Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 124 záznamů.  začátekpředchozí68 - 77dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Historical Sociological Aspects of Prague Rapid Transit Projects from the Competition of Elektrické podniky Company in 1931
Hrehora, Matúš ; Štemberk, Jan (vedoucí práce) ; Šalanda, Bohuslav (oponent)
1 Abstrakt Diplomová práca pojednáva o návrhoch rýchlodráh zo súťaže Elektrických podnikov z roku 1931, ktorá bola vyhlásená kvôli stále sa zhoršujúcej doprave v metropole. Je rozdelená na dve časti, pričom prvá slúži ako rámec pre časť druhú - predstavuje históriu Prahy a koľajovej dopravy v nej až po prvú Československú republiku a tým umožňuje ľahšiu orientáciu v kontexte danej problematiky. Samotná druhá časť pozostáva z prehľadu všetkých súťažných návrhov a následne ich analyzuje pomocou výskumných otázok, ktoré vychádzajú z konkrétnych sociálnych aspektov. Každému z nasledujúcich aspektov je v práci venovaná špecifická podkapitola: osídlenie a ekonomicky významné oblasti Prahy, problémy s prepravou obyvateľstva, vybrané funkcie staníc, vlakové súpravy a ich kapacitná dostatočnosť a komfort, plánované zmeny v pražskej zástavbe. Tieto potom slúžia ako nástroje pre komparáciu a záverečné zhodnotenie technických riešení z historicko-sociologického hľadiska. Zdrojom pre výskumnú analýzu v druhej časti práce sú archívne materiály Dopravního podniku hlavního města Prahy doplnené v prvej časti tematicky relevantnou literatúrou. Kľúčové slová: historická sociológia, dejiny dopravy, hromadná doprava, sociálne funkcie dopravy, Československá republika, medzivojnové obdobie, Praha, pražské metro
Československé aerolinie ve druhé polovině 20. století
Hejnová, Tereza ; Jakubec, Ivan (vedoucí práce) ; Štemberk, Jan (oponent)
(česky): Tato práce se věnuje Československým aeroliniím. Věnuje se vzniku nových linek, které byly ovlivněny politickým uspořádáním ve světě. K rozvoji společnosti je nezbytné vlastnit adekvátní letovou techniku. I touto problematikou se práce zabývá. Na potřebě lepší letadlové techniky, především samotných letounů je lépe vidět celý problém rozdělenosti světa v tomto období. Pro práci jsou využity především prameny, které jsou k dispozici ve Státním oblastním archivu v Praze ve fondu ČSA.
Dopady Mnichovské dohody na ekonomiku a společnost Československa
Budský, Tomáš ; Štemberk, Jan (vedoucí práce) ; Šalanda, Bohuslav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá Mnichovskou dohodou (Mnichovským diktátem) a jejími dopady na tehdejší Československo. Cílem práce je na základě archivních materiálů a sekundární literatury porovnat, jak zásadní byla pro druhou republiku sociální a hospodářská změna, která byla způsobena důsledky Mnichovské dohody. Tato práce rozebírá, na čem bylo založeno hospodářství první republiky a jak se vyvíjelo, jaká byla společenská struktura, či jak podstatný byl vliv totalitních režimů na společnost. Ekonomiku ovlivnila výrazně nejprve Velká hospodářská krize a následně důsledky Mnichovské dohody, což je předmětem hlavní části práce. Nejprve je kladen důraz na pochopení situace před Mnichovskou dohodou, následně jsou zdokumentovány bezprostřední reakce společnosti v souvislosti s prováděním konkrétních kroků, spojených s odstoupením území. V závěru hlavní části práce jsou rozebrány konkrétní hospodářské a sociální změny. Problematika Mnichovské dohody je zkoumána z pohledu tehdejšího pomnichovského Československa (druhé republiky) a je kladen důraz na pochopení dobového smýšlení lidí a jednání státních institucí, spolků, či ústavů.
