Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 61 záznamů.  začátekpředchozí25 - 34dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Pojetí přírodních věd v projektovaných kurikulárních dokumentech vybraných zemí
Holec, Jakub ; Dvořák, Dominik (vedoucí práce) ; Knecht, Petr (oponent) ; Žák, Vojtěch (oponent)
Hlavním cílem této studie je obohatit diskurs v oblasti tvorby projektované formy kurikula přírodních věd v kontextech různých zemí. Studie v rámci výzkumného designu vícepřípadové studie uplatňuje metody obsahových a srovnávacích analýz při hledání odpovědní na položené výzkumné otázky. Empirickou část disertační práce tvoří případové studie Anglie, Finska, Skotska a Spojených států amerických obsahující kontexty vzniku aktuálního kurikula, popis a interpretaci analyzovaných strukturních a obsahových jevů v kurikulu primárního (ISCED 1) a sekundárního vzdělávání (ISCED 2). Z jednotlivých případů kurikul vychází provedená vícepřípadová srovnávací studie, která se zaměřuje na identifikaci a interpretaci společných a rozdílných znaků ve struktuře a obsahu srovnávaných kurikul. Studované dokumenty lze rozdělit na kompetenční a předmětově orientované, přesto každé z kurikul obsahuje prvky obou přístupů. U novějších kurikul se oborový obsah jeví propracovanější nebo alespoň podrobněji vymezený než u kurikul z předchozí dekády. Je možné, že se i v oblasti tvorby kurikula projevuje politický vliv neokonzervativních sil nebo intelektuální vliv tzv. sociálního realismu. Pro všechna kurikula primárního vzdělávání je společné integrované pojetí přírodních věd a důraz na mezipředmětové vztahy. S výjimkou...
Třídění fyzikálních úloh podle poznávacích operací a jejich využití ve výuce
Kürtiová, Alica ; Žák, Vojtěch (vedoucí práce) ; Hejnová, Eva (oponent)
Tato rigorózní práce je rozšířením diplomové práce s názvem Fyzikální úlohy k rozvoji různých poznávacích operací. Rigorózní práce je zaměřena především na fyzikální úlohy, které jsou dostupné ve Sbírce řešených úloh (http://reseneulohy.cz). Hlavním cílem této práce je roztřídit jednotlivé úlohy této sbírky z hlediska poznávacích operací. Provedenou analýzou bylo zjištěno, že se zde s největší četností vyskytují úlohy rutinní, úlohy na dedukci a úlohy na syntézu. Naopak úlohy na třídění, na abstrakci, zobecňování a na konkretizaci se ve Sbírce řešených úloh téměř nevyskytují, a proto by dle našeho doporučení mohla být tato sbírka v budoucnu o tyto úlohy doplněna. Úlohy byly roztříděny na základě taxonomie Dany Tollingerové do sedmnácti kategorií. Pro tvůrce sbírky je hlavním přínosem této práce návod k zařazování nově vytvořených úloh do adekvátní kategorie poznávacích operací. Tento manuál kromě jiného obsahuje charakteristiku poznávacích operací a k nim ukázky konkrétních fyzikálních úloh s komentářem. Dalším cílem bylo vytvořit zadání čtyř písemných prací z fyziky (témata elektrostatika a elektrický proud) s důrazem na různé typy úloh z hlediska poznávacích operací. Klíčová slova: fyzikální úloha, poznávací operace, taxonomie D. Tollingerové, Sbírka řešených úloh z fyziky
Představy studentů o fyzikální vědě, vytváření fyzikálních poznatků a učení se fyzice
Rakovská, Jitka ; Kekule, Martina (vedoucí práce) ; Žák, Vojtěch (oponent)
