Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 53 záznamů.  začátekpředchozí14 - 23dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
"Ústavněprávní vymezení kontrolních mechanismů územních samosprávných celků"
Dušek, Libor ; Antoš, Marek (vedoucí práce) ; Suchánek, Radovan (oponent)
Resumé Cílem práce je zodpovědět otázku, zda v České republice existují účinné kontrolní mechanismy, které jsou schopny zaručit dodržování zákonnosti při právních dispozicích obcí a krajů s veřejným majetkem. Zároveň zkoumám, zda takové kontrolní mechanismy vyplývají z Ústavou garantovaného práva na samosprávu a popř. v jaké podobě je lze začlenit do českého právního řádu. Základem diplomové práce jsou konkrétní případové studie z praxe, stejně jako judikatura obecných soudů a aktuální judikatura Ústavního soudu ČR. Po popisu aktuálního právního stavu v České republice se dále zaměřuji na vymezení kontrolních mechanismů územních samospráv v období meziválečného Československa (1918- 1938), a díky judikatuře také částečně v období Rakouska-Uherska. Odbočení do této historické etapy je zvoleno v souvislosti s odkazem na snahu o navázání na samosprávné tradice při obnově územní samosprávy v České republice po roce 1989. Závěrem historického exkurzu je dokázáno, že oproti současnému stavu existovaly před 2. světovou válkou účinné kontrolní mechanismy, a to hned v několika variantách. Práce dále obsahuje srovnání s právní úpravou kontrolních mechanismů územních samospráv v zahraničí, konkrétně se sousedními zeměmi Slovenskem a Německem. V prvním případě se jedná o systém samospráv vycházející ze společného...
Unikameralismus v ústavním systému České republiky?
Musil, Jiří ; Kysela, Jan (vedoucí práce) ; Antoš, Marek (oponent)
Práce analyzuje bikamerálnost ústavního systému České republiky v komparaci se systémy Maďarska, Polské republiky a Slovenské republiky. Výchozím předpokladem je hypotéza, že státy s bikamerálním ústavním systémem dosahují lepších hospodářských výsledků než státy mající ústavní systém s parlamentem jednokomorovým. Tato hypotéza je podmíněna úvahou, že v právním státě musí být veškerá činnost v souladu s právním řádem, z kvality právního řádu, který je koncipován zákonodárným sborem, se odvíjí každý aspekt života občanů a z něj přeneseně i životní úroveň v dané zemi. Předkládaný text však upouští od mainstreamového přístupu v ústavně právní a politologické rovině jako primárního prostředku analytického rozboru a nahrazuje jej použitím metodologie Ekonomické analýzy práva (LAE) a výše zmíněné přístupy používá již jen jako korekci závěrů práce. Jako nejkomplexnějšího ukazatele hospodářského rozvoje je použito hrubého domácího produktu per capita. Z důvodu absence jiných dat pro sledované období jsou použita data Světové banky (World Bank) uvedená v amerických dolarech (USD), přepočtené na současnou cenovou hladinu. Volba výše uvedených zemí byla provedena z důvodu vyloučení výrazných rozdílů na počátku sledovaného období a zároveň u daných zemí nelze předpokládat významné kulturní a společenské...
