Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 97 záznamů.  začátekpředchozí54 - 63dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vliv prostředí na uměleckou tvorbu : environmentální umění jako inspirace k výtvarně ekologickým projektům s dětmi
Vondra, Mikuláš ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
Vondra, M. (2011). Vliv prostředí na uměleckou tovrbu, environmentální umění jako inspirace k výtvarně ekologickým projektům s dětmi. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy, 104 stran. (Přílohy mimo knižní vazbu - vlastní výtvarné práce v tomto složení: 13 maleb, 4 grafiky a 16 fotografií) Diplomová práce se zabývá vlivem prostředí na uměleckou tvorbu v souvislosti s pojmem environment a environmentální umění. Analyzuje rozdílné výklady pojmu a kunsthistorická východiska environmentálního umění. Srovnává dvě rozdílné kultury - finskou a českou a jejich pojetí environmentálního umění, z čehož vyplývá problematické uchopení tohoto pojmu v českém prostředí. Didaktická část práce prezentuje projekt podhorského centra volného času zaměřeného na ekologickou výchovu skrze výtvarné aktivity v přírodě.
Stopy času (proměny umělých struktur jako inspirace k výtvarné tvorbě)
Blahníková, Jana ; Kornatovský, Jiří (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
JANA BLAHNÍKOVÁ Klíčová slova: struktura, hmota, informel, existencialismus, čas, proměna, stopy, krása, ošklivost, imaginace Abstrakt: Diplomová práce zpracovává téma proměn umělých struktur jako inspiraci k výtvarné tvorbě. Umělými strukturami jsou myšleny nátěry a vrstvy předmětů, které jsou poznamenány časem. Část práce stručně pojednává o základních kategoriích estetiky se zaměřením na proměnu struktur. Práce mapuje českou i světovou výtvarnou scénu 50. a 60. let 20. století a přibližuje stěžejní autory té doby, kteří se k tématu vztahují. Teoretická východiska souvisejí s uvedenými umělci a výtvarnými směry, což je propojeno v didaktické části, jejíž část jsem zrealizovala a popsala v reflexi.
Kastellologie jako historicko-kulturní inspirační zdroj v oblasti výtvarné edukace
Pospíšil, Aleš ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
Předložená disertační práce s názvem Kastellologie jako historicko-kulturní inspirační zdroj v oblasti výtvarné edukace je věnována mezní historické disciplíně kastellologii a jejím společným vývojovým aspektům s výtvarnou edukací a edukací všeobecně. Jedním z hlavních obsahů práce je nalezení historických spojnic mezi danými disciplínami a jejich intencionální i funkcionální vliv ve vzájemném společenském významu. V rámci historiografie jsou některé statě věnovány i vybraným osobnostem, jejichž vliv byl v obou disciplínách zásadní. Ve své celkové koncepci mapuje tato disertační práce všeobecně nejen historické hledisko, ale také současný stav. Empirická část práce vychází z poznatků části teoretické. Ze zjištěných informací v rámci historiografie bylo nutné podrobit jistému výzkumu i osobnost učitele. Empirický výzkum tedy mapuje frekvenci a užití témat a námětů spojených s kastellologií v lekcích výtvarné výchovy u pedagogů působících na 2. stupni ZŠ v kontextu jejich zájmové osobnostní inklinace. Část výzkumná i část teoretická se věnují specifickému českému prostředí. V obou případech je zohledněn pouze drobný přesah k zahraničním zkušenostem.
Česká groteska
Kerhartová, Jana ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Velíšek, Martin (oponent)
Kerhartová, J.; Česká groteska /diplomová práce/ Praha 2012 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy, 81 stran (Příloha: Dotazník k výzkumné sondě) Tato práce má charakter teoretické studie s výzkumným zaměřením. Na základě kvalitativních metod Zakotvené teorie autorů Strauss - Corbinová zkoumáme podstatu české grotesky v širokých kulturně uměleckých souvislostech. Hlavním předmětem této studie je analýza možností didaktické aplikace tématu do výtvarné výchovy pro studenty střední školy. K didaktice přistupuje v kontextu českého vzdělávacího kurikula a současných metod z hlediska pedagogického konstruktivismu a diskursivního pojetí výtvarné výchovy. Součástí práce je výzkumná sonda, kde zjišťujeme studentské prekoncepty k tématu. Na závěr formulujeme vlastní teorii podstaty groteskního zobrazení a její didaktické transformace. Klíčová slova česká groteska, absurdita, krize existence, výtvarná výchova, pedagogický konstruktivismus, kvalitativní výzkum
Malba jako fyzická, gestická akce. Gesto a tělesnost ve výtvarném umění
Weberová, Sylvie ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Katedra výtvarné výchovy Diplomová práce MALBA JAKO FYZICKÁ, GESTICKÁ AKCE GESTO A TĚLESNOST VE VÝTVARNÉM UMĚNÍ Autorka: Sylvie Weberová Studijní obor: Výtvarná výchova pro ZŠ, SŠ, ZUŠ Magisterské studium, 5. ročník Vedoucí práce: doc. ak. mal. Zdeněk Hůla Konzultantka: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D Duben 2012 Název: Malba jako fyzická, gestická akce Gesto a tělesnost ve výtvarném umění Abstrakt: Tato práce zkoumá gesto jako soubor vnitřních a vnějších procesů, kterými uchopujeme svět a jimiž do něj také zasahujeme. První část je věnována vymezení pojmů, které tvoří základní problematiku mé práce. Druhá část představuje procesy, kterými získáváme po- znatky a zkušenosti, tedy vnímání a smyslové poznávání skutečnosti. Třetí část je věno- vána myšlení jako neustále se obměňující dynamické struktuře, která integruje předchozí a nově získané poznatky na základě nichž vytváří obrazy (představy) a pojmy. Ke sdílení myšlenkových obrazů pak je zapotřebí určitého média. K volbě tohoto média slouží ges- to, jemuž je v tomto smyslu věnována čtvrtá část práce. Didaktická část, koncipována jako výtvarný projekt zkoumá výraz a gesto jako spontánní prostředek k výtvarnému vyjádření. Výtvarná část poukazuje na využití gesta jako výtvarného prostředku. Klíčová slova: Exprese,...