Autor: Jitka Rakovská Katedra / Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Martina Kekule, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Tato bakalářská práce je zaměřená na zjišťování epistemologických názorů studentů na fyziku, konkrétně na strukturu vědeckých poznatků, charakter poznávání a učení se fyzice a na zdroje schopnosti učit se. Cílem bakalářské práce bylo použít kvalitativní typ výzkumu a zaměřit se na hlubší prozkoumání představ žáků o výše uvedených oblastech. Jako výzkumná metoda byl použit polostrukturovaný rozhovor. Jeho příprava probíhala na základě otázek dotazníku EBAPS (Hodnocení epistemologických názorů na fyzikální vědy). Celkem bylo realizováno devět rozhovorů s žáky gymnázia ve Zlínském kraji. Čtyři rozhovory byly přepsány a okódovány. Pro realizaci rozhovorů byli vybráni žáci rozdílného pohlaví a výsledků ve fyzice. Nejzajímavější bylo sledovat, že žáci se stejnými postoji mohou mít různé názory. Názory na fakta se mezi všemi žáky lišili, ovšem všichni žáci se shodli na tom, že teorii je nejdůležitější pochopit. Klíčová slova: epistemologie, dimenze, kódování, Title: Students's conception about physics as a science, evolving knowledge in science and their oppinions about learning science
Historické experimenty a jejich analogie jako součást fyzikálního vzdělávání na středních školách
Špilínková, Ivana ; Žák, Vojtěch (vedoucí práce) ; Koudelková, Věra (oponent)
Nazevprace: Historicke experimenty ajejich analogic jako soucast fyzikalmho vzdelavam na stfedm'ch skolach Autorka: Ivana Spilinkova Katedra / IJstav: Katedra didaktiky fyziky MFF UK Vedoucl bakalafske prace: RM)r. Mgr. Vojtech Zak, Ph.D., katedra-didaktiky fyziky Abstrakt: Tato bakalafska prace je zamefena na aktivity souvisejicf s historickymi experimenty. S ohledem na cil bakalafske prace byla provedena dilci reserse cesky psanych i mezinarodnfch zdroju t^kajicfoh se vyuziti historickyoh experimentu ve vyuce fyziky. K dalslmu zpracovanf byl zyglen Oersteduv pokus a historicke metody mefenf tihoveho zrychlem a rychlosti sv§fla. Aktivity zab;yvajlcf se temito pokusy byly overeny ve vyuce fyziky v ruzn;>'ch focnfcfch vyssiho i nizslIo gymnazia. Na zaklade zkusenostl z vyuky byly tyto aktivity upraveny. Navrh prubehu techto aktivit je uveden V materialech urcenych pro ucitele fyziky. Kllcova slova: experiment, historicky experiment, fyzika, fyzika na stfednl skole
Fyzikální vzdělávání jako součást volnočasových aktivit
Brynych, Miroslav ; Žák, Vojtěch (vedoucí práce) ; Mandíková, Dana (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na podporu výchovně-vzdělávacích volnočasových organizací, které se zabývají přírodovědným vzděláváním, ale nikoli primárně. V rámci práce byla provedena rešerše zdrojů neformálního přírodovědného vzdělávání a bylo připraveno sedm aktivit s podpůrnými materiály, jejichž smyslem je neformálně přírodovědně vzdělávat účastníky, ale i organizátory těchto aktivit. Aktivity byly připraveny takovým způsobem, aby respektovaly fakt, že organizátor nemusí mít vysokoškolské přírodovědné vzdělání. Podpůrné materiály mají usnadnit přípravu, provedení a vyhodnocení aktivit. Všechny aktivity byly ověřeny v praxi a to na schůzkách volnočasové organizace Junák - český skaut, z. s. Cílem tohoto ověřování bylo zjistit, zda a jakým způsobem jsou aktivity využitelné v praxi. Pro získání zpětné vazby byl využit strukturovaný rozhovor s organizátory a pozorování. Výsledná podoba podpůrných materiálů je prezentována v diplomové práci.
