Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 34 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Nerovnomoměrný rozvoj světové ekonomiky
Bílý, Boris ; Pavlínek, Petr (vedoucí práce) ; Ženka, Jan (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá nerovnoměrnostmi v ekonomickém rozvoji světa. Pro správné zhodnocení vývoje ekonomiky je vývoj pojat v kontextu teorie světových systémů. Ta klade důraz na propojení světové ekonomiky. Otázka, zda dochází ke konvergenci či divergenci mezi zeměmi a jejich skupinami je důležitou otázkou současného studia globalizace. Zatímco zastánci modernizační teorie se přiklání k názoru, že země se sbližují, proponenti teorie světového systému mají spíše opačný názor. Další příspěvek práce je v hodnocení ekonomického rozvoje nejen na základě produkční schopnosti a růstu, ale přístupem komplexnějším zahrnujícím rozvoj celé společnosti. Proto byl pro hodnocení použit Index lidského rozvoje a zkoumané období bylo díky dostupnosti dat stanoveno na 1980- 2014. Práce přitom zkoumá nejen nerovnoměrnost mezi jednotlivými skupinami světového systému, ale částečně i uvnitř těchto skupin. Teoretická část sestává z diskuze vývoje studia světového systému a ekonomického rozvoje spolu s vysvětlením nutných termínů a souvislostí. Praktická část spočívá ve vlastní regionalizaci světa do tří částí světového systému (jádra, semiperiferie a periferie) dle kritérií zvolených v kontextu teorie světového systému. Samotný výzkum je především analýzou vývoje Indexu lidského rozvoje v těchto skupinách zemí....
Regionální aspekty transformace slovenského průmyslu v období 1997-2011
Hostomský, Karel ; Ženka, Jan (vedoucí práce) ; Pavlínek, Petr (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá transformací slovenského zpracovatelského průmyslu v období 1997-2011. Základním rámcem práce je srovnání vlivu dvou konceptu lokalizačních teorií - path-dependency a footloose multinationals - na regionální rozmístění průmyslových aktivit za sledované období. Jako základní proměnná, přes kterou jsou změny sledovány, je ukazatel regionální zaměstnanosti ve zpracovatelském průmyslu. Regionální změny nastalé v této zaměstnanosti jsou dále zkoumány pomocí několika vysvětlujících proměnných, faktory specifickými pro dva výše zmíněné teoretické koncepty. Cílem práce je dále ukázat na změny v industrializaci a také odvětvové specializaci průmyslových aktivit na mikroregionální úrovni (NUTS4).
Inovace a interakce: Vztahy mezi globálními produkčními sítěmi a regionálními inovačními systémy v Česku
Horák, Petr ; Květoň, Viktor (vedoucí práce) ; Ženka, Jan (oponent) ; Dvouletý, Ondřej (oponent)
- 5 - Abstrakt Cílem této disertační práce bylo rozšířit znalosti o vztazích mezi kvalitou regionálních inovačních systémů (RIS) a lokalizací firem v rámci globálních produkčních sítí (GPN) v Česku. Klíčovým aspektem bylo pochopení interakce mezi různě zapojenými firmami v GPN a jejich spoluprací ve výzkumu a vývoji. Práce se také zaměřila na rozdílné aspekty vedoucích firem v GPN podle jejich urbánní a rurální lokalizace. Vzhledem k významu kvality RIS pro inovační procesy byly prozkoumány efekty podpory VaV na konkurenceschopnost firem v kontextu regionálních účinků. Dále práce analyzuje vliv rozdílné inovační výkonnosti regionů na odliv znalostí prostřednictvím offshoringu patentů. Zjištění disertační práce rozšiřují porozumění interakcí mezi RIS a GPN, přispívají k širšímu poznání v oblasti ekonomické geografie a naznačují budoucí cesty výzkumu. Zaprvé se ukazuje, že propojenější podniky (s GPN) a subdodavatelé bez autonomie nejsou významně propojeny veřejně podpořenou spoluprací ve VaV v rámci RIS/NIS. Zadruhé, intenzivní zapojení do spolupráce ve VaV poskytuje odolnost vůči ekonomickým šokům. Zatřetí, vedoucí firmy v Česku se výrazně liší v závislosti na svém umístění, přičemž v urbánních a rurálních regionech vykazují odlišné charakteristiky. Začtvrté, regiony integrované periferie vykazují větší...