Volební systém do poslanecké sněmovny v ČR: geneze, vývoj a jeho další směřování
Peškar, Michal ; Kysela, Jan (vedoucí práce) ; Antoš, Marek (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o volebním systému do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Jeho vznik, vývoj a budoucnost jsou načrtnuty ve třech kapitolách a závěru. Práce je pojímána jako případová studie a využívá dva pracovní postupy - od obecného ke konkrétnímu a od dřívějšího k pozdějšímu. Tyto postupy jsou užívány nejenom v práci jako celku, ale taktéž v jednotlivých kapitolách a podkapitolách. První kapitola uvádí čtenáře do problematiky volebních systémů v obecné rovině. Jsou popsány dva hlavní volební systémy - proporční a většinový. Důraz je kladem zvláště na proporční volební systém, který je užíván pro volby do Poslanecké sněmovny. Taktéž otázka "jaký volební systém je nejlepší" je zmíněna. Následující kapitola se zabývá historií volebního systému a jeho evolucí od jeho vzniku až po současnost. Hlavní část kapitoly se věnuje reformě z roku 2000, kterou Ústavní soud prohlásil za protiústavní. Nová právní úprava místo prázdných míst po rozhodnutí Ústavního soudu byla přijata v roce 2002 a od té doby je platná až do současnosti. Třetí kapitola představuje návrhy volební reformy z roku 2008 připravované skupinou odborníků na základě politického zadání tehdejší vlády. Také jsou předloženy další tři návrhy založené na vlastních úvahách a úvahách akademiků. Argumenty ve třetí...
Právo na spravedlivý proces
Müller, Pavel ; Reschová, Jana (vedoucí práce) ; Antoš, Marek (oponent)
Předmětem této diplomové práce je téma " Právo na spravedlivý proces". Přistupuji k němu jako k právnímu institutu a popisuji jeho obsah, ale také jako k filozoficko - morálnímu principu, který by, dle mého názoru, měl prostupovat celým soudním řízením. K napsání této práce mne, mimo jiné, přivedla osobní zkušenost účastníka civilního soudního řízení. Na základě této zkušenosti jsem si začal klást otázku, zda je právo na spravedlivý proces reálně zajištěno každému a jedná se opravdu o funkční princip, prostupující každodenním fungováním justice, či je toto právo pouze teoretickým konceptem, víceméně formálně uplatňovaným v soudním procesu. Co nejobjektivnější porovnání konceptu spravedlivého procesu s reálným stavem ochrany tohoto práva v dnešním soudním řízení je také jedním z hlavních cílů této práce. Nejen srovnání vize s realitou a zjištění jejich vzdálenosti, ale také návrh možností jejich sblížení. V první části práce uvádím stručné teoretické popsání materiálních i formálních pramenů práva na spravedlivý proces, jak z pohledu českého, tak evropského. Ve druhé části předkládám přehled dosud publikovaných prací, zabývajících se tímto tématem v České republice. Ve třetí části teoreticky rozpracovávám dílčí principy tohoto práva. Na závěr, ve čtvrté části práce, uvádím návrhy de lege ferenda,...
Volební kampaň a její limity
Vybíralová, Jana ; Antoš, Marek (vedoucí práce) ; Kudrna, Jan (oponent)
Resumé Předkládaná diplomová práce pojednává o některých procesech, jimiž je aktuálně volební kampaň ovládána. Primárně je zaměřena na analýzu procesů a trendů, které jsou charakteristické pro českou právní úpravu volebních kampaní. Zvolené téma jsem uchopila a zpracovávala skrze restriktivní parametr limitů, které zasahují do průběhu a obsahu volební kampaně. Těžiště práce bylo přirozeně situováno především do oblasti práva. Záměrem předložené práce bylo přiblížení základních poznatků o tématu, které je v české společnosti vzhledem k četnosti voleb stále aktuální. Práce proto může posloužit jako zdroj informací pro další zkoumání a odpovědnou reflexi problematiky volebních kampaní, jejichž ambicí zůstává ovlivňování a získávání co nejširší voličské podpory. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. První je věnována teoretickému ukotvení a pozadí volebních kampaní, druhá se zabývá volební kampaní samotnou, resp. její právní úpravou de lege lata. Třetí kapitola diplomové práce připomíná obecně platné zásady vedení volební kampaně. Závěrečná kapitola reaguje v souvislosti s volební kampaní a jejími limity na aktuální dění v České republice týkající se přímé volby prezidenta.