Elektrárny firmy Laurin & Klement a elektrifikace Středního Pojizeří
Chmelenský, Jiří ; Jakubec, Ivan (oponent) ; Štemberk, Jan (oponent)
Předmětem rigorózní práce je zpracování historie čtyř vodních elektráren na Jizeře a jedné parní elektrárny přímo v Mladé Boleslavi, které postavila a provozovala mladoboleslavská automobilová továrna Laurin & Klement v první čtvrtině 20. století. Pro výrobu elektrické energie z vodní síly nebylo potřeba uhlí, které bylo v první světové válce na příděl. V roce 1924 byly první tři vodní elektrárny odkoupeny Škodovými závody v Plzni, které je po výstavbě čtvrté vodní elektrárny odprodaly Družstevním závodům v Dražicích nad Jizerou. První vodní elektrárna, Hněvousická, postavená v roce 1912, zásobovala elektřinou Valdštejnský velkostatek Mnichovo Hradiště a město samotné. Druhá vodní elektrárna, Rožátovská, postavená v roce 1916 zásobovala přímo podzemním vysokonapěťovým kabelem automobilku v Mladé Boleslavi. Třetí vodní elektrárnou postavenou v roce 1921 byla elektrárna v Bakově nad Jizerou, určená pro napájení rozvodných sítí firmy Laurin & Klement. Poslední čtvrtá vodní elektrárna byla postavena v roce 1926 u Haškova u Mnichova Hradiště. Právě firma Laurin & Klement a později Družstevní závody Dražice nad Jizerou vybudovaly do konce třicátých let na tehdejší dobu pozoruhodně hustou rozvodnou elektrickou síť. Fragmenty této rozvodné sítě se dochovaly dodnes ve funkčním stavu ve formě vedení vysokého...
Odraz haute couture v českých zemích
Hoffmannová, Soňa ; Štemberk, Jan (vedoucí práce) ; Šalanda, Bohuslav (oponent)
Diplomová práce "Odraz haute couture v českých zemích" se zabývá módou ve druhé polovině 19. století a začátkem 20. století v českých zemích. Česká móda se před potvrzením národní samostatnosti v podobě Československé republiky vyvíjela mezi dvěma protikladnými tendencemi. Jednak docházelo k přejímání vlivů ze zahraničí, zejména z Francie, Anglie a Německa především prostřednictvím módních časopisů, a za druhé zde byla snaha o zachování národního svérázu. Cílem práce není analýza módních trendů v českém prostředí, ale analýza módy jakožto fenoménu spojeného s širšími společenskými aspekty, politickými orientacemi, budováním národní identity a zvláštním až absentujícím postavením české aristokracie. Diplomová práce sleduje pozici krejčího v českých zemích, jeho boj s počínající konfekční výrobou a srovnává jeho postavení s francouzskými krejčími tzv. coutiéry, kteří si už ve druhé polovině 19. století vytvořili autonomní a na klientele nezávislé postavení.
Tuzex a jeho působení na socialistickou společnost
Tomková, Johana ; Marková, Alena (vedoucí práce) ; Štemberk, Jan (oponent)
Tématem této diplomové práce je Tuzex podnik zahraničního obchodu jako fenomén doby v období socialismu v Československu. V této práci je popsána struktura, způsob fungování Podniku zahraničního obchodu pro tuzemský export - Tuzex, jeho vývoj do roku 1992, se zaměřením na významnou roli Tuzexu v obchodní sféře ČSSR a zahraničního obchodu a také existence jeho vlivu na socialistickou společnost. To vše v kontrastu v dobové společnosti, kdy komunistická strana ostře kritizovala západní způsob života a jeho produkty, ale na druhou stranu provozovala elitní obchod se zahraničním zbožím. 4
Mediální analýza rozpadu Československa
Vávra, Ladislav ; Štemberk, Jan (vedoucí práce) ; Vávra, Martin (oponent)
Diplomová práce se věnuje tématu rozpadu Československa na počátku roku 1993 na samostatnou Českou a Slovenskou republiku. V první části nalezneme s pomocí sekundární literatury chronologický výklad dějin vztahu Čechů a Slováků a úvahy významných českých, slovenských a dalších zahraničních historiků k události konce Československa. V druhé části se nejprve autor diplomové práce soustředí na analýzu vybraných tištených medií, českého Rudého práva, Mladé fronty/Mladé fronty DNES a slovenské Pravdy, v měsících kolem tzv. pomlčkové války na počátku roku 1990. Závěrečné kapitoly se zaměřují na analýzu týchž deníků v době voleb do Federálního shromáždění roku 1992 a sledují zde způsoby referencí v otázce česko- slovenského nedorozumění.