Geografická charakteristika průmyslu na Mladoboleslavsku
Šturmová, Tereza ; Ženka, Jan (vedoucí práce) ; Kopačka, Ludvík (oponent)
Cílem předložené bakalářské práce je zmapovat nejvýznamnější geografické dopady transformace průmyslu na území správního obvodu obce s rozšířenou působností Mladá Boleslav po roce 1989. Mladoboleslavsko je jeden z mála přirozeně vzniklých a vyvíjejících se průmyslových klastrů v Česku se specifickou velikostní i odvětvovou strukturou hospodářství (superdominance Škoda Auto) a masivním přílivem PZI. V Mladé Boleslavi neměla restrukturalizace průmyslu příliš velké dopady na fyzickou ani funkční strukturu města. Dominantními funkcemi města zůstaly funkce obytná a průmyslová, případně obslužná. V mikroregionální měřítku došlo díky rostoucí životní úrovni k rozsáhlé rezidenční suburbanizaci. Nejvýznamnější změnou geografické struktury města Mladá Boleslav byla výstavba nových průmyslových zón na periferiích města a v katastru přiléhajících obcí a s tím spojená modernizace technické infrastruktury a nárůst silniční dopravy. Mladá Boleslav v průběhu více než dvacetileté transformace průmyslu po roce 1989 nejen zachovala, ale dále posílila výraznou funkční specializaci na automobilový průmysl. Klíčová slova: transformace průmyslu, Mladoboleslavsko, PZI, brownfields, greenfields
Role státu v rozvoji českého automobilového průmyslu
Randa, Michal ; Pavlínek, Petr (vedoucí práce) ; Ženka, Jan (oponent)
Předkládaná práce se zabývá rolí státu v rozvoji automobilového průmyslu v Česku po roce 1989. V práci budou rozebrány kroky vlády, které realizovala za účelem podpory automobilového průmyslu a zároveň budou kriticky posouzeny dopady těchto rozhodnutí. Konkrétně se bude jednat o analýzu privatizace automobilového průmyslu, posouzení vlivu přímých zahraničních investic (PZI), analýzu revitalizace automobilového průmyslu a analýzu zvyšování konkurenceschopnosti automobilového průmyslu prostřednictvím zvýšených výdajů na výzkum a vývoj (VaV). Klíčová slova: automobilový průmysl, průmyslová politika, privatizace, přímé zahraniční investice, revitalizace, výzkum a vývoj, konkurenceschopnost
Vymezení a vztahy jádra a periferie v evropském automobilovém průmyslu
Michl, Tomáš ; Pavlínek, Petr (vedoucí práce) ; Ženka, Jan (oponent)
Snížení počtu vyráběných podvozků pro různé typy automobilů vedlo k výrazným úsporám ve výrobě automobilů. Tato změna byla však jen začátkem, který odpovídá dnešnímu procesu výroby. Automobilky hledaly další úspory, aby mohly ostatním konkurovat, a přesunuly tak část výroby a výzkumu na subdodavatele. Důsledkem těchto změn je přeměna prostorového uspořádání evropského automobilového průmyslu. Úvodní část práce se věnuje problematice vymezení jádra a periferie a popisuje vývoj automobilového průmyslu v Evropě. Dále se práce zabývá subdodavatelským průmyslem a jeho rolí v rámci výroby automobilů. Text pokračuje popisováním faktorů, které hrají roli při rozmisťování určitého typu výroby automobilů, výzkumných středisek a subdodavatelských firem. Následná analytická část práce se věnuje analýze ukazatelů, které byly použity k vytvoření indexu perifernosti-jádrovosti. Ten má za úkol vymezit jádro, semi-periferii a periferii automobilového průmyslu v rámci Evropské Unie. Index se skládá z 11 ukazatelů, které se snaží vystihnout důležité charakteristiky hrající roli v určování jádrovosti či perifernosti států. V závěru práce se snažím o interpretaci získaných výsledků. Klíčová slova: automobilový průmysl, jádro, semi-periferie, periferie, subdodavatelé
Applicability of Systemic Approach to the Analysis of Geostrategic Importance of a Transborder Region: the Arctic Case
Valková, Irena ; Romancov, Michael (vedoucí práce) ; Ženka, Jan (oponent) ; Landovský, Jakub (oponent)
Cílem této disertační práce je představení nového přístupu k empirické a systémové geopolitické analýze již probíhajícího teritoriálního sporu v Arktidě, tykajícího se snahy dvou států, Dánska a Ruska, o rozšíření hranic svých výlučných ekonomických zón do centrální části Arktického oceánu. Tento přístup zahrnuje do sebe spojení geografické, právní a politologické analýzy s kvantitativní výzkumnou metodologií a ve výsledku představuje mezioborovou studii. Rovněž nabízí empirické poznatky o dlouhodobém sociálně-geografickém vývoji v regionu (1993-2013) a uvádí faktografické údaje o zisku či ztrátě území každého z účastníků konfliktu, plynoucí z různých verzí finální podoby řešení daného sporu. Kolísání souhrnné sociálně-geografické moci každého účastníka konfliktu v důsledku manipulace geografickou moci v centrálním Arktickém oceánu slouží jako základ pro odvození klíčových odměn, plynoucích z každého alternativního řešení daného teritoriálního sporu. Tyto odměny jsou zavedeny do grafického modelu řešení konfliktu o třech hráčích (Dánsko, Rusko, Svět). Na základě různých kombinací strategií účastníků sporu jsou pak navrhnuta možná stabilní řešení, jejichž optimalita je taky posouzena. Dále jsou představeny alternativní scénáře budoucího strategického vývoje nejsevernějšího regionu na základě výsledků...
Transformace automobilového průmyslu v Maďarsku a na Slovensku po roce 1989 s důrazem na změny v regionální nezaměstnanosti
Hostomský, Karel ; Ženka, Jan (vedoucí práce) ; Kofroň, Jan (oponent)
Transformace automobilového průmyslu na Slovensku a v Maďarsku po roce 1989 s důrazem na změny v regionální nezaměstnanosti Abstrakt Tato bakalářská práce se zabývá geografickými aspekty transformace automobilového průmyslu Maďarska a Slovenska. Jsou v ní představena specifika transformace hospodářství s důrazem na automobilový průmysl ve sledovaných státech a jejich závěrečná komparace. Specifickým cílem studie bylo zjištění účinků hospodářské krize v období 2008-2009 na automobilový průmysl na základě analýzy změn zaměstnanosti v tomto odvětví a jeho možném vlivu na růst regionální nezaměstnanosti. Klíčová slova: transformace, automobilový průmysl, zaměstnanost, regionální nezaměstnanost

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 34 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
5 Ženka, Josef
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.