Zákon o volbě prezidenta republiky a jeho komparace s úpravou ve státech EU
Šutka, Pavel ; Antoš, Marek (vedoucí práce) ; Pavlíček, Václav (oponent)
Práce se zabývá novelizaci právní úpravy volby prezidenta České republiky z roku 2012. Tato novelizace zavedla přímou volbu prezidenta, což pro české právo představuje historický milník. Nová úprava však byla přijímána ve spěchu a trpí mnoha nedostatky, což se projevilo i při první přímé volbě prezidenta v roce 2013. Hlavním cílem práce je tak popis problematických míst nové zákonné úpravy a hledání jejich řešení. Práce se přitom zabývá čtyřmi hlavními tématy. Jde o 1) základní úpravu voleb, 2) proces navrhování kandidátů, 3) financování kampaně a 4) etické aspekty kampaně. Za účelem hledání vhodných řešení byla v práci provedena komparace právních úprav 14 zemí Evropské unie s přímou volbou prezidenta. Konkrétně jde o následující země: Česká republika, Bulharsko, Finsko, Francie, Chorvatsko, Irsko, Kypr, Litva, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Slovensko a Slovinsko. Vedle výsledků komparace vychází práce také ze zpráv skupiny GRECO, OBSE a příslušné judikatury českých soudů. Závěry mé práce jsou, že česká úprava volby prezidenta splňuje všechny demokratické standardy. Zároveň však obsahuje mnoho chyb. Zejména otázka financování a etických aspektů kampaně je řešena zcela nedostatečně. Mám obavu, že stávající úprava povede ke kampaním, jako byla ta v roce 2013. Tedy kampaním, které budou díky své...
Judikatura soudů ve volebních věcech a vývoj volebního zákonodárství ve světle soudního přezkumu
Svobodová, Jana ; Antoš, Marek (vedoucí práce) ; Hřebejk, Jiří (oponent)
Judikatura soudů ve volebních věcech a vývoj volebního zákonodárství ve světle soudního přezkumu Hlavním cílem této diplomové práce je přinést ucelený přehled o úpravě volebního soudnictví a volebního zákonodárství, která je bohužel značně roztříštěná napříč několika zákony. Současná podoba volebního zákona způsobuje v praxi řadu problémů, se kterými musí správní soudy a Ústavní soud potýkat. Přitom na základě voleb a jejich výsledků jsou obsazovány jednotlivé zákonodárné a výkonné orgány, které následně svojí činností ovlivňují celý právní řád a tím následně každého jedince. Součástí této práce je popis jakým soudy postupují při přezkumu dle oddílu čtvrtého soudního řádu správního při přezkumu voleb a přehled vývoje vlivu Ústavního soudu a legislativy na volební zákony a zhodnocení možného dalšího vývoje pomocí rozboru jednotlivých nálezů a usnesení soudů, týkajících se voleb a jejich přezkumu. Klíčová slova: soudní přezkum voleb, vývoj volební judikatury, vývoj volebního zákona
Registrace kandidátů na úřad prezidenta republiky
Vodehnal, Ondřej ; Antoš, Marek (vedoucí práce) ; Janstová, Kateřina (oponent)
Resumé Diplomová práce se zabývá problematikou nominace a registrace kandidátů pro volbu prezidenta republiky. V roce 2012 přijal Parlament novelu Ústavy, která změnila volbu prezidenta republiky z nepřímé volby Parlamentem na přímou volbu občany České republiky. V souvislosti s tím se vyskytlo mnoho otázek týkajících se nominace a registrace kandidátů na úřad prezidenta republiky, které při nepřímé volbě hlavy státu vůbec nebylo třeba řešit, když právo nominovat kandidáta získali nově i občané, kteří předloží petici podporující kandidaturu vybraného kandidáta s podpisy nejméně 50.000 občanů s právem volit. Diplomová práce se tyto problémy snaží analyzovat a navrhovat jejich řešení. Po úvodních částech týkajících se historie pokusů o zavedení přímé volby prezidenta republiky do českého ústavního systému a rekapitulaci dalších právních předpisů, v nichž je občanům snažícím se dosáhnout jistého cíle (kandidatura nezávislých kandidátů ve volbách do zastupitelstev obcí či do Senátu, popř. založení nového politického subjektu) uložena obdobná povinnost předložit petici s určitým počtem podpisů, následuje právě tato analytická část. V diplomové práci se tak autor zabývá např. tím, jak docházelo při první přímé volbě prezidenta republiky k výběru podpisů, resp. celých petičních archů do kontrolních vzorků, jakým...
