|
Effect of Cylinder Roughness on Strouhal Number
Yanovych, Vitalii ; Duda, D. ; Uruba, Václav ; Procházka, Pavel P. ; Antoš, Pavel
The main goal of this paper is to establish a better understanding of the relationship between a Strouhal number and surface roughness. Hot-wire anemometry was used to evaluations the characteristics of turbulent flow behind circular cylinders with different relative roughness 0% (smooth surface) 0.83%, 1.67%, 3.33%, and 6.67%. At the experimental investigation, the Reynolds number based on the cylinder diameter was 5 × 103 < Red < 2 × 104. The obtained data showed that the Strouhal number decreased with increasing roughness. While, the dissipation rate decreases, and the value of the Kolmogorov and Taylor microscales increases. Also, spectral analysis of streamwise velocity fluctuations allowed us to estimate the location of the vortex-shedding frequency which at growing roughness tends to reduce.
|
| |
| |
| |
| |
|
Modification of the Algebraic Transition Model for Wall Roughness Effect Including a Rough Strip
Straka, P. ; Příhoda, Jaromír
The contribution deals with the simulation of the laminar/turbulent transition on a rough wall. The algebraic transition model taking into account wall roughness according to Straka and Příhoda [8] was further extended for the effect of short rough strip near the leading edge. The proposed correlation was tested by means of incompressible flow over a flat plate covered by sand paper and around the NACA 0012 airfoil with a rough strip near the leading edge. The agreement with experiments is appropriate nevertheless the applicability of the correlation is limited due to the lack of relevant experimental results.
|
| |
|
Effect of Various Boundary Conditions on the Supersonic Flow Through the Tip-Section Turbine Blade Cascade with a Flat Profile
Musil, Josef ; Příhoda, Jaromír ; Fürst, J.
The paper deals with the numerical simulation of 2D compressible flow though the tip-section turbine blade cascade with a flat profile. The OpenFOAM code was used for simulations based on the Favre-averaged Navier-Stokes equations completed by the two-equation SST turbulence model and the gama-Re_th transition model proposed by Langtry and Menter (2009). Calculations were carried out for two nominal regimes with the inlet Mach number M1 = 1.2 and isentropic outlet Mach numbers M2is = 1.7 and 1.9. Simulations of compressible flow with the supersonic inlet were focused on the relation between of the inlet Mach number and the inlet angle given by the unique incidence rule. Further, the effect of the inlet free-stream turbulence and of the outlet isentropic Mach number on the flow filed in the blade cascade was investigated. Numerical results were compared with results of optical and pressure measurements.
|
|
Odtržení proudu při nenávrhovém provozu lopatkových mříží
Šafařík, Pavel
V příspěvku jsou uvedeny dílčí výsledky experimentálního aerodynamického výzkumu lopatkových mříží při extrémních úhlech náběhu proudu. Ze zjednodušených představ o parametrech proudu v průtočné části turbostrojů jsou odvozeny podklady pro modelování nenávrhového provozu strojů. Simulace těchto podmínek v aerodynamickém tunelu umožnila pozorovat a měřit významné proudové struktury a jejich vývoj. V podmínkách extrémních úhlů náběhu proudu do lopatkových mříží je jedním z významných aerodynamických jevů rozsáhlé odtržení proudu. Výsledky výzkumu ukazují, jak při výskytu odtržení citelně narůstá součinitel ztráty kinetické energie. V oboru vysokých rychlostí proudu může nastat transsonická nestabilita. Nestacionární jevy byly pozorovány zvláště v podmínkách při extrémních úhlech náběhu odpovídajících provozu strojů značně odchýlenému od návrhového.
|
| |