Krajina - vizuální hodnota krajiny a její vliv na společnost
Rokosová, Magdaléna ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
Rokosová, M.: Krajina - vizuální hodnota krajiny a její vliv na společnost[bakalářská práce] Praha 2012 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 48 s. (obrazová příloha) Bakalářská práce se zabývá vztahem člověka a krajiny, jejich vzájemným ovlivňováním v kontextu dějin. Zaměřuje se na vlivy podněcující změny v tomto vztahu a na výtvarné zobrazování krajiny, jenž z těchto vztahů vychází. Během chronologického mapování dějin lidstva a krajiny dochází práce k několika zdánlivě nesourodým poznatků, avšak následně se zde odhalují jejich logické souvislosti. K tématu přistupuje především z ekologického hlediska. Pozastavuje se nad současným problémem civilizace, jímž je oddalování se od přírody a navrhuje řešení v podobě budování vztahu dětí ke krajině skrze výtvarnou tvorbu. V práci jsou rozepsány konkrétní realizace hodin s touto tématikou vhodně upravené pro běžnou výuku v učebnách městských škol. Vztah a přístup člověka ke krajině je také reflektován autorskou tvorbou ve výtvarné části za použití několika technik a přístupů, jejichž výběr je v textu zdůvodněn.
Forma kaligrafického přepisu/ kaligrafie jako gesto ve výtvarném umění
Sailerová, Aneta ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
Sailerová, A.: FORMA KALIGRAFICKÉHO PŘEPISU/ kaligrafie jako gesto ve výtvarném umění /bakalářská práce/ Praha 2012 - Univerzita Karlova, fakulta výtvarné výchovy, s. 75. Práce je teoretickou studií historie kaligrafie a jejího vlivu na západní malířství. V obsahu je zmiňovaná v kontextu s dualitou hudby a lettrismem. Cílem je poukázat na paralely východní kaligrafie a západního umění (i opačně) a uvést je v souvztažnost s konkrétními umělci. Zaměřena je především na abstraktní umění, které je stejně jako kaligrafie odmocninou skutečnosti a na poválečné tendence, kde se odrazila ve všech svých podobách. Ve výtvarné části jsou zmíněni autoři, kteří se svým radikálním gestem stali inspirací pro vyobrazení výtvarných děl. Závěr tohoto tématu přechází do didaktiky, konkrétně do galerijní edukace a do hodin výtvarné výchovy.
Specifika práce s uměleckým dílem 20.století při galerijní animaci
Krechler Barešová, Veronika ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kitzbergerová, Leonora (oponent)
Tato práce zkoumá odlišnost teoretických a didaktických aspektů práce s uměleckým dílem tzv. velkých slohů (od románského umění po slohy 19. století) a moderním a postmoderním artefaktem. Mapuje současné uvažování o umění a vizuální kulturu počátku 21. století, na jejímž pozadí vznikají edukativní programy pro galerijní prostor. V rámci této práce byly následně navrženy dva konfrontační edukativní programy. Na základě jejich srovnání byla v závěru formulována specifika práce s uměleckým dílem 20. století.
Ornament Struktura a znak
Vancl, Kryštof ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
Vancl, K.: Ornament, struktura a znak /Diplomová práce/ Praha 2011 - Universita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy Diplomová práce Ornament, struktura a znak je myšlenkový projekt, který se svým tématem zabývá na pozadí filosofických textů J. Derridy, M. Foucalta a J. Patočky. Vlastní téma ornament v sobě skrývá základní otázky toho, co je a jak se projevuje ornament dnes. V užším smyslu jde o výraz ornamentu, který vyjadřuje řád opakování, v širším smyslu jde o poukaz ornamentu, kterým se zahaluje jeho kultura a společnost. Projekt ornament si vzal za úkol znovu překonat klasicistní, najít původní a objevit nový význam ornamentu ve struktuře a znaku. Jistým poznatkem se proto stalo již samotné rozdělení znaku na výraz a poukaz, dále pak krok k rituálnímu význam a odtud přes strukturu ornamentu jako opakování repetice nebo reprodukce k bytí v přítomném okamžiku a hlubší poznání sebe sama ve struktuře personálního pole. Díky těmto poznatkům se zdá být jako nový objev cenné vnímání krásy ornamentu. Nakonec projekt ornament přináší i teoretická východiska pro uplatnění v malbě a pro didaktickou reflexi výtvarné výchově. Klíčová slova: ornament, výraz a poukaz, rituální význam, struktura opakování, přítomnost, fenomenologie

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 97 záznamů.   začátekpředchozí54 - 63dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
9 BLÁHA, Jakub
51 BLÁHA, Jan
9 BLÁHA, Josef
9 Blaha, Jakub
51 Blaha, Jan
1 Blaha, Jindřich
1 Blaha, Jindřich BBA.
28 Blaha, Jiří
9 Blaha, Josef
9 Bláha, Jakub
51 Bláha, Jan
5 Bláha, Jan Daniel
1 Bláha, Jaromír
5 Bláha, Jaroslav
28 Bláha, Jiří
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.