Volební kampaň ve světle nové legislativy
Pikous, Martin ; Antoš, Marek (vedoucí práce) ; Mlsna, Petr (oponent)
Cílem této práce je komplexní popis a rozbor novel volebních zákonů a zákona o sdružování v politických stranách a hnutích z roku 2016 (zákony č. 322/2016 a 302/2016 Sb.) Práce plně nevyčerpává otázky hospodaření politických stran a kandidátů, zaměřuje se především na formu a vedení volební kampaně. Částečně se práce vrací i k zákonu o volbě prezidenta republiky v původním znění z roku 2012, který jako první aplikoval některá ustanovení charakteristická pro novou úpravu jako např. výdajové limity. První kapitola práce zasazuje novelu do kontextu porevolučního vývoje legislativy a zahraničních doporučení, jež se staly stěžejním zdrojem pro zákonodárce. Následně se věnuji samotnému pojmu volební kampaně, který nově získává legální definici, která se však přesto neobejde bez nejasností. Ani postavení všech subjektů podílejících se na volební kampani není bez otázek. Třetí kapitola se věnuje otázkám kandidujících subjektů a jejich spolupráce, osobám vyloučeným z účasti na kampani a novému institutu tzv. registrovaných třetích osob. Na tuto problematiku navazuje v další kapitole rozbor zákazu anonymní politické reklamy nově pozitivně formulovaného do povinnosti jejího důsledného označování údaji o zadavateli a zpracovateli. Pátá, nejrozsáhlejší, kapitola se věnuje vybraným otázkám financování kampaně a...
Ústavní soud: negativní zákonodárce?
Večerka, Jiří ; Antoš, Marek (vedoucí práce) ; Suchánek, Radovan (oponent)
Ústavní soud: negativní zákonodárce? Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá otázkou, zdali lze Ústavní soud České republiky považovat, v souvislosti s rozhodováním o návrzích na zrušení zákonů nebo jejich jednotlivých částí dle čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy, za pouhého negativního zákonodárce, nebo z této pozice Ústavní soud vykračuje a jakým způsobem. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část, přičemž se autor snaží vycházet zejména ze samotné rozhodovací praxe Ústavního soudu. V teoretické části se práce zabývá pojmem negativního zákonodárce a jeho původem v myšlenkách Hanse Kelsena. Kelsenovo pojetí ústavního soudnictví jakožto negativního zákonodárce je představeno. V následujících podkapitolách se teoretická část věnuje seznámení čtenáře s rozhodováním Ústavního soudu o návrzích na zrušení zákonů nebo jejich jednotlivých částí. Práce popisuje také vázanost soudců při rozhodování a jejich závaznosti pro další subjekty. V praktické části, je pak diplomová práce rozdělena na šest jednotlivých kapitol, z nichž se každá samostatně věnuje jednomu typu rozhodnutí, jimž Ústavní soud ze své pozice negativního zákonodárce vybočuje. V každé kapitole je podrobněji rozebrán jeden autorem vybraný zástupný nález, a krom kapitoly poslední, je pak doplněn o nálezy podobné, za účelem zobecnění dané...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 53 záznamů.   začátekpředchozí14 - 23dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Antoš, Martin
1 Antoš, Michal
6 Antoš, Milan
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.