Implementace vybraných apletů do výuky fyziky
Kotmel, František ; Dvořáková, Irena (vedoucí práce) ; Žák, Vojtěch (oponent)
Bakalářská práce se zabývá využitím fyzikálních appletů ve výuce. V první části práce je náhled do problematiky zavádění tabletů do škol. V druhé části jsou uvedeny možnosti využití aplikace Physics at school. Hlavní část práce je obsažena v páté kapitole, kde je uvedeno devět pracovních listů s využitím aplikace Physics at school s autorskými odpověďmi, a v šesté kapitole, kde je vyhodnocení proběhlých hodin s pracovními listy. Listy jsou tvořeny pro žáky základní školy 7. až 9. třídy.
Elektronická učebnice matematických metod fyziky
Kolář, Petr ; Žák, Vojtěch (vedoucí práce) ; Snětinová, Marie (oponent)
Název práce: Elektronická učebnice matematických metod fyziky Autor: Bc. Petr Kolář Katedra: Katedra didaktiky fyziky MFF UK Vedoucí diplomové práce: RNDr. Vojtěch Žák, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky MFF UK Abstrakt: Cílem této práce je navázat na Elektronickou učebnici k předmětu Úvod do ma- tematických metod fyziky a vytvořit další studijní text, který je určen nejen pro studenty prvního ročníku učitelství fyziky na MFF UK, ale který by měl také dal- ším studentům fyzikálních a technických oborů na VŠ pomoci s úvodem do vyso- koškolské matematiky potřebné ve fyzice. Hlavní část této práce vychází z příprav a textů dr. A. Hladíka, prof. J. Podolského a dr. V. Žáka k přednáškám a cvičením předmětu Úvod do matematických metod fyziky a Matematické metody ve fyzice I. Reflektovány jsou také autorovy zkušenosti. Zároveň byla provedena částečná rešerše dalších studijních opor, které se zabývají danou problematikou. Některé zdroje jsou v práci doporučeny. Vytvořený text by měl čtenáři pomoci se základní problematikou neurčitých a určitých integrálů, dvojných a trojných integrálů a integrálů I. druhu se zvláštním zřetelem k jejich aplikacím ve fyzice. Přínos této a předcházející práce studentům je předmětem zkoumání. Předpokládá se další rozšíření textu o partie základních matematických metod ve fyzice. Klíčová...
Kvalita výuky začínajících učitelů fyziky
Martínková, Jana ; Žák, Vojtěch (vedoucí práce) ; Mandíková, Dana (oponent)
Strategickým cílem výzkumu, kam spadá studie v této diplomové práci, je přispět k hledání souvislostí mezi kvalitou výuky a dalšími faktory a prohloubit porozumění kontextu kvality výuky. V souvislosti se strategickým cílem, byla formulována následující výzkumná otázka: Které parametry kvality jsou typické pro výuku vybraných začínajících učitelů fyziky? Celkově jako výzkumný plán tohoto smíšeného výzkumu byla použita případová studie. Kvantitativní část byla pojata jako výzkum ex-post-facto, kde byla data sbírána metodou pedagogického pozorování. Na kvantitativní výzkum navázal kvalitativní, ve kterém byly jako metoda sběru dat využity polostrukturované rozhovory, které umožnily zasadit informace zjištěné během pozorování do širšího kontextu. Výzkumný vzorek se skládal ze čtyř začínajících učitelů fyziky, kteří vyučují na vyšším gymnáziu a jsou absolventy MFF UK. Ukázalo se, že existují parametry kvality, které jsou pro výuku učitelů zapojených do výzkumu společné (např. vysoká fyzikální odbornost, výklad, matematický model, rozvoj abstraktní představivosti, struktura poznatků). Kromě společných znaků se začínající učitelé v určitých oblastech kvality výuky odlišují (např. využití pomůcek, experimenty, práce s textem, aktivita studentů, individuální přístup).

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 61 záznamů.   začátekpředchozí25 - 34dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Žák, Viktor
4 Žák, Vladimír
1 Žák, Václav
2 Žák, Vítězslav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.