělovány. Ruina je objektem, který nenáleží již zcela do říše artefaktů, ale zároveň není ani zcela přírodním elementem. Primární literatura vychází převážně z oblasti současné environmentální estetiky, doplněna je o některé základní tituly tzv. "estetiky ruin" či "estetiky zpustlosti". Závěr práce se věnuje využití dosažených zjištění pro průzkum estetické specifičnosti novodobých ruin, jako jsou opuštěné továrny, nemocnice, školy, hotely a další. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Genius loci jako estetický problém
Křížová, Lucie ; Dadejík, Ondřej (vedoucí práce) ; Zuska, Vlastimil (oponent)
(česky) Diplomová práce Genius loci jako estetický problém se zabývá vymezením pojmu genius loci a zkoumáním jeho estetických implikací a paralel. Po objasnění ontologické povahy tohoto fenoménu jsou sledovány jeho společné rysy s vybranými koncepcemi environmentální filozofie a estetiky, zejména pak estetické dimenze zkušenosti prostředí. Jako výchozí nástroje zkoumání jsou využity práce Christiana Norberg-Schulze a Davida E. Coopera.
Koncepce životního slohu u Bohuslava Brouka v kontextu české meziválečné avantgardy
Ecksteinová, Jana ; Dadejík, Ondřej (vedoucí práce) ; Jarošová, Helena (oponent)
Diplomová práce se soustředí zejména na zmapování specifik termínu "životní sloh" a porovnání jeho koncepce s klasickou teorií slohu a s ohledem na dobový kontext. V práci jsou představeni autoři, kteří pojem "životní sloh" v českém prostředí rozvíjeli: Karel Honzík, Oldřich Stefan, Ladislav Žák a především Bohuslav Brouk, který se tématu věnoval nejpodrobněji a nejsoustředěněji. Cílem práce je analýza specifického a originálního pojetí slohu v podání Bohuslava Brouka a jeho současníků či následovníků a následné zmapování postavení estetické funkce v teorii životního slohu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Emotions in fiction
Martinková, Zuzana ; Zuska, Vlastimil (vedoucí práce) ; Dadejík, Ondřej (oponent)
Zameraním predloženej práce sú emočné reakcie na fikčné diela v procese estetického prežitku. Vzhľadom na to, že sa jedná o emócie vyvolané fikčnými charaktermi a dejmi, otvára sa otázka ich povahy a ,,pravosti". Na základe súčasných teórií emócií (predovšetkým Antonia Damasia) sa práca zaoberá našimi emocionálnymi reakciami na fikciu v kontexte estetického prežitku skúmaním dôležitých faktorov, ktoré sú jeho súčasťou: imaginácie, identifikácie, empatie, sympatie, simulácie a ich role nielen pre naratívne porozumenie fikcie, ale aj hlbšie pochopenie povahy našich emočných reakcií na fikčné diela. Na základe vymenovaných aspektov práca vyhodnocuje charakter emócií pri recepcii fikcie a vyúsťuje v skúmaní prínosu emočného prežitku fikcie pre recipienta. Uvažuje nad emóciami ako nástrojom k poznávaniu a snaží sa vzhliadať na emócie ako na kognitívne-hodnotiaci faktor. Kľúčové slová : emócie, fikcia, estetický prežitok, empatia, simulácia
Perspektivy instituce umění
Lojdová, Šárka ; Dadejík, Ondřej (vedoucí práce) ; Kulka, Tomáš (oponent)
Diplomová práce "Perspektivy instituce umění" se zabývá institucionální teorií George Dickieho (dále IT), která definuje umělecké dílo na základě příslušnosti artefaktu k institucionálnímu rámci světa umění. V této práci je věnována pozornost jak historickému vývoji IT- poprvé publikované v článku "Definování umění" v roce 1969 a značným způsobem revidované v knize Kruh umění v roce 1984- tak diskuzi, která se v reakci na IT rozvinula. První kapitola srovnává původní a revidovanou verzi teorie, další kapitoly se vždy zabývají některou z námitek, které byly vůči IT formulovány. IT je problematická v několika ohledech: pojem "instituce", na jehož základě je vystavěna, se zdá být dvojznačný; Dickie nepodává dostatečné vymezení rolí a pravidel, které umožňují fungování světa umění; pojem ocenění popírá Dickieho názory představené v jiných textech, definice předložená v IT je kruhová; a v neposlední řadě, Dickie nedostatečně zohledňuje historickou podmíněnost světa umění. Tyto výhrady jsou srovnávány s IT v jejím originálním znění, aby bylo možné rozhodnout, zda jsou oprávněné nebo založené na dezinterpretaci původních textů. Avšak tato práce si neklade za cíl pouze shrnout diskuzi, která se v reakci na IT rozvinula, ale také pokusit se zodpovědět otázku, zda může být IT koncepcí validní. A tato možnost...
Poňatie kultu ženskej krásy v súčasnej spoločnosti
Sucháčová, Ivana ; Dadejík, Ondřej (vedoucí práce) ; Jarošová, Helena (oponent)
Tématem této diplomové práce je úvaha o biologické a kulturní podmíněnosti ženské krásy. Zkoumáním těchto dvou rovin se práce zaobírá otázkou jejich vzájemného vztahu v estetickém ideálu ženské krásy současné doby, především v jeho projevech vrcholné estetizace až artificiality těla. Práce zkoumá do jaké míry biologická danost těla spolupůsobí na jeho procesu estetizace. Práce nejprve nastíňuje biologicky podmíněné preference ženské fyzické přitažlivosti skrze evoluční proces pohlavního výběru a jejich relevantnost dokládá Darwinovskou teorií o přítomnosti vkusu v živočíšné říši. Kulturní podmíněnost ženské krásy předkládá na společností určovaných projevech estetizace ženského těla, plně rozšířených od devatenáctého století a úvahou o vzájemném vztahu těchto od sebe neoddělitelných rovin se zaobírá ve vrcholném procesu estetizace ženského těla v kontextu jeho estetického ideálu současné doby. KLÍČOVÁ SLOVA tělo a tělesnost, ženská krása, biologická podmíněnost, kulturní podmíněnost, estetizace, artificializace

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 86 záznamů.   začátekpředchozí45 - 54dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.