Přestupové hnutí v Mělníku roku 1921
Novák, Jiří ; Marková, Alena (vedoucí práce) ; Štemberk, Jan (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá "přestupovým hnutím" v Mělníku v roce 1921. Řečený pojem odkazuje na kampaň, která se snažila přesvědčit obyvatelstvo, aby před sčítáním lidu konaném v únoru 1921 vystoupilo z římskokatolické církve, a aby tak vyjádřilo emancipaci našeho národa od církve. Vůdčí ideou přestupového hnutí bylo přesvědčení, že Řím vždy byl naším nepřítelem, že protestantismus je vlastní podsta- tou naší národní identity a že katolická církev byla spojencem Habsburků. Předkládaná práce se snaží prozkoumat roli vedoucích skupin přestupového hnutí (Církev československá, Českobratrská církev evangelická, Volná myšlenka) v Mělníku, roli místního tisku i reakci duchovní správy. Výzkumné jádro práce je za- loženo hlavně na pramenech, a to jak archivních, tak i vydaných. Bylo zjištěno, že přestupové hnutí bylo v Mělníku poměrně úspěšné. Nebyly za- znamenány žádné násilné střety. Místní tisk hrál významnou roli a přestupové hnutí podporoval. Klíčová slova: přestupové hnutí, Mělník, Církev československá, Českobratrská církev evangelická, Volná myšlenka, diskursivní analýza
Hodnoty první republiky
Bulandrová, Lucie ; Vávra, Martin (vedoucí práce) ; Štemberk, Jan (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá hodnotou zdraví za první republiky, tím, jak byla tato hodnota předkládána tištěnými médii. V prvních kapitolách je představena první republika a tehdejší média, dále jsou definovány pojmy hodnota a zdraví, s nimiž se v práci operuje. Metodou diskurzivní analýzy práce odhaluje, jak prvorepubliková tištěná média psala o zdraví, jak předkládala hodnotu zdraví čtenářům, v jakém diskurzu. Na zdraví se zaměřoval měsíčník Zdraví lidu, analyzovány byly ročníky 1923, 1928, 1933 a 1938. Články v tomto periodiku byly určeny laickým čtenářům a tomu byl uzpůsoben i styl psaní o zdraví. Autoři psali "laicky", s minimem odborných termínů, jednoduše a detailně. Články byly psány buď jako vědecko-populární texty, které pouze poučovaly, anebo jako podrobný návod k péči o zdraví. Ve všech čtyřech analyzovaných ročnících je hodnota zdraví spojována se zdravím národa, nikoli jednotlivců. Národ musí být zdravý a silný, aby se ubránil. Nejsilněji se tento fenomén objevuje v roce 1923, kdy se slavilo pětileté výročí republiky, a v roce 1938, kdy byla podepsána Mnichovská dohoda a kdy se schylovalo k válce. Diskurz prvorepublikového psaní o zdraví coby jazyk v akci a proces utváření tehdy aktuálních výpovědí nebyl pouze laický či odborný, ale silně odrážel kontext doby a situace, v nichž se...
Rozvoj nových dopravních prostředků v pražské hromadné dopravě (1918-1939): realizované a nerealizované projekty
Vávra, Radek ; Jakubec, Ivan (vedoucí práce) ; Štemberk, Jan (oponent)
Práce se zabývá tématem městské hromadné dopravy v Praze v období 1918-1939 se zaměřením na nové dopravní prostředky, které rozlišuje na realizované (autobusy a trolejbusy) a nerealizované projekty (podzemní dráha). Cílem je rozšířit dosavadní poznání o vzniku a rozvoji nových dopravních prostředků a zhodnotit úspěšnost těchto prostředků. Kromě nových údajů hledá mezi projekty vzájemné souvislosti a zasazuje vývoj do celkového kontextu. Úvodní kapitola přibližuje předcházející vývoj v pražské hromadné dopravě. Další se věnuje tramvajové dopravě, ve sledovaném období nejpoužívanějšímu prostředku. Hlavní částí práce jsou kapitoly zabývající se autobusovou dopravou, trolejbusovou dopravou a plány podzemní dráhy. Tyto kapitoly se zaměřují na okolnosti vzniku projektů, na příčiny, které vedly k jejich realizování či nerealizování, na další vývoj a na celkovou úspěšnost projektů, založenou mj. na statistických datech. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 124 záznamů.   začátekpředchozí68 - 77dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
6 Stemberk, Jakub
2 Stemberk, Josef
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.